Miksi ystäväni on tälläinen?
On todella huono kuuntelemaan, vaikka esittää että kuuntelisi mutta huomaan ettei hän aina kuuntele. Kokoajan hänen tarvitsee tehdä jotain, joko puhua tai näperrellä kynää yms. Tärisyttää kokoajan jalkaansa ja kun pyydän häntä lopettamaan pyytää aina anteeksi ja lopettaa hetkeksi aikaa, mutta jatkaa huomaamattaan sitä uudestaan. Huomaan ettei hän pysty tunneilla kunnolla seuraamaan opetusta ja on siksi pihalla kokoajan ja kopioi tehtävät ja muistiinpanot minulta. Hän on kertonut välillä tunneilla, ett häntä ärsyttää erillaiset äänet mitä en itse ole edes huomannut. Lisäksi ei melkein koskaan jaksa/muista tehdä läksyjä, puolet koulukirjoista puuttuu mitä piti olla minäkin päivänä. Ihmetyttää miksi hän on aina jokapaikasta noin tunnin aikaiseen. Ei ole koskaan myöhässä mistään, vaikka ei osaa katsoa aina oikein kelloa. Lisäksi unohtaa ilmansuunnat, oikean ja vasemman, ei osaa kuukausia eikä aakkosia aina oikein. En ymmärrä. Hän häiriköi tunteja kun hölpöttää vieressäni kun yritän kuunnella opettajaa. Ihmettelen miten ei ole vielä ainakaan hänen kertomansa perusteella saanut häiriökäytösmerkintöjä. Lisäksi saattaa tunneilla saada vaikka kaksoistunninaikana yhden tehtävän tehtyä. Voiko joku selittää miksi, en uskalla kysyä suoraan...
Kommentit (36)
Ketä nää aikuiset on jotka hyökkää neuvoja kysyvän teinin kimppuun?!? Häpeäisitte!
Suomi24:lla on toki nuoriso-osasto, mutta tämä haluaa selvästi aikuisten mielipidettä, miksi kysyä neuvoa toiselta samanikäiseltä?
Kuullostaa siltä, että hänellä saattaa olla ADHD.
Narkomaanit on tuommoisia....käyttänee päihteitä.
Vierailija kirjoitti:
Narkomaanit on tuommoisia....käyttänee päihteitä.
Itseasiassa ei käytä, ei kuulu meidän kaveriporukkaan ja lisäksi hänellä on muutakin tekemistä ja lisäksi todella tiukat vanhemmat(ylihuolehtivat)
Ei kannata välittää noista tyhmistä kysymyksistä, joillain ei ole käytöstapoja. Voit jättää ne täysin huomiotta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata välittää noista tyhmistä kysymyksistä, joillain ei ole käytöstapoja. Voit jättää ne täysin huomiotta.
Ei todellakaan, ovat jotain vähä-älyisiä empatiakyvyttömiä entisiä tai nykyisiä koulukiusaajia, reppanoita.
Minun mielestä olisi hyvä, jos ystäväsi saisi jotain tukea oppimisisen helpottamiseksi. Kannattaa ehdottaa ystävällesi, että menisi puhumaan asiasta terveydenhoitajalle?
Ehkä jännittää ottaa asia puheeksi, mutta se on loppujen lopuksi vain hyvä juttu. Voithan sinä myös mainita ystäväsi vanhemmille asiasta, että hänellä on vaikeaa tunnilla ja haluaisit auttaa?
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä olisi hyvä, jos ystäväsi saisi jotain tukea oppimisisen helpottamiseksi. Kannattaa ehdottaa ystävällesi, että menisi puhumaan asiasta terveydenhoitajalle?
Ehkä jännittää ottaa asia puheeksi, mutta se on loppujen lopuksi vain hyvä juttu. Voithan sinä myös mainita ystäväsi vanhemmille asiasta, että hänellä on vaikeaa tunnilla ja haluaisit auttaa?
En halua painostaa kaveriani, teidän että kaverin vanhemmat vähättelevät mt ongelmia ja uskon että siksi kaverini ei ehkä halua pttaa ainakaan asiaa puheeksi kotona. Muillekkaan noille koulun tahoille on turha ottaa yhteyttä kun kuitnekin ilmoittavat mitä siellä on keskusteltu. Jos kaveri itse kokee ettei ongelmaa ole?
Entä jos kaveri kieltää kertomasta muille? Haluaisin pysyä luotettavana kaverille.
Muumimörkö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muumimörkö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muumimörkö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ikää on?
.
.
Tuli mieleen siitä kun eilen nain häntä.
Vierailija kirjoitti:
Muumimörkö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muumimörkö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muumimörkö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ikää on?
.
.
Tuli mieleen siitä kun eilen nain häntä.
😂💀 näin siis, ei juma
Muumimörkö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua painostaa kaveriani, teidän että kaverin vanhemmat vähättelevät mt ongelmia ja uskon että siksi kaverini ei ehkä halua pttaa ainakaan asiaa puheeksi kotona. Muillekkaan noille koulun tahoille on turha ottaa yhteyttä kun kuitnekin ilmoittavat mitä siellä on keskusteltu. Jos kaveri itse kokee ettei ongelmaa ole?
Kyllä koulun henkilökunnalla on vaitiolo velvollisuus, ellei kyse ole jostain vakavammasta asiasta, esimerkiksi että lastensuojelu ilmoitus pitäisi tehdä.
Minä itse ainakin kävin kertomassa kuraattorille ties mitä, ja se oli aina vain meidän välistä, ja tilanteeni oli todella vaikea.
Jos taas kaveri tosiaan uskoo ettei ongelmaa ole...no, sitten sinunkin pitää antaa olla.
Keskittymishäiriöltä, tai joltakin tuo selvästi vaikuttaa. Ellette yhdessä sitten keksi jotain mikä helpottaa, eikä se kaveri suostu ottamaan vastaan apua, niin loppujen lopuksi se tulee hänelle itselleen ongelmaksi.
Sanoit aijemmin että vanhemmat ovat ylisuojelevia, luulisi nyt, että he haluavat lapselleen parasta? Usein teinin näkökulmasta, asiat vaikuttavat juuri siltä että vanhemmat eivät muka välitä, vaikka totuus olisikin toinen. En siis tietenkään sano, että et voisi olla oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Muumimörkö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä koulun henkilökunnalla on vaitiolo velvollisuus, ellei kyse ole jostain vakavammasta asiasta, esimerkiksi että lastensuojelu ilmoitus pitäisi tehdä.
Minä itse ainakin kävin kertomassa kuraattorille ties mitä, ja se oli aina vain meidän välistä, ja tilanteeni oli todella vaikea.
Jos taas kaveri tosiaan uskoo ettei ongelmaa ole...no, sitten sinunkin pitää antaa olla.Keskittymishäiriöltä, tai joltakin tuo selvästi vaikuttaa. Ellette yhdessä sitten keksi jotain mikä helpottaa, eikä se kaveri suostu ottamaan vastaan apua, niin loppujen lopuksi se tulee hänelle itselleen ongelmaksi.
Sanoit aijemmin että vanhemmat ovat ylisuojelevia, luulisi nyt, että he haluavat lapselleen parasta? Usein teinin näkökulmasta, asiat vaikuttavat juuri siltä että vanhemmat eivät muka välitä, vaikka totuus olisikin toinen. En siis tietenkään sano, että et voisi olla oikeassa.
Miten saisin kaverin kertomaan vanhemmilleen, eihän tollasta voi ihan suoraan sanoa. Joku voi jopa ottaa vitsinä sen jos menee sanomaanet mul onnvarmaa joku adhd...
Mä oon samanlainen ja mulla on adhd. Periytynyt toiselta vanhemmalta, jolla on ihan samat "oireet". En pidä tätä kuitenkaan vikana, koska tuntuu että pystyn ajattelemaan muita nopeammin, tai siis pääsemään eri johtopäätöksiin nopeasti, kun aivot käyvät nopeilla kierroksilla. Normaalit keskustelut,
oppitunnit yms. tuntuvat joskus etenevän kauhean hitaasti. Se turhautuminen purkautuu kaikenlaisena näpräilynä ja jalkojen heilutteluna. Se tulee siis ihan itsestään.
Miten asia kannattaa ottaa esille? Voisinko vaikka vihjaista siitä luokanvalvojalle koska pitää suurimmanosan tunneistamme?