Pääkirjoitus: Koska Helsinki aidosti herää muuttotappioonsa?
Helsingin on aika pohtia mitä on tehty väärin ja miten ongelmat voidaan korjata. Muuten koko kaupunki näivettyy.
https://www.helsinginuutiset.fi/paakirjoitus-mielipide/4710485
Kommentit (1019)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pahin asia Helsingissä on melu ja saasteet. Asuin vuosia siellä ja pahin juttu oli bussin odottelu pysäkillä. Edestä kiilaa sata autoa minuutissa ja rengasmelu on korvia huumaava. Siihen kun yhdistetään vielä huono keli. Rapa ja pöly lentää ja kaikki on tumman harmaata ja rumaa. Julkisissa oli niin paljon ihmisiä, että oli väkisin oltava kosketusetäisyydellä toisiin ihmisiin. Hengitysilma myös on erityisen huonoa, minkä astmaatikkona huomaa hyvin.
Kämpät on vanhoja ja pieniä ja super kalliita ja teknisesti vanhanaikaisia. Jäähdytysjärjestelmiä ei ole kesäkuumalle ja jos avaat ikkunan, niin harrikkaäijät pitää huolen että sinä yönä et nuku. Lisäksi niissä kerrostaloissa ei ole muuta tekemistä kun telkkarin katselu. Mitään et voi askarrella, koska ei ole tilaa ja melua ei saa aiheuttaa naapureille esim. musisoinnilla.
Matka 5 km päähän kestää helposti puoli tuntia ja sisältää useamman vaihdon julkisilla. Pyörällä on hengenvaarallista ajaa. Kaupat on ihan samat kun muissakin kaupungeissa. Erikoiskaupat netti ajoi konkurssiin jo ajat sitten.
Ympäristökunnissa on rauhallista. Lapset pääsee joka paikkaan pyörällä. Kaikkien lasten kaverien vanhemmat tunnetaan. Kaupassa auton saa aina parkkiin odottamatta. Luonto on lähellä. Juuri valmistumassa uusi omakotitalo isolla pihalla. Sillä rahalla ei saisi Helsingistä kun max kaksion kerrostalosta. Ja jos tarve tulee, ajan 30 min Helsinkiin. Mulle asumispaikka ei ole mikään egokysymys.
Tämä astmaatikko vietti juuri kolme vrk maalla ja olin helpottunut kun pääsin takaisin Helsinkiin. Siitepölyallergia vaivaa myös ja mulla oli tukala olo tuolla reissulla, kai se kaikki luonto oli meikäläisen keuhkoille liikaa. Ehkä se jatkuva hyttyssavun hengittäminen ei myöskään auttanut asiaa. Niitä kun oli pakko polttaa koko ajan runsaasti vuokramökin terassilla. Oikeasti, kurkkukipu ja hengittäminen helpottui nyt kun olen ollut pari päivää kotona Helsingissä.
Ja siitä maaseudun ravintolatarjonnasta... Lähikahvilassa ainoa ruoka-annos oli makkaraperunat. Nettisivuillaan mainostivat kyllä yhtä ja toista, mutta kaikki olikin "loppu". Sipsejä, suklaata, kahvia ja teetä sai kyllä myös. Ja limua.
Maaseudun ravintolatarjonta naurattaa jo käsitteenäkin. 😂
Pakkoko on keskelle peltoa muuttaa. On niitä pienempiä kaupunkeja ja kuntia Suomi täynnä ja niissä on käytännössä samat ketjut paitsi että ravintolaan ei tarvitse jonottaa kahta tuntia.
Oltiin kaveriporukalla menossa ravintolaan Forumin yläkertaan. No ravintolaan oli oikeasti 20 m jono. Osa kavereista oli kerennyt aikaisemmin jonoon eikä me loput kehdattu kiilata, joten päädyimme toiseen ravintolaan. Olipa hieno viettää aikaa "yhdessä". Ihme porukkaa kun jaksavat haaskata elämänsä jossain ravintolajonossa. Pienemmissä kaupungeissa pääsee heti pöytään. Tilaa on tarpeeksi kaikille. Monessa helsinkiläisravintolassa on myös saanut pettyä ruuan laatuun. Ei keskustasijainti takaa mitään laatua.
Forumissa on lähinnä pikaruokapaikkoja, joten ihan turha odottaakaan muuta. Esim Triplassa nuo samat pikaruokapaikat pitävät yhteiset pöydät, joten kukin voi hakea sen hampurilaisensa miltä tiskiltä haluaa. Käytännössä mitään laadukkaampia ravintoloita ei Suomessa löydä isojen kaupunkien ulkopuolelta. Voisin kuvitella, että Turussa ja Tampereella vielä voi syödä kelvollisesti, mutta sitten hypätään siihen Hesburgerin ja ABC:n tasolle. Mitä tulee lomapaikkojen ruokiin, niin niistä ei kokemukseni mukaan saa kuin pizzaa ja burgereita. Helsinkiläisenä minua viehättää laaja ravintolatarjonta. Jos haluan juhlistaa voin mennä vaikka Eliten tai Kosmoksen tasoisiin kulttiravintoloihin. Muuten voin etsiä vaikka kreikkalaista, uzbekkilaista tai vaikkapa etiopialaista ruokaa.
Jokaisesta Suomen 10 suurimmasta kaupungista löytyy mm. se kreikkalainen ravintola. Ja lukuisia muitakin. Pelkkää ennakkoluuloa väittää ettei muualta saa kuin pitsaa ja burgeria.
Se yksi (usein hyvin surkea) kreikkalainen ravintola on nyt vaan todella kaukana siitä tasosta ja valikoimasta jota haettiin. 😂
Löytyy myös ihan fine diningiä ja lukuisia muita. Mutta selvästi olet nyt päättänyt että sama ruoka on parempaa jos sen syö Helsingissä, joten turha varmaan yrittääkään sanoa muuta. Ja kyllä, on kokemusta pääkaupunkiseudun tarjonnasta, ja kyllä, on totta että se on laajempi. Mutta loppujen lopuksi sitä päätyy kuitenkin wolttaamaan niistä muutamista suosikeista, varsinkin jos haluaa saada ruokansa lämpimänä, välimatkat kun on sielläkin aika pitkät kaupungin eri laidoille.
Ei löydy. Ei fine diningiä eikä mitään muutakaan hieman tasokkaampaa yksittäisiä poikkeuksia lukuunottamatta. Turku ja Tampere toki erikseen, niistä löytyykin jo murto-osa siitä mitä Helsingissä.
Kyllä meiltä täältä Joensuusta löytyy ravintoloita käydä sen kerran kuussa illallisella, fine diningia, thaikkua, sitä kreikkalaista jne. Joskus kun siltä tuntuu, matkustetaan muutenkin kuin työn merkeissä johonkin nauttimaan kaupunkikulttuurista. Näitä metsiä ja järviä ja tätä vapautta ei minusta voita mikään!
Mutta ihmettelen tätä jankkaamista, kun nyt on todettu, ettei Helsingillä ole enää vetovoimaa suomalaisten asuinpaikkana ja pohditaan syitä. Ensimmäinen on fakta, toinen osin spekulointia, osin kyselyjen tuloksia. Jos monen mielestä onkin mukavaa asua siellä, vielä useamman mielestä ei ole. Jos kaupunki kokee sen ongelmana, tarttis varmaan tehdä jotain, eikä vaan inttää, että kyllä meillä täällä on kaikkea ja ihanaa ja ainakin enemmän ja parempaa kuin muualla.
Ei, pienen pieni historiallisesti poikkeuksellinen muuttotappio ei tarkoita, että Helsinki olisi nyt kadottanut vetovoimansa eikä täällä enää haluta asua. Jotain suhteellisuutta nyt näihin ylitulkintoihin. Ja ei, Joensuussa ei todellakaan ole kunnollista ravintola- tai kulttuuritarjontaa. Se on sitten toinen juttu jos sellaista ei kaipaakaan.
Niin että jos pistää sormet korviin ja silmät kiinni ja lallattelee tosi kovaa, niin voi olla ihan niinkuin mitään pahaa ei olisi tapahtumassa. Erittäin hyvä taktiikka, kielletään tosiasiat ja jatketaan vain kuten ennenkin. Kun jos mä en tahdo uskoa, että jo usemman vuoden vallalla ollut trendi, jossa Helsinign muuttovoitto alkuun pieneni koko ajan ja nyt lopulta muuttui tappioksi, on totta, niin ei se sitten oo ja ihan kohta mä herrään ja kaikki olikin vian pahaa unta ja oikeasti Helsingin väkiluku on kasvanut koko ajan sillä 10 000 asukkaalla, mitä gryndereiden kanssa puhuttiin, kun niille projektit jo luvattiin.
Jotainhan toki pitäisi tehdä, jotta negatiivinen kehitys saataisiin katkaistua heti alkuunsa. Joku suhteellisuus toki silti, se parin kolmen tuhannen ihmisen vuosittainen (ja ilmiönä poikkeuksellinen) muuttotappio ei kuitenkaan ole mikään selvä merkki pääkaupunkiseudun välittömästä ghettoutumisesta. 😂 Kun nyt saisi ensin niitä kaipaamiani lukuja niin olisi hedelmällisempää keskustella: Kuinka suuri osuus Helsinkiin suuntautuvasta muuttoliikkeestä on ns. sosiaaliturvapohjaista vs. työmarkkina- tai opiskeluperusteinen muutto?
Tästähän oli keväämmällä enempikin juttua, että kun koronan vuoksi oppilaitokset siirsivät paljon opetustaan verkkoon, jäivät opiskelijat kotipaikkakunnilleen. Sitten näitä opiskelijoille varattuja asuntoja annettiin mm. ukrainalaisille.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki Helsinkiä puolustavat: pitäkää Helsinkinne! Me ollaan todella tyytyväisiä elämäämme täällä Lapissa. Pikkukaupungissa saa kaiken mitä tarvitsee vaikka pyöräilemällä muutaman korttelin säteellä. Uimahallissa tilaa uida radalla ihan yksin, kaunista luontoa ja puhtaita luonnonvesiä ihan joka puolella. Missään ei tungosta. Mitä ei täältä löydy saa netistä ja sitä kreikkalaista ei ole yhtään vaikea kokata itse jos sellaista kaipaa. Löytyy kulttuuririentoja. Mikä parasta, ilma puhdasta, tungosta ei missään ja elämisen kustannukset oikein kohtuulliset. Helsingissä käyn pakolla kun on menoa ulkomaille tai jokin työasia. Olen siellä asunut itsemurhayksiöissä kaupungin parhailla paikoilla enkä ole koskaan ollut niin onneton.
Miksi luulet että ketään helsinkiläistä kiinnostaa pätkääkään mielipiteesi sieltä jostain pohjoisesta. Jos haluat tuhlata aikaasi vihaamalla yli 1000 kilometrin päässä asuvia joita et tunne niin ihan vapaasti. Kait se sitten on jonkunlainen lappalainen perinneharraste kun moni sitä näyttää harrastavan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teille maaseudulla asuville jotka väitätte, että siellä saa samat palvelut, niin fakta on ettei saa.
Ei minulle käy mikä tahansa ravintola, tai mikä tahansa kulttuuritarjonta. Helsinki on AINOA paikka Suomessa, jossa on edes vähän valinnan varaa. Tämä on valitettava fakta ja siksi tämä Helsingin tuhoaminen ahdistaa minua. Ei minulla ole muuta vaihtoehtoa kuin muuttaa pois Suomesta.
Miksi tätäkin faktaa piti alapeukuttaa? Edes Tampere ei kykene tuottamaan tarpeeksi laajaa kulttuuritarjontaa, jotta sinne haluaisin muttaa.
Mitä vi tun kulttuuritarjontaa? mene kauppaan, osta ruokaa ja kokkaa itse. Homo.
Alkuasukkaalle on vaikea selittää sivistyneiden asioista. Koita selvittää itse.
Oikeastaan minäkin haluaisin tietää. Mitä se on tämä "laadukas" tai "laaja" kulttuuritarjonta? Miten sitä kulutetaan ja miten usein? Onko sitä saatava joka päivä, vai riittääkö pari kertaa viikossa tai kuussa? Miksi sitä olisi vain Helsingissä?
No tuota, onhan täällä teattereita vaikka muille jakaa ja kaikkea muutakin niin, että ihan varmasti löytyisi joka päivälle enemmän kuin yksi kulttuuripläjäys: kansallis, kaupungin, ruotsalainen, kom, lillan, aleksanterin, ryhmä, savoy, mitä noita nyt on, siihen päälle ooppera/baletti, kaikki museot, kaupunginorkesteri, kaikki musiikkitalon konsertit ja tanssiesitykset, keikat sekä stadionilla/jäähallissa että esim. Tavastialla ja baareissa, kesäsin festareita koko ajan, modernia sirkusta ja tanssia eri toimijoilta. Eli ei täältä tarjonta oikeasti kesken lopu. Jokainen sitten kuluttaa oamn makunsa mukaan. Minä pari kertaa kuussa, monet tuttavani pari kertaa viikossakin, jotkut lähes päivittäin, osa sitten kerran vuodessa jos sitäkään.
Ihmiset varmaan "kuluttavat kulttuuria" erilaisia määriä, mutta sitä en ymmärrä, että se on peruste asumispaikalle. Eihän elämä ole kulttuurin kuluttamista. Eihän oikeasti kukaan voi olla sitä mieltä, että se, montako toinen toistaan omituisempaa nykytaiteellista performanssiporukkaa jollain alueella on, on mikään peruste harkita sitä kodiksi tai hylätä se. Tai museoiden tai taidegallerioiden määrä? Näköjään ihmiset vieläkin kehtaavat ylpeänä kertoa "asuvansa kulttuuripalvelujen läheisyydessä"? Eikö se ole noloa? Minäkin voin sanoa näin täältä Kouvolasta käsin, kun asun kirjaston vieressä ja toisella nurkalla on kuvataideluokan kesänäyttely. Tai jos ylpeilee sillä, että "pitää" syödä laadukkaissa ravintoloissa (näitähän ei kerta kaikkiaan ole muualla kuin Helsingissä) x kertaa viikossa, muuten kuolee snobivitamiinin puutteeseen. Oikeasti, hankkikaa elämä. Siis sellainen, jossa tehdään asioita, eikä vain kuluteta jonkun toisen tekemiä asioita.
Anteeksi nyt vaan, minä hyväksyn ihan hyvin sen, että sinulle tai monelle muullekaan kulttuuritarjonnalla ei ole merkitystä asuinpaikan valintaan, koska et kulttuuritarjontaa kaipaa kuin korkeintaan satunnaisesti. Mutta kuka sinä olet sanomaan, ettei sillä voisi tai saisi olla merkitystä jollekulle muulle. Tässä maassa on paljon ihmisiä, joille kulttuuriharrastukset ovat ne rakkaimmat harrastukset ja heidän asuinpaikan valintaansa ihan tasan tarkkaan vaikuttaa se, kuinka helposti se kultturitarjonta on saavutettavissa. Annat itsestäsi todella juntin kuvan, kun et ymmärrä, että ihmiset tykkäävät eri asioista ja ne sinun mielestäsi täysin turhat performanssiporukat ja museot, voivat olla jollekulle toiselle todella tärkeitä.
hei nyt vinkkiä kehään! Olen Helsingissä heinäkuun lopulla ja edellisillä reissuilla en oikein ole osunut minkään kiinnostavan konsertin tai näyttelyn aikaan kaupunkiin. No, viimeksi kun oli Egyptiläisten esineiden näyttely, sen kävin katsomassa. Ja Fabergen munat, mut se ei tainnut olla ihan Helsinkiä.
Kasvitieteellinen nähty, mut sama on joka kaupungissa. Luonnontieteellinen museo ei tietysti oikein vakuuttanut kun on käynyt Lontoon ja New Yorkin mm. Oodi, no.. joo. Kiasma -nykytaide ei ole oikein mun juttu. Teatterista en pidä vaikka olenkin teatteri-kaupungista. En ole enää oikein keksinyt siellä mitään ohjelmaa ja lapsille ei koulujen lomien aikana ole oikein mitään tapahtumaa.
Mut hei vinkkejä: mitä nähdä, kokea, jos klisheisimmät nähtävyydet on jo käyty.
Noilla spekseillä on aika vaikea arvioida, mistä tykkäisti, mutta nämä ainakin itseäni kiinnostaa tänä kesänä:
https://teatterimatka.fi/haussila-ja-nylund-kaikki-kauniit-kukat-musiik… (ja koko tuo kapsäkin ohjemisto)
https://museot.fi/nayttelykalenteri/?nayttely_id=28100
https://museot.fi/museohaku/index.php?museo_id=21152
https://museot.fi/nayttelykalenteri/?nayttely_id=28229
https://www.helsinkichamber.com/
https://www.downtowncalling.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teille maaseudulla asuville jotka väitätte, että siellä saa samat palvelut, niin fakta on ettei saa.
Ei minulle käy mikä tahansa ravintola, tai mikä tahansa kulttuuritarjonta. Helsinki on AINOA paikka Suomessa, jossa on edes vähän valinnan varaa. Tämä on valitettava fakta ja siksi tämä Helsingin tuhoaminen ahdistaa minua. Ei minulla ole muuta vaihtoehtoa kuin muuttaa pois Suomesta.
Miksi tätäkin faktaa piti alapeukuttaa? Edes Tampere ei kykene tuottamaan tarpeeksi laajaa kulttuuritarjontaa, jotta sinne haluaisin muttaa.
Mitä vi tun kulttuuritarjontaa? mene kauppaan, osta ruokaa ja kokkaa itse. Homo.
Oikeastaan minäkin haluaisin tietää. Mitä se on tämä "laadukas" tai "laaja" kulttuuritarjonta? Miten sitä kulutetaan ja miten usein? Onko sitä saatava joka päivä, vai riittääkö pari kertaa viikossa tai kuussa? Miksi sitä olisi vain Helsingissä?
Helsinkiläiset vetää usein tuon "laajan kulttuuritarjonnan" rajat juuri omaan kaupunkiinsa. Ikään kun se olisi maailmanlaajuisesti jotenkin "suuri" kaupunki. Tosiasiassa 500 000 asukkaan kaupunki on maailmanlaajuisesti vielä tuppukylä, johon ei voi millään mahtua rikasta kulttuurielämää.
Ilmeisesti eurooppalaiset pääkaupungit on mielestäsi tuppukyliä? Helsinki asettuu asukaslukunsa mukaan (vuonna 2021) juuri siihen keskiarvoon Euroopan pääkaupunkien asukasluvussa. Euroopassa on puolet suurempia ja puolet pienempiä kaupunkeja pääkaupunkina.
Helsingissä on muuten 660 000 asukasta.
Tietenkään Helsinki ei ole mikään metropoli maailmanlaajuisesti. Suomen mitttakaavassa se on.
Mun pointti on että helsinkiläisten on turha katsella vaikka Tamperetta tai Turkua ikään kuin tuppukylinä. Jos maailman kaupungit pistetään suuruusjärjestykseen, niin Helsinki ei jää millekään merkittävälle sijalle. Eikä Helsinkiä voi kulttuurikaupungiksi kutsua. Kansa on pääosin jääkiekko-orientoitunutta ja kaukana mistään Keski-Euroopan taide- tai tiedemaailmasta. Sen näkee kun matkustaa tyyliin Italiassa tai Ranskassa. Että miten estetiikka ja taide siellä puskee esiin verrattuna Helsingin neukkukuutio kerrostalot. Jostain makkaratalosta meuhkataan vaikka se on ruma kun faan. Sama juttu makasiinien suhteen aikoinaan. Mokomia tiilikasoja ei voinut verrata johonkin Venetsiaan. Ihme porukkaa.
En tiedä yhtäkään helsinkiläistä, jonka mielestä Tampere tai Turku on tuppukylä. Päin vastoin etenkin Tampereen kohdalla. Sen kasvu ja dynaamisuus kyllä tiedetään.
Jos maailman kaupungit pannaan suurusjärjestykseen, niin Helsingin takana muut Suomen kaupungit jäävät aika lailla merkityksettömille sijoille. Tätähän voidaan pyörittää vaikka kuinka pitkään, niin aina on sama lopputulos.
Kaikki Suomen kaupungit on mitättömiä rakennuksiensa osalta verrattuna Italiaan tai Etelä-Ranskaan.
Helsingissä kaavoitus on totaalisen epäonnistunut nykyään, sen myöntää varmaan jokainen kaupunkilainen. Tiivis rakentaminen tuhoaa ne vähätkin tarpeelliset viheralueet rakennusten ympäriltä. Vaikka nimen omaan kaikki tutkimukset sanoo, että mitä tiiviimmin rakennetaan, sitä enemmän pitäisi olla ympärillä viheralueita.
Vihreät viisaudessaan kuvittelee, että sen 10-kerroksisen talon viherkatto lisää viihtyisyyttä enemmän kuin ne isot, vehreät puut ja puisto-alueet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki Helsinkiä puolustavat: pitäkää Helsinkinne! Me ollaan todella tyytyväisiä elämäämme täällä Lapissa. Pikkukaupungissa saa kaiken mitä tarvitsee vaikka pyöräilemällä muutaman korttelin säteellä. Uimahallissa tilaa uida radalla ihan yksin, kaunista luontoa ja puhtaita luonnonvesiä ihan joka puolella. Missään ei tungosta. Mitä ei täältä löydy saa netistä ja sitä kreikkalaista ei ole yhtään vaikea kokata itse jos sellaista kaipaa. Löytyy kulttuuririentoja. Mikä parasta, ilma puhdasta, tungosta ei missään ja elämisen kustannukset oikein kohtuulliset. Helsingissä käyn pakolla kun on menoa ulkomaille tai jokin työasia. Olen siellä asunut itsemurhayksiöissä kaupungin parhailla paikoilla enkä ole koskaan ollut niin onneton.
Lappihan on upea paikka, mutta taitaa sielläkin ne itsemurhat olla valitettavasti verrattaen yleisiä. Pienoinen katkeruus omasta tekstistäsikin välittyy, vaikka elätkin tasapainoista ja onnellista unelmiesi elämää. 😂
No jaa, asun muutenkin Suomessa vain osan vuodesta 😊 Ei lainkaan katkeruutta! Olen todella tyytyväinen. Jos se välittyi, niin ehkä halusit itse sellaista tekstistä löytää. Jotenkinhan sitä on itselleen uskoteltava, että on tehnyt hyvä valintoja asumalla Helsingissä. Taitaa asunnottomuus ja huumeongelmat ja kaikenlaiset häiriöt kuten puukotukset rautatieasemalla keskittyä sinne pk-seudulle. Enjoy!
Joo, kovasti tunnuit itsellesi ja muille uskottelevan, että sinun valintasi ovat niitä ainoita oikeita. Helsingissä on ongelmansa, mutta päihdeongelmien ja itsemurhien suhteen ei Lappikaan varsinaisesti loista.
Kuten ei väkivaltarikollisuudenkaan. Asukaslukuun suhteutettuna Lapin lukemat ovat varsin synkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Helsinki on vanha pieru.
Nyt on elämä muualla Suomessa.
Me muutimme Savoon jo 5 vuotta sitten ja se oli paras päätös ikinä.
Hesassa on käyty kerran lähtömme jälkeen.Lapset käyvät pienessä kyläkoulussa.
Kun tulimme tänne, oli heti tunne että, olemme tulleet KOTIIN.
Savo on hirveä paikka ja ihmiset kateellisia. Kuinka joku haluaa muuttotappioalueelle.
Helsinki on kallis kaupunki etenkin lapsiperheille. Palvelujen ja kulttuuritarjonnan läheisyys ei kompensoi kalleutta etenkään, jos etätyö mahdollistaa muuttamisen kauemmas Helsingin ja pääkaupunkiseudun ruuhkista. Sen takia tuo muuttotappio on varmaan korona-aikaan kehittynyt. Elintaso ja elämänlaatu nousee aika paljon, kun muuttaa kehyskuntiin. On varaa hienompiin ja väljempiin asuntoihin rauhallisemmilla asuinalueilla. Peruspalvelut niissä kuitenkin kaikkialla on, jopa paremmat kuin monessa paikassa Helsinkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pahin asia Helsingissä on melu ja saasteet. Asuin vuosia siellä ja pahin juttu oli bussin odottelu pysäkillä. Edestä kiilaa sata autoa minuutissa ja rengasmelu on korvia huumaava. Siihen kun yhdistetään vielä huono keli. Rapa ja pöly lentää ja kaikki on tumman harmaata ja rumaa. Julkisissa oli niin paljon ihmisiä, että oli väkisin oltava kosketusetäisyydellä toisiin ihmisiin. Hengitysilma myös on erityisen huonoa, minkä astmaatikkona huomaa hyvin.
Kämpät on vanhoja ja pieniä ja super kalliita ja teknisesti vanhanaikaisia. Jäähdytysjärjestelmiä ei ole kesäkuumalle ja jos avaat ikkunan, niin harrikkaäijät pitää huolen että sinä yönä et nuku. Lisäksi niissä kerrostaloissa ei ole muuta tekemistä kun telkkarin katselu. Mitään et voi askarrella, koska ei ole tilaa ja melua ei saa aiheuttaa naapureille esim. musisoinnilla.
Matka 5 km päähän kestää helposti puoli tuntia ja sisältää useamman vaihdon julkisilla. Pyörällä on hengenvaarallista ajaa. Kaupat on ihan samat kun muissakin kaupungeissa. Erikoiskaupat netti ajoi konkurssiin jo ajat sitten.
Ympäristökunnissa on rauhallista. Lapset pääsee joka paikkaan pyörällä. Kaikkien lasten kaverien vanhemmat tunnetaan. Kaupassa auton saa aina parkkiin odottamatta. Luonto on lähellä. Juuri valmistumassa uusi omakotitalo isolla pihalla. Sillä rahalla ei saisi Helsingistä kun max kaksion kerrostalosta. Ja jos tarve tulee, ajan 30 min Helsinkiin. Mulle asumispaikka ei ole mikään egokysymys.
Tämä astmaatikko vietti juuri kolme vrk maalla ja olin helpottunut kun pääsin takaisin Helsinkiin. Siitepölyallergia vaivaa myös ja mulla oli tukala olo tuolla reissulla, kai se kaikki luonto oli meikäläisen keuhkoille liikaa. Ehkä se jatkuva hyttyssavun hengittäminen ei myöskään auttanut asiaa. Niitä kun oli pakko polttaa koko ajan runsaasti vuokramökin terassilla. Oikeasti, kurkkukipu ja hengittäminen helpottui nyt kun olen ollut pari päivää kotona Helsingissä.
Ja siitä maaseudun ravintolatarjonnasta... Lähikahvilassa ainoa ruoka-annos oli makkaraperunat. Nettisivuillaan mainostivat kyllä yhtä ja toista, mutta kaikki olikin "loppu". Sipsejä, suklaata, kahvia ja teetä sai kyllä myös. Ja limua.
Pakkoko on keskelle peltoa muuttaa. On niitä pienempiä kaupunkeja ja kuntia Suomi täynnä ja niissä on käytännössä samat ketjut paitsi että ravintolaan ei tarvitse jonottaa kahta tuntia.
Oltiin kaveriporukalla menossa ravintolaan Forumin yläkertaan. No ravintolaan oli oikeasti 20 m jono. Osa kavereista oli kerennyt aikaisemmin jonoon eikä me loput kehdattu kiilata, joten päädyimme toiseen ravintolaan. Olipa hieno viettää aikaa "yhdessä". Ihme porukkaa kun jaksavat haaskata elämänsä jossain ravintolajonossa. Pienemmissä kaupungeissa pääsee heti pöytään. Tilaa on tarpeeksi kaikille. Monessa helsinkiläisravintolassa on myös saanut pettyä ruuan laatuun. Ei keskustasijainti takaa mitään laatua.
Forumissa on lähinnä pikaruokapaikkoja, joten ihan turha odottaakaan muuta. Esim Triplassa nuo samat pikaruokapaikat pitävät yhteiset pöydät, joten kukin voi hakea sen hampurilaisensa miltä tiskiltä haluaa. Käytännössä mitään laadukkaampia ravintoloita ei Suomessa löydä isojen kaupunkien ulkopuolelta. Voisin kuvitella, että Turussa ja Tampereella vielä voi syödä kelvollisesti, mutta sitten hypätään siihen Hesburgerin ja ABC:n tasolle. Mitä tulee lomapaikkojen ruokiin, niin niistä ei kokemukseni mukaan saa kuin pizzaa ja burgereita. Helsinkiläisenä minua viehättää laaja ravintolatarjonta. Jos haluan juhlistaa voin mennä vaikka Eliten tai Kosmoksen tasoisiin kulttiravintoloihin. Muuten voin etsiä vaikka kreikkalaista, uzbekkilaista tai vaikkapa etiopialaista ruokaa.
Jokaisesta Suomen 10 suurimmasta kaupungista löytyy mm. se kreikkalainen ravintola. Ja lukuisia muitakin. Pelkkää ennakkoluuloa väittää ettei muualta saa kuin pitsaa ja burgeria.
Se yksi (usein hyvin surkea) kreikkalainen ravintola on nyt vaan todella kaukana siitä tasosta ja valikoimasta jota haettiin. 😂
Löytyy myös ihan fine diningiä ja lukuisia muita. Mutta selvästi olet nyt päättänyt että sama ruoka on parempaa jos sen syö Helsingissä, joten turha varmaan yrittääkään sanoa muuta. Ja kyllä, on kokemusta pääkaupunkiseudun tarjonnasta, ja kyllä, on totta että se on laajempi. Mutta loppujen lopuksi sitä päätyy kuitenkin wolttaamaan niistä muutamista suosikeista, varsinkin jos haluaa saada ruokansa lämpimänä, välimatkat kun on sielläkin aika pitkät kaupungin eri laidoille.
Ei löydy. Ei fine diningiä eikä mitään muutakaan hieman tasokkaampaa yksittäisiä poikkeuksia lukuunottamatta. Turku ja Tampere toki erikseen, niistä löytyykin jo murto-osa siitä mitä Helsingissä.
Kyllä meiltä täältä Joensuusta löytyy ravintoloita käydä sen kerran kuussa illallisella, fine diningia, thaikkua, sitä kreikkalaista jne. Joskus kun siltä tuntuu, matkustetaan muutenkin kuin työn merkeissä johonkin nauttimaan kaupunkikulttuurista. Näitä metsiä ja järviä ja tätä vapautta ei minusta voita mikään!
Mutta ihmettelen tätä jankkaamista, kun nyt on todettu, ettei Helsingillä ole enää vetovoimaa suomalaisten asuinpaikkana ja pohditaan syitä. Ensimmäinen on fakta, toinen osin spekulointia, osin kyselyjen tuloksia. Jos monen mielestä onkin mukavaa asua siellä, vielä useamman mielestä ei ole. Jos kaupunki kokee sen ongelmana, tarttis varmaan tehdä jotain, eikä vaan inttää, että kyllä meillä täällä on kaikkea ja ihanaa ja ainakin enemmän ja parempaa kuin muualla.
Ei, pienen pieni historiallisesti poikkeuksellinen muuttotappio ei tarkoita, että Helsinki olisi nyt kadottanut vetovoimansa eikä täällä enää haluta asua. Jotain suhteellisuutta nyt näihin ylitulkintoihin. Ja ei, Joensuussa ei todellakaan ole kunnollista ravintola- tai kulttuuritarjontaa. Se on sitten toinen juttu jos sellaista ei kaipaakaan.
sulla on varmaan tuohon väitteeseen oikein jotain lihaakin luiden ympärille. Mainitsepa 3 Joensuulaista ravintolaa, jotka ei ole osa kansallista ketjua ja arvioi niiden tarjonta kaltaisesi kulinaristin näkökulmasta. Vaikka sieltä huonojen vaihtoehtojen parhaimmiston joukosta. Voidaan vertailla onko kokemuksemme samankaltaisia :) Ehkä voin jopa suositella jotain jos et aivan kaikkia ole ehtinyt kokeilla!
"todellakaan" :'D
Olen käynyt Kielossa ja pidin kovasti. En asu Joensuussa, joten en tietenkään ole kaikkia sen "parempia" ravintoloita testannut. Fakta on joka tapauksessa, että jos asuisin, niitä olisi AIVAN liian vähän omiin tarpeisiini.
Aika epätoivoista väittää, että taitavia kokkeja olisi vaan kehä 1:n sisäpuolella. Ihan läppää. Tosiasiassa Helsingissä nimenomaan on pula työntekijöistä ravintola-alalla ja porukkaa otetaan mistä satutaan saamaan taidoista välittämättä. Kyllä monet kokit on tulleet maailmalta opista ja suunnanneet taitoinensa pienempiin paikkoihin, koska juurikin tuo kohtuuttoman kallis asuminen.
Plus että asiakasvirtaa tulee Helsingissä helposti, vaikka tekisi minkämoista ruokaa. Sen sijaan pienemmissä kaupungeissa asiakaskunta on enemmän kantiksia, eli porukka pitää vakuuttaa hyvällä ruoalla ja laadukkaalla palvelulla tai muuten tulee noutaja ravintolalle.
Muistan eräänkin kerran kun mentiin helsinginmatkalla syömään sushia ja petyttiin pahasti. Kyseessä nimenomaan ei ollut ketjuravintola. Sushia on tullut syötyä Japanissa ja jenkeissä ja valitettavasti kyseinen ravintola ei ollut oikeasta sushista kuullutkaan.
Joo, olisihan se epätoivoista niin väittää. Enpä tosin niin väittänytkään, vaan kyse on puhtaasti omasta olkinukestasi. Tuosta lähtökohdasta onkin turha kommentoida sen enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä lehti, josta linkattu oikein pääkirjoitus, on muuten ihan vitsi. Ei sen kirjoittelua kannata todesta ottaa. Siellä ollaan hyvin vahvasti per-suihin kallellaan. Huomaahan sen tästäkin ketjusta. Maalaiset horisee keskenään.
Onko Talouselämä myös vitsi kun sen juttuun tuossa viitataan? Tai tilastot joista tuo muuttotappio selviää? On se kumma kun mistään ei nykyään saisi keskustella ilman persyöyhötystä.
Minä asun Helsingissä ja olen huolissani kaupungin kehityksestä. Ja en ole persu ja ulkomaalaiset ei ole se syy mistä huolissani olen.
En olekaan väittänyt, etteikö muuttotappio Hgin kohdalla olisi totta. Kannattaa kuitenkin aina tsekata kuka kirjoittaa, missä kirjoittaa ja millä agendalla.
Luitko tuon pääkirjoituksen?
"Perussuomalaisten Helsingin valtuustoryhmä on huolissaan...".Kerrotko sitten vertailun vuoksi oman poliittisen suuntauksesi ja työsi. Olisihan se esim. kovin mielenkiintoista huomatta että palstalla spämmii anonyymiä leikkien joku vihreiden poliittinen avustaja annia tukemassa propagandallaan.
Lisäksi asiat voi pitää paikkansa vaikket niiden viestintuojasta pitäisikään. Teikäläiset yrittää turhankin usein ohittaa argumentoinnin sillä että ruvetaan syyttelemään sanojaa jostakin.
miten kriitikoiden poliittinen tausta ja työ liittyy perussuomalaisten mmuuttovastaisuuteen?
Ja miksi jankutat persuista kun ketjussa puhutaan helsingin kaupungin kehityksestä? Ihan vaan vinkiksi, ei persun hokeminen joka paikassa ole argumentti ollenkaan. Eli puhu aiheesta tai suksi muualle hokemaan jos et keksi mitään sanottavaa.
Tässäkään ketjussa ei kyllä ole kirjoitettu Helsingin kehittämisestä yhtään mitään. On vain huudettu kuinka vihreät on tuhonnut koko kaupungin ja vihervassarit ja blaa blaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuota, onhan täällä teattereita vaikka muille jakaa ja kaikkea muutakin niin, että ihan varmasti löytyisi joka päivälle enemmän kuin yksi kulttuuripläjäys: kansallis, kaupungin, ruotsalainen, kom, lillan, aleksanterin, ryhmä, savoy, mitä noita nyt on, siihen päälle ooppera/baletti, kaikki museot, kaupunginorkesteri, kaikki musiikkitalon konsertit ja tanssiesitykset, keikat sekä stadionilla/jäähallissa että esim. Tavastialla ja baareissa, kesäsin festareita koko ajan, modernia sirkusta ja tanssia eri toimijoilta. Eli ei täältä tarjonta oikeasti kesken lopu. Jokainen sitten kuluttaa oamn makunsa mukaan. Minä pari kertaa kuussa, monet tuttavani pari kertaa viikossakin, jotkut lähes päivittäin, osa sitten kerran vuodessa jos sitäkään.
Ihmiset varmaan "kuluttavat kulttuuria" erilaisia määriä, mutta sitä en ymmärrä, että se on peruste asumispaikalle. Eihän elämä ole kulttuurin kuluttamista. Eihän oikeasti kukaan voi olla sitä mieltä, että se, montako toinen toistaan omituisempaa nykytaiteellista performanssiporukkaa jollain alueella on, on mikään peruste harkita sitä kodiksi tai hylätä se. Tai museoiden tai taidegallerioiden määrä? Näköjään ihmiset vieläkin kehtaavat ylpeänä kertoa "asuvansa kulttuuripalvelujen läheisyydessä"? Eikö se ole noloa? Minäkin voin sanoa näin täältä Kouvolasta käsin, kun asun kirjaston vieressä ja toisella nurkalla on kuvataideluokan kesänäyttely. Tai jos ylpeilee sillä, että "pitää" syödä laadukkaissa ravintoloissa (näitähän ei kerta kaikkiaan ole muualla kuin Helsingissä) x kertaa viikossa, muuten kuolee snobivitamiinin puutteeseen. Oikeasti, hankkikaa elämä. Siis sellainen, jossa tehdään asioita, eikä vain kuluteta jonkun toisen tekemiä asioita.
Anteeksi nyt vaan, minä hyväksyn ihan hyvin sen, että sinulle tai monelle muullekaan kulttuuritarjonnalla ei ole merkitystä asuinpaikan valintaan, koska et kulttuuritarjontaa kaipaa kuin korkeintaan satunnaisesti. Mutta kuka sinä olet sanomaan, ettei sillä voisi tai saisi olla merkitystä jollekulle muulle. Tässä maassa on paljon ihmisiä, joille kulttuuriharrastukset ovat ne rakkaimmat harrastukset ja heidän asuinpaikan valintaansa ihan tasan tarkkaan vaikuttaa se, kuinka helposti se kultturitarjonta on saavutettavissa. Annat itsestäsi todella juntin kuvan, kun et ymmärrä, että ihmiset tykkäävät eri asioista ja ne sinun mielestäsi täysin turhat performanssiporukat ja museot, voivat olla jollekulle toiselle todella tärkeitä.
hei nyt vinkkiä kehään! Olen Helsingissä heinäkuun lopulla ja edellisillä reissuilla en oikein ole osunut minkään kiinnostavan konsertin tai näyttelyn aikaan kaupunkiin. No, viimeksi kun oli Egyptiläisten esineiden näyttely, sen kävin katsomassa. Ja Fabergen munat, mut se ei tainnut olla ihan Helsinkiä.
Kasvitieteellinen nähty, mut sama on joka kaupungissa. Luonnontieteellinen museo ei tietysti oikein vakuuttanut kun on käynyt Lontoon ja New Yorkin mm. Oodi, no.. joo. Kiasma -nykytaide ei ole oikein mun juttu. Teatterista en pidä vaikka olenkin teatteri-kaupungista. En ole enää oikein keksinyt siellä mitään ohjelmaa ja lapsille ei koulujen lomien aikana ole oikein mitään tapahtumaa.
Vartiosaari, Harakka, ... Ilmeisesti Seurasaari ja Suomenlinna kuuluu noihin jo nähtyihin. Jos tykkää ulkoilla, niin Aurinkolahti, Uutela ja Kallahdenniemi. Tietysti, jos auto käytössä, ja haluaa ihan vaeltamaan, niin Nuuksio tai Sipoonkorpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lappihan on upea paikka, mutta taitaa sielläkin ne itsemurhat olla valitettavasti verrattaen yleisiä. Pienoinen katkeruus omasta tekstistäsikin välittyy, vaikka elätkin tasapainoista ja onnellista unelmiesi elämää. 😂
No jaa, asun muutenkin Suomessa vain osan vuodesta 😊 Ei lainkaan katkeruutta! Olen todella tyytyväinen. Jos se välittyi, niin ehkä halusit itse sellaista tekstistä löytää. Jotenkinhan sitä on itselleen uskoteltava, että on tehnyt hyvä valintoja asumalla Helsingissä. Taitaa asunnottomuus ja huumeongelmat ja kaikenlaiset häiriöt kuten puukotukset rautatieasemalla keskittyä sinne pk-seudulle. Enjoy!
Joo, kovasti tunnuit itsellesi ja muille uskottelevan, että sinun valintasi ovat niitä ainoita oikeita. Helsingissä on ongelmansa, mutta päihdeongelmien ja itsemurhien suhteen ei Lappikaan varsinaisesti loista.
Ei mulla ole tarvetta uskotella, vaan olen aidosti sitä mieltä ja kerroin, miksi olen tätä mieltä. Voinen puhua kokemuksesta kun olen Helsingissäkin useamman vuoden töiden vuoksi pakosta asunut. Kiitos koronalle, nyt ovat asiat toisin. Päihdeongelmia löytyy Suomesta kaikkialta mutta harvassa paikassa ne ovat niin silmiinpistäviä kuin Helsingissä. Suosittelen ajelemaan vaikka vain numero 7 ratikalla päästä päähän - jos se nyt edes toimii kun oli useamman viikon jossain korjauksessa. Ja itsemurhayksiöllä viittasin niihin masentaviin, 200 000 euroa maksaviin koppeihin Helsingissä joissa asuin. Muilla paikkakunnilla ei sellaisissa joudu asumaan - niin kuin täällä on nyt usein mainittu. Taitaa sinulle olla tämä nyt vaikea paikka kuulla totuuksia :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noilla spekseillä on aika vaikea arvioida, mistä tykkäisti, mutta nämä ainakin itseäni kiinnostaa tänä kesänä:
https://teatterimatka.fi/haussila-ja-nylund-kaikki-kauniit-kukat-musiik… (ja koko tuo kapsäkin ohjemisto)
Tirsk. Meinaatko tosiaan, että museotarjonta on syy asua Helsingissä ja korvaa ne kaikki muut puutteet jotka vaan kasvaa kasvamistaan asuntorakentamisen ym takia? Nuo vaihtuvat näyttelyt voi halutessaan käydä katsomassa Helsingissä vaikka asuisi Rovaniemellä.
Aika harvalle helsinkiläisellekään nuo museot ym on edes joka vuotisia käyntikohteita saati että täällä asuttaisiin niiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuolla ole mitään merkitystä perheellisille. Eli niille jotka maksaa eniten veroja. Harva pystyy käymään missään kulttuuriravintoloissa lasten kanssa kaksi kertaa päivässä muutenkaan. Helsinginkin ravintolatarjonta on valtaosin niitä samoja ketjuja. Jos asuu yksin ja on lompakko kunnossa, niin miksei, mutta itse arvostan elämän helppoutta enemmän.
Ei seisoskelua hytkyttävissä ruuhkabusseissa hikisten ihmisten puristuksessa. Ei seisoskelua bussipysäkeillä hirveässä melusaasteessa. Ei saasteista harmaaksi värjääntyneitä rumia teitä, seiniä, puita jne. Ei kököttämistä pimeissä itsemurhayksiöissä, jossa putken toisessa päässä on pieni ikkuna, joiden hinnalla saisi pienen matkan päästä ison omakotitalon omalla pihalla. Ei putkiremppoja, jotka maksaa 200 000 eli saman millä saa oman talon vähän kauempaa. Pienissä kaupungeissa putkirempan hinta kerrostaloissakin luokassa 10 kertaa halvempi. Teitä kusetetaan, koska olette niin uusavuttomia teknisesti.
Naureskelin tuossa kun Leppävaaran maauimalaan oli kasaantunut paljon auringonottajia. Eivät olleet tulleet uimaan. Mutta kun ei ole mitään omaa pihaa, niin pitää mennä erikseen maauimalaan, että kehtaa ottaa aurinkoa. Aika vaikeaa on elämä suurkaupungeissa.
Toki tunnen myös ihmisiä, jotka syövät ravintolassa kaksikin kertaa päivässä, mutta heitä on varmasti vähemmistö. Sen sijaan itsekin lapsiperheen äitinä olen käynyt Elitessä syömässä, lapsi mukana tietenkin. Koronan opettamana olen itsekin siirtynyt wolttaamaan. Wolt tuo kyllä niitä kreikkalaisten ja uzbekkipaikkojenkin ruokia kotiin. Pikaruokapaikoissa emme ole asioineet. Juhlimaan veisin perheeni edelleen kuitenkin vaikka sinne Eliteen. Minulla on muuten työmatkaa 600 metriä, että ei hirveästi yole tarvinnut ruuhkissa olla. Uimastadionillakin käydään joka viikonloppu. Aika lapsellista, että kuvittelet jonkun omakotitalon pihan vastaavaksi keitaaksi.
Niin onhan omakotitalon pihalla monin verroin mukavampaa kuin jossain ruuhkaisella stadionilla.
Väittäisin, että ainakin lapset tykkäävät enemmän viettää aikaa Leppävaaran uimastadionilla (tai muussa vastaavassa paikassa) kuin omakotitalon takapihan surkuhupaisassa minialtaassa.
No toki jos uinti on ainoa keksittävissä oleva ajanviete. Keskimäärin lapset kyllä paremmin viihtyy omakotitalossa kuin kerrostalossa, kun pääsee helposti pihalle milloin vaan ilman mihinkään lähtemistä.
Asun keskustassa ja meillä on iso turvallinen umpinainen korttelipiha ja parin sadan metrin päässä turvallinen aidattu leikkipuisto. Helsingissä on kyllä tosi paljon leikkipuistoja. Lapset pitävät siitä että heillä on leikkikavereita.
Oikeastiko ajattelet, että jossain Kirkkonummen tai Järvenpään omakotialueella niitä leikkikavereita ei ole? Kun eihän siellä asu muita lapsiperheitä viiden kilometrin säteellä varmasti yhtään? Ei kai tässä nyt olla joukolla muuttamassa Sallan erämaahan pikkulasten kanssa, vaan kehyskuntiin, kuten todella monet muutkin lapsiperheet.
Juuri näin. Totta kai niitä kavereita löytyy kun omakotialueelle muuttaa ja koulutkin on vieressä. Ja Helsingissä ei voi vielä tyyliin ekaluokkalaiset edes itse mennä kaverille käymään kun voi tulla ties mietä hörhöjä kadulla vastaan tai lapsi jää auton alle. Omakotialueilla sen sijaan on turvallista liikkua vähän pienemmänkin. Ja asuuhan Helsingissäkin ökyrikkaat omakotitaloissa. Väitän että valtaosa Helsingin kerrostaloasujista kyllä vaihtaisi omakotitaloon, jos talous kestäisi. Siis jos saisi jäädä samalle asuinalueelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä lehti, josta linkattu oikein pääkirjoitus, on muuten ihan vitsi. Ei sen kirjoittelua kannata todesta ottaa. Siellä ollaan hyvin vahvasti per-suihin kallellaan. Huomaahan sen tästäkin ketjusta. Maalaiset horisee keskenään.
Onko Talouselämä myös vitsi kun sen juttuun tuossa viitataan? Tai tilastot joista tuo muuttotappio selviää? On se kumma kun mistään ei nykyään saisi keskustella ilman persyöyhötystä.
Minä asun Helsingissä ja olen huolissani kaupungin kehityksestä. Ja en ole persu ja ulkomaalaiset ei ole se syy mistä huolissani olen.
En olekaan väittänyt, etteikö muuttotappio Hgin kohdalla olisi totta. Kannattaa kuitenkin aina tsekata kuka kirjoittaa, missä kirjoittaa ja millä agendalla.
Luitko tuon pääkirjoituksen?
"Perussuomalaisten Helsingin valtuustoryhmä on huolissaan...".Kerrotko sitten vertailun vuoksi oman poliittisen suuntauksesi ja työsi. Olisihan se esim. kovin mielenkiintoista huomatta että palstalla spämmii anonyymiä leikkien joku vihreiden poliittinen avustaja annia tukemassa propagandallaan.
Lisäksi asiat voi pitää paikkansa vaikket niiden viestintuojasta pitäisikään. Teikäläiset yrittää turhankin usein ohittaa argumentoinnin sillä että ruvetaan syyttelemään sanojaa jostakin.
miten kriitikoiden poliittinen tausta ja työ liittyy perussuomalaisten mmuuttovastaisuuteen?
Ja miksi jankutat persuista kun ketjussa puhutaan helsingin kaupungin kehityksestä? Ihan vaan vinkiksi, ei persun hokeminen joka paikassa ole argumentti ollenkaan. Eli puhu aiheesta tai suksi muualle hokemaan jos et keksi mitään sanottavaa.
Tässäkään ketjussa ei kyllä ole kirjoitettu Helsingin kehittämisestä yhtään mitään. On vain huudettu kuinka vihreät on tuhonnut koko kaupungin ja vihervassarit ja blaa blaa.
Olishan se tietty kiva jos huonon kehityksen saisi tavalla tai toisella keskeytettyä vai?
Eikä boriskaan halunnut erota mutta lopulta meni spämmimällä viesti perille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään haluaisi elää kaupungissa, jossa tuntisi olevansa jossain muualla kuin Suomessa.
Yhden yön Helsinki-visiitin aikana tuli selväksi, että Helsingissä suomeksi ei saa palvelua hotellin aamiaisella eikä keskustan ravintolassa. Asuinkaupungissani Tampereella olen törmännyt moiseen tasan kerran, baarissa jääkiekon MM-kisojen aikaan tänä keväänä.
kannattaa puhua suomea eikä englantia.
-hesalainen
Puhuin, ja minulle vastattiin hämmentyneellä katseella ja englanniksi. Jouduin hoitamaan sanomiseni englanniksi, että meni perille.
jaskaa puhut.
-helsingin hotelli ketjun työntekijä.Ihan omasta kokemuksestani puhun, tapahtui eilen ja toissapäivänä Helsingin keskustassa isossa hotellissa ja hotellin ravintolassa.
No minä työkseni kiertelen arvioimassa hotellien asiakaspalvelua ja voin myös todeta että rasistista jaskaa jauhat.
Taidat olla jokseenkin pas...a arvostelija jos päätät jo etukäteen faktoista piittaamatta miten asiat on. -eri
Kerroin miten asiat on. Kannattaa tulla käymään hesassa ennenkuin kirjoittelee mitä sattuu.
Asun helsingissä, en siis hesassa, ja minulle ei olisi mikään erityinen yllätys tavata joku satunnainen asiakaspalvelija jossain satunnaisessa yksityisessä yrityksessä jonka suomen taito ei ole aivan loistava.
En tiedä miksi edes väittelet asiasta vai valehtelitko tuon koko hotelliammattisi ja et todellisuudessa ole käynyt yhtään missään vuosikausiin mutta vastustat netissä pyhästi "persuilua" vaikka sitten keksityillä tarinoilla?
Enkä ymmärrä sitäkään miksi joku vähemmän kielitaitoinen tyyppi tiskillä merkitsisi erityisemmin yhtään mitään, mutta minä asunkin oikeasti helsingissä ja käyn eri paikoissa. Sinä siinä yrität länkyttää epätoivoisesti jotain rsaismista kun et kai muutakaan sanottavaa keksi pienessä päässäsi. /eri
aiemmat viestit:
"En minäkään haluaisi elää kaupungissa, jossa tuntisi olevansa jossain muualla kuin Suomessa""Yhden yön Helsinki-visiitin aikana tuli selväksi, että Helsingissä suomeksi ei saa palvelua hotellin aamiaisella eikä keskustan ravintolassa. Asuinkaupungissani Tampereella olen törmännyt moiseen tasan kerran, baarissa jääkiekon MM-kisojen aikaan tänä keväänä."
Se että joku puhuu huonoa suomea on eri asia kuin ei osaa suomea lainkaan.
Hotellin asiakas palvelussa ei voi työskennellä jos ei osaa suomea!
Nuo viestit tuossa mitkä lainasin on puhdasta rasismia. Ei mitään länkytystä..
Tampereellla asuminen on rasismia? Tai yhden yön helsinkivierailun kertaluonteinen kokemus kahdessa asiakaspalvelupisteessä? Taidat elää suojattua elämää jos luulet että kaikkien suomentaitoisten kielitaito on oikeasti loistava. Enkä myöskään ymmärrä miksi tuon ääneensanominen olisi rasismia koska samasta asiakaspalvelun ja firmojen monikielistymisestä on valittaneet muutkin.
https://yle.fi/uutiset/3-12116705
Minua ei monikielisyys sinänsä haittaa mutta olisihan se kiva jos olisi joku yhteinen kieli sen tyypin kanssa jolta koitat tilata ruokaa tai palvelua.
Olen joskus asioinut sellaisessakin pizzeriassa jossa en ole varma kymmenenkään käynnin jälkeen osasiko se kassalla ollut ja tilauksen vastaanottanut kieltä juuri sen enempää kuin että ymmärsi suunnilleen mitä pizzaa listalta tilataan ja mitä se maksoi. Mutta kun homma toimi ja pizza oli hyvää niin samapa tuo.
en ymmärrä mitä ajat takaa. olemme samaa mieltä mutta silti hyökkäät minua vastaan. molemmat olemme helsinkiläisiä ja hyväksymme monikulttuurillisuuden. jos huomautan että on joku käyttäytynyt rasistisesti ketjussa niin alat syyttelemään minua siitä.
ja kyllä on rasismia valehdella että helsingin hotelleissa ei saa palvelua suomeksi jos vastaanottotiskillä on etnistä taustaa omaava joka puhuu sujuvaa suomea.
linkkisi on mielipide kirjoitus englannin kielisestä palvelusta suomessa.
jos olet epävarma asioidessasi henkilön kanssa joka ei osaa kunnolla samaa kieltä niin suosittelen matkustamaan ulkomaille. se tunnetusti avartaa kun roolit kääntyy toiste päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vartiosaari, Harakka, ... Ilmeisesti Seurasaari ja Suomenlinna kuuluu noihin jo nähtyihin. Jos tykkää ulkoilla, niin Aurinkolahti, Uutela ja Kallahdenniemi. Tietysti, jos auto käytössä, ja haluaa ihan vaeltamaan, niin Nuuksio tai Sipoonkorpi.
Kaveri tule Helsinkiin ja tarjoat pelkästään luontomatkailua? Mitä järkeä?
Vierailija kirjoitti:
Helsinki on kallis kaupunki etenkin lapsiperheille. Palvelujen ja kulttuuritarjonnan läheisyys ei kompensoi kalleutta etenkään, jos etätyö mahdollistaa muuttamisen kauemmas Helsingin ja pääkaupunkiseudun ruuhkista. Sen takia tuo muuttotappio on varmaan korona-aikaan kehittynyt. Elintaso ja elämänlaatu nousee aika paljon, kun muuttaa kehyskuntiin. On varaa hienompiin ja väljempiin asuntoihin rauhallisemmilla asuinalueilla. Peruspalvelut niissä kuitenkin kaikkialla on, jopa paremmat kuin monessa paikassa Helsinkiä.
Kukin päättäkööt omalla kohdallaan. Itselleni pk-seudun moninainen tarjonta nimenomaan kompensoi kalliimmat asumiskulut, enkä usko elämänlaatuni kohoavan tippaakaan jos muuttaisin kauemmas siitä tarjonnasta. Toki minulla on varaa asua varsin mukavasti nykyisessäkin sijainnissani. Asumiskuluista säästäminen ei ole kovin oleellista jos rahat riittävät kohtuullisen hyvin joka tapauksessa, ja vastineeksi toki tulisi kuitenkin kohonneet liikkumiskustannukset + mahdollisesti korkeampi veroprosentti riippuen mihin muuttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tirsk. Meinaatko tosiaan, että museotarjonta on syy asua Helsingissä ja korvaa ne kaikki muut puutteet jotka vaan kasvaa kasvamistaan asuntorakentamisen ym takia? Nuo vaihtuvat näyttelyt voi halutessaan käydä katsomassa Helsingissä vaikka asuisi Rovaniemellä.
Aika harvalle helsinkiläisellekään nuo museot ym on edes joka vuotisia käyntikohteita saati että täällä asuttaisiin niiden takia.
Ja mitkä ne muut puutteet sitten on joita ei olisi liki kaikissa muissakin kaupungeissa jossain muodossa?
Helsinkikään ei ole yksi ja yhtenäinen alue vaan lääniä riittää parikymmentä kilometriä laidalta toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten ei väkivaltarikollisuudenkaan. Asukaslukuun suhteutettuna Lapin lukemat ovat varsin synkkiä.
Jaa :D tässä lainaus ajalta ennen koronaa: Helsingin Kampissa kirjattiin viime vuonna enemmän pahoinpitelyitä kuin kuin koko Rovaniemen tai Vaasan kaupungeissa. pelkästään Kampissa. Nythän siellä on ne jengit jotka vie lapsilta kengät jalasta - sellaista ei paljon Lapissa tapahdu.
Totta kai, kuka mistä tykkää. Mutta pakko huomauttaa, että Lapissa on kyllä useita pikkukaupunkeja, jotka ei ole missään pelkän metsän keskellä. Esim. Rovaniemi, Tornio (ja Ruotsin puolen Haaparannalla), Kemi, Sodankylä, Kittilä jne. Kannattaa ehkä tutustua omaan kotimaahan ja vähän laajentaa perspektiiviä. Tuohan on sama kuin olettaisi, että koko Helsinki on kuin se keskusta.