Olin aina kuvitellut että kaikki vanhukset ovat kilttejä mummoja ja vaareja, nyt kuitenkin..
..kun joudun työkseni hoitamaan heitä, osa on hyvin ilkeitä öykkäreitä, vaativia ja jopa agressiivisia.
Omat isovanhenpani ovat päivänsäteitä.
Kommentit (53)
Vanhus ei enää välttämättä jaksa peittää sitä todellista luonnettaan. Jotkut ovat mukavia ja aurinkoisia, jotkut elämän katkeroittamia, jotkut kadehtivat tänne jääviä.
Oliko Jammu Siltavuori herttainen pappa? Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Eräässä palvelutalossa oli ihanan herttainen mummo. Aina ystävällinen ja vaatimaton, ei valittanut mistään vaikka tiesin että hänellä oli kipuja sairautensa vuoksi. Eräänä päivänä töihin mentyäni kuulin hänen yllättäen nukkuneen pois. En voinut mitään, itku tuli. Muistelen aina lämmöllä sitä ihanaa ihmistä.
Mun anoppini on kaikkien mielestä just tuollainen herttainen mummo.
Kaikki sanovat, että olen onnellinen, kun mulla on niin ihana anoppi.
He eivät tiedä, millainen hän on, kun olemme kahden kesken.
Veetuilee joka asiasta, arvostelee minussa kaikkea negatiivisesti.
Miehenikään ei uskonut ennenkuin äitinsä muisti alkoi heiketä ja hän ei muistanut poikansa läsnä ollessa mielistellä.
Melkein 50 vuotta siihen meni, että edes yksi ihminen huomasi totuuden.
Kivut, väsymys, toimintakyvyn alenemisesta johtuva turhautuneisuus, lääkkeiden sivuvaikutukset jne. voivat aiheuttaa sen, ettei edes jaksa yrittää olla kohtelias.
Sairaaloissa ja hoitokodeissa hoitajille ja laitostyöntekijöille helposti tiuskitaan, kun ovat paljon läsnä. Kierrolla olevien lääkäreiden edessä pinnistellään ja ollaan kohteliaita. Huomasin tämän ollessani potilaana neurologian osastolla ja kuntoutusyksikössä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Yleensä ihmisen käytös pysyy samankaltaisena koko iän. Jos on aivosairaus, se muuttaa kiltinkin ihmisen pahimmillaan - kohtauksen ajaksi - ilkeäksi, jopa väkivaltaiseksi. He itse eivät voi sille mitään. Se lienee selvää kaikille lääketieteen parissa työskenteleville.
Faith kirjoitti:
Kivut, väsymys, toimintakyvyn alenemisesta johtuva turhautuneisuus, lääkkeiden sivuvaikutukset jne. voivat aiheuttaa sen, ettei edes jaksa yrittää olla kohtelias.
Sairaaloissa ja hoitokodeissa hoitajille ja laitostyöntekijöille helposti tiuskitaan, kun ovat paljon läsnä. Kierrolla olevien lääkäreiden edessä pinnistellään ja ollaan kohteliaita. Huomasin tämän ollessani potilaana neurologian osastolla ja kuntoutusyksikössä.
Ihan turha keksiä selityksiä jos joku valitsee olla häijy eikä osaa kunnioittaa muita ihmisiä. Ei kohteliaisuus siinä mielessä että se on opittua ulkokultaisuutta ole hyve. Elämää kokenut näkee turhan esittämisen läpi ja se on raskastakin kun näkee kun joku esittää vaikka se todellinen luonne pilkistää sen esittämisen takaa, vaikka sitten tekoina tai niiden puuttumisena.
Vierailija kirjoitti:
Tajusin vasta joskus 18 vuotiaana, että vanhemmat ihmiset eivät aina ole viisaampia.
Ympäristöä tarkkailemalla ja uutisia lukemalla selviää ihmisten vajavaisuus. Aikuisuus on suhteellinen käsitys näin 3. maailman sodan alettua.
Vierailija kirjoitti:
Oliko Jammu Siltavuori herttainen pappa? Niinpä.
Massamurhaaja ted bundy oli työkseen itsemurhaonlinen neuvoja ja tukihenkilö.
Vanheneminen kärjistää perusluonnetta.
Isästäni on tullut maailman herttaisin ja hellyyttävin vanhus, todella suloinen. Hän oli nuorenakin rauhallinen ja sovitteleva ihminen. Hieman narsistisesta, nuorena paljon mykkäkouluilleesta äidistäni taas on tullut äkkiväärä räjähtelijä, joka saa välillä melkein pelottavia kohtauksia, joissa huutaa kasvot vääristynräeinä. Pelottaa, millainen minusta tulee.
Vierailija kirjoitti:
Se on juuri sitä positiivista syrjintää, mihin modet usein syyllistyvät. Että vaikkapa vanhukset tai joku muu ryhmittymä ovat automaattisesti parempia ihmisiä.
Oma havaintoni on että vanhukset ovat läpeensä turmeltuneita. Ahnehtivat itselleen parhaat eläkkeet ja kämpät. Etuilevat joka paikassa ja halveksivat nuoria vaikka itse eivät osaa käyttäytyä. Ahne sukupolvi todellakin.
Nytkin appivanhemmat rääkyvät kun en tule heitä auttamaan kotihommissa.
He voisivat palkata kotisiivoojan mutta ahneuksissaan eivät halua. Kaikki pitäisi saada ilmaiseksi. Ravintoloista varastavat kun pitää "kompensoida hintaa"
Vituttaahan se ettei tulla ajoissa korjaamaan paskoja housuista vaan 4 tunnin päästä
Vierailija kirjoitti:
Vituttaahan se ettei tulla ajoissa korjaamaan paskoja housuista vaan 4 tunnin päästä
Kannattaa opetella käymään veskissä ihan ite.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin sitä miettii miten toi sulkutila rassasi ihmisiä. Tuntuu että ihmisten ihan konkreettisesti hulluun käytökseen törmää enemmän kuin ennen. Voi myös osaltaan vaikuttaa ne kemikaalit mitä ihmisiin pumpattiin.
Olin 80-luvulla töissä suuressa vanhustenhoitolaitoksessa eri osastoilla ja siellä näki koko skaalan.
Joten älä jaksa tuota kemikaalip*skaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskasti veistetty.
Kuvittele, että olet ikivanhus, joka ei pysty enää käyttämään jalkojaan tai olet jatkuvan putoamisvaaran takia korkealaitaisessa sängyssä.
Et vaan millään pääse sinne veskiin ite, vaikka kuinka hyvin olisi teoria hallussa.
Minä olen aina ajatellut, että kaikki hoitajat ovat kivoja. Katinpascat, ilkeitä, itsekeskeisiä, laiskoja vanhalle viinalle haisevia ämmiä ovat, 99 prosenttisesti.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina ajatellut, että kaikki hoitajat ovat kivoja. Katinpascat, ilkeitä, itsekeskeisiä, laiskoja vanhalle viinalle haisevia ämmiä ovat, 99 prosenttisesti.
Just näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivotaa, että kuolet nuorena, mielummin jo tänään.
👊🏻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivotaa, että kuolet nuorena, mielummin jo tänään.
👊🏻
Kyllä, ei tarvisitse hänen kärsiä, jos ei pääse itse vessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on taas naruaivot liikkeellä.
Tajusin vasta joskus 18 vuotiaana, että vanhemmat ihmiset eivät aina ole viisaampia.