Ethän tee tätä virhettä juhlatarjoilujen kanssa - ekan kerran jäi nälkä!
Osallistuin viikonloppuna sukulaiseni syntymäpäiväjuhliin, joissa oli vieraana parikymmentä ihmistä (aikuisia ja lapsia). Iso osa vieraista oli tullut muutaman tunnin ajomatkan päästä eli ei ollut vartin kotimatka juhlista. Ekan kerran jouduin kotimatkalla poikkeamaan hampurilaisella, sillä hutera olo ja nälkä jäi, kun suolaista tarjottavaa ei ollut.
Juhlapaikassa oli todella kuuma helteen takia, joten suolainen syötävä olisi ollut tarpeen. Sen sijaan juhlissa tarjoilut olivat käytännössä pelkkää makeaa: kakkuja oli useampia, lisäksi pullaa, muffinsseja, keksejä, montaa eri sorttia karkkeja yms. Hedelmiä oli yksi kulhollinen, joka loppui tuolla vierasmäärällä ennen kuin kaikki ehtivät hakea syötävää. Käytännössä ainoa suolainen syötävä oli karjalanpiirakat, joita oli parille kymmenelle juhlavieraalle varattu 7 kpl. Nämä olivat tietenkin loppuneet heti alkuunsa. Ei tietenkään kaikkea tarjottavaa voi olla jokaiselle vieraalle isoa määrää, mutta yksi karjalanpiirakka per vieras olisi ollut jotain, kun muuta suolaista tarjottavaa ei ollut. Tyhjää vatsaa en viitsinyt täyttää sokerisilla herkuilla, joten söin siivun pullaa kahvin kanssa.
Suosittelen: jos järjestät juhlat, niin laitathan tarjolle myös suolaista syötävää, varsinkin näin helteellä. Tämä on tärkeää varsinkin, jos juhlissa on vanhuksia tai pieniä lapsia, joita helle erityisesti rasittaa. Ei tarvitse olla mitään "ihmeellistä", voileivät/pasteijat/piirakka/kotitekoinen pizza tms käy hyvin. Harva oikeasti haluaa syödä pelkkää makeaa juhlissa, varsinkin jos on tullut pidemmän matkan päästä.
Kommentit (704)
"Miten et jaksa kuutta tuntia ilman ruokaa?"
Ööö...jos mä lähden johonkin juhliin kotoa klo 12.00, niin en mä klo 11.58 lopettele kotona ateriaa. Todennäköisempää on, että olen syönyt joskus 11.00-11.30 välillä ja ennen lähtöä aika menee pakatessa/vaihtaessa juhlavaatteita, laittaessa lapset lähtövalmiiksi jne. Kotiin tullessa en heti pääse syömään, vaan riisun juhlavaatteet, annan lapsille ruoan jne. Eli ei se ateriaväli ole vain sen matkan ajan, vaan tulee siihen enemmänkin aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on aina lapsen synttäreillä myös sukulaisille sipsiä tai popparia tms. Monena vuonna on ollut myös pizzaa/hampparia/hodareita. Ihan vaan, koska ihmisillä on erilaisia mieltymyksiä ja ruokarytmejä. Olisi minustakin outoa, jos kakkukahveilla ei olisi edes jotain pientä suolaista tasapainottamassa. Itsellä ainakin tulee huono olo, jos syö pelkkää makeaa.
Jos ne on jonkun mummon synttärijuhlat, niin ei tosiaan ole mitään pitsaa tai hodareita. Vanha kansa on tottunut pullaan, kakkuun ja pikkuleipiin. Turha se on palstamamman kuvitella, että siellä on pikkusuolaista nykylasten tarpeisiin.
Kummasti meillä on suvun mummot syöneet noita kaikkia. Nykyajan 7kymppiset on syntyneet 50-luvun alussa ja ainakin tietämäni mummot ja papat ovat hyvin moderneja ja osa kansainvälisen työuran tehneitä. Ehkä jossain landella vanhukset ovat vähän jämähtäneempiä.
Kyllä on juntti mummo, jos jollain 7-kymppisillä alkaa jotain pitsaa tai hodareita tarjoilee. Ei ole hirveen juhlavaa.
Miksi ihmeessä pitää mennä jonkun juhliin, jos ei ole muuta kuin valitettavaa tarjoiluista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6 tuntia ja voimismamma tekee kuolemaa, suolat loppu kropasta yms.
Jos on kova helle, niin voi oikeasti loppua. Ei se mikään vitsailun aihe ole. Mun lapsi pyörtyi viime viikolla, kun oli kavereiden kanssa uimassa ja oli juonut vain vettä ja syönyt jäätelön sinä aikana. Olivat siellä neljä tuntia ja ennen lähtöä söi lounaan kotona.
Höpö höpö. Lapsesi pyörtyi liiallisen auringossa oleilun takia. Ei suolan puutteen takia. Neljässä tunnissa ei ehdi suolat elimistöstä poistua, vaikka vetäisi hikilenkkiä koko ajan. Ja sitähän se lapsesi ei tehnyt, vaan todennäköisesti hillui ilman hattua paahteessa ja sai auringonpistoksen.
Auringonpistos=nestehukka. Ja sen voi saada auringossa oleillessa, vaikka olisi hattu päässä. Hattu-uskovaisuus on vain suomalainen myytti.
Ja liikaa vettä juomalla ne suolat voivat ihan hyvin poistua.
Minulla se ei ainakaan. Ole. Saatan oksentaa, jos olen parvekkeella suorassa auringonpaisteessa alle minuuttia. Jos olen koko päivän sisällä 30 asteessa, ei tule samanlaista reaktiota.
Alle minuutissa on mahdotonta saada auringonpistosta, joten sinulla on joku superallergia tms. joka tuon oireilun aiheuttaa.
Hyvä emäntä laittaa vähän ruokaisamman pitopöydän, jos kutsuu vieraita 2h ajomatkan päästä. Olisihan se aika törkeää kutsua joku pitkän matkan päästä ja tarjota vain kahvit ja kakkua.
Täytekakku on oksettavaa. Joku pulla nyt vielä menee. Mieluummin suolaista syötävää.
Vierailija kirjoitti:
Ööö...jos mä lähden johonkin juhliin kotoa klo 12.00, niin en mä klo 11.58 lopettele kotona ateriaa. Todennäköisempää on, että olen syönyt joskus 11.00-11.30 välillä ja ennen lähtöä aika menee pakatessa/vaihtaessa juhlavaatteita, laittaessa lapset lähtövalmiiksi jne. Kotiin tullessa en heti pääse syömään, vaan riisun juhlavaatteet, annan lapsille ruoan jne. Eli ei se ateriaväli ole vain sen matkan ajan, vaan tulee siihen enemmänkin aikaa.
Kait sä osaat siinä välissä ittelles jonkun makkaravoikkaleivän tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi et käy matkalla syömässä, jos pitkä ateriaväli on ongelma? Suurin osa aikuisista pärjää ihan hyvin 6-7 tuntia siten, että syö kuitenkin siellä juhlissa kakkua yms. Käytännössä siis ateriaväli ei ole 6-7 tuntia, vaan ennemminkin 3-4 tuntia, mitkä on ihan normaalia. Se kakkukahvittelukin on yksi ateria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6 tuntia ja voimismamma tekee kuolemaa, suolat loppu kropasta yms.
Jos on kova helle, niin voi oikeasti loppua. Ei se mikään vitsailun aihe ole. Mun lapsi pyörtyi viime viikolla, kun oli kavereiden kanssa uimassa ja oli juonut vain vettä ja syönyt jäätelön sinä aikana. Olivat siellä neljä tuntia ja ennen lähtöä söi lounaan kotona.
Höpö höpö. Lapsesi pyörtyi liiallisen auringossa oleilun takia. Ei suolan puutteen takia. Neljässä tunnissa ei ehdi suolat elimistöstä poistua, vaikka vetäisi hikilenkkiä koko ajan. Ja sitähän se lapsesi ei tehnyt, vaan todennäköisesti hillui ilman hattua paahteessa ja sai auringonpistoksen.
Auringonpistos=nestehukka. Ja sen voi saada auringossa oleillessa, vaikka olisi hattu päässä. Hattu-uskovaisuus on vain suomalainen myytti.
Ja liikaa vettä juomalla ne suolat voivat ihan hyvin poistua.
Minulla se ei ainakaan. Ole. Saatan oksentaa, jos olen parvekkeella suorassa auringonpaisteessa alle minuuttia. Jos olen koko päivän sisällä 30 asteessa, ei tule samanlaista reaktiota.
Alle minuutissa on mahdotonta saada auringonpistosta, joten sinulla on joku superallergia tms. joka tuon oireilun aiheuttaa.
En tiedä, mutta näin on ollut lapsesta saakka. Ja se reaktio tulee vain, jos aurinko paistaa päänahkaan. Muualle paistava aurinko on ok. Kärsin kyllä dysautonomiasta, eli keho ei muun muassa osaa säädellä lämpötilaa. Ehkä suora porotus kuumentaa pääkopan liian nopeasti liian kuumaksi.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä emäntä laittaa vähän ruokaisamman pitopöydän, jos kutsuu vieraita 2h ajomatkan päästä. Olisihan se aika törkeää kutsua joku pitkän matkan päästä ja tarjota vain kahvit ja kakkua.
Ei lainkaan törkeä. Kakkukahvit on eri asia kuin pidot. Se pitää vieraidenkin tiedostaa ja huolehtia syömisistään, jos muutama tunti ilman suolaa on ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on aina lapsen synttäreillä myös sukulaisille sipsiä tai popparia tms. Monena vuonna on ollut myös pizzaa/hampparia/hodareita. Ihan vaan, koska ihmisillä on erilaisia mieltymyksiä ja ruokarytmejä. Olisi minustakin outoa, jos kakkukahveilla ei olisi edes jotain pientä suolaista tasapainottamassa. Itsellä ainakin tulee huono olo, jos syö pelkkää makeaa.
Jos ne on jonkun mummon synttärijuhlat, niin ei tosiaan ole mitään pitsaa tai hodareita. Vanha kansa on tottunut pullaan, kakkuun ja pikkuleipiin. Turha se on palstamamman kuvitella, että siellä on pikkusuolaista nykylasten tarpeisiin.
Kummasti meillä on suvun mummot syöneet noita kaikkia. Nykyajan 7kymppiset on syntyneet 50-luvun alussa ja ainakin tietämäni mummot ja papat ovat hyvin moderneja ja osa kansainvälisen työuran tehneitä. Ehkä jossain landella vanhukset ovat vähän jämähtäneempiä.
Kyllä on juntti mummo, jos jollain 7-kymppisillä alkaa jotain pitsaa tai hodareita tarjoilee. Ei ole hirveen juhlavaa.
Miksi ihmeessä pitää mennä jonkun juhliin, jos ei ole muuta kuin valitettavaa tarjoiluista.
Tarjoilu voi olla myös suolaista piirakkaa (mummoni 90v tekee niitä usein), fetasalaattia, voileipiä, pasteijoita ym.
Vierailija kirjoitti:
Unohdit huomioida, että siellä juhlissa söitte. Eli ateriaväli jää alle 4 tuntiin, mikä ei pitäisi olla terveelle aikuiselle tai edes isommalle lapselle ongelma. Ihan pieni vauva toki voi tarvita tiheämmin ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis siellä oli tuollainen ruokatarjoilu? Vai oliko sittenkin niin, että oli kutsuttu synttäreikahville eli oletettu vieraiden ymmärtävän, että nyt ei tulla syömään vaan kakkukahville.
Aivan sama oliko synttärikahvittelut. Kyllä jonkinlainen suolapala on silti aivan paikallaan. Jos on montaa sorttia makeaa ei ole yhtään sen suurempi vaiva laittaa tarjolle myös suoltaista.
Huvittavinta tässä on se, että moni valittaja käy töissä ja syö aamupalan ehkä seitsemältä, jos syö ollenkaan aamupalaa, ja sitten mennään syömään vasta klo 12-13 ja kummasti jaksaa. Jos joku menee syömään jo klo 11, niin ihmetellään, miten sä niin aikaisin meet...
Ootte kyllä yksii valittajia vaan.
No jos lähtee klo 12 liikkeelle, ajaa pari tuntia, oleilee kylässä pari tuntia ja ajaa takaisin pari tuntia, niin kyllä siinä jo 6 tuntia vierähtää.
Vierailija kirjoitti:
No jos lähtee klo 12 liikkeelle, ajaa pari tuntia, oleilee kylässä pari tuntia ja ajaa takaisin pari tuntia, niin kyllä siinä jo 6 tuntia vierähtää.
Kyllä ja normaalille ihmiselle riittää, että syö lounaan klo 11.30, välipalan (eli kakkukahvit) klo 14.30 ja päivällisen klo 18.30. Tuossa tulee kuitenkin tasaisesti 3-4 tunnin välein ruokaa massuun, joten nälkäkuolema ei pääse yllättämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei ole? Onko juhlavaa vain se, mitä on joskus aikojen saatossa päätetty? Että vaikka lohikeitto tai karjalanpaisti on ne ainoat oikeat ruoat juhliin.
Mun isän 70-vuotisjuhlilla tarjottiin vanhempien pihalla olevassa pizzauunissa paistettuja pizzoja ja käsityöläisoluita. Makea puoli oli sitten vähän perinteisempi, mutta esim. kahvi oli jostain pienpaahtimosta eikä mitään juhlamokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten pärjäät yön yli? Kuitenkin yleensä ihminen nukkuu sen 8 tuntia yössä eikä herää välillä syömään.
Nuorena saatoin syödä karkkia ja muuta sokerista koska tahansa ja kuinka paljon tahansa. Nyt +30 iässä on tullut raja vastaan. Saan migreenin ja vatsan kipeäksi, jos syön tyhjään vatsaan sokeria. Ei ole sen väärti, että jossain juhlissa kiskoo pelkkää kakkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjoilu voi olla myös suolaista piirakkaa (mummoni 90v tekee niitä usein), fetasalaattia, voileipiä, pasteijoita ym.
Joo niinhän se voisi olla, mutta kaikilla se ei sitä ole. Älä mene juhliin, jos et kykene muuhun kuin valittamaan.
No onhan se nyt aikamoinen vitsi, jos tietotaso on tuota luokkaa. Suomalaiset syövät ihan liikaa suolaa nuormaalissa ruokailussaankin. Todellakaan ei ole mahdollista, että neljän tunnin uintireissulla voisi elimistöstä kaikki suolat poistu. Mammoilla vain on kumma uskomus, että helteellä pitää vetää kaksin käsin sipsejä 24/7 ettei vaan suolat loput elimistöstä :D Ja sitten ihmetellään, kun on tukalaa ja turvottaa.