Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos tavoitteena on monta vuotta ollut vain työkyvyttömyyseläkkeelle pääsy, onko edes mahdollista kuntoutua?

Vierailija
04.07.2022 |

Tällaisia mietteitä tänään.

Jos tavoittelee vain eläkkeelle pääsyä, ei varmasti ota kuntoutuksesta kaikkea irti. Ei kai siihen voi edes ihan sataprosenttisesti sitoutua, jos koko ajan takaraivossa eläke-tavoite?

Kommentit (81)

Vierailija
1/81 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tuohon mitään yksiselitteistä vastausta ole. Riippuu ihan tapauksesta, minkä takia henkilö tavoittelee työkyvyttömyyseläkkeelle pääsyä. Harva sitä tavoittelee, jos itse vielä uskoo kuntoutuvansa. 

Jos taustalla on pitkä ura ja uupuminen, huonot kokemukset ja kremppoja, jotka ei enää parane, niin kuntoutuminen voi olla tosi pitkä prosessi. On se kuitenkin mahdollista, jos löytyy sellainen ala, jossa nuo krempat ei haittaa ja joka tuntuu mukavalta. 

Vierailija
2/81 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole työhaluja, ei ole työhaluja. Masentuneet jaksavat käsittämättömän paljon erilaisia kivoja asioita, mutta työnteko ei vain onnistu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/81 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole työhaluja, ei ole työhaluja. Masentuneet jaksavat käsittämättömän paljon erilaisia kivoja asioita, mutta työnteko ei vain onnistu.

Masentunut nimenomaan ei koe mielihyvää niistä asioista joista ennen nautti ja ne tuntuvat merkityksettömiltä. Toivon että kirjoitit tämän ilkeyttäsi etkä tietämättömyyttäsi.

Vierailija
4/81 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole ollut tavoitteena eläkejärjestelyt, mutta silti tässä yritetty noin seitsemän vuotta kuntouttaa, pieleen mennyt joka kerta.

Vierailija
5/81 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerää esittää halukasta työnhakijaa tilanteessa jossa järkevää työtä ei ole.

Vierailija
6/81 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siis puuteripilvi Annika yhteiskunnan kuluerä?

Vierailija
7/81 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai tuohon mitään yksiselitteistä vastausta ole. Riippuu ihan tapauksesta, minkä takia henkilö tavoittelee työkyvyttömyyseläkkeelle pääsyä. Harva sitä tavoittelee, jos itse vielä uskoo kuntoutuvansa. 

Jos taustalla on pitkä ura ja uupuminen, huonot kokemukset ja kremppoja, jotka ei enää parane, niin kuntoutuminen voi olla tosi pitkä prosessi. On se kuitenkin mahdollista, jos löytyy sellainen ala, jossa nuo krempat ei haittaa ja joka tuntuu mukavalta. 

Totta, olet oikeassa. Riippuu tosi paljon taustasta. Lähinnä mietin nuoria ihmisiä, joilla ei taustalla ole vielä pitkää uraa saati monia kremppoja.

Vierailija
8/81 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis olen pysyvällä työkyvyttömyyseläkkeellä, en kuntoutustuella. Haluaisin kuitenkin työskennellä eläkkeen ohella. Ja jotta selviäisi pystynkö tekemään töitä, ajattelin että ammatillinen kuntoutus olisi hyvä vaihtoehto. Siinä selviäisi millaista työtä pystyn tekemään ja kuinka paljon.

Vierailija
9/81 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole ollut tavoitteena eläkejärjestelyt, mutta silti tässä yritetty noin seitsemän vuotta kuntouttaa, pieleen mennyt joka kerta.

Se on kyllä jo kauan ja varmasti raskasta. Itselläni nyt 3 vuotta takana, mutta viimeisen 10 vuoden aikana tämä 4 sairausloma. Ja pisin. Työelämään pääsyä uuden ammatin turvin tavoittelen, mutta nyt alkaa epätoivo iskeä. Tapasin ihmisiä, joilla osalla sama tavoite, osa tiennyt "alusta asti" tavoittelevansa työkyvyttömyyseläkettä ja jäin miettimään eroja. Mulla aikamoista taistelua, kun yritän toipua, mutta ei vaan näy edes alkua sille.

Vierailija
10/81 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan ihmisestä ja sairaudesta. Minun taudista ei voi parantua. Remissio on mahdollinen, mutta melkein kaikki lääkkeet on jo kokeiltu eikä toimivaa löytynyt. Kuntoutuksesta ei ole mitään hyötyä.

Vierailija
11/81 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis olen pysyvällä työkyvyttömyyseläkkeellä, en kuntoutustuella. Haluaisin kuitenkin työskennellä eläkkeen ohella. Ja jotta selviäisi pystynkö tekemään töitä, ajattelin että ammatillinen kuntoutus olisi hyvä vaihtoehto. Siinä selviäisi millaista työtä pystyn tekemään ja kuinka paljon.

Oletko siis tuo 4.vastaaja? Mulla kuntoutustuki, määräaikainen.

Vierailija
12/81 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masentunut nimenomaan ei koe mielihyvää niistä asioista joista ennen nautti ja ne tuntuvat merkityksettömiltä. Toivon että kirjoitit tämän ilkeyttäsi etkä tietämättömyyttäsi.

No uupunut sitten. Töihin ei pysty kuitenkaan.

Vierailija
13/81 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin läpi yli kaksi vuotta ammatillista kuntoutusta. Ei se sisältänyt mitään kuntoutuksellisia elementtejä vaan sain kuntoutusrahaa ja kävin muutaman päivän viikossa tekemässä toissijaisia tehtäviä joita ei lopulta edes ollut. Siis minkäänlaista kuntoutusta sanan varsinaisessa merkityksessä se ei sisältänyt.

Tätä oli siis ammatillinen kuntoutus omalla kohdalla.

Vierailija
14/81 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No uupunut sitten. Töihin ei pysty kuitenkaan.

Jos on ns.klassisesti työuupunut, työterveyslääkärin neuvo on, että tee kaikkea mukavaa, käy museoissa ja elokuvissa jne. Auttaa toipumiseen.

Vierailija
15/81 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kävin läpi yli kaksi vuotta ammatillista kuntoutusta. Ei se sisältänyt mitään kuntoutuksellisia elementtejä vaan sain kuntoutusrahaa ja kävin muutaman päivän viikossa tekemässä toissijaisia tehtäviä joita ei lopulta edes ollut. Siis minkäänlaista kuntoutusta sanan varsinaisessa merkityksessä se ei sisältänyt.

No huhhuh. Tosi tehokasta. Not.

Vierailija
16/81 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, olet oikeassa. Riippuu tosi paljon taustasta. Lähinnä mietin nuoria ihmisiä, joilla ei taustalla ole vielä pitkää uraa saati monia kremppoja.

Minä synnyin yhden vaivan kanssa. Jo opiskelut menivät penkin alle ja keskeytyivät eri aloilta tämän vaivan takia. Lääketiede ei tällä hetkellä pysty minua saamaan siihen kuntoon, että olisin kuntoutettavissa. Työkkärissä, tarkemmin TYPissä nostivat kädet pystyyn, eivät keksineet ammattia jota pystyn tekemään ilman uhkaa tyhjän potkaisemisesta, eli lopulta odottivat sielläkin minun pääsyä työkyvyttömyyseläkkeelle. Sattui kohdalle sen verran hyvä TYPin työntekijä, että oli aidosti iloinen kuultuaan pääsystäni eläkkeelle.

Oma vaivani on sentäs havaittavissa, joillain nuorilla on joku krooninen kiputila, tasaisesti sattuva tai aaltomaisesti kipuileva, jota lääketiede ei tunnista, tai jos tunnistaa, niin sellaisia lääkäreitä on n. 1 koko planeetalla, jotka edes hyväksyvät potilaan kuvauksen oireistaan. Olet nuori, olet nainen, olet normaalipainoinen, ei sinulla mitään kipuja ole kun en silmin havaitse mitään vikaa sinussa, en laita jatkotutkimuksiinkaan. Vasta kun tajuttomuuden takia pääsee sairaalaan, saattaa löytyä paljonkin pielessä olevia arvoja, jos sattuu lääkärinä olemaan joku muu kuin se kokemustesi kieltäjä.

Olisin halunnut syntyä terveenä. Olisin halunnut opiskella. Olisin halunnut tehdä työtä. Mutta niillä korteilla on pelattava, mitkä saa käteen. Eläkkeelle pääsy vähensi stressiä, joten olo on ollut vakaampi viime aikoina. Vaiva kuin vaiva, stressillä on tapana pahentaa sitä.

Vierailija
17/81 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilleko on sopivaa työtä tarjolla, myös vajaakuntoisille? Ei mitään temppupajoja vaan joko kokopäivätyö tai eläke se on. Työtä jonka palkalla tulee toimeen. Sellaista heti kiitos.

Vierailija
18/81 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai jaa. Mun masentunut nuori vaan makaa suurimman osan ajasta sängyssä. Ei ole kavereiden kanssa, hyvä kun suihkuun raahautuu kerran viikossa.

Vierailija
19/81 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No huhhuh. Tosi tehokasta. Not.

Mulle tarjottiin kanssa tuota, mutta pääsin väistämään toteamalla että ei tule onnistumaan, kun ei kuntouttava työtoimintakaan onnistu.

Vierailija
20/81 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työkaveri on ollut jo 1,5v saikulla. Kuinka kauan voi olla saikulla? Ikuisesti? Mitä seuraavaksi tapahtuu?

Miten tollainen prosessi etenee?