Harmittaa kun kesä on jo ohi, kylmä ja sateinen sää kestää pitkälle elokuun puolelle. :(
Ihan sama olisi olla töissä, menee lomat hukkaan. Eilen en poistunut sängystä kuin syömään ja vessaan. Ei kiinnostanut tehdä mitään, kun oli niin huono sää. Tänään heräsin kaatosateeseen ja kylmyyteen kun ikkuna oli jäänyt yöksi auki.
Elämä valuu kyllä Suomessa hukkaan. Ei tämä elämisen arvoista elämää ole.
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana sää juuri nyt! Raikasta, jaksaa puuhata kaikenlaista.
Helteet on hanurista.
Niin tosiaan kuhan vain jaksaa puuhata jotakin vaikka siirrellä puupinoa paikasta toiseen, sitten nämä samat puuhastelijat valittavat miten raskasta on kun muita ei kiinnosta heidän typerät puuhastelut, jokainen saa harrastaa minun puolesta mitä tahansa, ja olen nähnyt miten elämä vietetään jatkuvasti näennäisiä hölmöjä hommia tehden, joista ei ole mitään hyötyä. Esim. yksi on niin nuuka ettei raaski hommata kasteluletkua puutarhaan vaan kantaa vedet sadan metrin päästä, siinä sitä tekemistä riittää, että voi kertoa, sukulaisille ja muille, että on ollut ahkerana. Sitten ovat mielissään kun ei aurinko paista ja sataa vettä, ettei tarvitse suorittaa sitä omaa niin mieleistä harrastustaan
Ja miksi maalaisten on esim. ihan pakko mennä raivaamaan/perkaamaan taimikoita vesakosta niinä parina vuoden helteisenä viikkona? Se on omanlaistaan teeskentelyä. Tiedättehä kun juureva maalainen kertoo kuinka hänellä ei ole aikaa laiskotella. Kuten edällä mainittiin se tekeminen on siten vaikka jotain niin typerää kuin polttupuu pinon siirto paikasta toiseen. Se on myös järjen köyhyyttä kun ei äly ei riitä itsensä viihdyttämiseen kuin jollain joutavalla tuloksettomalla työllä.
Oikeasti ei ole mitään väliä mihin aikaan taimikon perkaat. Sen voi tehdä aikaisin keväällä ja syksyllä kun vesakossa ei ole lehtiä ja heinä painunut niin näkee taimet kunnolla. Tai vaikka talvellakin. Ne MHY löpinät myytistä jonka mukaa pitäisi perata taimikko keskikesällä kantovesojen vuoksi voi jättää omaan arvoonsa.
Sama on polttpuun teon kanssa. Jos lämmität oikeasti puulla ja olet päivätöissä. Teet puita silloin kun sinulla on aikaa. Siitä kuinka puu pitää kaataa tiettyyn aikaan höpöttävät nämä "tietäjät" jotka eivät niitä ole koskaan tehneet talven jokapäiväiseen lämmitys tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Harmistusta saa toki ilmaista (ja ehkä vähän liioitellakin...), mutta jos lähestyy asiaa ratkaisukeskeisesti niin on tosiasia että Suomessa on Suomen ilmasto, ei esim. Kreikan tai Tunisian. Jos se että kesällä saattaa olla alle 20 astetta ja sataa vettä jopa viikon saa niin pois tolaltaan että ei saa sängystä noustua ja elämä ei tunnu elämisen arvoiselta, suosittelen joko terapiaa tai muuttoa sellaiseen ilmastoon jossa eläminen tuntuu mielekkäältä. Koska ilmastolle ei meistä kukaan mitään voi (tai no, kyllä voi, mutta muutos tapahtuu hitaasti eikä välttämättä haluttuun suuntaan). Minun on vaikea ymmärtää että sateisella viileähköllä kesäsäällä ei keksisi mitään mielekästä lomatekemistä ja todella "olisi ihan sama olla töissä", mutta niin me ihmiset vaan olemme erilaisia. Ehkä sitten tulevina kesinä kannattaa varmistaa että pääsee nauttimaan lämmöstä, säästää kunnon lomakassa ja varata usemman viikon reissu etelään? Koska Suomessa ei kukaan voi taata että juuri sinun lomasi ajaksi iskee helleaalto.
Ja kun helteistä nauttivat muutatte etelään, muuttakaa vielä johki asuntoon, jossa 32 astetta vähintään lämmintä, ei ilmalämpöpumppua. Voi olla, että tulee Suomea ikävä.
Tämä on mahtavaa! Elokuun lopulla palaamme kotiin Italiaan ja siellä saa kärvistellä vielä pitkälle syksyyn. Luontokin tykkää näistä säistä.
Siis keskimäärin 20 astetta lämmintä kuukausi tästä eteenpäin, ja välillä sataa mutta luonto tarvitsee vettä ja te hellehehkutus-trollitkin tarvitsette juomavettä pohjavedestä. Ellette aio ostella satasella Evian-lähdevesipulloja marketista viikkoa kohti?
Vaihtoehtona olisi tietysti ne kesät kun Suomessa on tullut rakeitakin.
Mitä viileämpi sää, sitä vähemmän hien hajuisia ihmisiä liikenteessä, ja ihmiset liikkuu enemmän viileämmällä säällä hikoilematta, joten sekin on tietysti etu.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on mahtavaa! Elokuun lopulla palaamme kotiin Italiaan ja siellä saa kärvistellä vielä pitkälle syksyyn. Luontokin tykkää näistä säistä.
Italiassa, sama missä päin, on muuten tosi ällöttävää elokuussa kun ihan täynnä turisteja ja liian kuuma, eli sopivaan aikaan olette pois sieltä ja Suomessa :) Syyskuussa taitaa vasta alkaa koulut?
Mun yksi työkaveri valittaa jo siitä, jos on aurinkoista ja alle 30 lämmintä. Hänen mielestään oikea kesä on 30 asteen helteet ja kuivuus. Menee joka kesä 4 viikoksi Espanjaan lomaosakkeeseen. Muistan kuinka häntä v***tti 2018 ja 2021 kun kävi niin, että Suomessa oli kuumempaa kuin Mallorcalla 😂
Itselle juuri tuo 25 on sopivin lämpötila, ja kerran viikossa sadekuuro. Muuten luontokin kuihtuisi.
Suomen kesässä on se 7 hellepäivää muuten kylmää sekä sateista.
Jos loma sattuu kylmään ja sateiseen säähän sen ymmärrän kyllä. Itse tykkään että viilenee. Ehti sitä vähän tuossa rannalla pulikoida. Nyt odotan sateita koska ne nyt ei haittaa mutta jos taas on liian kylmää. Eniten odotan sienikautta joka toivottavasti alkaa täälläkin pian. Eikä tule sitten ainakaan elokuussa enää tappo helteitä.
Ja minä taas puolestani juuri mietiskelin, että silloin muinoin, kun kävin koulua ja kesäloma oli täydet kolme kuukautta, niin tänään olisi vasta alkanut toinen puolisko lomasta. Kyllä niitä ilmoja piisasi silloin muinoin vielä elokuussa ja syyskuussakin ja piisaa nytkin. Tuntuu huojentavalta, kun pahimmat helteet ovat ainakin hetkeksi ohi. Saa kunnolla nukutuksi.
Helsingissä ei sada vieläkään. Ihmetyttää kun muualla tuntuu nyt viime päivinä sataneen kaatamalla, mutta Helsingissä vaan ei yhtään. Ehkä Helsingissä ei sada enää koskaan. Usko on jo mennyt.
Kehtaatkin valittaa. Meitäkin on, joilla ei ole kesälomaa ollenkaan! Mulle kyllä kelpaisi sää kuin sää. Ja jos voisin valita, niin mieluummin viileyttä kuin hellettä. 🙂
Sää päättää sinun puolesta sen miltä tuntuu?
Jokainen päättää tunteesi jopa itseäsi kohtaan?
Ehkä haluat päättää niistä itse?
Tsemppiä!
Otan tämän normaalin suomalaisen kesään kiitollisena vastaan. Aina tämä viikkojen överihelteen voittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennusteen mukaan elokuu ja syyskuu on helteisiä, eli kesä jatkuu syksyyn asti.
Ja jos elämisen arvo tulee ulkolämpötilasta, kannattaa muuttaa Afrikkaan. Siellä se vasta on ihanaa.
Jo keski-euroopassa on ihan inhimilliset säät.
.Terkut etelä-Euroopasta. 36 tänään, muutaman kymmenen km päässä yölämpö ylitti 30 astetta, meillä vain 28. Tänään on laatoitettu patiota 5h:)
On ihanaa kun ei palele! Sadetta toivoisimme kovasti, viljelykset on hätää kärsimässä. Sade ei tosiaan haittaa kun silloinkaan ei lämpö putoa 10 asteeseen kuten Suomessa vaan on lämmin kesäsade.
Mulle riittää se, ettei ole pimeää, lunta ja jäätä.
Vierailija kirjoitti:
Taas hellevihaajat suut vaahdossa väittävät, että on NORMAALI heinäkuu. Ei ole. Heinäkuussa pitäisi olla hellepäiviä puolet. Nyt on ollut vain pari.
Sama juttu oli vuonna 2017, kun täällä väitettiin, että on ihan normaali kesä. Mutta syyskuussa kuultiin totuus eli oli poikkeuksellisen kylmä kesä. Olin Kreikassa juhannuksen aikaan ja äitini laittoi silloin viestin, että 5 astetta lämmintä ja sataa. Joo todella normaali kesä.
Näinpä!
Heinäkuun keskilämpötilan (siis yö- ja päivälämpötilojen keskiarvon) pitäisi olla 18 astetta.
Sen mitä nyt olen katsellut niin jäädään ainakin etelä-Suomessa 14-15 asteeseen. Siis toukokuun - kesäkuun alun tasolle. Tänään 12,5 ja tulevan viikon kuumin päivä ka nippanappa 18. Mutta jos kylmiä päiviä on 5 ja 2 lämmintä jäädään alle normaalin reilusti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmistusta saa toki ilmaista (ja ehkä vähän liioitellakin...), mutta jos lähestyy asiaa ratkaisukeskeisesti niin on tosiasia että Suomessa on Suomen ilmasto, ei esim. Kreikan tai Tunisian. Jos se että kesällä saattaa olla alle 20 astetta ja sataa vettä jopa viikon saa niin pois tolaltaan että ei saa sängystä noustua ja elämä ei tunnu elämisen arvoiselta, suosittelen joko terapiaa tai muuttoa sellaiseen ilmastoon jossa eläminen tuntuu mielekkäältä. Koska ilmastolle ei meistä kukaan mitään voi (tai no, kyllä voi, mutta muutos tapahtuu hitaasti eikä välttämättä haluttuun suuntaan). Minun on vaikea ymmärtää että sateisella viileähköllä kesäsäällä ei keksisi mitään mielekästä lomatekemistä ja todella "olisi ihan sama olla töissä", mutta niin me ihmiset vaan olemme erilaisia. Ehkä sitten tulevina kesinä kannattaa varmistaa että pääsee nauttimaan lämmöstä, säästää kunnon lomakassa ja varata usemman viikon reissu etelään? Koska Suomessa ei kukaan voi taata että juuri sinun lomasi ajaksi iskee helleaalto.
Ja kun helteistä nauttivat muutatte etelään, muuttakaa vielä johki asuntoon, jossa 32 astetta vähintään lämmintä, ei ilmalämpöpumppua. Voi olla, että tulee Suomea ikävä.
😂 Italiassa ollaan, ei ilppiä. Alakerrassa 30,9 joten makkareissa varmaan huomattavasti enemmän. So?
Yhtään ei ole unia haitannut. Eikä lämpö ja aurinko työntekoa. Tänään 5h. Varjossa 36 tuntuu just hyvälle, auringossa vähän kuumottaa kun on pitkät mustat trikoot ja musta t-paita sekä kumisaappaat
Ei ole ikävä, kauhulla odotan paluuta Suomeen 2 vkon kuluttua!! Inhottaa jo valmiiksi mutta välillä on käytävä siellä.
Vierailija kirjoitti:
Otan tämän normaalin suomalaisen kesään kiitollisena vastaan. Aina tämä viikkojen överihelteen voittaa.
Missä on ollut viikkojen överihelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä on ollut viikkojen överihelle?
Lyhyt on ihmisen muisti.
Taas hellevihaajat suut vaahdossa väittävät, että on NORMAALI heinäkuu. Ei ole. Heinäkuussa pitäisi olla hellepäiviä puolet. Nyt on ollut vain pari.
Sama juttu oli vuonna 2017, kun täällä väitettiin, että on ihan normaali kesä. Mutta syyskuussa kuultiin totuus eli oli poikkeuksellisen kylmä kesä. Olin Kreikassa juhannuksen aikaan ja äitini laittoi silloin viestin, että 5 astetta lämmintä ja sataa. Joo todella normaali kesä.