Kuinka erota ihmisestä joka kieltäytyy eroamasta?
Olemme olleet 15 vuotta naimisissa ja meillä on kaksi lasta (8 ja 10v) Viimeiset viisi vuotta olen ollut perheen ainoa palkansaaja. Mies on yrittäjä mutta yritys ei tunnu koskaan tuottavan mitään.
Suhde on hiipunut kämppäkaveruudeksi, meillä ei ole ollut seksiä vuosiin, koska miestä ei kiinnosta. Olen ehdottanut pariterapiaa, ja tehnyt aivan kaikkeni että saisin miehen kantamaan edes osansa vastuusta sekä taloudellisesta että parisuhteesta, sitä ei tunnu kiinnostavan. Sen mielestä kaikki on ihan hyvin.
Lapsia kuskaa harrastuksiin mutta kaikki muu jää minun kontolleni, esimerkiksi se että isä veisi lapset viikonloppuna ulos pariksi tunniksi että saisi edes hetken omaa aika vaatii multa raivokohtauksen että mies saa edes sen verran itsestään irti.
Mies oli juuri viikon vanhemmillaan enkä kaivannut häntä ollenkaan, ainoastaan lasten kuskaamisesta olisin tarvinnut apua. Muuten me pärjätään hyvin keskenämme.
Haluan erota, minulla ja lapsilla olisi varaa jäädä nykyiseen kotiimme ja vaikka tiukkaa tekisi voisin varmaan maksaa miehen ulos tästä.
Mies kieltäytyy edes keskustelemasta erosta, eikä suostu muuttamaan muualle. Jos itse muutan lasten kanssa mitä tapahtuu sitten kun omistusasunnon lainaa ja yhtiövastiketta ei enää makseta? Asunto on kuitenkin meidän molempien nimissään.
Miten tällaisessa tilanteessa käytännössä erotaan?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi miesparkaa. Raivokohtauksilla tahtonsa läpiajan
Minen kuulostaa sairaalta. Kouluikäiset pärjäisi ihan keskenäänkin sen pari tuntia.Jotenkin minulle tulee tunne että äiti ei oikein anna muille tilaa.
Siis kun olen ensin pyytänyt sata kertaa nätisti ja mies on sanonut joo joo ihan kohta, sitten vedän kilarit kun mitään ei tapahdu. Kyse on siis siitä että haluaisin olla hetken yksin kotona omassa rauhassa. Mies saa olla kaikki päivät yksin kotona lasten ollessa koulussa. Musta olisi ihanaa edes se tunti tai kaksi viikossa.
Kai miehen yritys maksaa edes vuokraa työtiloista luonanne?
Kyllä eroon prosessit löytyy, sait jo hyviä neuvoja.
Oma neuvoni on vain, että aloita avioeroprosessi ja kerro kylmän viileästi miehelle, mitä vaihtoehtoja hänellä on asunnon kanssa. Pysyy päätöksessä ja lopetat kaikki raivarit ja muut tunnepitoiset jutut miehen suuntaan.
Itse sain hankalan eksän ulos asunnostani olemalla jämäkkä ja viileä sekä toistamalla, miten häätö tapahtuu ja kuka sen sitten maksaa (mies). Pihi prkl lähti sitten lopulta kolmessa kuukaudessa, kun löysi asunnon. Olin odottanut eroa jo muutaman vuoden, mutta riitely ei auttanut, kun mies vaan takertuu enemmän. Asuin tosin lopussa jo muualla itse, mutta mies loisi mun asunnossa.
Jos mies ei suostu lastenvalvojalla sopimukseen tapaamisista ja elatusmaksusta.
Yli 250/lapsi sinun ei kannata edes odottaa. Joten aseta odotukset sen mukaan. Jos mies on varaton, yhteiskunta maksaa sinulle elatustukea. Olikohan se jotain 100-150/kk/lapsi. Mutta saat sen vain, jos teillä on sopimus.
Joten voit olla ilman sopimusta, jos mies maksaa sinun mielestä kohtuullisen summan tuolta väliltä, ja sillä elatusapulaskurilla arvioituna.
Mutta jos hän ei suostu maksamaan, voit vaatia käräjäoikeudelta määräämään hänelle elatusmaksut. Vasta sitten voi niitä karhuta häneltä, tai saada kelalta (muistaakseni kela).
Mutta voit saada takautuvasti vasta siitä saakka, mistä olet laittanut asian käräjille vetämään. Joten liian montaa maksamatonta kuukautta et voi odottaa.
Voit pyytää apua ilmaiselta kunnan oikeusavulta. Koska elatus on lasten oikeus ja he ovat varattomia, niin ovat oikeutettuja. Voit hakea elatusmaksun määräämistä käräjäoikeudesta lasten nimissä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä eroon prosessit löytyy, sait jo hyviä neuvoja.
Oma neuvoni on vain, että aloita avioeroprosessi ja kerro kylmän viileästi miehelle, mitä vaihtoehtoja hänellä on asunnon kanssa. Pysyy päätöksessä ja lopetat kaikki raivarit ja muut tunnepitoiset jutut miehen suuntaan.
Itse sain hankalan eksän ulos asunnostani olemalla jämäkkä ja viileä sekä toistamalla, miten häätö tapahtuu ja kuka sen sitten maksaa (mies). Pihi prkl lähti sitten lopulta kolmessa kuukaudessa, kun löysi asunnon. Olin odottanut eroa jo muutaman vuoden, mutta riitely ei auttanut, kun mies vaan takertuu enemmän. Asuin tosin lopussa jo muualla itse, mutta mies loisi mun asunnossa.
Tämä oli todella hyvä neuvo. Pitää lopettaa riitely, anominen, väittely, itku ja neuvottelu.
Ihan viilipyttynä vaan, kylmän viileesti ja asiallisesti, tuli sieltä isän mitä vaan. Mihinkään ei enää pidä lähteä veivaamaan asioita, ei perustelemaan, ei moittimaan eikä syyttämään. Niiden aika on ohi, ja jäljellä on vaan saada asiat pakettiin.
Kiitos paljon kaikille asiallisista vastauksista. En ole halunnut nolata miestä niin kukaan meidät tunteva ei tiedä tilanteesta.
Alan huomenna selvittämään asioita.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos paljon kaikille asiallisista vastauksista. En ole halunnut nolata miestä niin kukaan meidät tunteva ei tiedä tilanteesta.
Alan huomenna selvittämään asioita.
Minä pidin myös kaikki vuodet kaiken hänen tekemisen ja meidän ongelmat piilossa. Kun päätin itse, että tämä oli nyt tässä, kerroin sen saman tien vanhemmilleni ja sisaruksilleni. Sain heiltä valtavasti lohtua, apua ja neuvoja, yösijaa, ja ihan jopa rahaa lainaksi.
Kun asiat alkoi edetä, kerroin myös töissä lähimmille työkavereille ja esimiehelle.
Älä jää yksin.
Mies ei ole enää sinun tiimiä. Sinun tiimi on sinä ja lapset. Pidä heistä hyvä huoli.
Avioeron yhteydessä voidaan puolison hakemuksesta tuomioistuimen ratkaistavaksi saattaa yhteiselämän lopettaminen ja se, kumpi puolisoista saa toistaiseksi jäädä asumaan perheen yhteiseen kotiin. Tällöin voi ikään kuin häätää sen toisen puolison siitä yhteisestä asunnosta. Suosittelen, jos ei omin jaloin lähde.
Ap, miten päiväsi kanssa meni? Tsemppiä täältä. Meitä on monta ollut samassa tilanteessa, ja siitä on selvitty. Kyllä sinäkin selviät, vaikka kurjaa nyt onkin.
Mies ei tule suostumaan, koska hänellä on asiat paremmin kuin hyvin.
Kylmästi vain laitat eroasian rullaamaan. Et kysy lupaa, et maanittele enää, sanot vain asiallisesti että tämä on nyt tässä. Tehdäänkö asia lakimiehen kautta vai ilman, saat nyt valita.
Mun mies ei lakannut juomasta alkoholia, vaikka maanittelin viisitoista vuotta eri tavoin
Kun otin eron, hän järkyttyi niin että lopetti siihen paikkaan. Kauhean surullista, että sitä varten piti lopettaa avioliitto ja perhe, mutta alkoholi on kova riippuvuus.
Ehkä hänellä on nykyään paremmin, en tiedä.