Voi taivas näitä teinejä. Joku poika sanonut tyttärelleni
Viikon ajan hyvää yötä joka ilta. Tytär luuli että seurustelevat ja nyt itkee silmät päästään.
Kommentit (17)
Voi pientä. Muistelepa omaa teini- ikääsi. Sinun tehtäväsi on lohduttaa, ei päivitellä tai ivata.
Mä olin yhtä tyhmä!
Ei mulle koskaan kertonut noista asioista yhtään mitään!
PUHU sille tytöllesi ja ohjaa vaikka mll nuoret sivuille lukemaan juttuja!
Hän on altis kaikelle mitä poika (myöhemmin mies) suustaan päästää!
Meitä hölmöjä, huoh joo....
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kokea pettymyksiä ja huomata, tästä selvitään.
Kaikki ei tajua.
Mun tyttö oli hyvä kaveri pojan kanssa, sitten poika tunnusti olevansa rakastunut tyttöön joka sanoi ettei halua seurustelusuhdetta vaan pitää hyvän kaverisuhteen. Poika haukkui tytön huoraksi.
Lopputuloksena hämmentynyt tyttö.
AP. Teinit - niin pojat kuin tytötkin - ovat täynnä hormoneita, jotka voimistavat tunteiden vaikutusta. Sen lisäksi, että kokevat kaiken voimakkaammin, myös heiltä puuttuu se elämänkokemus ja asioiden suhteellisuus. Me "aikuiset" usein unohdamme ne teiniajan tunteiden tuskat ja sen, kuinka omat vanhempamme vähättelivät kokemiamme asioita. Itse ainakin muistan olleeni loukkaantunut äidilleni, kun hän vähätteli kokemiani (tuntemiani) asioita. Ne eivät toki näin jälkikäteen olleet kovin kummoisia, mutta siinä hetkessä ja sillä elämänkokemuksella todella suuria. Ei äitini sitä pahalla tehnyt, mutta nyt ollessani saman ikäinen kuin äitini silloin, muistan vielä tapahtumat ja ymmärrän häntä. Nuorena en ymmärtänyt ja olin hänelle loukkaantunut.
Eli nuoresi on nyt seurustelun ja tunteiden käsittelyn tasolla kuin kävelemään oppiva lapsi, joka tarvitsee tukea ja kädestä pitämistä. Pelkästään kuuntelu ja nyökkäily saattaa riittää. Hali päälle. Lapsesi tuntee että ymmärrät, välität ja olet hänen tukenaan. Sinun ei tarvitse (eikä pidä) ratkaista lapsesi ongelmaa, vaan ollan pelkästään saatavilla. Se on helpompaa kuin luulet. Mitä teetkin, älä vähättele.
Minun nuoret oli ja on fiksumpia seurustelusuhteissaan kuin minä olen ikinä ollut. Ei nuori kuole sydänsuruun.
Kamalaa; Nauraa täällä teineille.
Muutenkin semmoinen ikä, että ollaan enempi vähempi hukassa ja kaivataan ennen kaikkea tukea (vaikkei itse sitä myönnetäkään) ja turvaa.
Miten tuo tuli ilmi, että toivotteli poika hyvää yötä, luuli että seurustelevat ja sitten ei seuruteltukaan. Sanoitko sinä, että tuo ei mitään seurustelua ole vai nauroiko poika? Oli miten oli, niin tyttö tarvitsee nyt jotain muuta, kuin äidin joka netissä vähättelee mielipahaa.
Omalla pojalla on ollut muutamia "tyttiksiä". Semmoista seurustelua, jota tuossa iässä on. Sovitaan että ollaan yhdessä ja sitten pistetään toiselle pusu- ja sydän emojia jne. Kehutaan toista. Opetellaan tutustumista. Tunnetaan, että on erityinen jollekin. Tärkeitä juttuja.
Että nyt viimeistään ap voisi alkaa miettiä näitä tyttönsä kanssa läpi. Se että terve suhde (ja myöhemmin seksi) pitäisi aina perustua arvostukselle; Omien ja toisen rajojen arvostukselle. Rehellisyydelle. Sille, että tunnistaa mm. nämä epäterveet mallit (takertuminen, rajoittaminen, turha draama) alusta alkaen. Ja että pitää osata päättää suhde jos siltä itsestä tuntuu; Toisen mielipahan pelossa ei kannata jäädä roikkumaan mihinkään.
Poika parka. Ahdistavaa takertumista.