Ethän tee tätä virhettä juhlatarjoilujen kanssa - ekan kerran jäi nälkä!
Osallistuin viikonloppuna sukulaiseni syntymäpäiväjuhliin, joissa oli vieraana parikymmentä ihmistä (aikuisia ja lapsia). Iso osa vieraista oli tullut muutaman tunnin ajomatkan päästä eli ei ollut vartin kotimatka juhlista. Ekan kerran jouduin kotimatkalla poikkeamaan hampurilaisella, sillä hutera olo ja nälkä jäi, kun suolaista tarjottavaa ei ollut.
Juhlapaikassa oli todella kuuma helteen takia, joten suolainen syötävä olisi ollut tarpeen. Sen sijaan juhlissa tarjoilut olivat käytännössä pelkkää makeaa: kakkuja oli useampia, lisäksi pullaa, muffinsseja, keksejä, montaa eri sorttia karkkeja yms. Hedelmiä oli yksi kulhollinen, joka loppui tuolla vierasmäärällä ennen kuin kaikki ehtivät hakea syötävää. Käytännössä ainoa suolainen syötävä oli karjalanpiirakat, joita oli parille kymmenelle juhlavieraalle varattu 7 kpl. Nämä olivat tietenkin loppuneet heti alkuunsa. Ei tietenkään kaikkea tarjottavaa voi olla jokaiselle vieraalle isoa määrää, mutta yksi karjalanpiirakka per vieras olisi ollut jotain, kun muuta suolaista tarjottavaa ei ollut. Tyhjää vatsaa en viitsinyt täyttää sokerisilla herkuilla, joten söin siivun pullaa kahvin kanssa.
Suosittelen: jos järjestät juhlat, niin laitathan tarjolle myös suolaista syötävää, varsinkin näin helteellä. Tämä on tärkeää varsinkin, jos juhlissa on vanhuksia tai pieniä lapsia, joita helle erityisesti rasittaa. Ei tarvitse olla mitään "ihmeellistä", voileivät/pasteijat/piirakka/kotitekoinen pizza tms käy hyvin. Harva oikeasti haluaa syödä pelkkää makeaa juhlissa, varsinkin jos on tullut pidemmän matkan päästä.
Kommentit (704)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhliin ei myöskään kannatatulla valmiiksi kauhean nälkäisenä, paitsi jos on ilmoitettu tarjolla olevan ruokaa, ja olet kaikkiruokainen.
En mennyt nälkäisenä juhliin, söin kotona ennen lähtöä. Menomatka + juhlat + paluumatka olivat yli 6 tuntia, joten tuossa ajassa tulee itselleni nälkä.
Ap
Miksi et syönyt menomatkalla, jos matka oli noin pitkä?
Kyllä tulee juhliminen matkoineen ja lahjoineen hurjan hintaiseksi, jos täytyy mennen ja tullen syödä esim ravintolassa 🤔
Juhliinko sinä köyhä menet mahasi täyttämään. Olet se, joista täällä usein puhutaan, syöt pöydän tyhjäksi, ennen kuin muut edes aloittaa ehtii.
Kylläpä sinä olet agressiivinen!
Onko sinun mielestäsi niin, että jos uskaltaa kysyä pienen suolaisen perään niin on se hirveä suursyömäri jonka takia ei missään nimessä kukaan voi laittaa tarjottavia pöytään, ettei rohmua kaikkea!?!
Voisiko olla myös toinen vaihtoehto, että todellakin laitettaisiin tarjolle hieman suolaista ja hieman makeaa, näin tekee suurin osa juhlien järjestäjistä!
Pieni suolainen? Tuo ilmaisu on vaan kamala.
Tuc-keksi kuulostaa pieneltä suolaiselta mutta tässä keskustelussa on kyllä kyse piirakoista yms. eli suuremmista suolaisesta.No ei ole "pientä suolaista" meillä koskaan tarkoittanut Tuc-keksejä 😱
Kyllä se pieni suolainen on joku piirakka!
Mikäs olisi sitten iso suolainen?
Ihan mielenkiinnosta kyselen
Lämmin ateria, mikä tahansa ei lounas/illallinen on pientä syömistä. Mikä ei sulje pois, etteikö suolaista piirasta voisi syödä lounaaksi. Kahvipöydän suolainen syötävä olisi hyvä olla korkeintaan puolet lounasannoksesta.
Itse tykkään tarjota esim. lohirieskarullia, ruisnappeja täytteellä tai täytettyjä tuulihattuja.
Itse olen kutsunut 20min matkan päästä vieraita ja kutsussa ilmoitin, että tulevat mielellään nälkäisinä, tarjolla on ruokaa ja makeaa. Ilmoitin vielä, että on alkoholitarjoilu. Arvaatkos kun suurin osa tuli paikalle, että juuri söivät kotona ja nyt ei viitsi syystä tai toisesta ottaa booliakaan. Olipahan ruokaa itselleni sitten moneksi päiväksi ja puolison kanssa juotiin kahdestaan monen litran booli. Olen tästä ja monesta muusta jo oppinut, etten kutsu ketään. Täytän kohta pyöreitä, ketään en ole kutsunut. Haen boolitarvikkeet vain minulle ja miehelleni.
Muiden juhliin kyllä menen jos kutsu käy. Ruokaa ja juomaa niin paljon kun jaksaa, eikä maksa mitään ( ainakaan minulle).
Pystyn olemaan 12-20 tuntia syömättä. Jopa pitempäänkin. Miten voi tulla jo muutamassa tunnissa noin kova nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kutsunut 20min matkan päästä vieraita ja kutsussa ilmoitin, että tulevat mielellään nälkäisinä, tarjolla on ruokaa ja makeaa. Ilmoitin vielä, että on alkoholitarjoilu. Arvaatkos kun suurin osa tuli paikalle, että juuri söivät kotona ja nyt ei viitsi syystä tai toisesta ottaa booliakaan. Olipahan ruokaa itselleni sitten moneksi päiväksi ja puolison kanssa juotiin kahdestaan monen litran booli. Olen tästä ja monesta muusta jo oppinut, etten kutsu ketään. Täytän kohta pyöreitä, ketään en ole kutsunut. Haen boolitarvikkeet vain minulle ja miehelleni.
Muiden juhliin kyllä menen jos kutsu käy. Ruokaa ja juomaa niin paljon kun jaksaa, eikä maksa mitään ( ainakaan minulle).
Alkoholin tyrkyttäminen vieraille on moukkamaista ja vielä moukkamaisempaa on motkottaa, jos vieraat kieltäytyvät kännäämästä.
Kun minä kutsun ihmisiä kylään, kutsusta käy ilmi millainen tarjoilu on: kahvikutsut = suolaista&makeaa, iltamat = hieman tukevampaa tarjottavaa, isommat juhlat = ruokatarjoilu. Erikseen mainitsen mikäli on vielä iltapalaa tarjolla.
Sama juttu juhlissa, joihin olen saanut kutsuja, kutsussa mainitaan mitä on tarjolla. Viimeksi taisi jäädä pois niin perästä päin tuli viesti, että tarjolla on ruokaa sekä illemmalla iltapala.
Ja ainahan voi kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me muutettiin aikanaan ristiäisten tarjottavalistaa pari päivää ennen juhlia, kun selvisi, että juhlapäivänä olisi +30 astetta. Alun perin oli tarkoitus tarjoilla "tuhdimpaa" syötävää. Tarjottiin tilatun voileipäkakun lisäksi erilaisia kevyitä salaatteja, suolaista piirakkaa, hedelmiä ja marjoja. Jälkiruoaksi varattiin vain iso kakku ja konvehteja, joista jäi suurin osa yli. Kahvin ja teen lisäksi juhlissa meni paljon makuvesiä ja limsaa.
Viisas ratkaisu oli, tuskin olisi kovin tuhdit ruoat tuolloin maistuneet ja juotavaa varattiin helteeseen riittävästi.
Aika tuhti oli tuokin setti.
Mikä olisi ollut se alkuperäinen tarjoilulista?
Voileipäkakku ja iso kakku oli tilattu jo etukäteen, niitä ei voinut vaihtaa. Noiden lisäksi oli suunniteltu muutamia rasvaisempia ja suolaisempia ruokia sekä jälkiruokapöytään vielä toista kakkua ja keksejä. Tuollaisella helteellä ei olisi jaksanut noin raskasta syötävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muiden juhliin kyllä menen jos kutsu käy. Ruokaa ja juomaa niin paljon kun jaksaa, eikä maksa mitään ( ainakaan minulle).Alkoholin tyrkyttäminen vieraille on moukkamaista ja vielä moukkamaisempaa on motkottaa, jos vieraat kieltäytyvät kännäämästä.
Minusta on ok tarjota kohtuudella alkoholia, mutta ymmärrän jos autolla oleva ei halua ottaa lainkaan. En itsekään ottaisi, jos olisi 20 min ajomatka kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muiden juhliin kyllä menen jos kutsu käy. Ruokaa ja juomaa niin paljon kun jaksaa, eikä maksa mitään ( ainakaan minulle).Alkoholin tyrkyttäminen vieraille on moukkamaista ja vielä moukkamaisempaa on motkottaa, jos vieraat kieltäytyvät kännäämästä.
Jos kutsuu vieraat illanviettoon ihan bile mielessä, on moukkamaista vierailla istua sohvalla kuivinsuin. Olisivat jättäneet tulemasta.
Vierailija kirjoitti:
Pystyn olemaan 12-20 tuntia syömättä. Jopa pitempäänkin. Miten voi tulla jo muutamassa tunnissa noin kova nälkä.
Mutta elimistösi ei siitä tykkää.
Voi ei. Me ollaan omien juhlien kohdalla mitoitettu vierasmäärä sellaiseksi että kaikille on tarjottavaa ihan reilusti. Itsestä tuntuisi todella kurjalta, jos tarjottava loppuisi kesken ja vieraat jäisivät nälkäisiksi.
Voisiko olla, että juhlien järjestäjä ajatteli, ettei kaikkea tarvitse riittää kaikille? Eihän kaikki ota juhlissa pullasiivua, vaikka pullaa on tarjolla. Osa ottaa kakkua, toiset maistaa kaikkea jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkalla syödään, voi herranen aika. Jos on menossa kakkukahville, niin menomatkalla syödään. Itselleni selvää, ei sitten kaikille
Ei todellakaan syödä jos on hienot mekot päällä. En tosiaan poikkea silkkimekossa johonkin huoltoasemalle. Eri asia jos kysymyksessä on metsämiesten pidot tukkikämpällä.
Joo onhan se paljon sivistyneempää pyörtyä nälästä tai olla pahantuulinen kuin alentua jonnekin rahvaan huoltoasemalle. Lisäksi mitkä kahvikutsut on niin hienot että sinne mennään monen tunnin päästä silkkimekoissa? Kuvittelin että tässä nyt puhuttiin jostain lasten synttäreistä tms., ei häistä tai vastaavasta.
Eräs henkilö sanoi minulle, että hän oli ollut lapsenlapsen yo-juhlissa ja siellä oli jokaiselle vieraalle Varattu ainoastaan 1 karjalanpiirakka, vihersalaattia ja kakkua. Ja tämä henkilö mietti, johtuiko se siitä, että hänen lapsi ja miniä ovat joko niin saitoja vai eikö lapsenlapsi sitten edes halunnut kuin pienimuotoiset kakkukahvit.
Sen ymmärrän hyvin, jos joku haluaa pienimuotoiset tarjoilut. Luokkaa kahvi/tee + kakku + keksejä. Sitä en tajua, miksi pöytään katetaan kymmentä sorttia makeaa, mutta ei suolaista. Harva helteellä kiskoo kaksin käsin sokeria, vaan kyllä ihmiset suolaa helteellä kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla joku sairaus? Terve ihminen kykenee siihen, että ennen juhlia syö kotona kunnon ruuan, 2-3 tunnin kuluttua saa palan makeaa kahvin kanssa (=ikään kuin välipala), ja sitten kotona kunnon ruokaa.
Kutsut on merkattu alkavaksi vaikkapa 13:00. Toisesta kaupungista lähdetään aamupalan jälkeen ajamaan klo 09:15. Perillä puoli yksi. Kahvitarjoilu makeine syötävineen klo 13-15. Koska noin pitkän matkan päästä ei tulla vain tunniksi pyörähtämään, ollaan perillä minimi 3 tuntia sen makean voimin, lounasta syömättä. Klo 15:30 lähdetään ajamaan takaisin kotiin makea ja kahvi mahassa jylläten. Perillä kotona ollaan klo 19. Aika pitkä päivä vetää pelkällä aamiaisella ja kuskille jopa liikenneturvallisuutta vaarantava, kun verensokeri heittelee sen pelkän makean syömisestä.
Huomaavainen kutsujen isäntäväki olisi kyllä varannut näille pitkämatkalaisille jotain hiukopalaa.
Olikohan nuo 7 piirakkaa varattu vahvemmaksi ruoaksi juuri pitkämatkalaisille, joiksi laskettiin vain esim. 2 h päästä tulleet?
Oliko kyseessä tyyliin sedän 75-vuotispäivät? Joka tapauksessa pelisilmän puutetta menun laatijalta. Karjalanpiirakoita olisi pitänyt olla ainakin 2 kpl jokaiselle. Ei maksa edes paljon muuta kuin älytä se.
Viimeksi lapsen synttäreillä oli suolaisten tarjottavien joukossa kulhollinen cocktail-piirakoita. Jostain syystä nuo tekivät kauppansa ja kesken kaiken huomasin kulhon olevan tyhjä. Paistoi pakasteesta lisää piirakoita, kun niitä oli jäljellä. Seuraavalla kerralla laitan enemmän piirakoita esille, kun menekki on ollut suurempi kuin etukäteen ajattelin.
Ihan ymmärrettävää, että ihmiset haluaa synttäreilläkin suolaista eikä vain makeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein moukkamaisinta on tuoda oma viinapullo häihin jossa muut on selvinpäin. Veljen vaimo teki minulle näin.
Vierailija kirjoitti:
Olikohan nuo 7 piirakkaa varattu vahvemmaksi ruoaksi juuri pitkämatkalaisille, joiksi laskettiin vain esim. 2 h päästä tulleet?
Oliko kyseessä tyyliin sedän 75-vuotispäivät? Joka tapauksessa pelisilmän puutetta menun laatijalta. Karjalanpiirakoita olisi pitänyt olla ainakin 2 kpl jokaiselle. Ei maksa edes paljon muuta kuin älytä se.
30 gluteenitonta coctailpiirakkaa maksoi meidän pienessä kyläkaupassamme 12 euroa kuukausi sitten. Taitavat olla kalleimmasta päästä :)
Tämä. Syntymäpäiväkahvit =/= juhlalounas, juhlapäivällinen, juhlaillallinen.
Suomalaisen juhlakahvipöydän konsepti on perinteisesti ollut se seitsemän sorttia makeaa ja kolme kupillista kahvia.