Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hirveä pula henkilökohtaisista avustajista! Kiinnostaisiko työ?

Vierailija
06.07.2022 |

Miten on?

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on kai melkein lainvastaista edellyttää, että avustettava on avustajansa työnantaja, mutta kunnat tekee tätä koska säästävät näin rahaa. Jos tämä kuvio korjattaisiin asialliseksi ja palkka olisi myös asiallinen, voisin tehdä. Mutta ainoastaan, jos avustettava käyttäytyy asiallisesti eikä kiusaamalla kiusaa tai ilkeyttään huutele ja sylje päälle.

Vierailija
22/78 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avustajan työtehtävät ovat hyvin erilaisia, kuten avustettavatkin. Harhaan johtava mielikuva, että ollaan piikoja, pestään paskoja jne. Kyllähän tätäkin on ja tarvitaan. Meillä käy avustajia, saavat n. 11€/h + 25% lauantailisää ja iltalisää mikäli vuorot näille ajoittuvat. Työtehtäviä ovat:

- Avusta huoneen siivoamisessa. Avustettava siis tekee, avustaja neuvoo ja ohjaa ja viimeistelee sen, mitä avustettava ei pysty tekemään (esim korkealta pyyhkii pölyt, laittaa lakanat)

- Ulkoilu, kävely/puistoilu/ulkoleikit ja pelit

- Käy tapahtumissa, ravintolassa jne. Avustaja saa aina myös ruoan maksutta, kerran kuukaudessa pyritään tähän. Voi olla leffateatterissa, pizzeriassa, shoppailemassa, jätskillä tai vaikka museossa.

- Auta valmistamaan jotain. Esimerkiksi leipovat yhdesssä pullaa, tekevät hedelmäsalaattia, täytekakkua tms. Avustaja myös pääsee nauttimaan totta kai ja saa pulla kahvit jos pullaa on leivottu.

- Auta tekemään läksyt

- Leikkiä / pelejä. Monopolia, pakohuone peliä, leluilla leikkimistä.. Pleikkarilla yhdessä pelaamista tai vaikka Pokemon Go kävelyä.

Kuulostaako kovin vastenmieliseltä? Tuskin. Tärkeä tietää, ettei jokainen avustettava oli neliraaja halvaantunut, pyörätuolissa tai tarkoita siivousta, pyykinpesua, kaupassa käyntiä ja ruoan tekoa. Työt ovat erilaisia ja avustajalla on oikeus myös valita. Jos kemiat ei kohtaa tai työtehtävä ei tunnu mukavalta, voi tästä kieltäytyä ja etsivät sitten uuden kohteen.

Eikös tuosta tulisi karenssi?

Ei se vaihto niin helppoa ole.

Ei tule karenssia jos kyseessä ei ole kokoaikatyö. Me käytämme firman palveluita ja avustajalla voi olla useita kohteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä hain noita hommia, mutta en saanut töitä. Että sellanen "pula" työntekijöistä.

Mulla sama homma ja olin ollut omaishoitaja 10v eli kokemustakin oli.

Itse olin parina kesänä avustajana, sitten vaihdoin paikkakuntaa ja hain avustajan hommia enkä saanut. Eli työvoimapula on ilmeinen.

Vierailija
24/78 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyykö paikalla elättämään itsensä?

Kyllä, jos pystyy tekemään hommaa jotenkin järkevästi.

Olen tälläkin hetkellä avustajana, mutta tunteja minulla on vain muutama viikossa, ja tämä johtuu ihan vain työnantajastani ja hänen toimistaan.

Tekisin enemmänkin mutta heittopussina oleminen ja vuorojen peruminen jne on liian hankalaa, plus jos joutuu menemään kauemmaksi, niin bensoihin sulaa palkka. En myöskään uskalla mennä mihinkään firmaan sopimuksella, koska pelkään että minulel nakitellaan sitten ne hirveimmät ja raskaimmat tapaukset, ja pakotetaan, koska muuten karenssi. En halua alkaa pelkäämään ja ahdistumaan työn takia.

Lisäksi en ole fyysisesti terve, joten en voi esim. nostella ihmisiä, tai pestä heitä vaikeissa asennoissa, vaan olen lähinnä kotitöiden tekijä/kauppa-avustaja, kädenjatke jne.

Vierailija
25/78 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin toimin joskus avustajana ja avustettava oli aivan hirveä kusìpää.Sanoinkin sille kun oltiin kävelyllä että jos tuo käytös ei lopu niin työnnän sinut pyörätuoleinesi tuonne mereen.Sen jälkeen olikin ihan kiltisti.

Vierailija
26/78 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin helppo ja leppoisa työ jos avustettava on normaali ihminen käytökseltään. Enimmäkseen ihan normaaleja kotijuttuja tehdään ja jutellaan kaikesta mahdollisesta. Nauretaan paljon, huumoria riittää.

Vierailija
27/78 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avustajan työtehtävät ovat hyvin erilaisia, kuten avustettavatkin. Harhaan johtava mielikuva, että ollaan piikoja, pestään paskoja jne. Kyllähän tätäkin on ja tarvitaan. Meillä käy avustajia, saavat n. 11€/h + 25% lauantailisää ja iltalisää mikäli vuorot näille ajoittuvat. Työtehtäviä ovat:

- Avusta huoneen siivoamisessa. Avustettava siis tekee, avustaja neuvoo ja ohjaa ja viimeistelee sen, mitä avustettava ei pysty tekemään (esim korkealta pyyhkii pölyt, laittaa lakanat)

- Käy tapahtumissa, ravintolassa jne. Avustaja saa aina myös ruoan maksutta, kerran kuukaudessa pyritään tähän. Voi olla leffateatterissa, pizzeriassa, shoppailemassa, jätskillä tai vaikka museossa.

- Auta valmistamaan jotain. Esimerkiksi leipovat yhdesssä pullaa, tekevät hedelmäsalaattia, täytekakkua tms. Avustaja myös pääsee nauttimaan totta kai ja saa pulla kahvit jos pullaa on leivottu.

- Auta tekemään läksyt

- Leikkiä / pelejä. Monopolia, pakohuone peliä, leluilla leikkimistä.. Pleikkarilla yhdessä pelaamista tai vaikka Pokemon Go kävelyä.

Kuulostaako kovin vastenmieliseltä? Tuskin. Tärkeä tietää, ettei jokainen avustettava oli neliraaja halvaantunut, pyörätuolissa tai tarkoita siivousta, pyykinpesua, kaupassa käyntiä ja ruoan tekoa. Työt ovat erilaisia ja avustajalla on oikeus myös valita. Jos kemiat ei kohtaa tai työtehtävä ei tunnu mukavalta, voi tästä kieltäytyä ja etsivät sitten uuden kohteen.

Eikös tuosta tulisi karenssi?

Ei se vaihto niin helppoa ole.

Ei tule karenssia jos kyseessä ei ole kokoaikatyö. Me käytämme firman palveluita ja avustajalla voi olla useita kohteita.

Lisäänpä vielä, että meillä ei työtehtäviin kuulu siis esim vessassa käynnissä avustukset, pukemiset, pesemiset, ruoan valmistukset tms. Avustettava(t) ovat nepsy lapsia. Täysin kykenevät nämä hoitamaan itse. Tarvitsee enemmän sellaista ohjausta ja avustaja toimii lapsen kanssa yhdessä ja koko pääpointti on, että on kivaa. Siivous ei toki ole kivaa, mutta eipä tuo pieni huone kauheasti vaadi. Eikä ole väkivaltainen, ilkeä tms. Joustetaan ja mennään täysin sen mukaan, miten avustaja pystyy ja jaksaa tehdä. Meiltä saa pyytää vuoron siirtoja jos haluaakin mennä esimerkiksi kaverin synttäreille tai festareille. Että kohteet on tosiaan hyvin erilaisia kuten avustettavatkin..

Vierailija
28/78 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli täyttä paskaa. Avustettava tupakoi sisällä ja minä jouduin kärsimään savusta, vaikka en itse tupakoi. Avustettavan elämäntavan on sovittava myös avustajalle. En saanut terveydelle haitallisen työn lisää.

Vierailija
29/78 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Auta tekemään läksyt

No ei todellakaan avustaja neuvo avustettavaa miten hänen pitäisi oma karsinansa siivota :D

Saati saa mitään ilmaisia ruokia :D

Vierailija
30/78 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi kertaa olen tätä tehnyt ja kiitti mulle riitti.

Henkisesti todella raskasta, kun molemmat velloivat sairautensa kanssa erittäin syvissä vesissä ja minun odotettiin piristävän 24/7.

Toinen suunnitteli itsemurhaa koko ajan. Aina sai pelätä, kun meni töihin, että löytää sen kuolleena.

Toisesta soitin kuntaan, että on niin ilkeä, että lopetan kesken sopimuksen. Kunta tiesi tapauksen ja totesivat, että en ole eka lähtijä.

Ei ne kotihommat tai vessatukset olleet raskaita. Vaan se henkinen puoli, kun 8h päivässä, 5 pvää vkossa kuuntelet sitä, että ei vammaisilla mitään oikeuksia, elämä ohitse, mua syrjitään ja sitten ilkeillään avustajille. Nykyään kun näen sähköpyörätuolin vaihdan maisemia.

Vierailija
31/78 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin toimin joskus avustajana ja avustettava oli aivan hirveä kusìpää.Sanoinkin sille kun oltiin kävelyllä että jos tuo käytös ei lopu niin työnnän sinut pyörätuoleinesi tuonne mereen.Sen jälkeen olikin ihan kiltisti.

Mullakin on ollut näitä mulkeroita muutamia. Jokainen on kyllä talttunut kun en ole lähtenyt itkemään, vaan sanonut ihan suoraan että homma on semmoinen, että minä en tuollaista ala kuuntelemaan, jos työpanokseni ei kelpaa, niin ole hyvä ja pyydä jotain toista työntekijää. Minun ei ole mikään pakko olla täällä, minulla on monta muutakin avustettavaa. Yleensä ovat seuraavallakin kerralla pyytäneet minua.

Vierailija
32/78 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Auta tekemään läksyt

No ei todellakaan avustaja neuvo avustettavaa miten hänen pitäisi oma karsinansa siivota :D

Välillä muuten saa, mutta ei sellaista tietenkään odota. Kyseessä on selvästi erinomainen työnantaja, niitäkin löytyy.

Vierailija
33/78 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanoisin että pitäisi muistaa myös se että avustajia on myös aika kauheita! Yleensä vaan arvostellaan sairaita ihmisiä ja unohdetaan että se voi olla myös toisin. Avustaja voi kiukutella, vit tuilla, olla uhmakas, tulla ja mennä miten huvittaa, "tuhota" tahallaan asuntoa, vaatteita, astioita jne. Avustajalla voi olla omia henkisiä ongelmia joita purkaa sängyssä makaavaan ihmiseen. Mutta näistähän ei saa mitään puhua ääneen. Eihän sellaista tapahdu, ei koskaan juupa juu.

Vierailija
34/78 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Auta tekemään läksyt

Avustajalle ei saa työvuoron aikana koitua kustannuksia. Mikäli minä olen suunnitellut, että avustaja ja avustettava lähtevät pizzalle, minä annan rahan ja maksan. Myös avustajan ruoan. Ja kylläpä vain tuollainen 10 vuotias lapsi tarvitsee ohjausta miten oman karsinansa siivoaa.

Vierailija
35/78 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoaikaiseksi en lähtisi vaan hakisin vaikka itselleni opiskelujen oheen muutama tunti viikossa (olen jo paikkoja katsellut), siitä voi sitte lähteä nopeaa jos avustettava alkaa hankalaksi ja etsiä joku toinen osa-aikatyö.

Vierailija
36/78 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sanoisin että pitäisi muistaa myös se että avustajia on myös aika kauheita! Yleensä vaan arvostellaan sairaita ihmisiä ja unohdetaan että se voi olla myös toisin. Avustaja voi kiukutella, vit tuilla, olla uhmakas, tulla ja mennä miten huvittaa, "tuhota" tahallaan asuntoa, vaatteita, astioita jne. Avustajalla voi olla omia henkisiä ongelmia joita purkaa sängyssä makaavaan ihmiseen. Mutta näistähän ei saa mitään puhua ääneen. Eihän sellaista tapahdu, ei koskaan juupa juu.

Meillä kävi oikein ihana avustaja. Mutta varasti.. kauhea pettymys oli huomata, että rahat hävisivät. Piilotin paremmin ja jatkoin kunnes itse lopetti, koska avustaja muuten oli aivan ihana.

Vierailija
37/78 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin avustajana eräälle nuorelle naiselle. Todellisuudessa olin äidin "piika" ja jonkinlainen ystävä/kaveri. Työ sinänsä oli aika leppoisaa, mutta henkisesti kuluttavaa ja puuduttavaa pyöriä toisten nurkissa ja olla kuin piika konsanaan.

Vierailija
38/78 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jotain satakiloista edes jaksaa nostaa, pitäisi olla katossa joku teollisuusnosturi jonka saisi aina sopivalle kohdalle ja sillä nostaisi sitten pyörätuolista ylös jne. :D

Vierailija
39/78 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Näkee näistä kommenteistakin jo, että ehkä hyvä että älysivät lopettaa. Työhön kun ei vaadita kokemusta eikä koulutusta, niin kaikenlaisia sitä tuleekin vastaan. Avustettavatkin ovat/ voivat olla hankalia, mutta sama pätee avustajiin.

Vierailija
40/78 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin avustajana eräälle nuorelle naiselle. Todellisuudessa olin äidin "piika" ja jonkinlainen ystävä/kaveri. Työ sinänsä oli aika leppoisaa, mutta henkisesti kuluttavaa ja puuduttavaa pyöriä toisten nurkissa ja olla kuin piika konsanaan.

Saatoit tuntuakkin enemmän kaverilta kun työntekijältä. Ehkä tämä nuori nainen kaipaa sinua, kun parasta ystäväänsä. Saatoit jopa olla se, ainoa. Vammaisen on hankala luoda ystävyys suhteita ja tuolloin avustajat, terapeutit, perheenjäsenet ja opettajat ovat todella tärkeässä roolissa. Toi ottavasti otit sen kaveri roolin kunnialla, vaikket sitä ollutkaan. Pahantahtoistahan sellainen ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme