Miten olette pärjänneet yliopistossa
te joille jo lukio-opinnot olivat niin vaikeita ettei aika meinannut riittää?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin. Yliopistossa saan keskittyä minua kiinnostaviin asioihin eikä tarvitse ratkoa jotain helkkarin integraaliyhtälöitä tai muuta sontaa, millä ei oikeasti tee mitään ellei halua matemaatikoksi.
Matematiikka on maailman monikäyttöisin oppiaine. Ilman sitä ei olisi tätä sivustoa jolla pääset länkyttämään tai laitetta jolla teet sen.
ohis
Annapa käytännön esimerkki, mihin vaikka minun kaltaiseni sosiaalialan asiantuntijatehtävissä työskentelevä tarvitsee differentiaali- ja integraalilaskentaa? Tai muutakaan matematiikkaa perus yhteen- ja vähennyslaskujen lisäksi. Se, että joku tekee työkseen vauvapalstaa, ei tarkoita, että kaikkien tarvitsee osata koodata. Eikä koodauksella edes ole mitään tekemistä lukiomatematiikan kanssa.
Tarvitsetko toissäsi tilasto- ja todennäköisyysmatematiikkaa? Et oikeastaan voi ymmörtää sitä ilman matemaattisen analyysin taitoja.
Jos et tarvitse, niin et työskentele asiantuntijatehtävässä, jonka pitäisi olla yliopistokoulutuspohjainen. AMK riittäisi hyvin.
Tilastomatematiikalla ei ole mitään tekemistä differentiaali- ja integraalilaskennan kanssa. Nyt oli puhe niistä, ei matematiikasta yleisesti. Ei kannata väitellä, kun edes alkeet termistöstä eivät ole hallussa.
Onpas. Hyvinkin paljon. Miten voit edes kuvitella ymmärtäväsi eri jakaumat ilman noita taitoja?
Helposti.
t. eri, joka osaa kyllä tilastomatematiikkaa, mutta ei edes tiedä mitä integraalilaskenta on
Eli et osaa. Käytät taikakaavoja, joita et ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin. Yliopistossa saan keskittyä minua kiinnostaviin asioihin eikä tarvitse ratkoa jotain helkkarin integraaliyhtälöitä tai muuta sontaa, millä ei oikeasti tee mitään ellei halua matemaatikoksi.
Matematiikka on maailman monikäyttöisin oppiaine. Ilman sitä ei olisi tätä sivustoa jolla pääset länkyttämään tai laitetta jolla teet sen.
ohis
Annapa käytännön esimerkki, mihin vaikka minun kaltaiseni sosiaalialan asiantuntijatehtävissä työskentelevä tarvitsee differentiaali- ja integraalilaskentaa? Tai muutakaan matematiikkaa perus yhteen- ja vähennyslaskujen lisäksi. Se, että joku tekee työkseen vauvapalstaa, ei tarkoita, että kaikkien tarvitsee osata koodata. Eikä koodauksella edes ole mitään tekemistä lukiomatematiikan kanssa.
Tarvitsetko toissäsi tilasto- ja todennäköisyysmatematiikkaa? Et oikeastaan voi ymmörtää sitä ilman matemaattisen analyysin taitoja.
Jos et tarvitse, niin et työskentele asiantuntijatehtävässä, jonka pitäisi olla yliopistokoulutuspohjainen. AMK riittäisi hyvin.
Tilastomatematiikalla ei ole mitään tekemistä differentiaali- ja integraalilaskennan kanssa. Nyt oli puhe niistä, ei matematiikasta yleisesti. Ei kannata väitellä, kun edes alkeet termistöstä eivät ole hallussa.
Omituista että jäit jankkaamaan juuri pinta-alan ja muutosnopeuden laskuosaamisesta. Olen itse puhunut matematiikasta yleisellä tasolla enkä näe syytä keskustella jostain yksittäisestä laskusta tai valikoida siitä jotain osa-alueita poistettavaksi yksinkertaisesta lukiomatematiikasta.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ohis
Onpas. Hyvinkin paljon. Miten voit edes kuvitella ymmärtäväsi eri jakaumat ilman noita taitoja?
Ei tarvitse kuvitella. Riittää, että on käynyt lukion ja huomannut, että tilastomatematiikka on ihan eri kurssi kuin differentiaali- tai integraalilaskennan kurssi. Tilastomatematiikka oli yhteinen pitkälle ja lyhyelle matematiikalle. Differentiaaleja ja muuta sontaa oli vain pitkässä matematiikassa, jonka valitettavasti valitsin.t
t. viimeksi lainaamasi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ohis
Omituista että jäit jankkaamaan juuri pinta-alan ja muutosnopeuden laskuosaamisesta. Olen itse puhunut matematiikasta yleisellä tasolla enkä näe syytä keskustella jostain yksittäisestä laskusta tai valikoida siitä jotain osa-alueita poistettavaksi yksinkertaisesta lukiomatematiikasta.
-eri
Siitä puhutaan, mistä viestiketju on lähtenyt liikkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ohis
-eri
Älä nyt sotke geometriaa tähän. Siitä ei puhuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ohis
Ja meinaat, että kaikkien pitää opiskella matematiikkaa, jotta koodarit voivat hoitaa hommansa? Muistaakseni ei kyllä integraalilaskentaa käsitelty koodauskursseilla.
t. koodari
"Koodarit" on nykypäivän perusduunareita ilman sen kummempaa matemaattista substanssiosaamista. Yritäpä kehittää jotain pykälän toisella tasolla olevaa prosessoreista 3D-moottoreihin ja supertietokonesimulaatioihin niin homma muuttuu matemaattisten tohtoreiden työksi. Peruskoodareita saa nykyisin yhden suomalaisen hinnalla tusinan ulkomailta vähintään samalla laadulla.
Vierailija kirjoitti:
Lukiossa on vielä melko tasaisesti aineita, mutta yliopistossa opinnot helpottuvat niillä jotka jättävät vain humanistisen aineen ja vaikeutuu niillä jotka jättävät vain matemaattisen aineen jäljelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ohis
Ja meinaat, että kaikkien pitää opiskella matematiikkaa, jotta koodarit voivat hoitaa hommansa? Muistaakseni ei kyllä integraalilaskentaa käsitelty koodauskursseilla.
t. koodari
"Koodarit" on nykypäivän perusduunareita ilman sen kummempaa matemaattista substanssiosaamista. Yritäpä kehittää jotain pykälän toisella tasolla olevaa prosessoreista 3D-moottoreihin ja supertietokonesimulaatioihin niin homma muuttuu matemaattisten tohtoreiden työksi. Peruskoodareita saa nykyisin yhden suomalaisen hinnalla tusinan ulkomailta vähintään samalla laadulla.
Silti valtaosa suomalaisista ei osaa sitäkään, ja heidät tullaan tulevaisuudessa korvaamaan automaatiolla. Samat tyypit ovat niitä jotka viihtyvät työelämän ulkopuolella tekemässä "veronmaksajia" (= tulevia elättejä).
Tulin eilen siihen tulokseen, että yliopistolla on lähinnä pölhiä, kuten enimäkseen valtiotieteelisessä, yhteiskuntatieteissä ja jopa luonnontieteissä. Se selvitti mulle paljon, siitä mitä vikaa ihmisissä on. Jollekin siitä vinkkinä väitöskirjan aihe esim. sosiaalipsykologiassa, jota periaatteessa arvostan, tosin arvostan periaattessa paljon muutakin, jotka kuitenkin ovat järjestäen paljastuneet pölhien duunaamiksi.
Vierailija kirjoitti:
Tulin eilen siihen tulokseen, että yliopistolla on lähinnä pölhiä, kuten enimäkseen valtiotieteelisessä, yhteiskuntatieteissä ja jopa luonnontieteissä. Se selvitti mulle paljon, siitä mitä vikaa ihmisissä on. Jollekin siitä vinkkinä väitöskirjan aihe esim. sosiaalipsykologiassa, jota periaatteessa arvostan, tosin arvostan periaattessa paljon muutakin, jotka kuitenkin ovat järjestäen paljastuneet pölhien duunaamiksi.
Ulosantisi ainakin on pölhöä, ehkäpä siinä syy.
Vierailija kirjoitti:
Jos vaihtoehdot ovat loputon työnteko & tutkinto sekä nuoruuden eläminen & koulun kesken jättäminen niin valitsen jälkimmäisen.
Jaa, omalla kohdalla lukio meni vähän niin ja näin, en kovin hyviä arvosanoja kirjoittanut. Pääsykokeista Amk- koulutukseen 4,5 vuotta. Viimeisen vuoden työskentelin jo opiskelemallani alalla. Valmistuttuani hain yliopistoon maisteriopintoihin ja pääsin. Tein töiden ohella.
Kukaan lukioaikaisista luokkatovereista ei taatusti uskoisi tätä minusta.
Ja niille vanhempien koulutustaso periytyy-tyypeille - usein joo, mutta meitä poikkeuksiakin on. Omat vanhemmat amiksen käyneitä, nykyään jo eläkeläisiä.
Hyvin, kiitos kysymästä! En ole käynyt päivääkään lukiota, joten sen vaikeudesta en osaa sanoa. Joka tapauksessa pärjäsin yliopistossa paremmin kuin missään muussa koulussa ennen sitä. Ulkomaankieliset tenttikirjat vaativat sekä hyviä tiedonhankintataitoja (muualta) sekä luovaa kirjoittamista. Minultahan se onnistui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lukio on vaikea niin yliopisto on väärä paikka.
Yliopistossa opiskelu oli lastenleikkiä lukioon verrattuna. Lukiossa pitää hallita ihan liian montaa eri ainetta. Yliopistossa riittää keskittyminen muutamaan itseä kiinnostavaan.
FM
Ai lentokoneiden tai ydinvoimaloiden suunnittelu olisi lastenleikkiä?
Mistä lähtien filosofian maisterit ovat joutuneet opintojensa aikana suunnittelemaan lentokoneita tai ydinvoimaloita?
Ei liittynyt siihen vaan yliopistoista puhumiseen. Riippuu alasta kuinka läpsyttelyä on.
Vastasit FM-nimekkeellä kirjoittavan viestiin, joten totta kai viestisi liittyi hänen viestiinsä. Älä lainaa viestiä, jos puhut ihan muusta asiasta kuin lainaamasi kirjoittaja, joka kertoi OMAKOHTAISESTA kokemuksesta, eikä suinkaan KAIKESTA MAHDOLLISESTA opiskelusta.
Tämä. Jos joku sanoo että opinnot olivat helpot, hän todennäköisesti opiskeli humanistista alaa.
En lukenut lukiossa, koska oli mielenkiintoisempaakin tekemistä.
Aiheet tuntuivat jotenkin liian tyhmiltä kiinnostaakseen.
Tietojenkäsittelytieteen opinnot alkoivat ensimmäisen vuoden opinnoissa arvosanoilla 5. Sitten loppui taas kiinnostus ja lopetin koulun ja menin raksa-apumieheksi.
Jostain syystä vaan tylsistyn pian, vaikka pärjään loistavasti.
Helposti.
t. eri, joka osaa kyllä tilastomatematiikkaa, mutta ei edes tiedä mitä integraalilaskenta on