Apua, vinkkejä, hääjuhlat ex/ero/lapset
Kummityttö menee naimisiin. Olen eronnut vuosi sitten keväällä, ex löysi uuden ja perusti tämän kanssa heti perheen, heillä on nyt vauva. Omat lapsemme ovat pikkukoululaisia.
Meillä on vuoroviikkojärjestely ja hääviikonloppuna lapseni ovat isällään.
Tulevat häät ovat nyt ensimmäinen "sukujuhla", ja luulen, että kaikki sukulaiset eivät edes tiedä, että olemme eronneet.
Minua nyt jotenkin ahdistaa etukäteen, lapseni menevät siis juhliin isänsä uuden perheen kanssa minä yksin. Tuntuu tosi ikävältä, ensinnäkin katsoa monta tuntia exän uutta perhettä ja lisäksi kun omat lapseni ovat heidän kanssaan, olisi jotenkin outoa vetäytyä itse muualle. Ja lapsenikin varmaan tulevat minun luokseni jossain välissä tai haluavat että olen heidän kanssaan.
Onko kukaan ollut vastaavassa tilanteessa? Miten olette selvinneet?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis olette molemmat noin 20v nuoren kummeja, mutta omat lapsenne ovat vasta pikkukoululaisia? Ja kumman sukujuhlista tässä nyt on kyse, sinun vai exän?
No en mä tiedä mikä tuossa on automaattisesti outoa? Jos on vaikka seurustellut 15-vuotiaasta, päässyt kummiksi 20-vuotiaana ja tehnyt omat lapset 31- ja 33-vuotiaana. Ihan tavallista suorastaan.
Minä näen tässä outona sen, että ensin ollaan yhdessä pitkään, sitten saadaan lapset ja kutakuinkin samantien mies lähteen uuden naisen matkaan. Lisäksi on aika lailla outoa sekin, että ap ei ole ottamassa kummilapseensa yhteyttä kysyäkseen, miten hän toivoo toimittavan eli aika lailla etäinen kummisuhde - ainakin minusta.
Oletko varma, että exän uusi vaimo on tulossa sinne? Voisin kuvitella, että hän ihan mielellään jäisi pienen vauvan kanssa pois itselleen vieraiden, miehensä eksän sukulaisten häistä.
Mutta jos kaikki ovat tulossa, niin eihän siinä auta kuin hymyillä ilta läpi ja käyttäytyä ihmisiksi.
Oma sukulaiseni siis on, enkä mitenkään usko, että mies jättäisi menemättä.
Tuo miesseuralaisjuttu on sinänsä ihan kiva, mutta sekö sitten lapsille olisi hyväksi. Äiti siellä jonkun vieraan miehen kanssa.
Olisi ihana mennä omien lasten kanssa seurueena, mutta miten tämän asian exälle esittelisin. Jotain pientä vastaavaa on ollut ja hän on siihen vastannut, että ovat yhtä paljon hänen kuin minunkin lapsiani, eikä minulla ole mitään etuoikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin menet pystypäin häihin itseksesi! Miehesi voi tulla sillä seurueella kuin hän haluaa (tietenkin jos on fiksu, jättää uuden rouvan ja vauvan kotiin). Käyttäydytte kylmän viileästi dramatisoimatta tilannetta! Olette omien lastenne vanhempia, ja lapset varmasti ovat luontevasti molempien kanssa ihan riippumatta siitä kenen viikkovuoro on. Aikuisten pitää osata toimia aikuisten tavoin; ero on tosiasia, ja todennäköisesti näitä tilaisuuksia tulee vielä muitakin. Turha tunteilla ja haikailla menneitä. Jos joku kysyy erostanne, kerrotte asian niin kuin se on.
Jos on isäviikko, niin isä huolehtii lapsistaan eli omien lastensa kanssa voi jutella jne., mutta syömiset, vessakäynnit, käsienpesut jne. huolehtii isä. Lapsille voi sanoa, että tulitte tänne isän kanssa, hän auttaa/huolehtii tms. ja tarvittaessa sanot exälle, että hei, vie Minni vessaan. Jos isä änkyröi, niin kysy muidenkin kuullen, että onko nyt se viikko, jolloin sinä huolehdit lapsista vai pitääkö taas ottaa yhteyttä lastenvalvojaan.
Eipä tulisi mieleenikään mennä häihin, jos olisin miehesi uusi puoliso. Tuskin on vuiden aikana niin läheistä suhdetta kummityttöösi muodostanut, että olisi luontevaa osallistua - etenkin kun kaikki suvussa eivät kerran edes tiedä hänen olemassaolostaan.
Sinä tietysti osallistut ja koska lapset ovat isäviikonlopulla niin annat eksäsi juosta heidän perässään ja siivota kaatuneita limsalasillisia ja pyyhkiä kakkua vaatteilta. Annathan isän myös huolehtia heidän juhlavaatteistaan?
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole tarkoitus sanoa lapsille, että eivät saa minun kanssani puhua tai mitään muuta sellaista. Joistain kommenteista tulee nyt entistä pahempi mieli.
Tekee mieli tässä puolustautua, että olen itse joustanut äärimmäisesti koko tämän eroprosessin ja muun ajan ihan lasten takia. Exänkin kanssa olen väleissä ihan lasten hyvinvoinnin takia. Mutta sekään ei tässä nyt ole pointti, vaan se, kuinka kestän monen tunnin hääjuhlat tuossa seurueessa.
Mielestäni ei tarvitse kestää. Kumman näkeminen kaivelee enemmän, exän vai exän uuden naisen? Mitä ajatuksia vauvan näkeminen herättää?
Itse en kyllä suostuisi siihen, että olen juhlissa yksin ja orpo, kun taas ex patsastelisi lasteni, uuden vauvan ja uuden puolison kanssa ympäriinsä.
Samaisen kummitytön tupareissa mies oli uuden vaimon kanssa, tyttö itsekin ihmetteli ja kommentoi minulle jälkikäteen, että oli kiusalllista, kun ihan vieras ihminen pienissä juhlissa. Muita tapahtumia ei ole tässä korona-aikana ollut, mutta tulee toki lisää. Ja joillekin vastaajille tiedoksi, että meillä on enemmänkin yhteisiä kummilapsia, eli juhlia on varmasti tulossa enkä voi kaikista jäädä pois.
Lähinnä kyselin tässä vinkkejä tuohon, että miten selviän juhlissa monta tuntia.
En tiedä kenen näkeminen kalvaa eniten, ehkä koko tilanne ja koko paketti. Ja olen kyllä exälle vihainen koko asiasta, mutta en halua mitään showta pystyyn.
Ex on hoitanut lapset koko ajan hyvin, siitä ei ole kyse, luulen, että häntä hävettää kuitenkin ja siksi ei pysty tai halua ottaa minun tunteitani huomioon.
Siis kuinka kestät? Kestät hyvin, kun psyykkaat itsesi etukäteen. Älä edes ajatuksissasi dramatisoi tilannetta (kuten viesteissä): sinä kärsit ja eksä patsastelee! Sinä olet kummilapselle läheisempi, tämä on tärkeä juhla juuri sinulle ja kummilapsellesi. Lakkaa olemasta hylätty vaimo, opettele olemaan itsellinen, vahva nainen! Äläkä suunnittele hankkivasi mitään kulissipönkkää käsipuoleen tähän tilanteeseen, se olisi erittäin traumaattista omille lapsillesi.
Minä olisin sen verran dramaattinen, että sopisin jonkun tutun kanssa, että komea ehkä vähän sinua nuorempi mies tuo sinulle joko unohtuneen hartiahuivin tai kännykän laturin koska tarvitset niitä juhlissa. Mielellään hienolla autolla ulko-ovelle. Pikainen poskisuudelma ja lämpimät katseet.
Kuka se oli??!! Oh, ei kukaan *hymy*
Suomalaiset ovat niin nynnyjä kun pitäisi aiheuttaa kysymyksiä ja mustasukkaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Samaisen kummitytön tupareissa mies oli uuden vaimon kanssa, tyttö itsekin ihmetteli ja kommentoi minulle jälkikäteen, että oli kiusalllista, kun ihan vieras ihminen pienissä juhlissa. Muita tapahtumia ei ole tässä korona-aikana ollut, mutta tulee toki lisää. Ja joillekin vastaajille tiedoksi, että meillä on enemmänkin yhteisiä kummilapsia, eli juhlia on varmasti tulossa enkä voi kaikista jäädä pois.
Lähinnä kyselin tässä vinkkejä tuohon, että miten selviän juhlissa monta tuntia.
Vaikka isä tuo ja vie lapset kyydissään, voit kuitenkin viettää lähes koko juhlan lastesi kanssa ja ne hetket, kun lapset ovat isänsä vieressä, voit jutella muiden sukulaisten kanssa.
Miten äidin uusi mies olisi erittäin traumaattista lapsille? Uusi vahva itsenäinen nainen on oikeutettu elämään myös itselleen, ei pelkästään lapsille.
Uskomatonta, mies perseilee minkä ehtii ja palstan mielestä ap:n pitää suunninpiirtein pukeutua mustaan körttimekkoon ja paksupohjaisiin kävelykenkiin, puhua vain lapsilleen tai sukulaisille ja lakata olemasta seksuaalinen luontokappale koska ÄITI.
Jos äidillä olisi uusi mies tai herranen aika yhden illan pano niin lapset traumatisoituisivat, menettäisivät näkönsä ja puhekykynsä. Missä tynnyrissä te ajattelitte ap:n kasvavan? Luovu itsestäsi koska lapset. Exä on häntäheikki niin naisen tulee elää kuin nunna?
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta, mies perseilee minkä ehtii ja palstan mielestä ap:n pitää suunninpiirtein pukeutua mustaan körttimekkoon ja paksupohjaisiin kävelykenkiin, puhua vain lapsilleen tai sukulaisille ja lakata olemasta seksuaalinen luontokappale koska ÄITI.
Jos äidillä olisi uusi mies tai herranen aika yhden illan pano niin lapset traumatisoituisivat, menettäisivät näkönsä ja puhekykynsä. Missä tynnyrissä te ajattelitte ap:n kasvavan? Luovu itsestäsi koska lapset. Exä on häntäheikki niin naisen tulee elää kuin nunna?
Tuskin kummitytön hääjuhla on hyvä alusta millekään muka miesystävän esiintuomiselle saati mustasukkaisuuskohtauksien järjestely-yrityksille. Itseasiassa tuo olisi lapsellista ja loukkaavaa kummityttöä kohtaan. Nyt on kyse hääjuhlasta eikä eronneiden epäkypsistä piikittelyistä toisillensa.
Ap:lle: mikäli välinne ovat vanhempina asialliset ja osaatte oikeasti käyttäytyä ihmisten ilmoilla, niin kyllähän sinä nyt nuo juhlat kestät. Vai mikä tässä nyt hiertää? Jos exäsi tuo nuorikkonsa mukaan, niin sitten tuo. Et sinä sille oikein mitään voi. Yrität keskittyä juhliin ja ympärillä oleviin ihmisiin. Ja jos eronne tulee puheenaiheeksi, niin kerrot miten asiat nykyään ovat. Eikä juhlissa tarvitse tappiin asti olla, poistut kun siltä tuntuu.
Elämää tuo kaikki vain on ja yksi juhla monien muiden joukossa. Pärjäät kyllä.
Juhliin vain pystypäin ja laitettuna. Tervehdit exää ja hänen vaimoaan ja olet hymyssä suin.
Ap on valitettavasti katkera, kun exällä on uusi ja vauvakin...
Riippuu kuinka läheinen olet kummitytön kanssa. Jos oikeasti läheinen niin menet itseksesi. Jos vain kummi muodon vuoksi, älä mee. Meillä oli sama rippijuhliin kanssa. Lapsen kummit eronneet ja juhliin tuli vain sukulaismies, ei hänen ex-vaimonsa.
Vierailija kirjoitti:
Mies on vaihtanut lennosta toiseen naiseen ja vuosi erosta on jo uusi vauva. Ja mielestäsi tämä on asia, mikä ei saa vaikuttaa mitenkään tunteisiin? sivusta
Vierailija kirjoitti:
No voi ollakin katkera ja ehkä hyvä syykin. Uusi suhde ollut miehellä odottamassa eron jälkeen.
En minäkään exän ja hänen vaimonsa kanssa halua olla missään tekemisissä. Mitään katkeruutta ei ole. Omalla kohdalla ex inhottaa minua, miten on kohdellut lapsia ja mitä naurettavuuksia on suustaan päästänyt.
Tietenkin menet pystypäin häihin itseksesi! Miehesi voi tulla sillä seurueella kuin hän haluaa (tietenkin jos on fiksu, jättää uuden rouvan ja vauvan kotiin). Käyttäydytte kylmän viileästi dramatisoimatta tilannetta! Olette omien lastenne vanhempia, ja lapset varmasti ovat luontevasti molempien kanssa ihan riippumatta siitä kenen viikkovuoro on. Aikuisten pitää osata toimia aikuisten tavoin; ero on tosiasia, ja todennäköisesti näitä tilaisuuksia tulee vielä muitakin. Turha tunteilla ja haikailla menneitä. Jos joku kysyy erostanne, kerrotte asian niin kuin se on.