Mistä apua nivelkipuihin?
Särkylääkkeet eivät oikein auta ja liikuntakaan ei ihan hirveästi ole tehonnut.
Käyn pari kertaa viikossa salilla, teen kehon painolla jumppaa ja joogaa ja lenkkeilen.
Minulla on todella kovia hetkittäisiä kipuja raajoissa ja nivelissä, jalkani ovat aina sairaalloisen väriset ja samoin sormet.
Nyt helteellä ongelmaksi on muodostunut myös kipu ja turvotus, keskisormeni on ihan vitivalkoinen ja turvoksissa, todella ikävä kipu, säteilee myös ranteeseen ja olkapäähän.
Jalkoja palelee ja varpaita kolottaa myös, ne ovat pohjasta violetit, varpaat valkoiset ja jalkapöytä tulipunainen.
Kipua tuntuu myös muissa luissa ja nivelissä, esimerkiksi lantiossa ja olkapäissä.
Minulla on lisäksi riesana erittäin kipeät yliliikkuvat nivelet joita yritän liikunnalla hoitaa.
Kipu on muuten siedettävää mutta häiritsee nukkumista ja liikkumista, elämänlaatuani se siis heikentää melkolailla.
Talvisin on tämä sama ongelma miljoona kertaa pahempana ja silloin myös kasvojen luusto on erittäin kipeä.
Sain terveyskeskukseen ajan parin viikon päähän mutta jollain pitäisi saada tätä helpotettua itsekseen, teen fyysisesti raskasta työtä ja olisi mukava nukkua hyvin ennen töitä.
Kommentit (31)
Mistä nuo vaivat johtuvat? Violetti iho ei kuulosta lainkaan hyvältä... Onko diabetes, nivelrikko ja mikä muu?
Vihreät kasvikset ja marjat kypsentämättöminä, siis raakoina. Mieluimmin kotimaisia. D-vitamiini myös.
Toivottavasti vointi helpottuu.
Mulla ei kiinnosta omat nivelvaivat. Annan paheta ja toivon sairaseläkettä. T. 39v siivooja
Muuten joudun olemaan työelämässä 68v asti. Ei kiitti. Jään mielummin nauttimaan alle 60v kahvin juonnista kotona, eiköhän talolaina ole siihen mennessä maksettu.
Viljatonta ruokavaliota voisit kokeilla.
Minä olen vasta 20, teen tällä hetkellä kesätöitä keittiö- ja siivoushommissa ja syksyllä alkaa työt varhaiskasvatuksessa.
Haluan ehdottomasti pysyä työkykyisenä ja muutenkin elää mahdollisimman hyvää elämää.
Kiitos vinkistä, täytyy kokeilla viljatonta ruokavaliota, leipää tulee syötyä päivittäin ja pastaakin ainakin parin viikon välein.
Sokerirasituskokeissa kävin joskus näiden jalkojen takia mutta diabetesta ei ole.
Muutenkin nuorena tätä tutkittiin eikä mitään varsinaista vikaa löytynyt, lääkäri vain totesi että voisi olla fibromyalgia tai vaikka punahukka, mutta siihen se sitten jäi.
Ap
Olen siis muuten perusterve, syön kasviksia päivittäin ja ruokavalioni on melko terveellinen, paljon keittoja ja nyt kesällä salaatteja, kalaa, kanaa, tofua ja ehkä kerran viikossa punaista lihaa.
Leipää syön tosiaan joka aamu ja ilta.
Hedelmiä ja marjoja myös usein.
Nuudeleita syön myös aika usein eväänä töissä.
Ap
Viljat, sokeri ja maito pois, ne eivät ole ihmiselle luontaista ravintoa ja aiheuttaa vaan erilaisia sairauksia.
heitäs kuva monoista vaikka aijaa ja linkitä tänne nin katsotaan
Vierailija kirjoitti:
Minä olen vasta 20, teen tällä hetkellä kesätöitä keittiö- ja siivoushommissa ja syksyllä alkaa työt varhaiskasvatuksessa.
Haluan ehdottomasti pysyä työkykyisenä ja muutenkin elää mahdollisimman hyvää elämää.
Kiitos vinkistä, täytyy kokeilla viljatonta ruokavaliota, leipää tulee syötyä päivittäin ja pastaakin ainakin parin viikon välein.
Sokerirasituskokeissa kävin joskus näiden jalkojen takia mutta diabetesta ei ole.
Muutenkin nuorena tätä tutkittiin eikä mitään varsinaista vikaa löytynyt, lääkäri vain totesi että voisi olla fibromyalgia tai vaikka punahukka, mutta siihen se sitten jäi.
Ap
Voi ressukkaa! Noin nuori ja noin kovat kivut. Kuule mene ehdottomasti lääkärille aina kunnes pääset erikoislääkärille. Sinuna vaatisin päästä ensiksi reumalääkärille.
Katsos kun kipuja on jatkuvasti yli 3 kuukautta, sen jälkeen ne alkavat kroonistua. Se tarkoittaa, että kipu tekee muutoksia aivoihin. Siinä vaiheessa sen kivun hoitaminen ja syyn selvittäminen alkaa olla vaikeaa.
Jos sinulla fibromyalgia, sehän on jo kipusairaus itsessään. Tarkoittaa että tarvitset hoitoa ja kuntoutusta sekä tietoa sairaudesta.
Muista oireista tulee mieleen myös reumaattistyyppiset vaivat, esim. Raynaud'n tauti, yms. Siksi varmaan reumalääkäri olisi ensimmäinen erikoislääkäri josta sopisi aloittaa.
Helteen aiheuttama turvotus voi liittyä myös imusuoniston vaivoihin. Unen häriintyminen on paha juttu sekin ja pitäisi saada hoidettua pois kivut siksikin.
Tärkein olisi saada kunnon diagnoosi, onko se fibromyalgia edes reumalääkärin vahvistama? Jos ei, vähintään siksi kannattaisi vaatia päästä reumalääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApVoi ressukkaa! Noin nuori ja noin kovat kivut. Kuule mene ehdottomasti lääkärille aina kunnes pääset erikoislääkärille. Sinuna vaatisin päästä ensiksi reumalääkärille.
Katsos kun kipuja on jatkuvasti yli 3 kuukautta, sen jälkeen ne alkavat kroonistua. Se tarkoittaa, että kipu tekee muutoksia aivoihin. Siinä vaiheessa sen kivun hoitaminen ja syyn selvittäminen alkaa olla vaikeaa.
Jos sinulla fibromyalgia, sehän on jo kipusairaus itsessään. Tarkoittaa että tarvitset hoitoa ja kuntoutusta sekä tietoa sairaudesta.
Muista oireista tulee mieleen myös reumaattistyyppiset vaivat, esim. Raynaud'n tauti, yms. Siksi varmaan reumalääkäri olisi ensimmäinen erikoislääkäri josta sopisi aloittaa.
Helteen aiheuttama turvotus voi liittyä myös imusuoniston vaivoihin. Unen häriintyminen on paha juttu sekin ja pitäisi saada hoidettua pois kivut siksikin.
Tärkein olisi saada kunnon diagnoosi, onko se fibromyalgia edes reumalääkärin vahvistama? Jos ei, vähintään siksi kannattaisi vaatia päästä reumalääkärille.
No voi lässyn lässyn
Vierailija kirjoitti:
Olen siis muuten perusterve, syön kasviksia päivittäin ja ruokavalioni on melko terveellinen, paljon keittoja ja nyt kesällä salaatteja, kalaa, kanaa, tofua ja ehkä kerran viikossa punaista lihaa.
Ap
Jos vähennät viljoja, kokeile myös vaihtaa nuudelit riisinuudeleihin.
Viljat ja siemenöljyt pois.
Syö kasviksia, maitorasvaa, maaeläinrasvaa, sisäelimiä, munia.
Mun äidillä on nivelreuma johon sai avun tuosta, kun mikään muu ei auttanut. Itsekin syön nykyään noin ja se pitää minultakin nivelkivut poissa. Minulla ei siis ole diagnosoitua reumaa, mutta samantyyppistä kipuilua, kuin äidillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApJos vähennät viljoja, kokeile myös vaihtaa nuudelit riisinuudeleihin.
Riisi on myös vilja.
EDS? Mainitsit yliliikkuvat nivelet.
Vierailija kirjoitti:
Viljat, sokeri ja maito pois, ne eivät ole ihmiselle luontaista ravintoa ja aiheuttaa vaan erilaisia sairauksia.
Viljat ja sokerin ja myös siemenöljyt voi jättää pois, mutta maidosta olen eri mieltä. Maitotuotteet täysrasvaisena ja mahdollisimman vähän prosessoituna on mitä mainioin elintarvike.
Vierailija kirjoitti:
Viljat ja siemenöljyt pois.
Syö kasviksia, maitorasvaa, maaeläinrasvaa, sisäelimiä, munia.
Mun äidillä on nivelreuma johon sai avun tuosta, kun mikään muu ei auttanut. Itsekin syön nykyään noin ja se pitää minultakin nivelkivut poissa. Minulla ei siis ole diagnosoitua reumaa, mutta samantyyppistä kipuilua, kuin äidillä.
Ja siis teen raskasta maataloustyötä ja minullakin on tosi yliliikkuvat nivelet.
Valkosormisuus, sille on ihan oma dg.
Reuma tai muu sen tyyppinen eli erittäin vaikea tapaus tavalliselle lääkärille, ehkä. Ensiapuna voisi jättää ruuasta pois gluteenia sisältävät viljat ja maidon, ja jos se helpottaa, voi lisätä yksi kerrallaan ruoka-aineita.
Jätä viljat.