Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hirveä pula henkilökohtaisista avustajista! Kiinnostaisiko työ?

Vierailija
06.07.2022 |

Miten on?

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta. Olen antanut oman panokseni hoitoalalle ja nyt riittää.

Vierailija
42/78 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut eri näkövammaisen avustaja kaksi vuotta, parhaillaankin olen. Ensimmäinen oli muuten hyvä työpaikka mutta avustettavan puoliso oli oikea kuspää. Kävin kolme kertaa viikossa, yhdellä kerralla kuului auttaa siivouksessa. Vaimo lähti siksi aikaa pois kotona. Näkövammainen pääasiassa tamppasi mattoja kaksi tuntia ja minä siivosin. Kun vaimo tuli kotiin, alkoi tupatarkastus, eikä mikään kelvannut. Onneksi tuli korona eikä minua enää haluttu kotiin.

Nykyiselläkin avustettavalla on puoliso kotona. Itse avustettava on alati masentunut eikä jaksa mitään tehdä. Siispä istumme hänen kotonaan ja puolsio vit---lee kännipäissään miksemme mitään tee. Työvuoron voi sujuvasti aamulla peruttaa ja sanoa ettei puoliso halua sun tulevan tänne tänään. Tietenkin otan niistä tunnit mutta kyllä ihmettelen miksi tämä haluaa avustajan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustettavat ovat samalla tavalla nirsoja kuin kaikki muutkin työnantajat. Pitäisi olla 22-vuotias opiskelijatyttö tai 35-vuotias huippuammattilaismies.

Olepa avustettavaa vanhempi ja tanakka, niin töitä ei tarvitse odotella. Työhaluja olisi, ja kokemusta vammaispuolelta, mutta eihän ne avustettavat halua katsella vanhoja naamoja, kun kaikille pitäisi riittää symppiksiä nättinaamoja... :D

Vierailija
44/78 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

16€+ tunnissa jos maksetaan niin HARKITSEN

Vierailija
45/78 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avustajan työtehtävät ovat hyvin erilaisia, kuten avustettavatkin. Harhaan johtava mielikuva, että ollaan piikoja, pestään paskoja jne. Kyllähän tätäkin on ja tarvitaan. Meillä käy avustajia, saavat n. 11€/h + 25% lauantailisää ja iltalisää mikäli vuorot näille ajoittuvat. Työtehtäviä ovat:

- Avusta huoneen siivoamisessa. Avustettava siis tekee, avustaja neuvoo ja ohjaa ja viimeistelee sen, mitä avustettava ei pysty tekemään (esim korkealta pyyhkii pölyt, laittaa lakanat)

- Ulkoilu, kävely/puistoilu/ulkoleikit ja pelit

- Käy tapahtumissa, ravintolassa jne. Avustaja saa aina myös ruoan maksutta, kerran kuukaudessa pyritään tähän. Voi olla leffateatterissa, pizzeriassa, shoppailemassa, jätskillä tai vaikka museossa.

- Auta valmistamaan jotain. Esimerkiksi leipovat yhdesssä pullaa, tekevät hedelmäsalaattia, täytekakkua tms. Avustaja myös pääsee nauttimaan totta kai ja saa pulla kahvit jos pullaa on leivottu.

- Auta tekemään läksyt

- Leikkiä / pelejä. Monopolia, pakohuone peliä, leluilla leikkimistä.. Pleikkarilla yhdessä pelaamista tai vaikka Pokemon Go kävelyä.

Kuulostaako kovin vastenmieliseltä? Tuskin. Tärkeä tietää, ettei jokainen avustettava oli neliraaja halvaantunut, pyörätuolissa tai tarkoita siivousta, pyykinpesua, kaupassa käyntiä ja ruoan tekoa. Työt ovat erilaisia ja avustajalla on oikeus myös valita. Jos kemiat ei kohtaa tai työtehtävä ei tunnu mukavalta, voi tästä kieltäytyä ja etsivät sitten uuden kohteen.

Kuulostaa mun "vapaaehtois"hommalta...terv. Työtön

Vierailija
46/78 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sanoisin että pitäisi muistaa myös se että avustajia on myös aika kauheita! Yleensä vaan arvostellaan sairaita ihmisiä ja unohdetaan että se voi olla myös toisin. Avustaja voi kiukutella, vit tuilla, olla uhmakas, tulla ja mennä miten huvittaa, "tuhota" tahallaan asuntoa, vaatteita, astioita jne. Avustajalla voi olla omia henkisiä ongelmia joita purkaa sängyssä makaavaan ihmiseen. Mutta näistähän ei saa mitään puhua ääneen. Eihän sellaista tapahdu, ei koskaan juupa juu.

Kokemusta on.

"En oikeasti haluaisi tehdä tätä, mutta pakkohan se on, kun muuta ei ole."

"Ei todellakaan huvita olla missään kaupassa, mutta eihän minulla ole vaihtoehtoa."

"Etkö vain tajua, että kaikki eivät oikeasti jaksa mitään vammaisia, minut laitettiin tähän työhön."

Eli on meitäkin, jotka tarvitsevat apua. Itku tulee joka kerran, kun ovi heidän takanaan sulkeutuu. Silti pitää olla kiitollinen, että pääsee yleensä kauppaan tai edes lääkäriin.

Haaveena olisi avustaja, jonka kanssa olisi rentoa. Ei tarvitsisi koko ajan miettiä toisen palkkaa/turhautumista/pakkoa/ongelmia/häipymistä kesken, vaan voisi hengittää ihan rauhassa ja olla olemassa oikeasti.

Vierailija
47/78 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avustajan työtehtävät ovat hyvin erilaisia, kuten avustettavatkin. Harhaan johtava mielikuva, että ollaan piikoja, pestään paskoja jne. Kyllähän tätäkin on ja tarvitaan. Meillä käy avustajia, saavat n. 11€/h + 25% lauantailisää ja iltalisää mikäli vuorot näille ajoittuvat. Työtehtäviä ovat:

- Avusta huoneen siivoamisessa. Avustettava siis tekee, avustaja neuvoo ja ohjaa ja viimeistelee sen, mitä avustettava ei pysty tekemään (esim korkealta pyyhkii pölyt, laittaa lakanat)

- Käy tapahtumissa, ravintolassa jne. Avustaja saa aina myös ruoan maksutta, kerran kuukaudessa pyritään tähän. Voi olla leffateatterissa, pizzeriassa, shoppailemassa, jätskillä tai vaikka museossa.

- Auta valmistamaan jotain. Esimerkiksi leipovat yhdesssä pullaa, tekevät hedelmäsalaattia, täytekakkua tms. Avustaja myös pääsee nauttimaan totta kai ja saa pulla kahvit jos pullaa on leivottu.

- Auta tekemään läksyt

- Leikkiä / pelejä. Monopolia, pakohuone peliä, leluilla leikkimistä.. Pleikkarilla yhdessä pelaamista tai vaikka Pokemon Go kävelyä.

Kuulostaako kovin vastenmieliseltä? Tuskin. Tärkeä tietää, ettei jokainen avustettava oli neliraaja halvaantunut, pyörätuolissa tai tarkoita siivousta, pyykinpesua, kaupassa käyntiä ja ruoan tekoa. Työt ovat erilaisia ja avustajalla on oikeus myös valita. Jos kemiat ei kohtaa tai työtehtävä ei tunnu mukavalta, voi tästä kieltäytyä ja etsivät sitten uuden kohteen.

No ei todellakaan avustaja neuvo avustettavaa miten hänen pitäisi oma karsinansa siivota :D

Saati saa mitään ilmaisia ruokia :D

Välillä muuten saa, mutta ei sellaista tietenkään odota. Kyseessä on selvästi erinomainen työnantaja, niitäkin löytyy.

Avustaja saa aina myös ruuan maksutta.

Lukisit mihin kommentoit. Ei todellakaan saa. Se että työnantaja ostaa vaikka ulkomaanmatkan työntekijälleen ei poissulje tuota.

Vierailija
48/78 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä hain noita hommia, mutta en saanut töitä. Että sellanen "pula" työntekijöistä.

Vaikka minulla ei ole alan koulutusta, olen ulkomailla "aikani kuluksi" tehnyt henkilökohtaisen avustajan hommia mm. ryhmäkodissa. Se oli ihan hauskaa hommaa, palkka tosin kehno. Tuo USA:ssa. Ruotsissa tein jonkun vuoden asiakkaan kodissa avustajan työtä. Ruotsissa maksetaan ihan ok palkkaakin, niin että sillä elää. Suomessa taitaa olla niin tiukat säännöt, ettei edes vanhuksen kauppa-asioita pääse hoitamaan, jos ei ole hoitoalan koulutusta. Monissa maissa työnantaja järjestää parin viikon "alkutreenin", usein se on ihan riittävä koulutus.

Vierailija
49/78 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu toi avustajan kiusaaminen on ihan törkeää. Itsellä kokemusta asiasta, avustettava juoksuttaa ympyrää ja pitää ihan pellenään. Jos kysyy vaikka et haluatko vettä, sanoo en ja sit kerron, että aloitan nyt tiskaan ja avustettava alkaa heti 10 sekunnin päästä huutamaan anna mulle vettä!

Vierailija
50/78 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Auta tekemään läksyt

No ei todellakaan avustaja neuvo avustettavaa miten hänen pitäisi oma karsinansa siivota :D

Avustajalle ei saa työvuoron aikana koitua kustannuksia. Mikäli minä olen suunnitellut, että avustaja ja avustettava lähtevät pizzalle, minä annan rahan ja maksan. Myös avustajan ruoan. Ja kylläpä vain tuollainen 10 vuotias lapsi tarvitsee ohjausta miten oman karsinansa siivoaa.

Työntekijälle ei ole työnantajan kustannettava ruokaa, vaan tekijä hoitaa itse oman muonituksensa. Siihen pitää olla kuitenkin aika ja paikka. Ihan niin kuin missä tahansa muussa työssä. Missään ei puhuta 10v lapsesta, vaan yleisesti avustamisesta. Jos puhuu seipäästä, niin on kirjoitettava niin.

Vierailija
51/78 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avustettavat ovat samalla tavalla nirsoja kuin kaikki muutkin työnantajat. Pitäisi olla 22-vuotias opiskelijatyttö tai 35-vuotias huippuammattilaismies.

Olepa avustettavaa vanhempi ja tanakka, niin töitä ei tarvitse odotella. Työhaluja olisi, ja kokemusta vammaispuolelta, mutta eihän ne avustettavat halua katsella vanhoja naamoja, kun kaikille pitäisi riittää symppiksiä nättinaamoja... :D

Itse taas olen onnellisempi sellaisen avustettavana, jolla jo ikää ja kokemusta. Jotenkin rennosti turvassa henkisesti sitten kai. Ja siis ihan yhtä hyviä voi olla nuoremmatkin, mutta olo on aina kotoisampi vähän jo enemmän aikuisten kanssa :)

Vierailija
52/78 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, oikein unelmaa. Töitä 3h päivä ja kympin tunti. Ihan tun turhaa hommaa noin ansaintamielessä.

Vierailija
53/78 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Auta tekemään läksyt

Välillä muuten saa, mutta ei sellaista tietenkään odota. Kyseessä on selvästi erinomainen työnantaja, niitäkin löytyy.

Avustaja saa aina myös ruuan maksutta.

Lukisit mihin kommentoit. Ei todellakaan saa. Se että työnantaja ostaa vaikka ulkomaanmatkan työntekijälleen ei poissulje tuota.

Minähän tässä nimenomaan kerron MEIDÄN AVUSTAJAN työtehtävistä ja päivästä. Ja meillä kyllä saa, AINA jos ruokailu kuuluu päivän ohjelmaan. Kuten maksan kaikki pääsyliput, matkat, herkut yms. Annan myös bensarahaa jos jostain syystä kuljetaankin kahdella autolla. Tarjoan myös lounaan kotona, jos sellaisen teen avustajan läsnäollessa. Ei meillä tarvitse lähteä syömään ja katsoa vierestä kun toinen syö. Kyllä tosiaan kannattaa lukea mihin kommentoi.

Vierailija
54/78 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Auta tekemään läksyt

Avustajalle ei saa työvuoron aikana koitua kustannuksia. Mikäli minä olen suunnitellut, että avustaja ja avustettava lähtevät pizzalle, minä annan rahan ja maksan. Myös avustajan ruoan. Ja kylläpä vain tuollainen 10 vuotias lapsi tarvitsee ohjausta miten oman karsinansa siivoaa.

Työntekijälle ei ole työnantajan kustannettava ruokaa, vaan tekijä hoitaa itse oman muonituksensa. Siihen pitää olla kuitenkin aika ja paikka. Ihan niin kuin missä tahansa muussa työssä. Missään ei puhuta 10v lapsesta, vaan yleisesti avustamisesta. Jos puhuu seipäästä, niin on kirjoitettava niin.

Harvoinpa ne vanhemmat läksyjä tekee. Koululaisesta kyse. Ihan turha nyt alkaa nillittämään, kuten kerroin, avustettavat ja työtehtävät ovat erilaisia. Myös lapsilla on avustajia. Osa avustajista toimii omaishoitajan vapaiden sijaisena. Omaishoidettavakin voi olla vaikka pieni lapsi. Ja vaikkei olisi, asiakas voi olla esim nepsy, ei liikuntarajoitteinen. Ja osa avustajista toimii esimerkiksi Suomen avustajapalveluiden kautta, ei suinkaan ole yksityisesti palkattuna avustettavalleen.

Vierailija
55/78 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä hain noita hommia, mutta en saanut töitä. Että sellanen "pula" työntekijöistä.

Itse asiassa minäkin hain joskus kun oman alan hommia ei saanut. Laitoin hakemuksen ja meiliä perään ja koitin soittaakin. Molemmat kaksi paikkaa olivat sellaisia, joihin ei saanut edes yhteyttä ja mitään vastausta hakemuksiin ei koskaan tullut. Työkkärin sivuilla haussa olivat paikat.

Vierailija
56/78 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

oloin avustajana pyörätuolissa istuvalle henkilölle. Tai niin luulin. Todellisuudessa hänen puolisonsa sitten käskytti minua hoitamaan hänen asioitaan. Puoliso oli terve, mutta päivät istui sohvalla ja pelasi niitä iltapäivien mainos-tv -pelejä, ratkoi ristikoita ja ties mitä. Siinä sivussa sitten autoin pyörätuolissa istuvaa niissä hommissa, mitä oli sovittu. Se terve puoliso piti minua lähinnä kotiorjanaan. Aika nopeasti lopetin heillä, etenkin kun tuo terve puoliso ei tuntunut tajuavan, että en ole hänen avustajansa, vaan puolisonsa. Heidän perheessä nyt vain kaikki, ihan kaikki kotityöt olivat tuon terveen mielestä sen  pyörätuolissa olevan henkilön hoidettavia että siksi minäkin niitä joudun tekemään.

Vierailija
57/78 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ihan heti lähtisi. mihinkään hoitoalan hommaan noin yleensäkään.  Ongelma on se, että jos saisin oman alan työn, lähtisin välittömästi vaikka sitten joutuisi maksamaan rahaa nopeasta purkamisesta, toki koeaikakin on. Itselle ei mikään ongelma, mutta mulla on jotain empatiakykyä ja se olisi ikävä tilanne sille avustettavalle. Mutta mulla on jo  tiedossa osa-aikaisia lisätöitä, mistä saisin saman tai jopa enemmän helpomminkin, joten todennäköisesti en.  Mulla on se tilanne, että firman toiminnot tulee olemaan lähiaikoinan myynnissä esimiehen eläköitymisen takia ja jotain pitää sitten keksiä. Tosin esimies on siirtänyt tätä myyntiä jo eteenpäin, piti loppua jo ja vielä on tehnyt tarjouksia, joten ei tässä vielä hätä ole. Kuitenkin plan B on tehty, samoin plan C jne. ja tuo avustajan homma voisi olla aakkosissa jossain sijalla plan M.  

Mistä olet saanut lisätöitä? Itsellä työ kaupassa ja lisätyö kelpais kylkeen vapaille tai töiden jälkeen tms.

Vierailija
58/78 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä sanoisin että pitäisi muistaa myös se että avustajia on myös aika kauheita! Yleensä vaan arvostellaan sairaita ihmisiä ja unohdetaan että se voi olla myös toisin. Avustaja voi kiukutella, vit tuilla, olla uhmakas, tulla ja mennä miten huvittaa, "tuhota" tahallaan asuntoa, vaatteita, astioita jne. Avustajalla voi olla omia henkisiä ongelmia joita purkaa sängyssä makaavaan ihmiseen. Mutta näistähän ei saa mitään puhua ääneen. Eihän sellaista tapahdu, ei koskaan juupa juu.

Kokemusta on.

"En oikeasti haluaisi tehdä tätä, mutta pakkohan se on, kun muuta ei ole."

"Ei todellakaan huvita olla missään kaupassa, mutta eihän minulla ole vaihtoehtoa."

"Etkö vain tajua, että kaikki eivät oikeasti jaksa mitään vammaisia, minut laitettiin tähän työhön."

Eli on meitäkin, jotka tarvitsevat apua. Itku tulee joka kerran, kun ovi heidän takanaan sulkeutuu. Silti pitää olla kiitollinen, että pääsee yleensä kauppaan tai edes lääkäriin.

Haaveena olisi avustaja, jonka kanssa olisi rentoa. Ei tarvitsisi koko ajan miettiä toisen palkkaa/turhautumista/pakkoa/ongelmia/häipymistä kesken, vaan voisi hengittää ihan rauhassa ja olla olemassa oikeasti.

Niin tuttua! Mä kuulen jo aamulla tiettyjen avustajien äänestä että millainen päivä on tulossa. Pelkään sanoa silloin että mitä hommia pitäisi saada tehtyä päivän aikana. Se on ihan hirveä tunne kun olet lähes täysin toisen ihmisen armoilla. Varovasti pitää ehdottaa että esim. voisitko tuoda jotain taikka viedä jotain johonkin. Avustaja istuu hiljaa toisessa huoneessa ja näpyttää puhelintaan pitkiä aikoja, tunti menee tuosta noin vain. Taikka sitten puhuu kiukkuisella äänellä sinulle jos yrität keskustella niitä näitä. Päihde ja mielenterv.ongelmia on ollut joillakin avustajistani. Voin sanoa että elän painajaistani. En pääse juurikaan mihinkään tästä huoneesta kun olen niin sairas. Joudun sietämään sikamaista käytöstä, siltikin pitää vain hymyillä ja olla hiljaa ettei vain ärsyttäisi toista koska sitten se piru vasta irti pääseekin! On minulla ollut ja onkin aivan mahtaviakin avustajia, ollaan läheisiksi tultu ja aika kuluu ns. siivillä. Mutta sitten on näitä joita joutuu pelätä eikä heistä uskalla valitusta tehdä koska tulevat uudestaan sinun kotiisi hommiin. Irtisanoa et voi kuin ääritapauksissa jos esim. käyvät käsiksi tms. Alalla voi työskennellä ihan sekopäitä, kuka vain kadulta voi tulla töihin. Ei taustoja voi selvittää! Miettikää miltä tuntuu kun vieras ihminen tulee kotiisi ja käyttäytyy miten huvittaa ja joudut häneltä pyytämään ruokaa ja apua lähes kaikkeen.

Vierailija
59/78 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tehnyt avustajan hommia samalle avustettavalle jo viitisen vuotta, 40h/viikko. Tässä on kyllä käynyt uskomaton tuuri, kun avustettava on rento ja joustava ihminen sekä tullaan hyvin juttuun ja itse avustaminen on hyvin kevyttä. Olen kyllä aiemmin tehnyt avustajan töitä ihan järkyttäville avustettaville, parin kuukauden jälkeen pitänyt lopettaa koska pää ei kestänyt enää.

Vierailija
60/78 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa paljon ikäviä kokemuksia. Aloitin itse juuri firman kautta nollatuntisopimuksella ja otan vastaan vuoroja mitä on tarjolla. Avustan erästä ikäihmistä, jonka kanssa tulen hyvin juttuun ja työ on helppoa. Asioi itse pyörätuolilla vessassa jne.

En tosin tiedä miksi on näitä firmoja ja toiset avustettavat ovat itse työnantajia. Minun tuntipalkkani vajaa 12e.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi