Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Havaintosi lapsen käytöksestä, jota pidit outona?

Vierailija
07.07.2022 |

Minä näin kerran kaupassa tytön, ehkä alle 10 v (hintelä, vaikea arvioida) joka pyöritteli käsissään persimonia (oranssi pehmeämaltoinen hedelmä) ja lopuksi tunki siihen etusormensa kärjen.

Eilen kaupassa noin klo 22:45 ja nainen selitti kassalle jotain syntymäpäiväjuhlien täydennyksestä, jos oikein kuulin. Hän osti energiajuomia tms. ja mukana oli toinenkin henkilö; en vielä tällöin kiinnittänyt heihin paljon huomiota. Olin pakkaamassa ostoksiani. Havaitsin sivusilmällä, että minut kiersi pienikokoinen miespuolinen henkilö, jonka liikkumistapa oli hoiperteleva. Varauduin humalaiseen. Yhtäkkiä tämä henkilö perääntyi ostosten luota, ja poimi maasta pallomaiseksi rypistetyn ostoskuitin - tällöin huomasin henkilön olevan lapsi/nuori - jolla hän samantien "naarmutti" sääreään nilkasta pohkeen puoleenväliin asti. Tämän tehtyään hän siirtyi suoraan takaisin ostosten pariin. Pidin tätä yhtäkkistä tekoa erittäin outona.

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rajatomuus suhteessa täysin vieraisiin ihmisiin. Siis sellainen, ettei osaa tehdä eroa tuttujen ja vieraiden välillä, vaan käyttäytyy ja puhuu täysin estoitta ihan vieraiden ihmisten kanssa, ja ottaa kontaktia rajattomasti. Jopa tungettelevasti.

Liittyy yksinjäämisenpelkoon tai siihen, että 'hyökkää' niin sanotusti ensin omilla ehdoillaan, joilla on aiemminkin selvinnyt?Puhuu esimerkiksi tuttua monologia. Tai autistista piirrettä.

Tai opetettu olla olematta nyhverö. Ottanut kirjaimellisesti, joustamattomasti.

Joo. Uskon kans, että torjuu yksinjäämisen pelkoa (siis taustalla rankkoja hylkäämiskokemuksia vauvana) hyökkäämällä tunkeilijaan, nimenomaan ennen kuin hän ehtii hyökätä.

"Puhun sinut hiljaiseksi, jotta et saisi tilaisuutta tunkeutua minuun, ja romahduttaa olemassaoloni".

Vauvana häneen on vuoroin tunkeuduttu emotionaalisesti (ylistimulointia) että hylätty.

Olemalla ITSE  "raiskaaja", hän pitää tilanteen omissa käsissään.

Tämä vauvana syntynyt uskomus (tarve olla itse se "raiskaaja") on enemmän tai vähemmän elinikäinen.

Vierailija
62/77 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaa armollisia "raiskatuille raiskareille".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyysinen raiskaus - ULTIMATE revenge...

Vierailija
64/77 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fyysinen raiskaus - ULTIMATE revenge...

Kosto on tietysti omalle äidille, ei uhrille. Siis viime kädessä.

Vierailija
65/77 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Paha" kiertää.

Vierailija
66/77 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus jää huoli, mutta mitä voin edes sanoa. Kirjastossa oli äiti usean lapsen kanssa. Olin tietokoneella, ja äiti lapsinern asettautui siihen lähelle taakse. Kun vilkaisin sinne, äiti mitä ilmeisimmin halusi seurata koneenkäyttöä, virnisti silleen rumasti ja epäilyttävästi. Mutta ei se ollut mikä huolestutti, vaan hänen jo aika iso, ehkä noin 10-vuotias tyttö, joka pisti peukalon suuhun ja alkoi tehdä nopeita kyykkyliikkeitä silmöt ymmyrkäisinä. Muut lapset vain tuijottivat hiljaa. Tyttö tuntui pelkäävän minun reaktiota, minähän siinä kumma olin. Lopetti kyykistelyn kun en sanonut mitään. Tuntui että perheessä on jotain vialla, tuli suoraan sanoen jopa hyväksikäyttöepäily.

Tästä tuli mieleen eräs tietämäni pirkanmaalainen perhe, sekä lasten että äidin käytöksestä. Lapset olivat lähes pelottavan totisia ja vain tuijottivat muita ihmisiä silmät suurina eivätkä vastanneet mitään, jos heille sanoi jotain. Äidillä oli outo tapa virnistellä muille aikuisille maanisen näköisesti, etenkin kun hän oli ojentanut jotakuta lapsistaan. Äiti myös räyhäsi lapsille muidenkin kuullen siihen malliin, etten voinut olla miettimättä, mitä kodin seinien sisäpuolella mahtaa tapahtua, etenkin kun lapset olivat niin hiljaisia ja totisia. Silloin nuorimmainen oli vauvavuotensa ajan iloinen ja nauravainen, mutta kun näin hänet vähän päälle 1-vuotiaana, hänkin oli samalla tavalla totinen kuin isommat sisarukset. Nyttemmin perheeseen on syntynyt kuulemani mukaan ainakin yksi lapsi lisää.

Vierailija
67/77 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on vähän sama tunne, kun liikut yksin pimeällä syrjäseudulla, ja yhtäkkiä huomat pienen porukan vieraita ihmisiä; vaistomainen reaktiosi on juosta heitä päin.

Ehkä sinun ja kolmen peukuttajan mielestä, mutta kyllä me muut jatketaan sitä matkaa omaan suuntaamme eikä tule tuollaisia vaistomaisia reaktioita.

Ihme ketju tosiaan!

Vierailija
68/77 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus jää huoli, mutta mitä voin edes sanoa. Kirjastossa oli äiti usean lapsen kanssa. Olin tietokoneella, ja äiti lapsinern asettautui siihen lähelle taakse. Kun vilkaisin sinne, äiti mitä ilmeisimmin halusi seurata koneenkäyttöä, virnisti silleen rumasti ja epäilyttävästi. Mutta ei se ollut mikä huolestutti, vaan hänen jo aika iso, ehkä noin 10-vuotias tyttö, joka pisti peukalon suuhun ja alkoi tehdä nopeita kyykkyliikkeitä silmöt ymmyrkäisinä. Muut lapset vain tuijottivat hiljaa. Tyttö tuntui pelkäävän minun reaktiota, minähän siinä kumma olin. Lopetti kyykistelyn kun en sanonut mitään. Tuntui että perheessä on jotain vialla, tuli suoraan sanoen jopa hyväksikäyttöepäily.

Tästä tuli mieleen eräs tietämäni pirkanmaalainen perhe, sekä lasten että äidin käytöksestä. Lapset olivat lähes pelottavan totisia ja vain tuijottivat muita ihmisiä silmät suurina eivätkä vastanneet mitään, jos heille sanoi jotain. Äidillä oli outo tapa virnistellä muille aikuisille maanisen näköisesti, etenkin kun hän oli ojentanut jotakuta lapsistaan. Äiti myös räyhäsi lapsille muidenkin kuullen siihen malliin, etten voinut olla miettimättä, mitä kodin seinien sisäpuolella mahtaa tapahtua, etenkin kun lapset olivat niin hiljaisia ja totisia. Silloin nuorimmainen oli vauvavuotensa ajan iloinen ja nauravainen, mutta kun näin hänet vähän päälle 1-vuotiaana, hänkin oli samalla tavalla totinen kuin isommat sisarukset. Nyttemmin perheeseen on syntynyt kuulemani mukaan ainakin yksi lapsi lisää.

Minäkin olen nähnyt vastaavia tilanteita. Lapset tuntuvat olevan kauhusta jäykkiä, aivan kuin ajattelisivat: mitä on lupa ajatella, mitä on lupa tuntea? Millainen liikkuminen on sallittua? (Minusta on siis näyttänyt, että he tuntevat jotain sen sijaan, että olisivat paatuneita.) Liikkeet ovat jäykkiä ja niissä ilmenee välillä jotain korjaavaa, kun pakko liikkua se on hätäistä ja siinä on eipäs-sittenkään -piirteitä, aivan kuin välillä tulisi epävarmuus siitä onko liikerata varmasti sallittu.

Ja sitten just se tuijotus yhdistettynä siihen pelokkaaseen olemukseen.

Äidillä näyttää olevan psyykkisesti ALITUINEN "NISKAOTE" kun hän ohjaa lapsia paikassa, jossa on käyttäydyttävä mallikelpoisesti. (Joskus  kyseessä näyttää olevan vain villi lapsi, jota molemmat vanhemmat kontrolloivat  katkeamattomasti, mutta en tarkoita niitä tapauksia.) Harvoin tohdin katsoa suoraan, millaisia ilmeitä äidillä on. Mutta voin kuvitella, että olisi se duping delight:"The pleasure of being able to manipulate someone, often made visible to others by flashing a smile at an inappropriate moment." Wikipedia (Sitten on niitäkin, jotka ohjaavat voimakkaasti kai enemmän lasten hyvää ajatellen, silleen vakavasti. En tarkoita heitäkään tässä yhteydessä.)

Mulle on jääny morkkis eräästä tapauksesta vuonna 2020 talvella/alkukeväällä. Olin kirjastossa, ja siellä oli minulle tuntematon äiti, jolla oli mukanaan pieni tyttö sekä vauva kaukalossa. Kiinnitin huomiota siihen, että vauvan ääntely ei ollut normaalia. Äiti meni vauvan kanssa lastenhoitohuoneeseen ja sieltä alkoi kuulua KARMEITA vauvan ääniä - aivan kuin vauvalla olisi kurkussa karamelli jumissa, enkä tarkoita että olisi tukehtumassa vaan että ääni kuulosti samaan aikaan sekä hätähuudolta että tukahdetulta, sairaalloisella tavalla. Enhän minä tietenkään tiedä, miltä se ihminen normaalisti kuulostaa. Ääntely loppui kuin seinään ja muutaman sekunnin päästä siitä äiti verkkaisesti poistui kirjastosta täysin hiljaisen vauvan kanssa. Tuli vaan sellainen olo, että "mitä jos". 

Vierailija
69/77 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisi mieli kysyä, voiko jotenkin auttaa, mutta tuskin kukaan apua huolii VARSINKAAN jos kyseessä olisi väkivallantekijä.

Vierailija
70/77 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tässä ketjussa kaikilla kaikki hyvin?

Olin tulossa kertomaan hassua tarinaa mutta ei se nyt oikein sovi tähän kauhugalleriaan

Vierailija
71/77 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näihin ehkä harvempi kiinnittää huomiota, verrattuna tavallista aktiivisempiin lapsiin.

Vierailija
72/77 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkkitapauksista pelokkaista tulee mieleen ketju hiljaisisten lasten käytöstä tukioppilaina tarhoissa ja kouluissa.

Vierailija
73/77 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkkitapauksista pelokkaista tulee mieleen ketju hiljaisisten lasten käytöstä tukioppilaina tarhoissa ja kouluissa.

"Koulupsykologina mua suututtaa kun hiljaisia oppilaita käytetään häiriköiden tukioppilaina" https://www.vauva.fi/keskustelu/4603337/koulupsykologina-mua-suututtaa-…

Vierailija
74/77 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aloitus mutta sekopäät on pilanneet ketjun.

Vierailija
75/77 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

u.

Vierailija
76/77 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nipistely, raapiminen, läpsiminen... scratching fetish.

https://drmarkgriffiths.wordpress.com/tag/scratching-fetish/

Mulla on tää. Kunhan hyttynen on pistänyt...

Vierailija
77/77 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin vanhin lapsi. Kaataa pienemmät kumoon ja hymyilee jäisesti päälle. Tai nauraa kun ne käu itkemään. Pahoinpitelee niitä kun vanhemmat ei näe ja välillä ihan näkösälläkin ovelasti. Omanikin pelkäävät, vaikka meillä on lapset vanhempia.

Vanhemmat ihmettelevät kun ei ole kavereita.

Ja koulu tehnyt lasuja.

En mä kehtaa sanoa että ei vaikuta ihan normaalilta. =/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi