Pystyykö Kanta-kirjauksen tehnyt henkilö muokkaamaan sitä myöhemmin?
Osaisiko joku sanoa? Terveydenhuollon ammattilainen, jota tapaan erään sairauteni vuoksi usein, on jostain syystä nostanut viimeisimpään käyntikirjaukseeni mukaan tiedon, joka ei liity asiaan mitenkään ja joka on minulle sekä nöyryyttävä että mahdollisesti vahingollinen (kyseessä stigmatisoiva asia). Voinkohan pyytää häntä seuraavalla tapaamisella muokkaamaan tuon maininnan kirjauksesta pois? Vai leimautuuko tuollaisella pyynnöllä heti hankalaksi asiakkaaksi.
Sivumennen sanoen tätä olen pitkään pelännyt, että jonain päivänä Kantaan päätyy ylimääräisiä tekstejä, jotka eivät liity sillä hetkellä saamaani apuun/hoitoon. Noitahan voi lukea vaikka kuka, vaikka miten puhuttaisiin potilaan tietosuojasta. Tietojenluovutuskieltokaan ei automaattisesti pelasta tältä.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Jos olet masentunut ja se on jonkun vakuutuksen este, niin silloin et ota sellaista vakuutusta. Mikä siinä on niin vaikeaa? Jos on jalka poikki, niin et voi mennä Tanssii Tähtien Kanssa -ohjelmaan, vaikka kuinka pyytäisit salaamaan tiedon Kannassa.
Niin tarkennettakoon nyt, että minä en suinkaan sanonut että kyseessä olisi mikään vakuutuksiin liittyvä huoli.
Ap
Luultavasti tämä kantapelko on sen sairauden ilmentymä, ja kun paraneminen etenee, asia ei enää vaivaakaan. Tsemppiä.
Siellähän asiakas voi itse ruksata piiloon omia käyntikertojaan.
Seuraavan kerran kun olet vastaanotolla, niin pyydät muuttamaan kirjauksen.
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella?
Jos arkaluontoinen asia on esimerkiksi nuorena tehty raskaudenkeskeytys tai joskus sairastettu sp-tauti, niin nämä kyllä kuuluvat gynekologiseen anamneesiin koko lopun ikää.
Asia kannattaa ottaa puheeksi, koska asiat selviävät usein juurikin puhumalla. Peloista puhuminen varsinkin auttaa hoitosuhteen kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Jos arkaluontoinen asia on esimerkiksi nuorena tehty raskaudenkeskeytys tai joskus sairastettu sp-tauti, niin nämä kyllä kuuluvat gynekologiseen anamneesiin koko lopun ikää.
Tämän ymmärränkin - mutta entäs jos vaikka raskaudenkeskeytys mainitaan vaikka silmäsairautta käsittelevässä tekstissä? Minun tilanteeni on enemmän sen suuntainen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet masentunut ja se on jonkun vakuutuksen este, niin silloin et ota sellaista vakuutusta. Mikä siinä on niin vaikeaa? Jos on jalka poikki, niin et voi mennä Tanssii Tähtien Kanssa -ohjelmaan, vaikka kuinka pyytäisit salaamaan tiedon Kannassa.
Niin tarkennettakoon nyt, että minä en suinkaan sanonut että kyseessä olisi mikään vakuutuksiin liittyvä huoli.
Ap
Mitä väliä sitten? Vai pelkäätkö harhaisesti tietojesi katselua? Kuoletkin niin, aivan sama.
Vierailija kirjoitti:
Onnistuu kyllä.Itse teen terveydenhuollon vastaanottotyötä (tavataan useampi kerta) ja usein käymme myös loppukirjaukset läpi asiakkaan kanssa jolloin heillä on mahdollisuus kertoa jos kirjauksessa on jotain mitä he eivät ymmärrä tai haluavat korjata/täsmentää asiaa.Näin mun työssä.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluvat elettyyn elämään joka tapauksessa, ei mennyttä tarvitse muuttaa. Jos koteloitunut syfilis puhkeaa aivoissa neljäkymmentä vuotta myöhemmin ja olet itse tajuton, ettet voi siitä kertoa, niin lääkäri näkee kannasta mistä kiikastaa ja osaa määrätä oikean hoidon ja lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän ymmärränkin - mutta entäs jos vaikka raskaudenkeskeytys mainitaan vaikka silmäsairautta käsittelevässä tekstissä? Minun tilanteeni on enemmän sen suuntainen.
Ap
Miksi luulet, että ketään kiinnostaa? Vai etkö luota edes lääkäreiden ammattitaitoon? Osaatvat kyllä katsoa olennaiset asiat sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lääkärit ovat aivan varamsti nähneet kaiken jo moneen kertaan ennenkin, se on heidän työtään, eivätkä he arvota potilaiden sairauksia hyviin tai huonoihin.
Kuulostat hyvin neuroottiselta, et voi aina yrittää kontrolloida kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitä väliä sitten? Vai pelkäätkö harhaisesti tietojesi katselua? Kuoletkin niin, aivan sama.
No tuota, en mielelläni haluaisi kaikkia yksityisiä, ei-aiheeseen-liittyviä tietojani näkyviin niille, joilla on jotain syytä katsoa sairauteeni liittyviä kirjauksia. Ihan oman yksityisyyteni perään tässä huutelen, käsittääkseni siihen on jokaisella oikeus. Eikä kirjauksiin saisi laittaa tietoja jotka eivät ole relevantteja. Harhaisuus ei ole ainoa mahdollinen selitys sille, että toivoo virallisten kirjausten koskevan sitä itse asiaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Maailma ei ole ihan noin mustavalkoinen, ja eriasteisesti jalkansa loukanneitakin voi osallistua ja osallistuu monenlaisiin kisoihin. Sukulaiseni oli huonossa työpaikassa ja lääkärikäynnin yhteydessä maininnut työpaikkaansa liittyvistä ongelmista. Myöhemmin ihmetteli, kun ei saanut vakuutusta. Kannasta selvisi yllätyksenä, että lääkäri oli kirjannut hänellä olevan työperäisen masennuksen. Sukulainen oli eri mieltä ja pyysi korjausta tekstiin. Alkuperäistä tekstiä ei kuitenkaan suostuttu korjaamaan eikä poistettu, mutta kirjattiin uusi. Tällä kertaa vakuutus myönnettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No haittaako se, jos vaikka sun perseessä oleva fisteli mainittaisiin kilpirauhassairautta käsiteltäessä? Mitä sitten?
Jos et tosiaan ole mt-puolen potilaana vielä, niin suosittelen.
Kuulostaa että pyydät totuutta poistettavaksi. En myöskään tiedä miten se on stigmatisoivaa, kun eihän niitä tekstejä edes näe muut kuin sinä ja terveydenhuollon ammattilaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oletko nyt ihan varma, että pystyt itse arvioimaan mikä liittyy mihinkin?
Esimerkiksi silmän sairaudet voivat usein liittyä tavalla tai toisella kehon muihin sairauksiin. Sairastettu kuppa, tippuri tai klamydia ovat tärkeitä anamnestisia tietoja melkein mitä tahansa vaivaa tutkittaessa. Raskaudenkeskeytys on nykyään melko jälkiä jättämätön, mutta voi sekin tehdä esim kiinnikkeitä, jotka tuntuvat hartiakipuina vuosia myöhemmin, tiesitkö sen?
Mutta voithan lysyä lääkäriltäsi, miksi kyseinen tieto liittyy vaivasi tutkimiseen tai poissulkudiagnostiikkaan.