Joko olet löytänyt kanttarelleja?
Kommentit (33)
Torilla ollut jo pitkään myynnissä.
Sesonki meni jo. Niitä kerättiin heinäkuussa.
Varmaan yli kuukauden jo niitä syönyt monta kertaa viikossa.
Täällä tullut torille vasta nyt myyntiin.t.ap
Oli meidän mökillä jo heinäkuun alkupuolella. Sitten helteet katkaisivat niiden tulon. Saa nähdä tuleeko vielä "toinen sato".
Löysin tatin tuolta yhdestä paikasta. Sitä olen hakannut...
Vierailija kirjoitti:
En, olen löytänyt kantarelleja.
"Kantarelli" on virallinen, mm. Suomen kielen perussanakirjan mukainen asu. Kuitenkin "kanttarelli" on hyvin yleinen äänneasu, ja kirjoituksessakin tätä paljon käytetään".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, olen löytänyt kantarelleja.
"Kantarelli" on virallinen, mm. Suomen kielen perussanakirjan mukainen asu. Kuitenkin "kanttarelli" on hyvin yleinen äänneasu, ja kirjoituksessakin tätä paljon käytetään".
Kanttarelli olisi muutenkin loogisempi koska Cantharellus äännetään "kantta-"
Pari sangollista. Ryöppäsin ja pakastin. Valitettavasti enempää ei mahdu pakkaseen.
Vierailija kirjoitti:
Pari sangollista. Ryöppäsin ja pakastin. Valitettavasti enempää ei mahdu pakkaseen.
Ryöppäsit, miksi ihmeessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*Kantarellit pakastetaan parhaiten esikäsiteltyinä. Ensin sienet puhdistetaan ja tarvittaessa paloitellaan pienemmiksi.Sitten ne paistetaan kuivalla pannulla, kunnes niistä irtoaa neste. Tämän jälkeen sienet jäähdytetään ja pakastetaan ilmatiiviissä rasioissa tai pusseissa*
Sangollisen. Mikään ei ole parempaa kuin pannulla valmistettu kanttarelli - sipuli - kerma - kana riisin tai pastan kanssa.
Löysin just pieneltä alueelta semmoiset 8 litraa 🙂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*Kantarellit pakastetaan parhaiten esikäsiteltyinä. Ensin sienet puhdistetaan ja tarvittaessa paloitellaan pienemmiksi.Sitten ne paistetaan kuivalla pannulla, kunnes niistä irtoaa neste. Tämän jälkeen sienet jäähdytetään ja pakastetaan ilmatiiviissä rasioissa tai pusseissa*
Mutta tuo ei ole ryöppäystä.
Vain punaiset kärpässienet kelpaa minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tuo ei ole ryöppäystä.
*
Kantarellien pakastaminen:
Ennen pakastamista, kantarellit ryöpätään paistinpannulla. Eli ne paistetaan niin, että ylimääräinen neste haihtuu sienistä pois. HUOM! Älä käytä rasvaa paistamisessa, sillä rasva härskiintyy ajan kanssa myös pakastettuna, joten se pilaa sienet.
Jäähdytä sienet ennen pakastamista.
Laita jäähdytetyt sienet pakastepusseihin tai -rasioihin ja pakasta.*

Minun puolestani se voi olla vaikka persepano, mutta AI sanoo sitä ryöppäykseksi.
Saan äidiltä aina paljon kanttarelleja ja tykkään pakastaa niitä. Sitten sulatan ne mikroautouunissa.