Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iltalehti: Kymmenen lapsen äidille ansiomitali - mutta kuka hoiti lapset oikeasti?

Vierailija
25.05.2025 |

Huhhuh, mammat. Nyt on taas sellainen juttu, että meinaan kiehua! Iltalehti hehkuttaa suurperheen äitiä, joka sai ansiomitalin jo 41-vuotiaana, koska oli ehtinyt pyörittää 10 lapsen huushollin ja istua kunnanhallituksissa, kirkkovaltuustoissa, ay-toiminnassa ja vaikka missä. Ja silti ehdittiin vielä keittää keitot viiden litran kattilalla ja matkustaa Kanarialle. Ai että!

Mutta kysynpä nyt suoraan: kuka siellä kotona OIKEASTI hoiti lapset silloin kun äiti edusti, kokousti ja kiilsi meikissä presidentinlinnassa? Yrittäkääpä mammat itse lähteä viikoksi kirkkovaltuustoon samalla kun kolme taaperoa räkii lattialla ja yksi pitää pyllyä pakastimessa. Ei onnistu.

Tämä ei ole mikään hyökkäys Anua kohtaan varmasti hieno ihminen mutta miksi näitä "superäitejä" palkitaan, kun oikeasti taustalla voi olla mummot, päiväkoti, isä tai jopa isosiskot, jotka hoitavat arjen? Ja sitten me tavalliset mammat, jotka emme ehdi edes vessaan ilman että joku hakkaa ovea, jäädään ilman mitään mitalia, paitsi ehkä stressiraivon ja imetyksen venyttämät rinnat.

Tämä kertoo taas siitä, miten yhteiskunta arvostaa näkyvyyttä, ei todellista työtä. Jos et istu lautakunnassa tai ole mediassa, et ole mitään. Missä on mitali niille äideille, jotka hoitaa lapsensa 20 vuotta hiljaa ja häpeämättä ilman mitään titteliä?

Kertokaa mammat, miltä teistä tuntuu? Onko ansiomitali oikeassa osoitteessa vai onko tämä taas sitä näkyvin saa kunnian -meininkiä? Kuka teidän perheessä oikeasti venyy ja paukkuu?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sillä on väliä kuka niitä lapsia ajoittain hoitaa. Eiköhän tuo ole sen 10 vuotta päivystänyt yhtä vauvaa kerrallaan.

Vierailija
2/33 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, mulla on vain kaksi lasta. Ei ollut hoitorinkiä, mummoja jne. auttamassa. Harrastukset piti pistää tauolle lasten ollessa pieniä. Töissä kävin ja hoidin yksin pk-hakemiset/viemiset. Laitan itselleni sulan hattuun, että pyöritin kaiken yksin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se mitali tuli ihan kymmenen lapsen pyöräyttämisestä maailmaan  jos kukaan niistä lapsista ei ole nisti tai aakkosdiagnosoitu.

Vierailija
4/33 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole nyt siitäkin kateellinen.

Vierailija
5/33 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota - oletko koskaan ollut kirkkovaltuustossa? Minä olen, ei sinne viikoksi lähdetty, yksi ilta kuukaudessa oli tavallisin tahti. Ja se ilta oli noin tunti, ei mitään 8 tunnin maratoneja.

Presidentinlinnassakin palkitut äidit olivat ymmärtääkseni noin 3 tunnin ajan, ei siis 3 vuotta.

Vierailija
6/33 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuka teki lapset? Siin on täytyny munaa leivonnassa käyttää ja nostatusaineita!

Vierailija
7/33 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon takia rikkailla on enemmän lapsia kuin köyhillä, tilastollisesti, koska he voivat palkata apua.

Vierailija
8/33 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

mammoittelija keksaisi uuden aloituksen

Vierailija
9/33 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota - oletko koskaan ollut kirkkovaltuustossa? Minä olen, ei sinne viikoksi lähdetty, yksi ilta kuukaudessa oli tavallisin tahti. Ja se ilta oli noin tunti, ei mitään 8 tunnin maratoneja.

Presidentinlinnassakin palkitut äidit olivat ymmärtääkseni noin 3 tunnin ajan, ei siis 3 vuotta.

Kiveshiki terävästi haisee molemmissa.

Vierailija
10/33 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin haluan ansiomitalin. Olen kolmen lapsen yksinhuoltajana opiskellut kaksi tutkintoa, hoitanut sivussa yhtä kehitysvammaista, kasvattanut lapset aikuisiksi, pitänyt kodin siistinä ja vartaloni kunnossa, ja ollut kaiken lisäksi hyvä ihminen läheisille, naapureille ja tuntemattomille kadunkulkijoille. 

Vierailija
11/33 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla helppo elämä aina saa seksiä ja perheen

Vierailija
12/33 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai se mitali tuli ihan kymmenen lapsen pyöräyttämisestä maailmaan  jos kukaan niistä lapsista ei ole nisti tai aakkosdiagnosoitu.

Mistäs sinä mahdolliset diagnoodit tiedät?

Vierailija
13/33 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelle vanhemmalle lapsi on joku projekti jonka kautta eletään itse. Sitten jos ja kun lapsella tulee ongelmia vanhemman omakin terveys menee. On mennyt oma ja lapsen elämä sekaisin ja lapsen ongelmat tuntuu kipuna omassa kropassa. Ei ihan tervettä sekään. 10 lapsen kanssa on pakko oppia suhteellisuuden tajua ja ymmärtää, että joka lapsella on oma ja vanhemmasta riippumaton elämä. Moni perfektionisti uupuu yhdenkin lapsen kanssa kun ei ymmärrä että ei ole tarkoitus elää lapsen kautta uudelleen lapsuutta ja nuoruutta. Kasvurauha lapselle. Se monelta yhden, kahden  lapsen perheen lapselta puuttuu. Rauha elää omaa elämää ilman niskassa hengittävää ja vanhemmutta suorittavaa aikuista.

Vierailija
14/33 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin haluan ansiomitalin. Olen kolmen lapsen yksinhuoltajana opiskellut kaksi tutkintoa, hoitanut sivussa yhtä kehitysvammaista, kasvattanut lapset aikuisiksi, pitänyt kodin siistinä ja vartaloni kunnossa, ja ollut kaiken lisäksi hyvä ihminen läheisille, naapureille ja tuntemattomille kadunkulkijoille. 

Hyi h*tto mikä suorittaja kelle kodin siisteys ja vartalo on tärkeitä, mainitsemisen arvoisia

Vierailija
15/33 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sillä on väliä kuka niitä lapsia ajoittain hoitaa. Eiköhän tuo ole sen 10 vuotta päivystänyt yhtä vauvaa kerrallaan.

Kymmenen lapsen kanssa hommaan vierähtää jo vuosisata. Kova on kyllä.

Vierailija
16/33 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa tästä inhottava palsta kun yksi toimittaja postaa puolet aloituksista ja haukkuu suunnilleen kaiken.

Vierailija
17/33 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi h*tto mikä suorittaja kelle kodin siisteys ja vartalo on tärkeitä, mainitsemisen arvoisia

Vartalon kunnolla on todella iso merkitys terveyteen. Säästän myös verorahoja, kun ei ole jatkuvasti paikat rikki, elintasosairauksia jne.

Vierailija
18/33 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonkun pitää ehdottaa sinua mitalin saajaksi. Jos ei kukaan ehdota, ei myöskään palkita.

Vierailija
19/33 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen näiden mitalien jakamista ja myös miehille. Rahapalkinto olisi enemmän oikea ratkaisu. 

Vierailija
20/33 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä mitalia haetaan itse (tai  joku tuttu) Ei sitä muuten kukaan tule tarjoamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän