Onko skitsofreenikko mies hyvää isä ainesta ja miksi ei olisi, jos oireet pysyy poissa?
Niin, ihan tavallinen ihminen on skitsofreenikkokin, mutta miksi joillain on ennakkoluuloja? Taitaa johtua median aivopesusta ja stigmatisoinnista ja tähän pitäisi saada muutos. Skitsofreenikkoja kohdellaan suomessakin huonommin kuin mustia tai eri etnisiä ryhmiä, eikä tasa-arvoa kannattavat ihmiset kiinnitä asiaan mitään huomiota.
Missä tasa-arvo?
Kommentit (29)
A. Perinnöllinen sairaus, B. Lääkrhoidon toimiminen juuri sillä hetkellä ei poista mahdollisia tulevia psykoottisia jaksoja, C. Oheissairaudet, D. Skitsofrenia on todella kuormittava sairaus sairaan läheisille. Miksei parisuhteeseen voisi ottaa ja moni ottaakin, mutta tuossa nyt muutama huomio. T. Skitsofreenikon kanssa 30v elänyt.
Skitsofreenikot elävät automaattisesti 10-15 vuotta vähemmän, kuin keskiverto eliniän odote. Tautiin liittyy liitännäissairauksia, kuten sydänoireet ja verisuonitaudit. Kuka haluaa tietoisesti tehdä siis lapsia skitson kanssa, koska lapsien jääminen isättömäksi nuorina, on varsin todennäköistä. Ja perityessään lapsille, aiheuttaa näillekin lyhyen elämän. Skitsofreenikko näkee harvoin 70 vuotis päiväänsä.
Minulla on kaksisuuntainen (ei lapsihaaveita). Siinä olisi lapselle loton päävoitto kun kumpikin vanhempi enemmän vähemmän raiteiltaan, ja vaikka lapsi ei perisi kumpaakaan sairautta, niin todella kuormittavaa ja varmasti pelottavaa lapselle kasvaa arvaamattomien vanhempien kanssa.
Pysyykö oireet poissa seesteisessä elämäntilanteessa? Vauva vaatii hoivaa ja huolenpitoa 24/7 eikä leikki-ikäinen paljon helpompi ole. Lapsi sairastaa ym. ja lapsesta on huolehdittava vaikka itselläsi olisi millainen olo. Jos lapsella on erityispiirteitä, haasteet lisääntyvät. Kannattaa miettiä omia ja puolison voimavaroja seuraavat kaksikymmentä vuotta eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Pysyykö oireet poissa seesteisessä elämäntilanteessa? Vauva vaatii hoivaa ja huolenpitoa 24/7 eikä leikki-ikäinen paljon helpompi ole. Lapsi sairastaa ym. ja lapsesta on huolehdittava vaikka itselläsi olisi millainen olo. Jos lapsella on erityispiirteitä, haasteet lisääntyvät. Kannattaa miettiä omia ja puolison voimavaroja seuraavat kaksikymmentä vuotta eteenpäin.
Aika moni ihminen sairastuu luultavasti johonkin sairauteen seuraavan 20 vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Skitsofreenikot elävät automaattisesti 10-15 vuotta vähemmän, kuin keskiverto eliniän odote. Tautiin liittyy liitännäissairauksia, kuten sydänoireet ja verisuonitaudit. Kuka haluaa tietoisesti tehdä siis lapsia skitson kanssa, koska lapsien jääminen isättömäksi nuorina, on varsin todennäköistä. Ja perityessään lapsille, aiheuttaa näillekin lyhyen elämän. Skitsofreenikko näkee harvoin 70 vuotis päiväänsä.
Entä jos kyseessä onkin väärä diagnoosi? Mulla oli, sain parisuhteen eräästä joka näki muutakin kun diagnoosin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni ihminen sairastuu luultavasti johonkin sairauteen seuraavan 20 vuoden aikana.
Ei kovin moni lisääntymisikäinen, ainakaan sellaiseen sairauteen, joka vaikuttaisi lapsen elämään.
Olen skitso ja olen yhden lapsen kasvattanut. Minulla on tosin hyvä tukiverkosto.
Kymmenen lasta teet niin tilastollisesti vain yhdellä niistä on skitsofrenia. Kuten sanottu et voi tietää mitä perinnöllisiä sairauksia sinullakin on ja kaikilla lapsilla on se 1.5 prosentin skitsofreniaan puhumattakaan mitä muita sairauksia on olemassakaan. Fakta on kuitenkin se että elän normaalia elämää ja esim. Masennuskin vaikuttaa monella enempi kuin minun skitsofrenia.