En osaa tehdä mitään kun lastenhoitovastuu minulla
Kun olen lasten/lapsen kanssa kotona en osaa tehdä mitään omia hommia. En vaan pysty aloittamaan mitään esim. remontointia, pyörän tai auton korjausta tms. Vaimo aina jeesustelee että kyllä mä pystyn tässä kaikkea, siivoamaan, laittamaan ruokaa ja pyykkejä diunaamaan jne. Itse en vaan pysty. Jos jotain yrität pelottaa että se muksu juoksee johonkin autotielle tai levittää työkalut pitkin pihaa tms. Ei tule mitään.
Tämä turhauttaa todella paljon koska esim. vaimon iltavuoroviikko on minulle kuin vankilatuomio kun en pääse tekemään mitään omia hommia. Pää jumissa vaan makaan sohvalla/sängyssä turhautuneena ja lapset leikkivät/tappelevat keskenään ja ovat puhelimillaan ja katsovat tv:tä. Parasta tällaisina päivinä on työmatkat; saa olla hetken rauhassa ihan omissa oloissaan.
Kommentit (58)
En voi käsittää. Luuletko että ne lapset ei häiritse niiden äidin mielitekoja? Mutta joo, paras vain heittäytyä kädettömäksi.
Vaimo lähti yhden lapsen kanssa jonnekin turnausmatkalle. Minä 5-vuotiaan ja teinin kanssa kotona. Ei ole koko päivänä tehty mitään. Lapsi nukku pitkät päikkärit, teini ollut koko päivän huoneessaan koneella. On tämä perseestä.
No sentään kuukaudessa se kolmivuotias on kasvanut 5-vuotiaaksi. Miten siinä onnistuit, ap?
Nojoo, neljän se on. En vaan aina halua kitjoittaa miten asiat ovat koska tunnistuskuumotukset.
Se on sitä ettei koko vuorokautena pääse minuutiksikaan vapaaksi vastuusta ja on aikuisena niin v**un yksin koko ajan.
Taas vaimo lähti illaksi töihin. Minä koko piitkän iltapäivän ja illan lasten kanssa. Tuhat kertaa mieluummin olisin töissä.
Vaimo lähti koko itsenäisyyspäiväksi töihin. Kiitos kokoomus ja vapaat aukioloajat. Minä jäin lasten kanssa kotiin. Piti lähteä ulos lasten kanssa itsenäisyyspäivän juttuihin. Katsoin tyhjää jääkaappia ja leipäkoria. Kaupassakin pitäisi siis käydä prkl. Itsenäisyyspäivänä! Masentaa niin että peruin menemiset. Nyt lapset katselevat piirrettyjä, minä puhelimella. En tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Itse en jaksaisi tuollaista puolisoa.
Tsemppiä teidän perheeseen.
Jos lapset on halunnut , niiden kanssa ollaan.... oli se omasta mielestä kivaa tai ei. Ei kyllä voi vastuuta sysätä toiselle.
Nyt hakemaan ammattiapua ja kiireesti.
Tää tyyppi on nyt jalka ovenraossa lähdössä! Iskee vaan kirveensä kiveen. Sitten on PAKKO olla joka toinen viikonloppu lasten kanssa halusi tai ei.
Ois kannattanu ennen yhteenmenoa funtsia tää asia etukäteen, lapsia vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiä on liikaa. Miksi tekin sikisitte?
Tarkkuutta. Afrikkalaisia, meksikolaisia, intialaisia ja kiinalaisia on liikaa. Eurooppalaisia eikä eritoten suomalaisia ole liikaa.
Hyvä aloitus. Ongelma on oikea ja olemassa. En pysty olemaan lasten kanssa ja leikkimään että olisin kiinnostunut lasten leikeistä, se on kuluttavaa ja väsyttävää. Tekee koko ajan mieli tehdä jotain muuta. Ideaalitilanne olisi se että annan lapsille töllöstä jotain katsottavaa siihen asti että äiti saapuu hoitamaan lapset. Sitten vasta tilanne laukeaa ja pystyn keskittymään kodin hoitoon liittyviin asioihin. Lasten kanssa meininki on koko ajan kaksilla rattailla ajamista samaan aikaan.
Ihmisen aivot ovat edelleen kivikauden ajan aivot. Ennen miehet metsästivät ruokaa ja toivat saaliin illalla nuotion ääreen ja naiset hoitivat lapsia luolassa. Miehen aivoja ei ole tehty tekemään naisten hommia kun evoluutio on ne optimoinut metsästämään ja keräilemään ja seikkailemaan. Nykyaika pahoinpitelee sitä mikä on ollut luonnollista satoja tuhansia vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä aloitus. Ongelma on oikea ja olemassa. En pysty olemaan lasten kanssa ja leikkimään että olisin kiinnostunut lasten leikeistä, se on kuluttavaa ja väsyttävää. Tekee koko ajan mieli tehdä jotain muuta. Ideaalitilanne olisi se että annan lapsille töllöstä jotain katsottavaa siihen asti että äiti saapuu hoitamaan lapset. Sitten vasta tilanne laukeaa ja pystyn keskittymään kodin hoitoon liittyviin asioihin. Lasten kanssa meininki on koko ajan kaksilla rattailla ajamista samaan aikaan.
Kiitos että ymmärrät.
Stressed out dad kirjoitti:
Vaimo lähti koko itsenäisyyspäiväksi töihin. Kiitos kokoomus ja vapaat aukioloajat. Minä jäin lasten kanssa kotiin. Piti lähteä ulos lasten kanssa itsenäisyyspäivän juttuihin. Katsoin tyhjää jääkaappia ja leipäkoria. Kaupassakin pitäisi siis käydä prkl. Itsenäisyyspäivänä! Masentaa niin että peruin menemiset. Nyt lapset katselevat piirrettyjä, minä puhelimella. En tykkää.
Mikä munaton luuseri olet! Etkö ole kuullut kauppakassipalvelusta! Siitä vaan tekemään, ei tartte rouvan juosta hikihatussa hakemassa luuserille ruokaa. Tsiisus mikä sääliö. Pistäisin ulkoruokintaan. Nyt se kauppakassi netistä ja ala tilaamaan!
Aloitus on hurjaa lukemista energian ja materian tuhlausta, jos remontti on jatkuvasti päällä, sillä myös rakennusmateriaalleilla on elinkaarensa ja kestävät vuosia.
Samoin polkupyörä vaatii kerran pari vuodossa tunnin huollon, eikä sitä tarvitse pumpulipuikolla puhdistaa.
Sama auto. Täytyy tosin olla auto ajalta koivu ja tähti, sillä nykyautoihin ei voi itse tehdä.
Kuulostaa ihmeellisestä ja jotain on aivonystyröissä ongelmia, jos remppaat ja teet korjauksia joka viikko.
Kannattaisi ammattiihminen palkata, hän nimittäin nuo tekee muutamassa tunnissa vuoden ajalta, suit sait sukkelaan ja palkan voit vähentää verotuksessa kotitalousvähennyksenä.
Kauampa on vaimo jaksanut katsoa tuota sinun show.
Ota lapset mukaan tekemään remppaa. Osaavat oikein hyvin repiä tapetteja ja maalata seiniä.
Sama pyörän ja autonkorjauksessa.
Näin ne isät ennenkin tekivät ja siirtuvät osaamista ja taitoja sukupolvelta toiselle.
Isäni tässä oli mestari, hän opetti minulle rakentamisen salat, risusavotat, karjalanpiirakoiden teon ja miten kalastetaan verkolla ja virvelillä, neulotaan villasukat ja piirretäån talo.
Lapset kiittävät ja arvostavat sinua isänä.
No jos on pienet lapset, niin ei kuule kuulukaan pystyä mitään keskittymistä vaativaa remonttia tai autonkorjausta tehdä, vaan silloin ollaan niille lapsille läsnä. Se on ihan turvallisuuskysymyskin, kuten itsekin sanot, että kohta on sitten joku autotielle juoksemassa, kun silmä välttää. Et sinä voi baariinkaan lähteä, vaikka kaverit soittelisivat, mutta usko tai älä, niitäkin vanhempia on, jotka lähtevät ja jättävät lapset heitteille. Sitä kutsutaan aikuisuudeksi, että osaa laittaa tärkeysjärjestykseen nuo asiat. Niin se vain on, että kun on lapsia tehnyt, se pikkulapsiaika on vain "kestettävä".
Eli neuvoni on hyväksyä asia nyt sellaisena, kuin se on. Lapset ovat nyt etusijalla. Sekin aika tulee, että saat niitä omia hommiasi tarpeeksi tehdä, ja sekin aika vielä, kun kaipaat sitä pikkulapsiaikaa, ja koti tuntuu liiankin hiljaiselta, kun ovat menneet menojaan.
T: Yksinhuoltaja
Vierailija kirjoitti:
Ota lapset mukaan tekemään remppaa. Osaavat oikein hyvin repiä tapetteja ja maalata seiniä.
Sama pyörän ja autonkorjauksessa.
Näin ne isät ennenkin tekivät ja siirtuvät osaamista ja taitoja sukupolvelta toiselle.
Isäni tässä oli mestari, hän opetti minulle rakentamisen salat, risusavotat, karjalanpiirakoiden teon ja miten kalastetaan verkolla ja virvelillä, neulotaan villasukat ja piirretäån talo.
Lapset kiittävät ja arvostavat sinua isänä.
Ei 3-vuotiaita mihinkään remppaan. Turvallisuuskysymys. 70-luvulla oli lasten tapaturmat huipussaan, kun lapset huitelivat vahtimatta siinä sivussa. Oma äitini jätti minut vauvana kotiin yksin, ja lähti päiväksi kaupungille asioille.
Edellinen viestini oli tarkoitettu vastaukseksi tähän.