Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miesystävän kaapista löytyi Aripiprazol lääkettä, pitääkö olla huolissaan?

Vierailija
04.07.2022 |

Aripiprazol Ratiopharm 10mg.
Googlasin tuon ja aika pelottavalta kuulostaa. Ei ole aikaisempaa kokemusta mt-ongelmista tai näiden lääkkeiden käyttäjistä. Siellä oli myös montaa eri unilääkettä.
Ihan luvan kanssa kävin kaapilla. Pyysin buranaa ja mies näytti mistä löytyy. Mies siis tietää, että näin nuo lääkkeet, mutta en ole ottanut niitä vielä puheeksi.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, joo. Montako erilaista versiota aiot vielä keksiä?

Vierailija
2/35 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis noin vaikea lääkkeen nimi, ja muistat sen tuosta vain?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin vähän huolissani. Ei tuota ihan pikkuvaivoihin määrätä.

Vierailija
4/35 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sitä täällä kyselet . Olet kaappi-sekoilija.

Vierailija
5/35 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano vaan ihan suoraan, että sulla viiraa päässä ja haluat vertaistukea muilta, joilla sama lääkitys. Ei tarvitse keksiä näitä typeriä tarinoita.

Vierailija
6/35 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvähän se on, että on lääkitys kunnossa. Parempi kuin että ei olisi. 

Vierailija
7/35 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile itse, mitä olet mieltä.

Vierailija
8/35 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lääkitys on toimiva, ei mielenterveysongelmaa ole.

Sopis muuten useammallekin.

Onko rokotukset myös kunnossa molemmilla?

Vierailija
9/35 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö itse osaa copy-pastettaa?

Vierailija
10/35 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä löytynyt!

Sinä se vaan jaksat vääntää näitä "miehen kotoa löytyi" -juttuja.

Vierailija
11/35 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä löytynyt!

Sinä se vaan jaksat vääntää näitä "miehen kotoa löytyi" -juttuja.

No anteeksi vaan, mutta nyt löytyi. Oletko itse kyseisen lääkkeen käyttäjä?

Ap

Vierailija
12/35 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kai luit mihin se oli määrätty.  Joskus joitakin lääkkeitä määrätään univaikeuksiin tai ahdistukseen tai esiintymisjännitykseen.

Vierailija
13/35 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö itse osaa copy-pastettaa?

Copy-pastata miehen lääkekaapista?

Vierailija
14/35 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai Abilify? Joo psykoosin ja skitsofrenian hoitoon. Toivottavasti oottaa lääkkeensä.

Vierailija
15/35 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoreimmassa meta-analyysissa psykoosilääkkeiden teho tic-oireisiin oli kohtalaisen suuri, SMD-summamuuttujalukema oli 0,58 ja 95 %:n luottamusväli 0,36-0,80 (19). Neljän lääkkeen, haloperidolin, pimotsidin, risperidonin ja tsiprasidonin, tehosta on näyttöä. Myös aripipratsoli näyttäisi olevan tehokas ainakin lapsilla ja nuorilla (20). Haloperidoli on Euroopassa ainoa lääke, jolla on virallisena käyttöaiheena Touretten oireyhtymään liittyvien pakkoliikkeiden hoito.

Onko sillä tic-oireita tai toureette. Parhaiten selviää, kun kysyt häneltä

Vierailija
16/35 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se on meleko mömmö. Mulle määrättiin, mutten uskaltanut ottaa ensimmäistäkään tablettia, kun näin kuinka pieniä ne on; jos mömmö ei sovikaan mulle, niin miten pienentelen annosta pikkuhiljaa? Noi lääkkeet nimittäin aiheuttaa pitkiä vieroitusoireita lopetettaessa, vaikka muka eivät aiheutakaan riippuvuutta. Eikä niitä saa myöskään lopettaa yhtäkkisesti seinään, koska silloin voi puhjeta mania tai psykoosi. Joten jos olisin lääkityksen aloittanut, ainoa tapa lopettaa se olisi ollut murskata tabletit ja sekoittaa ne aina samankokoiseen määrään vettä ja sitten annostella lääkemitalla aina pikkaisen pienempi annos vähitellen. Joten, koska olin elänyt jo 19 vuotta ilman lääkitystä oireiden kanssa, joihin tuota lääkettä määrättiin, niin päätin jatkaa samalla linjalla.

Ystävä, joka käyttää aripipratsolia sanoi, että hän lihoi lääkkeen myötä. Sanoi että se teki levottomaksi; kokoajan piti olla esim. seksiä, ruokaa tms. rauhoittamassa.

Pakkausselosteessa mainitaankin, että peliriippuvuuden syntymiselle soi altistaa. Kait sitten sotkee jotain dopamiinitasoja? No, mun aivojen dopamiinitasoja ei ole tutkittu, että tiedettäisiin niissä mitään poikkeavaa olevan.

Tärkein kumminkin, jos tota käyttää, ei pidä lopettaa yhtäkkisesti. Yksi kaverini lopetti ja se meni ihan sekavaksi. Ihme ettei joutunut pöpilään...

Vierailija
17/35 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuoreimmassa meta-analyysissa psykoosilääkkeiden teho tic-oireisiin oli kohtalaisen suuri, SMD-summamuuttujalukema oli 0,58 ja 95 %:n luottamusväli 0,36-0,80 (19). Neljän lääkkeen, haloperidolin, pimotsidin, risperidonin ja tsiprasidonin, tehosta on näyttöä. Myös aripipratsoli näyttäisi olevan tehokas ainakin lapsilla ja nuorilla (20). Haloperidoli on Euroopassa ainoa lääke, jolla on virallisena käyttöaiheena Touretten oireyhtymään liittyvien pakkoliikkeiden hoito.

Onko sillä tic-oireita tai toureette. Parhaiten selviää, kun kysyt häneltä

Niin, tic ja tourette kun ei näy päällepäin? Jos näin olisi, ei ne paljon haittaisi.

Psykoosilääkkeestä on kyse. Semmoinen tietäjä siellä.

Alkuperäiseen kysymykseen: ei mulla luottamusta ainakaan vahvistaisi, jos mies ei itse olisi asiasta puhunut, jos oltaisiin jo sillä asteella, että toisen lääkekaappiin on vapaa pääsy.

Vierailija
18/35 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kai luit mihin se oli määrätty.  Joskus joitakin lääkkeitä määrätään univaikeuksiin tai ahdistukseen tai esiintymisjännitykseen.

Tarrassa luki vain '1 aamuisin' tms

Vierailija
19/35 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toihan on Xanoria

Vierailija
20/35 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toihan on Xanoria

No eikä ole kun joku antipsykootti/neurolepti. Missä sä olet nähnyt kymppi millistä Xanoria 😅