Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kasvisruokaan ei kuulu kananmuna

Vierailija
03.07.2022 |

Olin eräässä tapahtumassa, jonne olin ilmoittanut noudattavani vegetarista ruokavaliota (vakaumuksellisista syistä). Sain eteeni kasvisruokaa, jossa oli paistettua kananmunaa. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että liha, kala, kana ja kananmunat eivät kuulu vegetaristin ruokavalioon ?

Mainitsin vielä, että minua varten ei olisi tarvinnut järjestää ruokaa, mutta järjestäjät halusivat ehdottomasti tehdä ruoan erityisruokavalioni huomioon ottaen. Oli kiva noukkia pahimpia kananmunan jäämiä ruoasta syödessä...

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveisin ap kirjoitti:

Olen lakto-vegetaristi vakaumuksellisesta syystä eli en syö kalaa, lihaa, kanaa enkä kananmunaa. Maitotuotteet käy, enkä ole fanaattinen esim. eläinperäisten lisäaineiden suhteen, joten en ole vegaani.

Miksi sitten ilmoitit väärin?

Ilmoitin rajoituksistani. Siksi ihmettelinkin, miksi ruokaan oli laitettu kananmunaa. Vähän sama kuin tarjoaisin grillijuhlissa porukalle pelkkiä soijanakkeja...

Miksi ei voisi tarjota? Ei sekaruokavalio estä soijanakkien syömistä tai tarkoita, että aina pitää saada lihaa. 

Vierailija
22/40 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1/5, näköjään osa meni provoon

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt AP termit kuntoon niin ensi kerralla osaat ilmoittaa oikein millaista ruokaa syöt.

Vierailija
24/40 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveisin ap kirjoitti:

Olen lakto-vegetaristi vakaumuksellisesta syystä eli en syö kalaa, lihaa, kanaa enkä kananmunaa. Maitotuotteet käy, enkä ole fanaattinen esim. eläinperäisten lisäaineiden suhteen, joten en ole vegaani.

Ilmoitin rajoituksistani. Siksi ihmettelinkin, miksi ruokaan oli laitettu kananmunaa. Vähän sama kuin tarjoaisin grillijuhlissa porukalle pelkkiä soijanakkeja...

Yleisten käytäntöjen mukaan termiin vegetaarinen kuuluu kananmuna. Olisit tarkentanut olevasi laktovege.

Vierailija
25/40 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa seuraavalla kerralla ilmoittaa olevansa vegaani ja varmuuden vuoksi myös, ettei kuulu ns. maltillisiin vegaaneihin, jotka hyväksyvät vuohenjuuston. Näin vältyt epämiellyttäviltä yllätyksiltä.

Vierailija
26/40 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vegaani v. 90. ja em. tapahtumia tuli/tulee aina joskus. 

Olen aina kutsunut itseäni kasvissyöjäksi. Sinänsä termi vegaani on nykyään ookoo. Ystävien luona olen aina kohteliaasti kieltäytynyt. Ravintolassa ja kaupassa on nykyään superhelppoa ja olen iloinen, että ajat ovat muuttuneet. 

Vierailija
27/40 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen peskovege ja syön myös kananmunaa ja maitotuotteita.

Vierailija
28/40 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen peskovege ja syön myös kananmunaa ja maitotuotteita.

Olet lakto-ovo, jos syöt myös kananmunaa ja maitotuotteita. Pescovege syö myös kalaa.

Vierailija
29/40 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tarkkaan ottaen se menee niin, että vegaani tarkoittaa henkilöä joka paitsi ei syö mitään eläinperäistä ei myöskään käytä muitakaan eläinperäisiä tuotteita, nahkaa, villaa jne. Vegetaristi tarkoittaa henkilöä joka syö pelkästään kasviperäistä (eli "vegaanista") ruokaa (eli käsite rajoittuu ruokavalioon, ei muuhun kulutukseen) , sitten nämä lakto-, ovo- ja pesco-etuliitteet kertovat jos kuitenkin syö maitotuotteita, kananmunaa tai kalaa.  Yleiskielessä termit ovat kuitenkin laventuneet ja tosiaan kannattaa käyttää sanaa vegaaninen jos haluaa välttää eläinperäistä, vegetarismin kun useimmat käsittävät laktovegetarismiksi. 

Sikäli ymmärrän senkin, että ihmiset olettavat kananmunien kuuluvan kasvissyöjien ruokavalioon, koska niidenhän takia ei tapeta tuotantoeläintä kuten ei maidonkaan; monelle tämä on se kriittiinen peruste minkä takia he ovat ruokavalionsa valinneet.

Vierailija
30/40 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi elämän pitää olla noin monimutkaista. Kun sota tulee niin yksinkertaistuu, sä syöt sitten vaikka matoja kun muuta ei ole. Liikaa ylellisyyttä annettu näille nykyajan ihmisille.

Vierailija
31/40 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveisin ap kirjoitti:

Ilmoititko nimenomaisesti olevasi lakto-vegetaristi?

Vierailija
32/40 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se oletusarvoisesti kuuluu kuten maitotuotteet.

Ei todellakaan kuulu. Onko kananmuna mielestänne kasis?

Onko kananmuna mielestäsi lihaa?  Jos kanalassa ei ole kukkoa, niin et saa siitä munasta tipua aikaiseksi vaikka kuinka hautoisit.

Vierailija
33/40 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi elämän pitää olla noin monimutkaista. Kun sota tulee niin yksinkertaistuu, sä syöt sitten vaikka matoja kun muuta ei ole. Liikaa ylellisyyttä annettu näille nykyajan ihmisille.

Pitäisikö nytkin syödä niitä matoja ettei totu liian hyvään? Itsekö syöt?

Vierailija
34/40 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi helvetti kun joillekin elämä on noin vaikeeta. Syökää tien vierustalla ruohoa, on varmaan tosi terveellistä.

Vierailija
35/40 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kuuluu kun laitetaan esim. pinaattikeiton kanssa. (eihän se kananmuna mitään lihaa ole)

Vierailija
36/40 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö nytkin syödä niitä matoja ettei totu liian hyvään? Itsekö syöt?

Itse asiassa voin syödäkin jos tarvitsee. Ne sun ongelmat ei ole normaaleja vaan first world problems, kun kaikki on liian hyvin niin sitten keksitään ongelmia. Tekisit ajallasi oikeasti jotain toisia ihmisiä auttavaa niin saataisiin maapallo paremmin kuosiin.

37/40 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko lehmän tissihiki mielestäsi kasvis?

Vierailija
38/40 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun järkeen vaan ei mitenkään mene, että kananmuna rinnastetaan kasvikseen. Tämä on perua siitä kun vielä parikymmentä vuotta sitten suurin osa ihmisistä luuli, ettei pelkkää kasvisruokaa voi syödä ( siis sillä ei elä ) ja olettivat, että kananmunia tietysti kaikki syövät. Jotkut luulevat vieläkin, että esim kala kuuluu luonnollisesti kasvisruokavalioon.

Vierailija
39/40 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se oletusarvoisesti kuuluu kuten maitotuotteet.

Ei todellakaan kuulu. Onko kananmuna mielestänne kasis?

Onko kananmuna mielestäsi lihaa?  Jos kanalassa ei ole kukkoa, niin et saa siitä munasta tipua aikaiseksi vaikka kuinka hautoisit.

Ei se ainakaan kasvisruokaa ole.

Vierailija
40/40 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siellä ei ole herraskansalle sopivaa ruokaa niin älkää syökö. Ehkä kraanavesi kelpaa? Jos ei niin ota oma juomapullo mukaan.