Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten päästä yli vuosikausia kestävästä kielletystä yhteydestä?

Vierailija
03.07.2022 |

Minulla ja eräällä miehellä oli suhde 10 vuotta sitten. Olin aivan hulluna tähän mieheen, mutta hän ei pystynyt sitoutumaan minuun eikä halunnut kanssani mitään vakavaa. Olin tosi rikki, mutta jatkoin elämääni ja tapasin aika pian ihanan miehen, nykyisen aviomieheni. Suhteemme eksäni kanssa oli todella fyysinen ja en ole kokenut sellaista kemiaa ja yhteyttä kenenkään kanssa ikinä. Nyt olemme kumpikin tahoillamme naimisissa, lapsia ei ole vielä kummallakaan. Kuulumme samaan vanhaan kaveriporukkaan, joten tapaamme näissä merkeissä silloin tällöin. Emme kuitenkaan ole toistemme ystäviä emmekä varsinaisesti missään tekemisissä.

Ongelmana on, että tunnemme aivan totaalisen järkyttävää vetovoimaa toisiamme kohtaan yhä edelleen, 10 vuoden jälkeenkin. Siis sellaista, että meinaa happi loppua ja taju lähteä, kun näkee toisen. Tunne on molemminpuolinen, yön pikkutunneilla tämä tuli ensimmäisen kerran puheeksi muutama vuosi sitten, kun olimme kahdestaan. Olemme keskustelleet aiheesta muutaman kerran sen jälkeenkin ja todenneet, ettemme lähde satuttamaan kumppaneitamme ja on vain yritettävä hyväksyä tämä tilanne ja elää sen kanssa.

Näkemistemme jälkeen olen aina monta viikkoa aivan sekaisin ja tunnen aivan kiduttavaa himoa ja turhautuneisuutta. Menen todella syviin vesiin, kun tajuan, että tämä ihminen on aina ollut minulle haitaksi ja silti en halua mitään muuta niin kuin häntä, vuodesta toiseen. Hän ei ole mikään narsistinen manipuloija, mutta kohteli minua aikanaan hyvin kylmästi. Tiedän järjen tasolla ettei meistä voisi ikinä tulla paria ja että hän haluaa minulta vain seksiä. Tiedän myös, etten heikosti stressiä kestävänä ja herkästi syyllisyyttä sietävänä pystyisi lähteä pettämään miestäni (enkä tietenkään halua satuttaa häntä). Silti tiedän, että jos tämä mies sanoisi haluavansa minut, jättäisin siltä seisomalta koko elämäni ja lähtisin hänen matkaansa, niin myrkyllistä vuoristorataa kuin se hänen kanssaan olikin.

Kysymys kuuluu, miten tällaisen yhteyden saa loppumaan? On mennyt 10 vuotta, olen istunut terapiassa käsittelemässä elämääni ja tätäkin, olen ollut vuosia onnellisessa parisuhteessa ja minulla on elämässäni kaikki, mitä olen osannut toivoa. Kaikki, paitsi se järkyttävä selittämättömän seksuaalisen kemian täyttymys hänen kanssaan. Olen miettinyt järjellä ja olen yrittänyt vaikka ja mitä. Miksi ihmismieli käyttäytyy näin itsetuhoisesti? Kuulisin mielelläni kokemuksia ja vertaistukea. En pysty puhumaan tästä ystävilleni, kun samoissa porukoissa pyöritään.

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos hyvistä näkökulmista. Hassuinta tässä on kaiken lisäksi vielä se, että mies ei ole ollenkaan tyypillinen peluri. Hän on melko ujo ja hiljainen porukassa, mutta pidetty tyyppi. Luonteeltaan sellainen tosi kiltti. Hänellä on mielestäni hyviä elämänarvoja.

Tiedän pari naista joiden kanssa hän on seurustellut, kohteli näitä naisia tosi hyvin ja he jättivät hänet. En sitten tiedä, olenko juuri minä herättänyt hänessä jonkin hirviön... On kyllä itse pahoitellut suhteemme aikaista käytöstä ja sanonut olleensa tosi rikki niinä aikoina. Nyt ei pitäisi olla rikki vaan onnellisessa parisuhteessa. Hän on ollut samoilla linjoilla minun kanssa siinä, ettei lähdetä loukkaamaan kumppaneita. Silti kertoo tuntevansa järkyttävää intohimoa minua kohtaan...

Keissi on niin sekava, että oma pää on ihan solmussa. Ap

Onko tämä muiden kumppanien hyvä kohtelu kenties miehen omaa puhetta?

Ei, vaan ihan kumppanien itsensä. Lisäksi tiedän miehen hyvin yhteisten ystävien kautta. Kyseessä ei ole mikään manipuloiva gigolo. Ennemminkin sellainen, joka menee lukkoon vaikeista tunteista. Kai hän jotain oireilee tälläkin. Haluaisin vain ymmärtää, mitä, jotta osaisin päästää irti. Ap

22/80 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, se oli vain seksiä.

Äläkä missään nimessä ota todesta, etta nyt vuosien jälkeen haluaisi sinua. Se on vain tyhjää lässytystä

Pelkkää kiusaamista. Tietää olevansa haluttu ja heitti sulle syötin. Katsoo aikansa kuluksi, kuinka reagoit ja sitten taas kyllästyy.

Ajanhukkaa koko mies. On, kuin musta aukko, joka tyhjentää sinun energiasi, elämänilosi ja itseluottamuksesi.

Jos et pääse hänestä irti, niin tuhoa hänet. Ei siinä muu auta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla on enemmän poikkeus kuin sääntö heilutella narskukorttia :D Miestä tuntematta ei minulla piirry hänestä kertomasi perusteella kuva mistään narsistista, pikemminkin jollain tapaa rikkinäisestä ja hukassa olevasta ihmisestä. Rikkinäiset ja epäkypsät ihmiset ne vasta väärin toimivatkin. Hän ei sinun kanssasi ollessaan saanut kaikkea mitä halusi. Nyt hänellä on uusi, ja uuden kanssa ei ilmeisesti saa sitä mitä sinun kanssasi sai. Perus ihmisenä olemisen komplekseja, ota näistä selvää... Mutta toivon sinun itsesi kannalta, ettet lähde mukaan tuohon. Ei tuo mies tule olemaan mihinkään tyytyväinen ennen kuin on käsitellyt asiat itsensä kanssa.

Vierailija
24/80 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein kyynel tulee silmään tätä lukiessa, voin niin samaistua :(

Mulla on ihan uskomattoman ihana ja täydellinen mies, mutta en vaan koe häntä kohtaan yhtä uskomattomia seksuaalisia himoja joita tunsin ja valitettavasti tunnen edelleen erästä entistä miestä kohtaan. tämä mies on kirjaimellisesti mun märkä päiväuni. Haaveilen avoimesta suhteesta tämän takia, pettämään en lähde.

Vierailija
25/80 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä7437 kirjoitti:

Hei, se oli vain seksiä.

Äläkä missään nimessä ota todesta, etta nyt vuosien jälkeen haluaisi sinua. Se on vain tyhjää lässytystä

Pelkkää kiusaamista. Tietää olevansa haluttu ja heitti sulle syötin. Katsoo aikansa kuluksi, kuinka reagoit ja sitten taas kyllästyy.

Ajanhukkaa koko mies. On, kuin musta aukko, joka tyhjentää sinun energiasi, elämänilosi ja itseluottamuksesi.

Muuten ok, mutta ei nyt kannata tuhota ketään. Kannattaa joskus vaan päästää irti ja yrittää saada huomiokyky muualle. Se vaatii vähän aikaa ja työtä eroajalta. Pitäisi olla joku eroterapeutti yksityiseltä, jos solmussa, saattaisi helpottaa.

Vierailija
26/80 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tämä ihminen on ollut sinua kohtaan kaltoinkohteleva, kyseessä on trauma bonding. Kannattaa tutustua termiin, ihan aivokemiallinen riippuvuus haitallisesta ihmisestä, huumeriippuvuuteen verrattavissa. Sinun vieroittautumisesi on mennyt jossain kohtaa vuosien saatossa pieleen.

Eivät ainoastaan narsistit ole haitallisia ihmisiä. Haitallisia ovat myös ihmiset, jotka eivät ota vastuuta omista tunteistaan. Tuo mies vaikuttaa siltä, jos ei kerran silloin halunnut sinua ja kohteli huonosti, mutta nyt varattuna kertoo kuinka haluaa sinua.

Tulee mieleen, että ap on tuon miehen läheisyydessä ns. vaarassa: mies on jo aikaisemmin kohdellut aptä kylmästi. Tuohon sopisi ehkä myös se, että mies voisi haluta taas seksiä apn kanssa välittämättä, että ap tulisi kärsimään. Ja tietysti hän itsekin, mutta ehkä hän järkeilisi tilanteen kylmän viileästi. Jos olisin ap, en enää tapaisi tuota miestä. Apllä on liian paljon menetettävää.

Vierailija
27/80 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tullut hyviä ohjeita ja kommentteja, joten eipä mulla oikein noihin ole uutta lisättävää. Helppo kai sanoa,mutta sinun vaan on tehtävä pesäero tuohon ex:ään.

Päällimmäisenä mulla mielessä, että ns. kielletty hedelmä houkuttelee teitä molempia. Ei teistä tulisi kunnon paria, jos kumppaninne jättäisi ja yhteen menisitte. Salasuhde tai ns. kertapanokin vaikka "entisten aikojen muistolle" saisi minulta täyden tyrmäyksen. Toisen vaan pitäis pystyä ekana sanomaan ääneen ja osoittamaan sitten että mennyt on mennyttä. Ei tapaamisia eikä yhteydenottoja enää!

Vierailija
28/80 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä pointteja täällä... Olen yrittänyt hahmottaa menneen suhteemme dynamiikkaa.

Hän teki suhteemme aikana selväksi, että haluaa vain seksiä. Hän oli silti ihana, lämmin ja välittävä ja tyhmänä menin rakastumaan ja valehtelin itselleni ja hänelle, että tämä järjestely on ok. Sitten jossain vaiheessa paljastin oikeat tunteeni, ja hän torjui minut. Hakeuduin kuitenkin hänen luokseen toistuvasti, ja jatkoimme seksisuhdetta. Se alkoi mennä sellaiseksi, että hän teki katoamistemppuja, ei vastanut viesteihin, sääti baarissa muiden naisten kanssa, sääti oman exänsä kanssa. Näistä tuli hirveitä riitoja, ja aina hakeuduin hänen luokseen. Hänen ei tarvinnut manipuloida minua jäämään, roikuin hänessä hinnalla millä hyvänsä itse enkä osannut lähteä. Pahimpina riitoina hän haukkui mikä kaikki minussa on vikana ja miksi en kelpaa hänen naisekseen. Kerran hän sanoi minulle käyttäneensä minua vain hyväksi. Sitten hän hyvitteli ja minä roikuin hänessä. Tätä jatkui niin kauan että hän löysi tyttöystävän... Sen jälkeen hänellä on ollut muutamia suhteita ja nyt viimeisimmän kanssa ollut pidempään.

Nyt kun kirjoitin tuon kaiken ylös, huomaan puolustelevani häntä usein. Haluaisin, että omat silmät aukeaisi, kuinka väärin tuo oli ja kuinka väärin häneltä on nyt sanoa, että haluaa minua edelleen. Haluaisin herätä, oikeasti. Järjen tasolla ymmärrän, ettei tuo ole ollut ok, mutta sen pitäisi iskeytyä tajuntaan vielä vahvemmin. Asiaa ei auta se, että hän on sanonut olevansa syvästi pahoillaan ja itsekin järkyttynyt siitä, miten minua kohteli. Ap

Vierailija
29/80 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä7437 kirjoitti:

Hei, se oli vain seksiä.

Jos se niin järisyttävästi haluaa sua, niin tee tuosta kuviosta julkinen siinä teidän kaveriporukassa. Kerrot vaan reippaasti mikä on miehiään ja katsot miten palaset putoaa hiljalleen paikoilleen. Jos sua rakastaa, niin valitsee sut. Jos  ei, niin sitten ainakin toi totuuden esiin ja näytit kaveripiirillenne tuon miehen todelliset kasvot. Ja omasi. Ihmiset ansaitsee totuuden, jotta voivat itse tehdä päätöksensä miten valita. Kaikki sumutuspaska pitää vaan tuoda päivänvaloon reippaasti.

Vierailija
30/80 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviä pointteja täällä... Olen yrittänyt hahmottaa menneen suhteemme dynamiikkaa.

Hän teki suhteemme aikana selväksi, että haluaa vain seksiä. Hän oli silti ihana, lämmin ja välittävä ja tyhmänä menin rakastumaan ja valehtelin itselleni ja hänelle, että tämä järjestely on ok. Sitten jossain vaiheessa paljastin oikeat tunteeni, ja hän torjui minut. Hakeuduin kuitenkin hänen luokseen toistuvasti, ja jatkoimme seksisuhdetta. Se alkoi mennä sellaiseksi, että hän teki katoamistemppuja, ei vastanut viesteihin, sääti baarissa muiden naisten kanssa, sääti oman exänsä kanssa. Näistä tuli hirveitä riitoja, ja aina hakeuduin hänen luokseen. Hänen ei tarvinnut manipuloida minua jäämään, roikuin hänessä hinnalla millä hyvänsä itse enkä osannut lähteä. Pahimpina riitoina hän haukkui mikä kaikki minussa on vikana ja miksi en kelpaa hänen naisekseen. Kerran hän sanoi minulle käyttäneensä minua vain hyväksi. Sitten hän hyvitteli ja minä roikuin hänessä. Tätä jatkui niin kauan että hän löysi tyttöystävän... Sen jälkeen hänellä on ollut muutamia suhteita ja nyt viimeisimmän kanssa ollut pidempään.

Nyt kun kirjoitin tuon kaiken ylös, huomaan puolustelevani häntä usein. Haluaisin, että omat silmät aukeaisi, kuinka väärin tuo oli ja kuinka väärin häneltä on nyt sanoa, että haluaa minua edelleen. Haluaisin herätä, oikeasti. Järjen tasolla ymmärrän, ettei tuo ole ollut ok, mutta sen pitäisi iskeytyä tajuntaan vielä vahvemmin. Asiaa ei auta se, että hän on sanonut olevansa syvästi pahoillaan ja itsekin järkyttynyt siitä, miten minua kohteli. Ap

Että sellainen "kiltti mies". Joo, ei ole ok. Tuo on hyväksikäyttöä ja olet trauma bondattu. Narsku tai ei, niin totaalista vastuuttomuutta ja tunnekylmyyttä tuolta mieheltä. Jotkut ihmiset ovat ihan vaan k*sipäitä.

Vierailija
31/80 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Classic....

Vierailija
32/80 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa nämä jotka antaumuksella kirjoittelette näitä suhdejuttuja ja vastauksia, menkää ostamaan vanhoja Regina lehtiä.

T. Suomen kuuluisin suhde

Vierailija
33/80 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tekee tehtävän ihan kaikessa.Ihminen unohtaa ne ihmiset joihin ei kontakti vaikka olisi oma aikuinen lapsi.

Vierailija
34/80 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielletyissä yhteyksissä kannattaa ottaa yhteyttä yhteyden asentajaan.

Vierailija
35/80 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkiseksi vaan vaikki. Mikä ihmeen pakko sitä on tuollaisia asioita salaa vatvoa. Julki vaan koko roska. Kyllä päivänvalo noihin asioihin kummasti paljastaa kuka on kenenkin puolella ja näet mikä on tilanne. Voit toki vatvoa mielessäsi tätä salasuhdekuviota vaikka kuinka kauan, mutta ei se siitä miksikään muutu. Tuot tuon kuvion julki, niin se ratkeaa. 

Vierailija
36/80 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että sellainen "kiltti mies". Joo, ei ole ok. Tuo on hyväksikäyttöä ja olet trauma bondattu. Narsku tai ei, niin totaalista vastuuttomuutta ja tunnekylmyyttä tuolta mieheltä. Jotkut ihmiset ovat ihan vaan k*sipäitä.

Tiedän, ettei ole ollut ok. Tunnen vain olevani niin lukossa ja sumussa ja toivon, että joku oikeasti vääntäisi minulle ulkopuolisen silmin rautalangasta tuon kuvion :( Yksin kun näitä miettii, niin ei pääse eteenpäin. Terapeuttikin minulle on vain lässyttänyt tunteiden hyväksymisestä ja siitä, että tämä mies herätti minussa jotain hyvin varhaista. Minulla on ristiriitainen kiintymyssuhde ja tiedän, että tämä liittyy siihen. Ap

Vierailija
37/80 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja "aika auttaa" ei lohduta, kun aikaa on kulunut 10 vuotta. Se on 1/3 koko minun elämästäni. Nyt täytyisi ajatuskelan jotenkin perustavanlaatuisesti muuttua. Ap

Vierailija
38/80 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia on niin, että mitä enemmän tapaat tuota miestä, sitä enemmän hän on sinun mielessäsi ja haaveet tuntuvat entistä realistisemmilta. Ja olette koko ajan lähempänä pettämiskuviota. Uskon, että mies on ihan valmis pettämään omaa kumppaniaan. Ja sinäkin olet kohta.

Jos vielä tapaatte ja keskustelette aiemmasta suhteestanne, seksistä ja himosta, niin sieltä on tosi vaikea tulla poispäin.

Tiedosta tämä. Ja se, että teet itse tietoisen valinnan kun juttelet hänen kanssaan. Voit myös valita olla juttelematta ja keskittyä omaan parisuhteeseesi. Simple as that. Valinta.

Vierailija
39/80 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkiseksi vaan vaikki. Mikä ihmeen pakko sitä on tuollaisia asioita salaa vatvoa. Julki vaan koko roska. Kyllä päivänvalo noihin asioihin kummasti paljastaa kuka on kenenkin puolella ja näet mikä on tilanne. Voit toki vatvoa mielessäsi tätä salasuhdekuviota vaikka kuinka kauan, mutta ei se siitä miksikään muutu. Tuot tuon kuvion julki, niin se ratkeaa. 

Kiitos tästä olen tuon kommentin kirjoittaja, joka salasuhteessa varatun kanssa ja kaikki halusivat minut tuhota ja kivittää. Tätä julkituomista olen miettinyt itsekin, ei olisi enää vaaraa tämän suhteen, vaan kaikki järjestyisi kyllä kuin itsestään.

Vierailija
40/80 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä minäkään pysty ymmärtämään sitä ajatuskulkua, mitä tuollaisten miesten päässä liikkuu. Eivät pysty laittamaan selkeästi haitallista suhdetta poikki vaikka näkevät että toinen kärsii, koska p*llua on saatava juuri tältä halveksimaltaan ihmiseltä? Vai mitä ihmettä tuollaisessa hyväksikäytössä on taustalla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi