Mies täytti 50 vuotta ja sai päähänsä että haluaa muuttaa takaisin kirkonkylälle jossa vietti lapsuutensa!
Kuolevaan kyläpahaseen josta lakkautettiin yläaste ja kirjasto. Appivanhemmatkin ottivat sieltä hatkat 10 vuotta sitten palvelujen äärelle.
Kommentit (48)
Kiitos vastauksista joita onkin tullut runsaasti :)
Tämäni nykyinen kotimme ei ole todellakaan mikään kurja läävä, kyseessä on omistusasunto uudehkossa talossa (ostimme tämän kun vanhimmat lapset livat muuttaneet pois) . Alakerrassa on ruokakauppa. Me viihdymme (tai siis mies viihtyi ennen), lapsi viihtyy. En todellakaan halua täältä miehen nostalgian nälän takia 80luvulla valmistuneeseen rivariin näivettyneeseen "keskustaan", jota pitävät pystyssä baari ja ruokakauppa (jossa luultavammin jokaisen ostokset kytätään läpi!)
Muistan kun kävimme muutamia kertoja tuolla appivanhempien luona ennen heidän pois muuttoaan ja koin jo paikan silloin luontaantyöntäväksi sekä ahdistavaksi.
Jos mies haluaa fiilistellä, ajakoot auton sinne pyörä peräkontissa ja pyöräilkööt pitkin lapsuusmaisemia. Miksi meidän pitäisi muuttaa?! Ei muutto tee miestä takaisin nuoreksi ja huolettomaksi.
Aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ap ajatellut, että miltä elämä näyttää esim 10 vuoden päästä. Kaksistaan istutte siellä kerrostalokämpässä ja käytte kirjastossa.
Älä ole niin rajoittunut. Sinne vaan maalle miehen mukana ja uutta elämää kehittelemään. Siellä voit remontoida, sisustaa kotia tai ottaa vaikka kotieläimiä pihalle. Luulen, että lapsikin tykkäisi ja saisi paremmat kasvueväät tulevaisuuteen.
Millä perusteet paremmat kasvueväät? Yläkouluakaan ei ole, joutuisi varmaan bussissa matkustamaan pitkän ajan joka päivä. (Jos on ees koulubussia) Mitä harrastuksia nuorelle tuolla olisi? Kaupan pihalla kaljan juontia kylän kolmen muun nuoren kanssa? Remontoida ja sisustaa voi kyllä ihan missä vaan, eikä kaikki halua kotieläimiä.
.
Maaseudulla voi harrastaa pyöräilyä, hiihtoa, uida, retkeillä ja vaikka 4 h kerhoa. Teini-iässä mopon rassausta jne.
Jos miehelläsi on ollut siellä hyvä kasvaa oman nuoruutensa aikana niin miksei teidän yhteisellä lapsella olisi samanmoinen mahdollisuus?
Ei ole takeita, että lapsen ala-aste kaverit pysyvät samassa koulussa tai naapurustossa, vaikka te ette muuttaisi mihinkään. Kaupalla kaljanjuonti (tai huumeiden käyttö) on todennäköisempää mitä suuremmassa kaupungissa asutte.
Jos olette varakkaita niin voittehan ostaa miehelle sieltä jonkun pienen talon vapaa-ajan käyttöön.
Valitettavasti olen nähnyt pahempiakin 50v kriisejä ja silloin on mennyt uusiksi koko elämä, vaimokin.
Nuo kaikki kyllä onnistuu ihan helposti kaupungissa.
Eikö miehellä ole töitä? Tai sinulla ap? Ei kai tuossa iässä muuteta ihan mihin sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Eikö miehellä ole töitä? Tai sinulla ap? Ei kai tuossa iässä muuteta ihan mihin sattuu.
On töitä mutta matka ei ole ylitsepääsemätön, se vain olisi entistä pidempi. Miehellä siis. Itse teen töitä kotoa käsin.
Aloittaja
Ikävä tilanne, ymmärrän ap:ta. Itselläkin mies aika ajoin haaveilee omakotitalosta jossain syrjemmällä. Itse viihdyn hyvin rivitalokodissamme pk-seudulla. Mieluiten jopa muuttaisin lähemmäs keskustaa, vaikka kerrostaloon, mutta mies ei suostu siihen. Tämä on hyvä kompromissi. Omakotitalo syrjemmällä olisi kauhistus, mun elämä on täällä, ystävät, työ ja tykkään että palvelut on lähellä. En pidä pihatöistä ja talon remontoinnista. Rasittavaa kuunnella sitä miehen jankutusta, onneksi lopulta aina ymmärtää että en halua muuttaa ja vaihtaa työpaikkaa ja jättää ystäviä ym. Ja vaikka samalla hintaa saisikin ison omakotitalon (mitä en edes halua) niin arvo siinä ei pysyisi niin hyvin kuin mitä asunnossa pk-seudulla.
Tämä ei varmaan ap lohduta mutta miehesi on fiksu kun aikoo muuttaa rivitaloon, hän ei ole enää nuori ja tiedostaa oktalossa asumiseen liittyvät ongelmat joita vanhemmiten seuraa väistämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on vielä se että meillä on 9v iltatähti joka ei takuulla tahdo muuttaa, joutua uuteen kouluun ja kauas kavereista. Kaksi vanhempaa lasta ovat jo muuttaneet omilleen.
Mutta en piiloudu lapsen taakse, enpä tahdo muuttaa minäkään! Johonkin homeiseen rivariin "keskustaan" jossa on baari ja ruokakauppa. Mies näkee idyllin, minä painajaisen.
Meillä on nyt kiva 3h ja keittiö kerrostaloasunto lähellä pikkukaupungin keskustaa ja vaikka tämä on pieni kaupunki, täältä kuitenkin löytyy palveluita kuten kirjasto. Tori johon kävellä aamukahville. Bussit kulkee.
Aloittaja
Minkälainen ihminen kasvattaa lapsensa ahtaassa kerrostaloläävässä? Lapset pois tuommoisilta typeryksiltä.[/quote
Tuo kommentti paljastaa todellisen sivistyksen tason. OMG.
No tässähän just menis koko elämä uusiksi! Ja kenties vaimokin, koska vaimo ei ollut tänne muuttamassa.