A-studiossa ihmetellään tänään miksi avoimiin työpaikkoihin ei löydy työntekijöitä vaikka satoja tuhansia työttömiä lorvailee samaan aikaan tuilla
Ohjelmassa kuullaan yrittäjiä jotka eivät löydä yrityksiinsä työntekijöitä.
Kommentit (2046)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai ymmärrätte että keskipalkka on Suomessa noin 3300€, Kaikki ei voi saada keskipalkkaa parempaa palkkaa. Yli 3300€ palkat on pääosin varattu akateemisille, AMK ja amiskoulutuksella vain tietyillä valikoiduilla aloilla voi maksaa tuon enempää.
Jos hintataso häiritsee niin äänestäkää PS joka vastustaa ilmastoveroja jotka kallistaa kaikkea.
Mä aina ihmettelen sitä, kuinka keskipalkka voi olla noin korkea. Itsellä palkka 2500€ ja taustalla AMK. Tietysti naisvaltainen ala, siitäköhän se kiikastaa..?
Niin minäkin ihmettelen. Olen miesvaltaisella alalla ja itselläni palkka 2400 euroa.
Kuka oikeasti tienaa suomessa edes yli 3000 euroa? Mitä ne tekee työkseen?Minun tuntemista ihmisistä yli 3000e tienaa esim sähköinssit, LVI-inssit, dippainssit, erilaiset johtajat, myyntipäälliköt, veroasiantuntijat ja muut virastotyypit, puheterapeutit ja lääkärit.
Samoin raksa alalla kun teet urakkaa etkä tuntihommaa.
Moni opettaja ja sairaanhoitaja tienaa myös heittämällä yli 3000 euroa/kk.
Varhaiskasvatuksen opettajat ei, muut kyllä. Sairaanhoitajat lähtee alalta jokatapauksessa. Palkkaa pitää suurentaa ja johtaminen saada kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niillä, kenellä sähkölämmitys on maksanut 400 kuukaudessa, se maksaa ensi talvena 1200 kuukaudessa.
Huh, onneksi ei ole sähkölämmitteistä asuntoa
Asiantuntijat ovat sanoneet, että ensi talvi on monelle vaikea.
Ensi talvena nähdään kenellä on oikeasti omistusasuntoon varaa
Meilläpäin yksi kirjoitti, että sähkölämmitys maksoi viime talvena 600 eli hänellä maksaa 1800
Melkoinen kuukausimaksu, 1800 euroa kuukaudessa sähkölämmitykseen
Ensi talvesta tulee vaikea, siitä on ollut paljon kirjoituksia. Mutta jos et maksa niin omistusasunto lähtee alta.
Uudelleenkoulutus meni omalla kohdallani aivan pieleen. Opiskelin lääkealalle. Harjoittelupaikat oli kiven alla. Niihin piti hakea kuin palkkatöihin ja kaikki ei niitä edes saanut. Palkkaa ei harjoitteluista maksettu, mutta aivan yksin olin apteekin kassalla. Aivan yksin myös purin tukkukuormaa. Kysymyksiä heräsi työn lomassa, mutta keneltä olisin kysynyt.
Viimeisessä harjoittelussa sanoin työpaikalla etten koe osaavani. Sama homma jatkui silti. Mokailujen kautta, se oli opetuksen keskiössä ilmeisesti. Kun tuli viimeisen arviointikeskustelun aika, niin opettaja ihmetteli huonoja arvioita. Itse olin sitä mieltä että ne piti paikkansa; en minä kokenut osaavani. Opettaja veti huonot arviot yli ja laittoi parhaat tilalle. Niillä sitten valmistuin.
Pitäisi olla iloinen vai? Tunnen vastuuni enkä pärjäisi siinä työssä. Enkä saa töitä, koska osaamattomuuteni tulee haastatteluissa esille.
Vierailija kirjoitti:
Eläminen on niin kallista, ettei kannata millään kympin tuntipalkalla mennä tekemään työmatkoineen yli 10 tuntista päivää.
Suomen ongelma on se, ettei tueta niitä pienituloisia jotka yrittävät hankkia elantonsa. Tuetaan vaan niitä, ketkä heittävät homman täysin läskiksi ja ovat tekemättä mitään.
Harva työnantajakaan haluaa töihin ihmistä, joka ennemmin veltostelee kuin tekee.
Onko jossain työehtosopimuksessa tuntipalkka 10 e?? Uteliaisuudesta kysyn kun en usko että sellaista työtä onkaan enää että niin pientä palkkaa missään maksettais.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niillä, kenellä sähkölämmitys on maksanut 400 kuukaudessa, se maksaa ensi talvena 1200 kuukaudessa.
Huh, onneksi ei ole sähkölämmitteistä asuntoa
Vanhempien mökiltä lohkottiin omakotitalotontti. Parhaimman hinnan saivat tyhjänä. Tontti oli metsätontti. Puut myytiin, kannot nostettiin ja pilkottiin. Usealla sadalla kannolla lämpiää meidän talo tulevina talvina. Olin vielä hoitovapaalla silloin. Lapsi oli mummolassa, kun mä nostelin kantoja.
Keittiössä, olohuoneessa ja yläkerran aulassa on tulisija.
Katolla kennot ja ilmalömpöpumppu toimii
Viime keväänä puut myytiin loppuun. Eikä kaikilla ole takkaa.
Miten ihmiset maksavat 1800 euron sähkölämmitys laskut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläminen on niin kallista, ettei kannata millään kympin tuntipalkalla mennä tekemään työmatkoineen yli 10 tuntista päivää.
Suomen ongelma on se, ettei tueta niitä pienituloisia jotka yrittävät hankkia elantonsa. Tuetaan vaan niitä, ketkä heittävät homman täysin läskiksi ja ovat tekemättä mitään.
Harva työnantajakaan haluaa töihin ihmistä, joka ennemmin veltostelee kuin tekee.
Onko jossain työehtosopimuksessa tuntipalkka 10 e?? Uteliaisuudesta kysyn kun en usko että sellaista työtä onkaan enää että niin pientä palkkaa missään maksettais.
Ehkä joku harjoittelijan palkka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei harjoittelussa saa palkkaa, itse hoidin puhelinvaihdetta kuukauden yksin, kun sihteerit lomautettiin.
Työnantajat jaksaa sössöttää tekohampaittensa läpi. Mutta töihin ei oteta vanhempia ihmisiä, ei perehdytetä, eikä makseta kunnollista kuukausipalkkaa.
Mitäpä jos nyt te "yrittäjät" katsoisitte peiliin. Mitähän sieltä mahtaa näkyä: pullea vatsa ja huonosti hoidettu yritys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Romuttakaa ammattiliitot!
Sitähän ne ovat tehneet ja nyt työmarkkinoilla on pätkätyöt, nollasopimukset ja vierasmaalaisten alihankintatyöntekijöiden markkinat.
Siksi Suomessa asuva suomalainen nuori ei voi nykytyömarkkinoiden varaan elämää ja tulevaisuutta rakentaa, kuten aiemmat sukupolvet.
Kiitos Kokoomus! Saitte mihin pyritte.
Työikäisiä on vähemmän kuin eläkeläisiä.
Nyt kun sähkölämmitys maksaa 1800 kuukaudessa ensi talvena niin ei ole eläkeläisten taloille ostajaa eikä rivitalokämpille.
Ei töitä saa, ei vaan saa, kun on liian vanha, se on fakta, joka ei muutu.
Olen itse hakenut joskus töitä Mäkkäristä, siivousfirmoista, raksoilta, kortteja on, kokemusta on, mutta ei, koska en ole enää nuori, niin ei ole otettu edes haastatteluun.
Nyt tosiaan pienellä palkalla, jolla ei välttämättä elä, teen täyttä päivää ja joskus ylitöitä.
Työttömien aktivoimiseen ei riitä se, että tukia pienennetään, työn tekemisestä pitäisi tehdä mielekästä muuten, palkita vaikka rahalla, jos ylittää tietyn kk-määrän töissä. Esim vuodesta joku 1000€.
Ja yrityksiä tukea enemmän, jos palkkaavat vanhempia henkilöitä töihin, kokoaikaiseen työhön.
Ja verotus pitäisi alentaa, että ostovoima säilyy.
Ja nuo huonot ehdot työpaikkoihin, nollasopimukset, alle 10€/tunti pitäisi lopettaakokonaan,, ne ei motivoi edes työllistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Romuttakaa ammattiliitot!
Sitähän ne ovat tehneet ja nyt työmarkkinoilla on pätkätyöt, nollasopimukset ja vierasmaalaisten alihankintatyöntekijöiden markkinat.
Siksi Suomessa asuva suomalainen nuori ei voi nykytyömarkkinoiden varaan elämää ja tulevaisuutta rakentaa, kuten aiemmat sukupolvet.
Kiitos Kokoomus! Saitte mihin pyritte.Työikäisiä on vähemmän kuin eläkeläisiä.
Nyt kun sähkölämmitys maksaa 1800 kuukaudessa ensi talvena niin ei ole eläkeläisten taloille ostajaa eikä rivitalokämpille.
Ja kelalla on lämmityskuluissa katto eli kyllä nuo sähkölämmitteiset vuokra-asunnot jäävät sijoittajien maksettaviksi. Ihmiset muuttavat niistä pois.
Maalta kirjoitti:
Olen itse hakenut joskus töitä Mäkkäristä, siivousfirmoista, raksoilta, kortteja on, kokemusta on, mutta ei, koska en ole enää nuori, niin ei ole otettu edes haastatteluun.
Nyt tosiaan pienellä palkalla, jolla ei välttämättä elä, teen täyttä päivää ja joskus ylitöitä.
Työttömien aktivoimiseen ei riitä se, että tukia pienennetään, työn tekemisestä pitäisi tehdä mielekästä muuten, palkita vaikka rahalla, jos ylittää tietyn kk-määrän töissä. Esim vuodesta joku 1000€.
Ja yrityksiä tukea enemmän, jos palkkaavat vanhempia henkilöitä töihin, kokoaikaiseen työhön.
Ja nuo huonot ehdot työpaikkoihin, nollasopimukset, alle 10€/tunti pitäisi lopettaakokonaan,, ne ei motivoi edes työllistä.
Ei hätää, eläkeläisiä kuolee paljon, tänä vuonna noin 30 000 jo eli asiakkaat lähtevät partureilta jne. Työmarkkinatuella ei käydä parturissa. Pimeä työ lisääntyy, alkaa kehittyä kotipartureita, kotileipureita, kotisiivousta pimeästi, vähän lisätuloja, yrittäjillä taas vähenevät työt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei harjoittelussa saa palkkaa, itse hoidin puhelinvaihdetta kuukauden yksin, kun sihteerit lomautettiin.
Kyllä saa monessakin firmassa.
Vierailija kirjoitti:
Maalta kirjoitti:
Ei hätää, eläkeläisiä kuolee paljon, tänä vuonna noin 30 000 jo eli asiakkaat lähtevät partureilta jne. Työmarkkinatuella ei käydä parturissa. Pimeä työ lisääntyy, alkaa kehittyä kotipartureita, kotileipureita, kotisiivousta pimeästi, vähän lisätuloja, yrittäjillä taas vähenevät työt.
Yksi työtön naapuri pesi jo aikoinaan naapureiden ikkunoita käteismaksua vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalta kirjoitti:
Yksi työtön naapuri pesi jo aikoinaan naapureiden ikkunoita käteismaksua vastaan.
Työtön pystyy pesemään paremmin kuin siivousfirma, niillä on kireät aikataulut.
Täytekakkukin tilataan mielummin työttömältä, parempia kuin leipomon, itse tehtyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalta kirjoitti:
Työtön pystyy pesemään paremmin kuin siivousfirma, niillä on kireät aikataulut.
Tukien leikkaus lisää pimeää työtä, myös seksillä voi saada lisärahaa.
Ei ole vielä oikea työvoimapula jos +50V ei pääse edes haastatteluun, sitä odotellessa.
Oli tullut te-sivulle paikka auki ja vaatimukset. Yritys kouluttaa tehtävään ja mainittiin etusijalla olevan 24vuotias. Tiedossa tietysti harjottelua ja perehdytystä ilmaisen harjottelun riemulla. Sen jälkeen kun luvat saatu, uusi perehdytys on toimiminen yrityksessä. Helposti saadaan ilmaista työvoimaa vuosi pari.
Vaihtoehtona ottaa kokenut ammattilainen, viikon perehdytyksellä taloon ja tehtävään. Eli ns heittää avaimet ja eikun töihin. Ainiin mutta, pitäisi palkkaa maksaa ja vielä kokemuslisien mukaan. Ei semmoista voida tehdä, tarvitaemme ilmaista työvoimaa. Eli tämäkin paskayritys kohta ulinaitkua, ei löydy työntekijää ei millään.
Vanhempien mökiltä lohkottiin omakotitalotontti. Parhaimman hinnan saivat tyhjänä. Tontti oli metsätontti. Puut myytiin, kannot nostettiin ja pilkottiin. Usealla sadalla kannolla lämpiää meidän talo tulevina talvina. Olin vielä hoitovapaalla silloin. Lapsi oli mummolassa, kun mä nostelin kantoja.
Keittiössä, olohuoneessa ja yläkerran aulassa on tulisija.
Katolla kennot ja ilmalömpöpumppu toimii