Oletko tehnyt hoitotahdon?
Miksi teit? Minkä ikäinen olet?
Mietin sellaisen tekemistä mutta käin miettimään sitä että miten ilmaista se että ei saa esim. elvyttää jos sen jälkeen olisin loppuelämäni toisten avun varassa. En myöskään halua jäädä makaamaan kuolaavana pakettina jonnekin. Enkä halua jäädä aivokuolleena makaamaan hengityskoneeseen loppuelämäksi.
Miten kirjata nämä asiat hoitotahtoon? Minulla on mennyt luottamus lääläreihin enkä luota siihen että ne toimisi niin kuin halua. Suurin pelko on että ne ei hoida/elvytä vaikka voisin sen avulla js jälkeen elää suht normaalia elämää.
Ehkä tässä ei ole mitään järkee.
Kommentit (10)
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00809
Hoitotahdon olen tehnyt jo aikoja sitten, samoin myös suullisesti ilmaissut tahtoni lapsilleni jotka ovat lähimmät omaiseni. He tietävät kantani.
Samoin olen kertonut miten toimitaan kuolemani jälkeen.
Soittelin tuossa maksulliselle ja ilmoitin haluavani suuhoidon.
M 38
Olen tehnyt jo kauan sitten. Lapsille ja muulle suvulle on helpompaa, kun olen ilmaissut tahtoni vielä täysin toimintakykyisenä
Vanhainkodissa saa juottaa vain parempaa konjakkia ja ranskalaisia vuosikertaviinejä, ei mitään pahvipurkkikuraa.
Olen tehnyt. Siihen ei tarvita mitään määrämuotoa tai lakitekstiä. Kirjoitin itse ihan vapaamuotoisesti.
En ole tehnyt.Elän yksin ja ei lähiomasista. Nyky läketiede ei turhan pidä letuissa tai pitkitä elämää.Itseäni en halua elvytetään. Täyty pyytä terveyskeskus kun seuraava kerta menen kirjaa asian ylös.Lukea myös hoitotahto johon kai voisi laitaa,kun en kulu kirkoon suoran krematorion ja sieltä tuhkat harmajan majakan luo meri hautaan.Tien viranomainenkin sen tekee,jopa niihin sukuihin jotka ei halua olla läsnä.
Vierailija kirjoitti:
En ole tehnyt.Elän yksin ja ei lähiomasista. Nyky läketiede ei turhan pidä letuissa tai pitkitä elämää.Itseäni en halua elvytetään. Täyty pyytä terveyskeskus kun seuraava kerta menen kirjaa asian ylös.Lukea myös hoitotahto johon kai voisi laitaa,kun en kulu kirkoon suoran krematorion ja sieltä tuhkat harmajan majakan luo meri hautaan.Tien viranomainenkin sen tekee,jopa niihin sukuihin jotka ei halua olla läsnä.
Miksi tuhlaisit tk:n resursseja asiaan, joka pitää tehdä itse tunnistautuneena kanta.fi:ssa? Jos osaan kirjoittaa vauva-palstalle, osaat kirjoittaa oman hoitotahtosi.
Olen tehnyt. Listasin mahdollisimman tarkasti mihin tilaan en halua jäädä (esim neliraaja- tai siitä pahemmin halvaantuneeksi) enkä halua muuta kuin kivunhoitoa jos toivetta toipumisesta ei ole (ml. syöpäleikkaukset jos en enää itse pysty kanttani ilmaisemaan esim. muistisairauden takia)
Edunvalvontavaltuutus on tekemättä, suomi.fi valtuudet on tehty. Testamenttia (tai avioehtoa) ei ole
Omakantaan olen hoitotahdon kirjannut. Samoin kieltänyt elinluovutuksen.
En ole tehnyt enkä oikein edes tiedä mistä siinä on kyse.