Miniä vaatii jatkuvasti hoitamaan lapsia, en jaksa enää, ikää jo minulla 69 v
Välit meni varmaan pojan perheeseen, kun kieltäydyin menemästä taas lapsia hoitamaan.
Olin la-su välisen yön kun olivat häissä, sitten olin tiistaina ja keskiviikkona päivällä monta tuntia kun oli ulkotöitä kuulema. Ja taas olisi pitänyt mennä. Kolme lasta heillä, 4 v, 3 v ja 1 v. Miniä on kotona ja poikani on töissä.
Sanoin etten enää jaksa, olen kyllä eläkkeellä mutta helteet vei voimat enkä muutenkaan jaksa enää yhtään.
Koko viimeinen vuosi ollut yhtä lasten kaitsemista, miniän äiti ei ole koskaan edes käynyt heillä, en tiedä miksi.
Mutta nyt alkaa minun eläkepäivät, pakon edessä (neuvola, lääkäri tms.) voin mennä pariksi tunniksi, muuten saavat pärjätä.
Miten te muut mummut jaksatte hoitaa?
Kommentit (130)
Hyvä, pidä rajasi, jos et jaksa, niin et jaksa. Hoitakoot itse lapsensa tai opetelkoot ehkäisemään. Nyt on tietysti jo myöhäistä noitten kolmen kohdalla. Rankkaa on taatusti, kolme noin peräkkäin.
Vierailija kirjoitti:
Miksei sinulla ole puheyhteyttä omaan lapseesi ollenkaan?
On minulla ja hän sanoo, ettei tarvitse tulla, mutta kun miniä on eri mieltä. Poika on sitämieltä että pihahommat ehtii illalla ja viikonlopulla, miniä on malttamaton. Ostivat vastavalmistuneen talon, jonka omistaja sairastui eikä pystynyt muuttamaan.
Ensi kerralla kun pyytävät, sano ettei nyt ehdi, sulla on menoja.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsen mummo kuoli 69v. Eli voi olla, ettei sullakaan ap enää kauaa aikaa ole. Hän oli välillä lapsemme kanssa, mutta yökylässä lapsi oli hänellä n kerran vuodessa.
Toivottavasti saan kuitenkin elää, omat vanhemmat elivät liki 100 vuotiaiksi. Kurjaa kun minulle kuolemaa povaat, yhtähyvin sinä voit humenna kuolla vaikka onnettomuudessa tai aivoverenvuotoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On minulla ja hän sanoo, ettei tarvitse tulla, mutta kun miniä on eri mieltä. Poika on sitämieltä että pihahommat ehtii illalla ja viikonlopulla, miniä on malttamaton. Ostivat vastavalmistuneen talon, jonka omistaja sairastui eikä pystynyt muuttamaan.
Höpö höpsistä taas.
Hoitovastuu kuuluu vanhemmille. Voit hyvillä mielin kieltäytyä jos et jaksa. Palkatkoot hoitajan. Myös ehkäisyneuvonta olisi heille paikallaan.
Neuvottelivatko sun kanssa, kun suunnittelivat lapsia?
Eivät.
Joten sulla ei ole hoitamisvelvollisuutta. Se on heillä. Et ole sitoutunut mihinkään.
Olen saman ikäinen sun kanssa, enkä minäkään enää noin pienten kanssa jaksaisi.
Voit ihan nätisti sanoa, että nyt ei käy. Ei tarvitse sanoa syytäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpsistä taas.
Mikä tässä on höpsistä?
Pidä ap puolesi, minä olen tyttäreni vaatimuksiin myös ihan uupunut, hoitopyynnöt alkoivat heti kun jäin tammikuussa eläkkeelle. Ja jännä, että vain minua kiusaa, isänsäkin elää, mutta ei koskaan vaivaa häntä. Kyllä se pappakin osaa lasten perään katsoa. Minä en ole mennyt kun ihan pakon edessä.
Poikasi jyrähtäköön puolisolleen, että hoitaa lapsensa yhdessä hänen kanssaan. Ilmainen hoitoapu et todellakaan ole etkä uhraa heille omia voimavarojasi ja jaksamistasi. Älä anna miniäsi jyrätä sinua omien haluamistensa alle.
Nautinnollisia eläkepäiviä sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpsistä taas.
Mikä tässä on höpsistä?
Pidä ap puolesi, minä olen tyttäreni vaatimuksiin myös ihan uupunut, hoitopyynnöt alkoivat heti kun jäin tammikuussa eläkkeelle. Ja jännä, että vain minua kiusaa, isänsäkin elää, mutta ei koskaan vaivaa häntä. Kyllä se pappakin osaa lasten perään katsoa. Minä en ole mennyt kun ihan pakon edessä.
No nämä uhrimummojen tarinat.
Voisi olla minun äitini, eikä mikään pidä paikkaansa. Hän oli mm selittänyt koko naapurustolle miten meidän lapset AINA on hänellä yökylässä. Yhden ainoan kerran on esikoienn viisivuotiaana ollut hätätilanteessa.
Samaten sössöttää sukulaisille miten emmem pärjäisi päivääkään ilman häntä - kun todellisuudessa hän tunkee meille vaikkei haluttaisi.
Paljon olet hoitanutkin. Oletko puhunut pojallesi, että olet väsynyt?
Miten vaatiminen eroaa pyytämisestä?
Miksi lapset on tehty noin pienillä eroilla? Ymmärrän miniääkin, hän on varmaan myös tosi väsynyt. Sinänsä vastuu lapsista on pojallasi ja miniälläsi.
Kuinka paljon poikasi osallistuu kodinhoitoon, ulkotöihin, lasten hoitoon ja kasvatukseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sovit asiat poikasi kanssa et miniän. Meilläkin molemmat hoitavat keskustelut ja sopimukset omiin vanhempiin päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpsistä taas.
Just. Ja ikäkin sattumalta just 69!!
Olen vasta reilu 5-kymppinen, enkä tietenkään voi tietää, kuinka väsynyt tai sairas olen siinä vaiheessa, kun mummoksi tulen, jos tulen. Eihän sitäkään voi varmaksi tietää.
Mutta tällä hetkellä ajattelen, että haluan viettää mahdollisimman paljon aikaa lastenlasteni kanssa, jos heitä minulle suodaan.
Haluan touhuta lasten kanssa sellaisia arkipäivän pikkujuttuja, joihin kiireisillä vanhemmilla ei välttämättä ole aikaa.
Voidaan käydä leikkipuistossa ja kotieläinpihalla, leipoa ja lukea kirjoja. Ja tietysti myös yökyläillä joskus.
Lapset on pieniä niin vähän aikaa ja haluan nauttia tuosta ajasta niin paljon kuin mahdollista.
En malta odottaa mummoksi tuloa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpsistä taas.
Mikä tässä on höpsistä?
Meillä hoiti pappa ei mummo. Sitten sekin väheni, kun ilmeni että selvittelivät parisuhderiitojaan silloin kun lapsi oli siellä hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpsistä taas.
Mikä tässä on höpsistä?
Pidä ap puolesi, minä olen tyttäreni vaatimuksiin myös ihan uupunut, hoitopyynnöt alkoivat heti kun jäin tammikuussa eläkkeelle. Ja jännä, että vain minua kiusaa, isänsäkin elää, mutta ei koskaan vaivaa häntä. Kyllä se pappakin osaa lasten perään katsoa. Minä en ole mennyt kun ihan pakon edessä.No nämä uhrimummojen tarinat.
Voisi olla minun äitini, eikä mikään pidä paikkaansa. Hän oli mm selittänyt koko naapurustolle miten meidän lapset AINA on hänellä yökylässä. Yhden ainoan kerran on esikoienn viisivuotiaana ollut hätätilanteessa.
Samaten sössöttää sukulaisille miten emmem pärjäisi päivääkään ilman häntä - kun todellisuudessa hän tunkee meille vaikkei haluttaisi.
No voi hyvänen aika, kai minä tiedän montako kertaa olen ollut hoitamassa. Kaikki on puhelimen kalenterissa, että muistan mennä, katsoin kun kiristi yövahdiksi, yhtään viikkoa ei ole ollut, että en olisi käynyt vahtimassa, parhaana on viisi, kahtena viikkona yksi ja muina kahdesta neljään.
Nyt se on loppu.
Mahtaisiko heidän lähipiiristään löytyä ketään toista, joka voisi auttaa aika ajoin lasten kanssa. Olen itse muutaman vuoden ikäisen pojan kummi ja mulla on tapana ottaa hänet säännöllisesti luokseni. Näin hänen vanhempansa saavat kahdenkeskistä aikaa ja voivat hoitaa asioitaan ilman lapsen läsnäoloa. Sun miniä saattaa olla yksinkertaisesti niin väsynyt lasten kanssa touhuamiseen, ettei ymmärrä, mitä sulta vaatii.
Onko kritisoijille tullut mieleen että voi tuntua myös vaikealta kieltäytyä kun kyseessä on omat lapsenlapset?
Ja silti sinulla on vapaus sanoa ei. Täällä on jo hyvin perusteltu miksi. Voimia ja iloisia eläkepäiviä!
Onpa ajattelematon miniä! Olet jo sarkasi ap hoitanut. Pidä puolesi!
Itselläni on kaksi suloista lapsenlasta ja olen vähän sinua nuorempi, mutta en silti aina käytettävissä kaitsemiseen.