Pitäisikö 10-vuotiaan osata tehdä itse aamupala?
Mitä mieltä on av-raati?
Voiko 10-vuotiaalta odottaa omatoimisuutta siten, että hän
a)muistaa itse tehdä aamulla aamupalan
b)tekee aamupalan keittiöstä löytyvistä aineksista
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on kiva laittaa kaikille aamupala. Edelleen laitan sen mm lukiolaiselle joka on kohta 18.
Itse lähdin aina kylmästä talosta itseksesi aamuisin. Ei ollut kivaa.
Just olin tulossa kirjoitattamaan, että äiti valmisteli aamiaiset vielä lukiossa ollessanikin. Hänestä oli kiva keittää puurot ja kattaa pöytä nätisti. Ei minusta silti tullut uusavutonta vaan pidän tosi paljon ruoanlaitosta ja kokkailen päivittäin vaikka yksin nyt asunkin.
Minä olen aamuihminen ja tykkään hääräillä aamuisin. Tykkään muutenkin ruoanlaitosta ja esillepanosta.
Kyllä meillä lapset on oma-aloitteisia. Ei se mitenkään aamiaisesta riipu.
Minulla on aamuisin niin matala verenpaine että pyörryn jos heti herättyäni alan seisoskella keittiössä. Näin oli lapsena ja näin on nyt aikuisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on kiva laittaa kaikille aamupala. Edelleen laitan sen mm lukiolaiselle joka on kohta 18.
Itse lähdin aina kylmästä talosta itseksesi aamuisin. Ei ollut kivaa.
Just olin tulossa kirjoitattamaan, että äiti valmisteli aamiaiset vielä lukiossa ollessanikin. Hänestä oli kiva keittää puurot ja kattaa pöytä nätisti. Ei minusta silti tullut uusavutonta vaan pidän tosi paljon ruoanlaitosta ja kokkailen päivittäin vaikka yksin nyt asunkin.
Minä olen aamuihminen ja tykkään hääräillä aamuisin. Tykkään muutenkin ruoanlaitosta ja esillepanosta.
Kyllä meillä lapset on oma-aloitteisia. Ei se mitenkään aamiaisesta riipu.
Minulla on aamuisin niin matala verenpaine että pyörryn jos heti herättyäni alan seisoskella keittiössä. Näin oli lapsena ja näin on nyt aikuisena.
Minulla taas on kilpirauhassairaus ja olen iltaisin todella uupunut. Iltapalan lapset ottaakon siksi itse ja siivoavat keittiön aamuksi.
Ei tämä ole mikään hotelli. Kymmenen vanha pärjää ihan ilman palvelusväkeä. Voikkuleivät voidellaan itse tai ollaan nälässä. Kummasti ne hommat alkaa sujumaan.
Totta kai tuon ikäinen jo osaa. Mutta voi tosiaan olla että ei ole niin nälkä aamusta, mutta on syönyt kun on tarjottu. Joten jättää sitten omatoimisesti aamupalan väliin.
Pitäisi, ja osaakin kyllä jos on ihan terve lapsi kyseessä. Ei se oppiminen ja rutinoituminen kuitenkaan itsestään tapahdu, vaan sitä pitää harjoitella. Meillä lapsi on noin 6-vuotiaasta lähtien tehnyt itse ohjattuna aamupalansa. Pitkään tehtiin yhdessä. Aloitettiin miettimällä mitä otetaan esiin, ja aamupalan jälkeen myös yhdessä laitettiin tarvikkeet pois ja siivottiin jäljet. Kun asia toistuu joka aamu, siitä tulee rutiini, eikä meillä lapsi kyllä skippaisi aamupalaa vaikka siitä ei erikseen sanottaisi. Kun se nyt vaan kuuluu aamurutiineihin. Aamupalat on meillä aika yksinkertaisia kyllä. Voileipää, kaakaota, jugurttia, hedelmiä, muroja. Ei siis paljoakaan varsinaisesti tekemistä. Joskus viikonloppuisin paistetaan kananmunia ja nakkeja/ pekonia, ja joskus keitetään puuroa. Niistä huolehtii kyllä aikuinen. Tosin viime aikoina lapsi on alkanut keittää kananmunia kyllä. Nyt 8-v.
Mä laitoin itselleni jo ainakin viisivuotiaana aamupalaa, kun heräsin viikonloppuisin tunteja ennen kaikkia muita.
Aika huonosti on asiat jos ei osaa. Silloin ei vanhemmat ole opettanut edes elämän perusasioita.
Ton ikäsenä ja nuorempanakin osasin ite ottaa aamupalaa. Kaakaoo ja leipää, ei vaatinu rakettitiedettä. Vanhemmat lähti töihin usein ennen kuin edes nousin.