Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos tavoitteena on monta vuotta ollut vain työkyvyttömyyseläkkeelle pääsy, onko edes mahdollista kuntoutua?

Vierailija
04.07.2022 |

Tällaisia mietteitä tänään.

Jos tavoittelee vain eläkkeelle pääsyä, ei varmasti ota kuntoutuksesta kaikkea irti. Ei kai siihen voi edes ihan sataprosenttisesti sitoutua, jos koko ajan takaraivossa eläke-tavoite?

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No huhhuh. Tosi tehokasta. Not.

Juu ja sen katsottiin kuntouttaneen minut takaisin työelämään vaikka lääkärinlausunnon mukaan olen tällä hetkellä työkyvytön. Työeläkeyhtiöt eivät kovin herkästi myönnä kuntoutustukia eli määräaikaisia eläkkeitä tai varsinkaan pysyviä sellaisia.

Itsellä taitaa olla neljä B-lausuntoa ja liitteet mutta työeläkeyhtiön asiantuntijalääkäri lukee paperit ja toteaa että kyllä se työkykyinen on. Näin toimii järjestelmä.

Vierailija
22/81 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No huhhuh. Tosi tehokasta. Not.

Juu ja sen katsottiin kuntouttaneen minut takaisin työelämään vaikka lääkärinlausunnon mukaan olen tällä hetkellä työkyvytön. Työeläkeyhtiöt eivät kovin herkästi myönnä kuntoutustukia eli määräaikaisia eläkkeitä tai varsinkaan pysyviä sellaisia.

Itsellä taitaa olla neljä B-lausuntoa ja liitteet mutta työeläkeyhtiön asiantuntijalääkäri lukee paperit ja toteaa että kyllä se työkykyinen on. Näin toimii järjestelmä.

Kuulostaa ihan kauhealta. Mäkään en saanut kuntoutustukea kuin nyt vasta tällä 4.kerralla ja, kun diagnoosi on vihdoin oikea (ptsd). Somaattisia sairauksiakin kyllä on ja lihassairauden mahdollisuutta tutkitaan syksyllä.

Toivottavasti saat jatkoa tai sulla on voimia ja joku kenen kanssa tehdä valitus. :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on maksanut vuoden ennen sairaslomalle ja siitä kuntoutustuen kautta työkyvyttömyyseläkkeelle jäämistä itselleen korkeaa yrittäjän yel-maksua korkeaa eläkettä silmällä pitäen, niin ehkä ne tavoitteet on muualla kuin kuntoutumisessa.

Vierailija
24/81 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskelmointi kannattaa!

Vierailija
25/81 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä esimerkki ihmisestä joka ei edes halua kuntoutua työelämään. Ei, koska on kivempaa maata vain kotona. Rahat pois ja tapahtuu ihmekuntoutuminen ja -laihtuminen.

Vierailija
26/81 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä...takana jo 9 vuotta tätä samaa. Lääkärien mielestä olen kroonistunut tapaus, jolla ei ole näkyvissä kuntoutumista. Silti Kela näyttää luottavan siihen, että vielä joku kaunis päivä...

Näkisin itsekin mielelläni sen päivän, kun ihmeparantuminen iskee. Sitä odotellessa.

Vierailija
27/81 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 8 vuotta kuntoutustuella, mutta en minä kyllä mihinkään kuntoutuksiin joutunut. Jos sitä niin sanottua lääkekuntoutusta lasketa...

Vierailija
28/81 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on maksanut vuoden ennen sairaslomalle ja siitä kuntoutustuen kautta työkyvyttömyyseläkkeelle jäämistä itselleen korkeaa yrittäjän yel-maksua korkeaa eläkettä silmällä pitäen, niin ehkä ne tavoitteet on muualla kuin kuntoutumisessa.

Katsotaanko yrittäjillä vain yhtä vuotta? Minä olin virkamies, ja minulla katsottiin viittä vuotta. Siis tulevan ajan eläkkeen laskemisessa.

Vierailija
29/81 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole työhaluja, ei ole työhaluja. Masentuneet jaksavat käsittämättömän paljon erilaisia kivoja asioita, mutta työnteko ei vain onnistu.

Ai jaa. Mun masentunut nuori vaan makaa suurimman osan ajasta sängyssä. Ei ole kavereiden kanssa, hyvä kun suihkuun raahautuu kerran viikossa.

Mikset äitinä ota yhteyttä paikalliseen terveysasemaan? Lapsesi tarvitsee terapiaa!

Vierailija
30/81 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksen teksti pitäisi olla mahdollista sijaan halua! Kun on saatu kannattava eläkepäätös niin jokainen voi miettiä onko haluja hypätä oravanpyörään kun raha tulee tekemättä mitään.

Vierailija
31/81 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet perheestä ja kavereista ovat myös työkyvyttömyyseläkkeellä.

Voisiko tämä olla kyseisen uskonlahkon piirissä yleinen tapa jatkaa kotirouvailua?

Vierailija
32/81 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloituksen teksti pitäisi olla mahdollista sijaan halua! Kun on saatu kannattava eläkepäätös niin jokainen voi miettiä onko haluja hypätä oravanpyörään kun raha tulee tekemättä mitään.

Eipä ne työkyvyttömyyseläkkeet mitään isoja ole palkkatuloon verrattuna. Aika vähällä saa tulla toimeen. Ja se jatkuu loppuelämän ilman että odotettavissa on mitään parempaa.

Hyvin harva ihminen haluaa olla "tekemättä mitään" vaikka toisin kuvitellaan.

Vierailija
33/81 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis olen pysyvällä työkyvyttömyyseläkkeellä, en kuntoutustuella. Haluaisin kuitenkin työskennellä eläkkeen ohella. Ja jotta selviäisi pystynkö tekemään töitä, ajattelin että ammatillinen kuntoutus olisi hyvä vaihtoehto. Siinä selviäisi millaista työtä pystyn tekemään ja kuinka paljon.

Ei sulle kukaan ammatillisessa kuntoutuksessa kerro että et ole kykenevä töihin. Itsekin reippaana yritin kuntoutusta mutta kesken kaiken sain vakavan diagnoosin, kukaan ulkopuolinen ei ollut huomannut kuinka huonokuntoinen olen. Nyt hädin tuskin selviän arjesta, vielä kuntoutustuella. Itselleni pysyvä sairauseläkä toisi helpotusta epävarmaan tilanteeseen. Epävarmuus kuluttaa koko ajan alitajunnassa energioita.

Tiedän itse että olen  niin huonossa kunnossa(fyysiikka muuttunut erään asian vuoksi) että en tule enää tulemaan entiselleni.

Vierailija
34/81 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko siis puuteripilvi Annika yhteiskunnan kuluerä?

kuka tämä puuteripilvi on?

35/81 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vakavasta sairaudesta on kyse? Jos kyseessä on parantumaton sairaus ja ennuste on huono, niin työkyvytön ei todennäköisesti näe kuntoutumistaan realistisena.

Jos ei näe kuntoutumistaan realistisena, motivaatiota on vaikea vääntää kuntoutustavoitteiden mukaisiksi.

Vierailija
36/81 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On parannettavissa oleva häiriö, ei kai edes varsinaisesti sairaus.

Vierailija
37/81 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Miten vakavasta sairaudesta on kyse? Jos kyseessä on parantumaton sairaus ja ennuste on huono, niin työkyvytön ei todennäköisesti näe kuntoutumistaan realistisena.

Jos ei näe kuntoutumistaan realistisena, motivaatiota on vaikea vääntää kuntoutustavoitteiden mukaisiksi.

Mulla on kova motivaatio vaikka 10 vuoden aikana vointini on mennyt hurjasti alaspäin ja tiedän että ihme olisi jos kuntoutuisin. 

Silti opiskelen vaikka sängyssä maaten. Mulle ihanneratkaisu olisi että saisin pysyvän eläkkeen ja voisin sitten tehdä töitä pikkuisen silloin tällöin kun vointi sallii.

Vierailija
38/81 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kova motivaatio vaikka 10 vuoden aikana vointini on mennyt hurjasti alaspäin ja tiedän että ihme olisi jos kuntoutuisin. 

Silti opiskelen vaikka sängyssä maaten. Mulle ihanneratkaisu olisi että saisin pysyvän eläkkeen ja voisin sitten tehdä töitä pikkuisen silloin tällöin kun vointi sallii.

Minä olen eläkkeellä ja tekisin myös mieluusti vähän töitä. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että useimmilla aloilla osa-aikaista työtä on todella vaikeaa saada...

Vierailija
39/81 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ne työkyvyttömyyseläkkeet mitään isoja ole palkkatuloon verrattuna. Aika vähällä saa tulla toimeen. Ja se jatkuu loppuelämän ilman että odotettavissa on mitään parempaa.

Hyvin harva ihminen haluaa olla "tekemättä mitään" vaikka toisin kuvitellaan.

Riippuu ihan edeltävistä tuloista tai yrittäjillä yel-maksuista. Kun on yrittäjänä maksanut korkeaa yeliä ennen saikulle jäämistä, on eläkekin suurempi. Helposti isompi kuin keskipalkka.

Vierailija
40/81 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette kateellisia!