Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko intensiivinen tuijottaminen mielestäsi ahdistelua?

Vierailija
06.07.2022 |

Jos on, niin perusteleppa miksi.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pidän intensiivistä, etenkin silmiin tuijottamista hyvin häiritsevänä ja ahdistavana. En pidä ihmisistä, jotka niin tekevät, ja koen sen kiusalliseksi.

Olen silti itsekin tehnyt niin. Lähinnä niissä tilanteissa, joissa on ollut pakko lukea vastapäätä olevan henkilön reaktioita, ilmeitä ja mahdollisesti minua koskevia päätöksiä. Onneksi osaa lukea hyvin ilmeitä ja eleitä. Olisin muuten saattanut joutua melkoiseen kuseen eli ojasta allikkoon. Olin siis arviointitilanteessa, vaarassa joutua lähetetyksi sairaalaan. Piti katsoa erittäin tarkoin vastapuolen ilmeitä ja reaktioita, jotta vastaa kyseisessä tilanteessa oikein. 

Vasemmistolaiset katsovat usein pitkin seiniä ja välttelevät katsekontaktia, joka on myös merkki rehellisyydestä.

Vierailija
22/39 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuijottaa ei saa eikä varsinkaan osoittaa ketään sormella :) Näin opetettiin, kasvatettiin lapsuudessa ja kerrottiin perusteeksi että se on epäkohteliasta eikä huonotapaisuutta suvaittu.

Tuijottelu (vihamielinen, alistava, vahingoniloinen) varsinkin julkisissa kulkuneuvoissa on yleinen harrastus joillakin ihmisillä, he eivät kai voi hyvin, ainakin heistä saa vähän yksinkertaisen/sairaan ihmisen käsityksen tai  ovat ehkä vielä/edelleen hyvin keskenkasvuisia ja vertaavat jatkuvasti itseään muihin.

Jotkut saattavat vihaisesti vielä tokaista jotain ilkeästi varsinkin jos ovat toisen seurassa joka kruunaa heidän yksinkertaisuutensa, on hyvä tiedostaa että itse he se siitä eniten kärsivät; kuka haluaisi velloa negatiivisessa energiassa, ajatukset, arvomaailman ja asenteen kanssaihmisiään kohtaan kun voi valita, ketään kohtaan ei ole pakko käyttäytyä huonosti. Voi siinä samalla itsekin hyvin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on silmäpohjaista pakotettua yhdyntää.

Olin sitten yhdynnässä uimahallissa. Huomattavasti nuorempi (täysi-ikäinen) naispuolinen henkilö suorastaan altaasta uidessaan tuijotti kun liikuin paikasta toiseen. Välillä vilkaisin itsekkin, mutta en tohtinut tuttavuutta kiireessäni tehdä. Ei kumminkaan porealtaaseen tullut.

Vierailija
24/39 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsetta ei voi kieltää.

Vierailija
25/39 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomaalaisten mielestä suomalaiset on kaikki siinä tapauksessa ahdistelijoita, sillä suomalaiset ovat ihan hirveitä tuijottelijoita. Asuin ulkomailla vuosia ja kun palasin Suomeen, tajusin miten kiusallista suomalaisten tapa tuijottaa ihmisiä on. Ranskassa, jossa asuin, tuijottaminen on hyvin epäkohteliasta ja siellä kaduilla ja julkisessa kulkuvälineissä katsotaan ihmisiä aina hiukan "ohi". 

Tämä suomalaisten toljotus on ulkomailla hyvin tiedossa. Minulle on useat ulkomaalaiset sanoneet, että suomalaisen tunnistaa jo kaukaa toljottavasta katseesta.

Ja vi tut ovat sanoneet. Useatkin vielä. LOL.

Vierailija
26/39 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkin sortin autismia vaatinee, ellei näe eroa normaalin kanssakäymisen ja epäasiallisen tuijottamisen välillä. Näitä taitaa nykyään olla enenevissä määrin, diagnoosilla ja ilman.

Vierailija
27/39 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Se on epämiellyttävää. Jos haluaa karkottaa naisen kauemmaksi, niin kannattaa alkaa tuijottamaan.

Vierailija
28/39 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En enää vilkaisekaan naisia Helsingissä.

Painan katseen alas, katson muualle, en ainakaan hymyile. Kiitos intersektionaalien wokettajien.

Miksi pitää aina vetää kaikki ääripäähän?

Vierailija
29/39 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pistävä ja häiritsevä tuijottaminen on painostamista varsinkin, kun se jatkuu pitkään. Naapurin 1.mies teki näin, ja sai vieraamme ja meidät sillä tavoin siirtymään muualle. Tätä kun häiritsi pihalla olemisemme. Sama ilmiö nytkin, kun toiset naapurit toljottavat moukkamaisesti tuntikausia korotetulta terassiltaan pihaamme tai ikkunoitamme, ettei mitään vaan jäisi huomaamatta. 

Vierailija
30/39 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ahdistelua. Korkeintaan huonoa käytöstä.

Vierailija
31/39 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se lain tarkoittamaa ahdistelua ole, mutta kaikki, mikä on väärin, ei ole laitonta. Normaali ihminen tietää kyllä, että kyylääminen ja tuijottaminen on epämiellyttävää, jopa pelottavaa joskus.

Vierailija
32/39 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lemmikki tuijottaa tälläkin hetkellä...ahdistavaa. 

Vierailija
33/39 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En enää vilkaisekaan naisia Helsingissä.

Painan katseen alas, katson muualle, en ainakaan hymyile. Kiitos intersektionaalien wokettajien.

Miksi pitää aina vetää kaikki ääripäähän?

On ihan hyvä, että nämä joilla on ongelmia ymmärtää, mikä on sopivaa ja mikä ei, pysyttelevät erossa naisista.

Vierailija
34/39 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johonkin pelkkä katsominen ei mitään ahdistelua. Mutta jos se on sellaista mitä jotkut miespuoliset tekee että katsotaan vartaloa koko ajan ylhäältä alas ja alhaalta ylös niin se on ahdistelua. Sitten jos joku tulee viereen ja vaan tuijottaa. Sitten on niitä jotka vähän väliä jossain katsovat ikävästi ja vielä supattavat toisille ja katsovat.

Höh, täytyyhän potentiaalinen "saalis" skannata, ettei tule pettymyksiä.

- setämies-

Vierailija
35/39 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se ahdistaa, kun joku pullero nainen katsoo varsinkin litteän vatsani seutua ja sitten hymyilee "viettelevästi". Se taas tuntuu imartelevalta, kun nuori ja kaunis nainen tekee saman. Riippuu siis tuijottajasta.

Vierailija
36/39 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä "minua ei saa katsoa" -identiteetinrakennus aiheuttaa aika pian sen, että naisiin tullaan suhtautumaan eri tavalla kuin miehiin. Koska naista ei saa katsoa, niin naista ei saa nähdä ja jos naista ei näe, ei häntä ole olemassa. Siitä taas seuraa se, että naista ei huomata kutsua mukaan päätöksentekoon kuin kiintiömielessä eikä sellaiselta naiselta odoteta mitään osaamista.

No öhhöhö.

Sitä paitsi nyt ei ollut kyse katsomisesta vaan intensiivisestä tuijottamisesta.

Vierailija
37/39 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä "minua ei saa katsoa" -identiteetinrakennus aiheuttaa aika pian sen, että naisiin tullaan suhtautumaan eri tavalla kuin miehiin. Koska naista ei saa katsoa, niin naista ei saa nähdä ja jos naista ei näe, ei häntä ole olemassa. Siitä taas seuraa se, että naista ei huomata kutsua mukaan päätöksentekoon kuin kiintiömielessä eikä sellaiselta naiselta odoteta mitään osaamista.

Ja tässä, hyvät lukijat, näette kouluesimerkin kaltevan pinnan argumentaatiosta nettikeskustelussa.

Kaltevalla pinnalla tässä ovat naiset, joiden identiteetti perustuu siihen, että heitä ei saa katsoa. Miten voit olla olemassa muille, jos haluat olla näkymätön? Tai haluat, että sinut nähdään jotenkin eri tavalla kuin millaiseksi olet itse asettautunut. Tinze oli hyvä esimerkki - kuvauttaa leveää takalistoaan ja suuttuu, kun joku siitä huomauttaa. Eli hän esittelee ensisijassa perzettään, mutta kun sitä katsoo, tekee väärin. Sama monessa ns. asiallista huomiota kaipaavassa eli värjätään hiukset vihreiksi ja laitetaan isot korvakorut ja kun joku katsoo, niin suututaan, että ei minua saa tuijottaa.

Miksi kukaan ottaisi vakavasti henkilöä, joka kaikin tavoin tuntuu kaipaavan näkyvyyttä, mutta ei halua katseita? Vastaavasti hän voi haluta puheilleen kuulijoita, mutta haluaako kukaan kuunnella?

No nythän tässä on kyse siitä että sinusta tuntuu joltakin ja että olet vetänyt omia johtopäätöksiä näihin tunteisiisi perustuen. Ei siitä että mitä toisen ihmisen päässä liikkuu tai että mitä hän tekee.

Vierailija
38/39 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se ahdistaa, kun joku pullero nainen katsoo varsinkin litteän vatsani seutua ja sitten hymyilee "viettelevästi". Se taas tuntuu imartelevalta, kun nuori ja kaunis nainen tekee saman. Riippuu siis tuijottajasta.

Oletko sama tyyppi, joka täällä vouhkaa naisten suhtautuvan asiaan noin? Itsellesi kuitenkin sallit? (Miksi ei yllätä)

Vierailija
39/39 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän siis toljotan suu auki ja usein kuolakin valuu.