Tiputuksessa av -palsta on parasta ajankulua
Tässä sytostaattitiputuksessa saa ajan kulumaan hienosti palstaa lukemalla. Kirjoittaminen hieman hankalaa, kun letkut vasemmassa kädessä, mutta lukeminen riittää.
Pitää muistaa ensi kerralla ottaa sukat mukaan; varpaat meinaa paleltua....
Kommentit (42)
Tiputuksessa taas ja palstan seurassa :) Nyt otin sukat mukaan, jos meinaa varpaat taas jäätyä.
ap
Moi taas! Tsemppiä sinne! Hyvä että otit sukat mukaan. :)
Kuinka kauan sun tiputushoito kerralla kestää, siis montako tuntia?
Eka kerralla reilu 2,5 h. Viime kerralla oli rivakka hoitaja, joka laittoi aineet tippumaan vauhdilla ja ei menny ku hieman vajaa 2 h. Taitaa olla tämä hoitaja sama rivakka nainen tälläkin kertaa, joten veikkaan tuota vajaata 2 h. Tulin klo 12.00.
Mulla hirmu huono naamamuisti, niin siksi sanoin, että "taitaa olla".
ap
Itse en sairasta syöpää (olen kiitollinen), mutta olen kroonisesti sairas. Niinä kipupäivinä, kun jaksan, notkun täällä. Mitään sarjaa ei aivot jaksa ja levätä pitää kuitenkin. Täällä on vähän edes "seuraa", vaikka välillä melko häijyä kylläkin 😂
Voimia teille, ketkä taistelette!
Tsemppiä hoitoihin! Itse käyn "vain" saamassa sytoja. En ole saanut mitään oireita (kop, kop, koputetaan puuta) vaikka hoitokertoja on jo useita, enkä todellakaan ole kokenut mitään hiprakkaa :D Luulen, että se alkoholi siellä seassa on mitättömän pieni ja vastaa jotain lääketabletin sidosainetta.
Pitäkää mullekin peukkuja, että myrkyt tehoaa ja uppoaa (oikeaan kohteeseen)!
Samoin, sairasvuoteella tänne itsekin ensimmäisen kerran eksyin. Helppoa luettavaa, kun raskaampaa ei silloin jaksa.
Tsemppiä ap:lle, tuttu tilanne omastakin historiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullakin päässä surisee lääkkeen lopetuksen myötä. Hikoiluttaa, heikottaa ja itkettäää, välillä hervoton mania.
Tunne itseni tosi kauniiksi ja älykkääksi. Omituista.
Nyt on vahvat lääkkeet
Eikö tämä nosta haitallisesti verenpainetta? Varsinkin jos on muutenkin sairaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullakin päässä surisee lääkkeen lopetuksen myötä. Hikoiluttaa, heikottaa ja itkettäää, välillä hervoton mania.
Tunne itseni tosi kauniiksi ja älykkääksi. Omituista.
Nyt on vahvat lääkkeet
Olo on tasaantunut. Onneksi.
Ei mulla täällä koskaan verenpaine nouse. Ei pidä ottaa tätä liian tosissaan, viihdettähän tämä on. Jotkut kirjoittavat hölmöjä, mutta ei se mua haittaa.
Syövässä usein ne hoidot on se rankin osuus, ei itse tauti. Näin oli itsellänikin. Mutta pääasia on, että hoitoja on, olkoot sitten vaikka raskaita ja kivuliaita.
Kaikkea hyvää ap:lle ja hienoa, että saat pitää hiukset päässäsi. Edistysaskel syövänhoidossa sekin!
Tsemppiä! Täällä on ketjuja aika laidasta laitaan, suosittelen ap sinulle tämän lukemista jos et olekin jo lukenut. Sai ainakin minut hyvälle tuulelle.
https://www.vauva.fi/keskustelu/4712132/mika-lintu-laulaa-iltaisin-fii-…
Nämä sytot ei ole mulla aiheuttaneet pahoinvointia. Tosin tämä vasta nro 3. Viikonloppuna alkoi kurkkukivut. Nieleminen on kivuliasta. Onneksi mulla on hyvät kipulääkkeet, mutta aiheuttaa ongelmia syömisessä.
Säteiden ottaminen on karseaa tässä mun syövässä. Ei onnistu ilman diapameja. Syy tässä: oletteko katsoneet elokuvan Rautanaamio? Se kuvastaa tilannetta hyvin.
Mulle isketään naamari päähän, jossa on nenäaukko ja silmien kohdalla reiät. Se naamari kiristetään niin tiukasti kiinni alustaan, että et saa edes nielastua kunnolla. Suuta ei saa auki. Naamari ulottuu rintojen yläpuolelle, joten rintakehä ei nouse yhtään eli happea saa niukasti. Täysin sidottuna kiinni.
Siinä tulee tukehtumisen tunne, pakokauhu, ahtaan paikan kauhu. Se on ihan hirveää. Pari kertaa yritettiin ilman lääkitystä, ei kertakaikkiaan voinut. Nyt joka kerta vedän pari pamia naamaan, niin homma sujuu. Luojalle kiitos nykyajan lääkkeistä <3
ap
Itse kärsin vain paljon elämää haittaavista ja kuormittavista autismikirjon häiriöstä monine oireineen, kovasta ahdistuksesta ja suolistovaivoista, mutta paljon sisältöä elämään ja viihdettä tämän palstan liian aktiivinen seuraaminen samanlaisina toistuviin päiviini tuo mukanaan. Usein vessassa tätä palstaa luen. Ymmärrän kyllä, että omia vaivojansa ei johonkin syöpädiagnoosiin voi verrata. Itse kyllä joutuisin kyllä aivan varmasti tuollaisessa hoitotilanteessa huomaamaan itseni vahvasti pystyäkseni siihen. Kohta joudun siihen varmasti ihan arkiasioiden hoitamisessakin kun koko ajan pahemmat ahdistuskohtaukset iskevät usein jo ihan Prismassa käydessäkin. Kuitenkin yritän pysyä näistä lääkkeistä erossa mahdollisimman pitkään kun alttiutta riippuvuuksillekin on.
Voimia raskaisiin hoitoihin. Rukoilen tänään puolestasi.
Nykyajan lääketieteelle ja nykylääkkeille olen syvästi kiitollinen myös itse. En olisi hengissä eikä olisi moni läheisenikään ilman niitä.
t. Parantunut syöpäpotilas, joka toivottaa tsemppiä ap:lle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä tiputukseen ja hoitoihin!
Sama kokemus vajaan kymmenen vuoden takaa. Mutta mulla varpaat jäädytettiin jääpaloilla ihan tarkoituksella (jotta kynnet eivät irtoaisi; menetelmä tepsi eivätkä irronneet, vain tukka lähti).
Palstaa lueskelin silloin minäkin, joka kerran tavallista hilpeämmällä mielellä. Vasta myöhemmin sain tietää syyn: se sytostaattitippa sisältää jonkin verran myös alkoholia. Mulla, joka en alkoholia käytä, se meni päähän kuin häkä. :)
Miten sitten joku alkoholisti, päihdeongelmainen tai henkilö, joka ei jostain syystä voi tai saa alkoholia käyttää tai jolle se sovi voi noissa hoidoissa tarpeen niin vaatiessa käydä tai vaikka lapset? Itselleni tämä oli uutta tietoa, että mukana on elimistöön imeytyvää alkoholiakin. Tietysti se on varmasti noista myrkyistä pienin paha. Kerrotaanko tästä edes potilaille?
No voi pyhä yksinkertaisuus. Eiköhän lääkärin tehtävä ole nimenomaan valita potilaalle sopiva lääke.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tämä nosta haitallisesti verenpainetta? Varsinkin jos on muutenkin sairaana.
Mulla laskee, täällä enimmäkseen saa nauraa. Joskus sitä tietysti ottaa itseensä tai ärsyyntyy, mutta sellaista se elämä on. Hauskat kirjoittajat saavat hihittämään. Kuten tuo mainio passikuvaketju!
Joo, yksilöllistähän se on. Minulla taas pitäisi juuri sädehoidoista tulla suurimmat ongelmat. Koska on kurkunpäänsyöpä, säteet kohdistetaan kaulan alueelle. Tämä tulee aiheuttamaan nielemisongelmia ja kipuja kurkkuun. Lieviä kipuja on, mutta asteikolla 0-5, niin vähäisellä lääkityksellä (vielä) kipu on 0-1.
Sytostaatit eivät ole vielä aiheuttaneet mitään ongelmaa. Hiuksenikin saan kuulemma pitää :)
ap