Päivittäin tekee mieli prosessoitua ruokaa. Mozzarellatikkuja, ranskalaisia yms. Mistä johtuu?
Tekee vain mieli kaikkea uppopaistettua, epäterveellistä. Jos kehtaisin, tilaisin heti mozzarellatikkuja lähiravintolasta.
En kuitenkaan voi. Olen syönyt tänään hyvin, oikein runsaasti salaattia ja kasviksia, kanaa ja kananmunaa. Tuoreita vadelma, mustikoita ja maustamatonta jogurttia.
Nälkä ei ole yhtään, ennemminkin huono olo.
Silti tekisi mieli roskaruokaa, etenkin pieniä naposteltavia.
Puutos? Suolistobakteerit? Sairaus?
Miksi haluan aina kaikkea epäterveellistä. Kuin mieleni olisi hylännyt kehoni. Vatsalla ja mielellä ei ole yhteyttä.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Syö vähän suolaa
Ei, tulee vain huono olo. Olen ihan turvoksissa ja tuntuu, etten voi vettäkään juoda ilman, että se turvottaa ja jää jonnekin tuohon vatsalle tekemään minulle tukalan ja huonon olon.
Ruoka oli suolaista, myllystä merisuolaa laitoin. Ei ole suolasta kyse.
Jotkut reseptorit sekaisin varmaan.
Ap
Sama juttu. Olen syönyt terveellisesti salaattia, kasvisproteiinia. Nyt hillitön kebabin ja pitsanhimo. Sama toistuu aina.
Kaikki ruoka on prosessoitu. Jos se, että pilkot porkkanan, on prosessointia eli tuotteen käsittelyä. Prosessoitu ei ole sama asia kuin rasvainen teollinen sonta, vaikka se sontakin toki on prosessoitua.
Puutos? Suolistobakteerit? Sairaus?
Ihan vain nälkä. Jos verensokerit ovat tasapainossa ei ole huono olo eikä tee mieli mitään rasvaruokaa.
Elimistö tottuu siihen mistä vitamiinit ja ravinteet saadaan helpoimmin irti.
Teollisessa, prosessuidussa ruuassa tärkeät aineet ovat helposti liukanevissa muodoissaan, elimistön ei tarvitse ponnistella saadakseen vitamiinit ja muut ainesosat talteen.
Täysin terve ilmiö, elimistö kaipaa noita helppoa hivenainelähteitä!
Syö tuohon himoon aina vaikka porkkanoita tai hapankorppua. Vaikka sitä ei tekisi mieli. Muutaman viikon päästä aivot tulkitsevat sen rasvaruuan himon hapankorppuhimoksi. Toki pitää pystyä olla syömättä sitä rasvaruokaa.
Mä luulin syöväni tarpeeksi proteiinia mutta kun aloin kirjata tarkasti ylös syömiseni niin huomasin ettei sinne päinkään. Ei tullut edes sitä 1g per painokilo, saati sitten urheilevalle suositeltu 1,5-2g.
Kun lisäsin proteiinia, loppui napostelu ja esim leivän puputus lähes kokonaan (8 viipaletta > 1 viipale päivässä).
Vierailija kirjoitti:
Syö tuohon himoon aina vaikka porkkanoita tai hapankorppua. Vaikka sitä ei tekisi mieli. Muutaman viikon päästä aivot tulkitsevat sen rasvaruuan himon hapankorppuhimoksi. Toki pitää pystyä olla syömättä sitä rasvaruokaa.
Tai jotain proteiinia, vaikka tonnikalaa tai raejuustoa.
Syöt liian vähän. Kannattaa pitää ruokapäiväkirjaa vaikka jonkun helppokäyttöisen sovelluksen avulla niin huomaat, onko ongelma proteiini, hiilarin vain jonkun muun puutteessa. Jo tuo huonovointisuus kielii siitä, että sinulla on nälkä, vaikka et itse sitä tunnista.
Ja juot vettä?
Syötkö tekemisen puutteeseen? Tylsyyteen?
Se voi olla jokin henkinen riippuvuus tuollaiseen syömiseen.
Esim mansikoita voisi nyt syödä mielin määrin.
Minä myönnän suoraan, että roskaruokahimoni on tunneperäistä. Olen yksinäinen ja ehkä hieman masentunutkin. Se poikii mielitekoja roskaan, jota kehoni ei todellakaan tarvitsisi. Ketjureaktiona tulee entistä kurjempi olo, kun paino nousee ja väsyttää jne.
Vierailija kirjoitti:
Syöt liian vähän. Kannattaa pitää ruokapäiväkirjaa vaikka jonkun helppokäyttöisen sovelluksen avulla niin huomaat, onko ongelma proteiini, hiilarin vain jonkun muun puutteessa. Jo tuo huonovointisuus kielii siitä, että sinulla on nälkä, vaikka et itse sitä tunnista.
Ei kyllä ole yhtään nälkä.
Tai no..
Olen syönyt tänään ison runsaan salaatin, jossa oli puhdasta majoneesia sekä oliiviöljyä.
Lisäksi proteiinia, broileria ja paistoin kananmunia (joita en muuten syönyt, unohdin tämän.). Kasviksia oli lisäksi kesäkurpitsaa, avokadoa, tomaattia ja paprikaa.
Tämän jälkeen söin ison annoksen jogurttia ja marjoja.
Ei ole yhtään nälkä. Tuntuu ennemminkin, että turpoan, etoo ja olen uninen.
Silti jos edessäni olisi mozzarellatikkuja, söisin varmaan. Tähän huonoon oloon ilmeisesti.
Olen mahdollisesti vaikeasti tunnesyöjä.
Kehoni on vain niin sekaisin, että itkettää.
Vettä olen juonut useamman litran tänään. Mustaa kahvia kaksi kupillista, siinä se.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä myönnän suoraan, että roskaruokahimoni on tunneperäistä. Olen yksinäinen ja ehkä hieman masentunutkin. Se poikii mielitekoja roskaan, jota kehoni ei todellakaan tarvitsisi. Ketjureaktiona tulee entistä kurjempi olo, kun paino nousee ja väsyttää jne.
Minä myös.
Miksi tämä ei lopu? Aina päädyn huonoon ratkaisuun. Jos en tänään, enkä huomenna niin vuoden päästä saatan ahmia taas niin, että lihon lyhyessä ajassa 10 kg. Vaikka söisin terveellisesti, niin jokin minussa luovuttaa aina lopulta kierteeseen joka lihottaa. Kaikki on silloin toissijaista. En välitä muusta kuin syömisestä ja myöhemmin morkkis.
En jaksa. Yritän ja yritän mutta jaksa tätä. Paha ongelma.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä ole yhtään nälkä.
Tai no..
Olen syönyt tänään ison runsaan salaatin, jossa oli puhdasta majoneesia sekä oliiviöljyä.
Lisäksi proteiinia, broileria ja paistoin kananmunia (joita en muuten syönyt, unohdin tämän.). Kasviksia oli lisäksi kesäkurpitsaa, avokadoa, tomaattia ja paprikaa.Tämän jälkeen söin ison annoksen jogurttia ja marjoja.
Ei ole yhtään nälkä. Tuntuu ennemminkin, että turpoan, etoo ja olen uninen.
Silti jos edessäni olisi mozzarellatikkuja, söisin varmaan. Tähän huonoon oloon ilmeisesti.Olen mahdollisesti vaikeasti tunnesyöjä.
Kehoni on vain niin sekaisin, että itkettää.
Vettä olen juonut useamman litran tänään. Mustaa kahvia kaksi kupillista, siinä se.
Ap
Iso annos on suhteellinen käsite. Ei ihminen pelkällä jogurtilla ja salaatilla pärjää. Siitä se huono olokin johtuu, että sinulla on energiavaje. Nälän tunne katoaa, kun tarpeeksi pitkään pitää itseään nälässä.
Panosta hellimään suoliston mikrobiomia. Ultaprosessoitu ruoka raiskaa suoliston mikrobiomin. Sen lisäksi tulee tapa, että sillä nopeasti saatavalla ultraprosessoidulla vaiennetaan hätähuutoa huutavan suoliston ääntä luullen olon johtuvan ultraprosessoidun tuotteen tarpeesta. Siitä tulee itseään kiertävä kehä.
Osta vaikka laatikollinen Borista luontaistuotehyllyltä ja juo sitä kaikessa rauhassa kylmänä kun tulee utraprosessoidun ruoan himoja.
Kun laihduttaa/syö terveellisemmin, kotona pitää aina olla jotain nopeaa terveellistä syötävää, jonka voi vetää, kun tulee himo. Mulla on raejuustoa ja valmiiksi pilkottuja porkkanoita. Näin joko ei syö (koska ei oikeasti ollut nälkä, vaan tunteet ja tylsyys) tai syö jotain terveellistä.
Sulla varmaan joku loinen. Lapamato yms.
Syö vähän suolaa