Sopiiko erakko ja laajan ystäväpiirin omaava henkilö yhteen?
Kommentit (27)
Riippuu molempien sopeutuvuudesta. Jos toista ei haittaa toisen valikoiva osallistuminen menoihin eikä toista toisen menevyys.
Ei sovi, jos toinen haluaa olla kotona rauhassa ja toinen taas tykkää, kun kavereita tulee ja menee koko ajan. Minulle olisi kauhistus, jos oma koti olisi hollitupa aina täynnä väkeä.
Ei oikein sovi. Nainen yleensä pettää sellaista miestä mikä on kotona venailemassa kun nainen on riennoillaan. En luottaisi. Siinä menee itsellä myös hermot riekaleiksi kun venailet kotona ja katsot kelloa koko ajan ja ramppaat ikkunalla. Helpompi olla yksin niin ei tule pettymyksiä ja sydänkipuja.
Entä jos on ollut tähän asti vastentahtoisesti erakko ja kaipaa sosiaalisuutta? Onko lähtökohdat silti liian erilaiset?
AP
Mun ei oli tyyppi jonka koti oli aina avoin kaikkien tulla ja mennä. Alkoi ahdistaa kun asuttiin 25 neliössä, ja tulet väsyneenä töistä ja ukkoja.
Ja aamusta iltaan, ilman mitään varoitusaikaa.
Itse en jaksaisi. Erakosta tulee kärttyinem, ja sosiaalinen suuttuu kun ei ole vieraanvarainen.
Mutta kaikki tavallaan, ja iso talo jossa mieluiten vielä suurehko saunamökki, joka korkean kuusiaidan takana.
Vanhan miehen neuvo; sosiaalinen nainen pettää useammin kuin epäsosiaalinen nainen.
No sopiiko erakolle, että koko ajan on jotain sosiaalista tapahtumaa ympärillä? Niinpä.
Jos nainen on feministi some huura. Niin ei sovi.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos on ollut tähän asti vastentahtoisesti erakko ja kaipaa sosiaalisuutta? Onko lähtökohdat silti liian erilaiset?
AP
No kokeilemalla se selviää. Ei täällä ole mitään ennustajaeukkoja paikalla, jotka voivat tietää miten juuri sinun yksilöllisessä tapauksessasi tulee tapahtumaan. Opettele tekemään itsenäisiä valintoja ja katkaise napanuora av-palstaan. Sillä se erakkouskin muuten helpottuu kummasti.
Monella tuntemallani erittäin sosiaalisella miehellä on vaimo joka hädin tuskin uskaltaa katsoa tuntemattomia päin. Eli kai sitten voivat sopia.
Ei yleensä, sillä molemmat tuppaavat ajattelemaan, että se itselle hyvää mieltä tuova juttu toisi sitä toisellekin.
Erakko pakotetaan jonnekin kaveri-iltaan ja sitten suututaan, kun toinen istuu sohvannurkassa eikä osallistu keskusteluun - joka yleensä on henkilöistä, joita ei itse tunne.
Sosiaaliperhonen taas kyllästyy ikuiseen korona-aikaan kun pitäisi olla kotona puolison kanssa eikä koko ajan menossa jossain.
Jos tasapainoon pääsee, että toinen menee, mutta ei koko ajan, ja toinen saa siitä omaa aikaa, mahdollisuudet ovat hyvät. Molemmat myös joustavat, välillä käydään leffassa ja välillä katsotaan se leffa kotona -tyyppisesti.
Vierailija kirjoitti:
Monella tuntemallani erittäin sosiaalisella miehellä on vaimo joka hädin tuskin uskaltaa katsoa tuntemattomia päin. Eli kai sitten voivat sopia.
Tää on se miesten unelma. Saa elää täysin omaa elämää, mutta silti on pilde kotona.
Jos olet kellarissa elänyt ja nyt kuvittelet että sinulla on mahdollisuuksia johonkin malliin joka on erehtynyt hymyilemään sinulle... tuskin tulee tapahtumaan/toimimaan.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko kuitenkin puheliaalla? Sehän on eri asia kuin sosiaalinen. Todella puheliaalla ihmisellä oikeastaan pitääkin olla hiljainen puoliso, koska kaksi kälättäjää ei vaan toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko kuitenkin puheliaalla? Sehän on eri asia kuin sosiaalinen. Todella puheliaalla ihmisellä oikeastaan pitääkin olla hiljainen puoliso, koska kaksi kälättäjää ei vaan toimi.
En.
Mä erakkoluonteinen olen seurustellut 8 vuotta ja mieheni taas on hyvinkin sosiaalinen ja kaipaa ihmisiä ympärilleen. Meillä kyllä toiminut hyvin. Koti on rauhoitettu paikka arkena. Töiden jälkeen mieskään ei halua tänne mitään jatkuvaa hulabaloota. Toki joskus hänen kavereita on täällä istumassa iltaa ja saunomassa mutta näistä tilanteista mies aina infoaa minua etukäteen ja kysyy sopiiko. Pääasiassa käy kodin ulkopuolella kavereiden kanssa mm. urheilemassa, kalastamassa, mökkireissuilla ym. Ja mä tykkään kun saan kivasti omaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä erakkoluonteinen olen seurustellut 8 vuotta ja mieheni taas on hyvinkin sosiaalinen ja kaipaa ihmisiä ympärilleen. Meillä kyllä toiminut hyvin. Koti on rauhoitettu paikka arkena. Töiden jälkeen mieskään ei halua tänne mitään jatkuvaa hulabaloota. Toki joskus hänen kavereita on täällä istumassa iltaa ja saunomassa mutta näistä tilanteista mies aina infoaa minua etukäteen ja kysyy sopiiko. Pääasiassa käy kodin ulkopuolella kavereiden kanssa mm. urheilemassa, kalastamassa, mökkireissuilla ym. Ja mä tykkään kun saan kivasti omaa aikaa.
Sulle ei kuitenkaan kelvannut kotona viihtyvä mies jolla ei ole ystäviä eikä halua ystäviin?
Kyllä meillä on jo 12 vuotta toiminut. Minä, nainen, olen se erakko ja lisäksi asperger, mies on hyvin sosiaalinen. Meillä toimii koska mies ei vaadi minua osallistumaan rientoihinsa vaan menee yksin, meille kotiin ei tuoda kavereita vaan tapaavat pubeissa, kaverien mökeillä tai kaverimatkoilma tai harrastuksissa. Eli mun ei tarvi tietää mitään niistä hänen kavereista eikä seurustella niiden kanssa.
Ei naisille me otakut kelvata. Miehellä pitää olla ystäviä, kavereita, työkavereita (ja työ) ja etäinen äiti. M27