Miniä vaatii jatkuvasti hoitamaan lapsia, en jaksa enää, ikää jo minulla 69 v
Välit meni varmaan pojan perheeseen, kun kieltäydyin menemästä taas lapsia hoitamaan.
Olin la-su välisen yön kun olivat häissä, sitten olin tiistaina ja keskiviikkona päivällä monta tuntia kun oli ulkotöitä kuulema. Ja taas olisi pitänyt mennä. Kolme lasta heillä, 4 v, 3 v ja 1 v. Miniä on kotona ja poikani on töissä.
Sanoin etten enää jaksa, olen kyllä eläkkeellä mutta helteet vei voimat enkä muutenkaan jaksa enää yhtään.
Koko viimeinen vuosi ollut yhtä lasten kaitsemista, miniän äiti ei ole koskaan edes käynyt heillä, en tiedä miksi.
Mutta nyt alkaa minun eläkepäivät, pakon edessä (neuvola, lääkäri tms.) voin mennä pariksi tunniksi, muuten saavat pärjätä.
Miten te muut mummut jaksatte hoitaa?
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Mahtaisiko heidän lähipiiristään löytyä ketään toista, joka voisi auttaa aika ajoin lasten kanssa. Olen itse muutaman vuoden ikäisen pojan kummi ja mulla on tapana ottaa hänet säännöllisesti luokseni. Näin hänen vanhempansa saavat kahdenkeskistä aikaa ja voivat hoitaa asioitaan ilman lapsen läsnäoloa. Sun miniä saattaa olla yksinkertaisesti niin väsynyt lasten kanssa touhuamiseen, ettei ymmärrä, mitä sulta vaatii.
Kummi tulee kuulema oman tyttönsä kanssa kahville ja syömään, valitti miniä kerran, eli eipä taida kolmen kanssa pärjätä. Kyllä minä ymmärrän, että on raskasta, mutta nyt pitäisi keskittyä arjet lapsiin ja viikonloppuna tehdas muuta kun mies on kotona.
Nää on sinänsä rankkoja kuultavia, kun on päiväkodissa töissä ja eläkeikä on 68v.
Lapsenlapsesi ovat vanhempiensa vastuulla. Se on kuitenkin selvä.
Vierailija kirjoitti:
Onko kritisoijille tullut mieleen että voi tuntua myös vaikealta kieltäytyä kun kyseessä on omat lapsenlapset?
Ja silti sinulla on vapaus sanoa ei. Täällä on jo hyvin perusteltu miksi. Voimia ja iloisia eläkepäiviä!
Kiitos!
Lapsenlapset on rakkaita, mutta aina ei vain jaksa.
Tee selväksi niille,että hoitavat pentunsa itse.
Vierailija kirjoitti:
Poikasi jyrähtäköön puolisolleen, että hoitaa lapsensa yhdessä hänen kanssaan. Ilmainen hoitoapu et todellakaan ole etkä uhraa heille omia voimavarojasi ja jaksamistasi. Älä anna miniäsi jyrätä sinua omien haluamistensa alle.
Nautinnollisia eläkepäiviä sinulle.
Meillä oli lapset myös 4v, 3v ja 1v, mutta ei se kyllä estänyt minua tekemästä kaikkia kotitöitä ja pihahommia lasten kanssa. Ei olisi tullut mieleenkään pyytää mummia lapsia vahtimaan.
Mummi joutui katsomaan lapsia tasan kaksi kertaa, eli silloin, kun lähdettiin synnyttämään toista ja kolmatta lasta. Synnytyssairaala oli reilun tunnia ajomatkan päässä ja mies jäi kolmannella kerralla synnytykseen mukaan. Toisella kerralla ajoi saman tien takaisin kotiin, ettei mummon tarvinnut kauaa lasta vahtia.
Neljäskin lapsi syntyi myöhemmin, mutta koskaan en ole lapsenhoitoapua tarvinnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei sinulla ole puheyhteyttä omaan lapseesi ollenkaan?
On minulla ja hän sanoo, ettei tarvitse tulla, mutta kun miniä on eri mieltä. Poika on sitämieltä että pihahommat ehtii illalla ja viikonlopulla, miniä on malttamaton. Ostivat vastavalmistuneen talon, jonka omistaja sairastui eikä pystynyt muuttamaan.
Höpö höpsistä taas.
Mikä tässä on höpsistä?
Pidä ap puolesi, minä olen tyttäreni vaatimuksiin myös ihan uupunut, hoitopyynnöt alkoivat heti kun jäin tammikuussa eläkkeelle. Ja jännä, että vain minua kiusaa, isänsäkin elää, mutta ei koskaan vaivaa häntä. Kyllä se pappakin osaa lasten perään katsoa. Minä en ole mennyt kun ihan pakon edessä.No nämä uhrimummojen tarinat.
Voisi olla minun äitini, eikä mikään pidä paikkaansa. Hän oli mm selittänyt koko naapurustolle miten meidän lapset AINA on hänellä yökylässä. Yhden ainoan kerran on esikoienn viisivuotiaana ollut hätätilanteessa.
Samaten sössöttää sukulaisille miten emmem pärjäisi päivääkään ilman häntä - kun todellisuudessa hän tunkee meille vaikkei haluttaisi.
No voi hyvänen aika, kai minä tiedän montako kertaa olen ollut hoitamassa. Kaikki on puhelimen kalenterissa, että muistan mennä, katsoin kun kiristi yövahdiksi, yhtään viikkoa ei ole ollut, että en olisi käynyt vahtimassa, parhaana on viisi, kahtena viikkona yksi ja muina kahdesta neljään.
Nyt se on loppu.
Mää mää karitsa, onko villoja. Kynnysmattona eläminen on oma valinta. Hyvä, että tajusit sen toisenkin vaihtoehdon.
Vierailija kirjoitti:
Olen vasta reilu 5-kymppinen, enkä tietenkään voi tietää, kuinka väsynyt tai sairas olen siinä vaiheessa, kun mummoksi tulen, jos tulen. Eihän sitäkään voi varmaksi tietää.
Mutta tällä hetkellä ajattelen, että haluan viettää mahdollisimman paljon aikaa lastenlasteni kanssa, jos heitä minulle suodaan.
Haluan touhuta lasten kanssa sellaisia arkipäivän pikkujuttuja, joihin kiireisillä vanhemmilla ei välttämättä ole aikaa.
Voidaan käydä leikkipuistossa ja kotieläinpihalla, leipoa ja lukea kirjoja. Ja tietysti myös yökyläillä joskus.
Lapset on pieniä niin vähän aikaa ja haluan nauttia tuosta ajasta niin paljon kuin mahdollista.
En malta odottaa mummoksi tuloa!
Noin minäkin ajattelin kun olin viisissäkymmenissä ja ystävistä tuli mummuja, mutta minulla menikin sitten näin myöhäiseen mummuun, poikani oli 24 v kun täytin 50, eli hän sai lapset suht vanhana ja ihanaa kun sai, mutta tässä iässä en jaksaa samaa kuin olisin 50 v jaksanut. Muutamia vaivoja on ikä tuonut, joita ei ollu liki 20 v sitten.
Tuli puhetta toisen lapseni kanssa, on lapseton, että ei taida miniä ymmärtää, että olen kohta 70 v, sanoi tämä toinen poikani tuumasi, että herranen aika, ei hänkään ole tajunnut. Ajatellut vaan, ettei äiti ole vanha.
Aika perseestä on poikasikin, jos ei pistä vaimoaan kuriin. Joku roti pitää olla siitä, miten vanhaa äitiä kohdellaan.
Minkä helkkarin takia ihmiset tekevät noin monta tenavaa lyhyellä varoitusajalla.. jos hekään eivät jaksa, miten voi olettaa melkein 7-kymppisen jaksavan? Itse olen 5-kymppinen ja jaksaisin 1 vuotiaan kanssa ehkä muutaman yön vuodessa ja ehkä 2-3 iltapv/iltaa kuussa.
Olet kyllä kiitettävästi heitä auttanut. Jos nyt loukkaantuvat kun kieltäydyt, omapahan on häpeänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On minulla ja hän sanoo, ettei tarvitse tulla, mutta kun miniä on eri mieltä. Poika on sitämieltä että pihahommat ehtii illalla ja viikonlopulla, miniä on malttamaton. Ostivat vastavalmistuneen talon, jonka omistaja sairastui eikä pystynyt muuttamaan.
Höpö höpsistä taas.
Mikä tässä on höpsistä?
Pidä ap puolesi, minä olen tyttäreni vaatimuksiin myös ihan uupunut, hoitopyynnöt alkoivat heti kun jäin tammikuussa eläkkeelle. Ja jännä, että vain minua kiusaa, isänsäkin elää, mutta ei koskaan vaivaa häntä. Kyllä se pappakin osaa lasten perään katsoa. Minä en ole mennyt kun ihan pakon edessä.No nämä uhrimummojen tarinat.
Voisi olla minun äitini, eikä mikään pidä paikkaansa. Hän oli mm selittänyt koko naapurustolle miten meidän lapset AINA on hänellä yökylässä. Yhden ainoan kerran on esikoienn viisivuotiaana ollut hätätilanteessa.
Samaten sössöttää sukulaisille miten emmem pärjäisi päivääkään ilman häntä - kun todellisuudessa hän tunkee meille vaikkei haluttaisi.
No voi hyvänen aika, kai minä tiedän montako kertaa olen ollut hoitamassa. Kaikki on puhelimen kalenterissa, että muistan mennä, katsoin kun kiristi yövahdiksi, yhtään viikkoa ei ole ollut, että en olisi käynyt vahtimassa, parhaana on viisi, kahtena viikkona yksi ja muina kahdesta neljään.
Nyt se on loppu.Mää mää karitsa, onko villoja. Kynnysmattona eläminen on oma valinta. Hyvä, että tajusit sen toisenkin vaihtoehdon.
Hyi miten katkera ja ällöttävä ihminen olet.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kritisoijille tullut mieleen että voi tuntua myös vaikealta kieltäytyä kun kyseessä on omat lapsenlapset?
Ja silti sinulla on vapaus sanoa ei. Täällä on jo hyvin perusteltu miksi. Voimia ja iloisia eläkepäiviä!Kiitos!
Lapsenlapset on rakkaita, mutta aina ei vain jaksa.
Eikä tarvitse. Sinä olet omat lapsesi jos kasvattanut. Lastenlasten kasvatusvastuu on heidän vanhemmillaan. Toki mukavaa, jos mummo joskus hoitaa lapsenlapsia tai muuten viettää aikaa heidän kanssaan, mutta mummo itse päättää kuinka paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpsistä taas.
Mikä tässä on höpsistä?
Nyt se on loppu.Mää mää karitsa, onko villoja. Kynnysmattona eläminen on oma valinta. Hyvä, että tajusit sen toisenkin vaihtoehdon.
Ohis
Miten niin katkera? Realismiahan tuo on. Jos alistuu kaikkeen, saa taatusti paskaa niskaan ja ikävät ihmiset käyttävät hyväksi minkä kerkiävät. Jos ei alistu, ei tarvitse itkeä av:lla miten uuvuttaa, kun toiset vaatii vaikka ja mitä.
Vierailija kirjoitti:
Nää on sinänsä rankkoja kuultavia, kun on päiväkodissa töissä ja eläkeikä on 68v.
Lapsenlapsesi ovat vanhempiensa vastuulla. Se on kuitenkin selvä.
Ymmärrän, en millään jaksaisi, mutta kenellä on eläkeikä 68 v. Tuskin kenelläkään vielä? Ja toki tämäkin vaihtelee, ap ei jaksa, joku muu voi jaksaa hyvinkin, yksilöllisiä juttuja.
Kyllä isovanhempien velvollisuus on hoitaa lapsia, jotta vanhemmat mm. pääsevät K18-häihin juhlimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpsistä taas.
Mikä tässä on höpsistä?
Ohis
Mitä sekoilet? Ei siinä mitään ällöttävää ole, jos opettelee pitämään puolensa ei alistu toisten käskytettäväksi.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Aika perseestä on poikasikin, jos ei pistä vaimoaan kuriin. Joku roti pitää olla siitä, miten vanhaa äitiä kohdellaan.
Miksi pitää noin rumasti sanoa?
Varmasti on yrittänyt sanoa, ei kaikki naisetkaan usko jokaista asiaa mitä puoliso sanoo, kuten ei kaikki miehetkään vaimoaan aina tottele.
Jospa se miniä on ajatellut, että tykkäät hoitaa lapsia, eikä se ole sinulle mikään ongelma, koska olet aina suostunut.
Ihan normaalisti voit kertoa, että sinulle ei sovi. Turha siitä on mitään dramaattista väsymystilitystä tehdä, jos et ole aiemmin saanut suutasi auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpsistä taas.
Mikä tässä on höpsistä?
OhisMiten niin katkera? Realismiahan tuo on. Jos alistuu kaikkeen, saa taatusti paskaa niskaan ja ikävät ihmiset käyttävät hyväksi minkä kerkiävät. Jos ei alistu, ei tarvitse itkeä av:lla miten uuvuttaa, kun toiset vaatii vaikka ja mitä.
Ei se ole alistumista jos joskus auttaa, mutta se on hyväksikäyttöä jos suuttuu kun toinen sanoo, ettei nyt jaksa. Kiittämättömiä ovat nykyäidit, sen olen huomannut.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää noin rumasti sanoa?
Varmasti on yrittänyt sanoa, ei kaikki naisetkaan usko jokaista asiaa mitä puoliso sanoo, kuten ei kaikki miehetkään vaimoaan aina tottele.
Sori, en ole tottunut sievistelemään. Meillä sanotaan asiat suoraan. Normaaliälyinen nainen kyllä tajuaisi ihan itsekin, ettei mummo ole mikään lapsenhoitoautomaatti, jota voi hyväksikäyttää miten tahtoo. Mutta jos ei oma äly riitä, kyllä se on miehen tehtävä puolustaa omaa äitiään ja pistää vaimo ruotuun. Sama toisinpäin, jos tilanne olisi niin, että mies vaatii mummo olemaan koko ajan hoitamassa.
En usko sanaakaan. Miniä helisemässä kun roikut siellä jatkuvasti.