Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemmille sakot/lasu valvomatta jätetystä lapsesta uimarannalla?

Vierailija
03.07.2022 |

Mitä mieltä olette? Paljon on tullut rannalla ja nimenomaan siellä vedessä hengailtua lasten kanssa tänä kesänä ja sydän kurkussa olen seurannut tätä menoa. Tullaan rannalle useamman lapsen kanssa, vanhemmat vetää pitkälleen usean kymmenen metrin päähän rannasta kuulokkeet korvilla/kirja nenän edessä ja pienet lapset peuhaa keskenään vedessä ilman kellukkeita tai muita uimavälineitä. Ei ole yks tai kaks kertaa tänä kesänä kun olen todistanut näitä läheltä-piti tilanteita kun on ajauduttu liian kauas rannasta ja sivulliset tullut auttamaan kun lasten voimat loppuneet, vanhemmat tuikitietämättöminä tilanteesta. Mikä näitä ihmisiä vaivaa?? Aika halpa on ilmeisesti näiden lasten henki. Parhaimmissa tilanteissa ne uimataidottomat lapset on siellä rannalla keskenään. Ja näitä tilanteita tulee vastaan joka ikisellä uimareissulla, kohta en uskalla enää lähteä rannalle lasten kans kun joutuu olla sydän syrjällään ja silmät selässä muidenkin lasten kanssa.

Viimeksi eilen luin lehtijutun uimavalvojasta joka oli tällä viikolla elvyttänyt pienen hukkumassa olleen lapsen. Äiti rannalla paikalla mutta ei ollut huomannut koko tilannetta. Alan olla helvetin kyllästynyt turhautunut näihin juttuihin, jokaikinen kesä muistutetaan ettei päästetä lasta käsivarren mittaa kauemmas vedestä ja lapsi on rannan ja vanhemman välissä mutta tämä ei tunnu vain menevän kaaliin enkä halua edes ajatella kuinka paljon lasten hukkumisia olisi jos sivulliset eivät olisi hereillä.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon itse ihmetellyt myös kovasti sitä, että miksi uimataidottomien lasten annetaan ylipäätään olla ilman kellukkeita edes rantaviivassa leikkimässä? Tähän olen kiinnittänyt huomion. Miksei laiteta kellukkeita? 

Meillä on aina ollut kellukkeet, ei ikinä ilman. 

Vierailija
22/28 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kellukkeettomuus on tapa venyttää penniä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt mikä on muuttunut siitä kun itse olin lapsi.

Meitä oli monta sisarusta, minä nuorin, ja muistan kun veli rahtasi minua ja siskoa pyörän päällä uimarantaan enkä ollut lähelläkään kouluikää. Siellä oli kaikki muutkin kulmakunnan pennut, ei vanhemmilla ollut aikaa eikä mahdollisuutta tulla valvomaan. Jonkinlainen uimavalvoja siellä kyllä oli joka piti uimakoulua. Itse opin uimaan 6-vuotiaana ihan itsekseni.

Joka ikinen päivä siellä oltiin kun vain oli aurinkoista keliä, eväät mukaan ja siellä se päivä  hurahti.

Näiltä vuosilta kaksi kertaa muistan läheltä piti-tilanteen, eräs poika sukelsi kiveen ja ilmeisesti meni sen verran pökkiin että veti vettä henkeen. Uimavalvoja sitten ehti hätiin ja kantoi pojan rannalle missä virkosi.

Toinen tilanne oli juuri tapahtunut kun tulimme rantaan. Ei ollut kuolemaanjohtava sekään mutta sairaalaan vietiin tarkistettavaksi.

Mikä siinä on että näitä tapahtuu nykyään niin usein? 

Tätä on itsekin mietitty. Oliko siinä sitten jotain, että isommat katso pienempiä? Jotenkin eri tavalla kuin nykyään. Onko nykyään enemmän lapsia ja hektisempää kaikki, lapsetkin. 

Ystäväni ihmettelee myös sitä, ettei nykyään enää edes lapset mene yksin uimarannoille. Aina pitää olla vanhempi mukana. Ja silti sattuu kaikkea. En ymmärrä tätä funktiota lainkaan. 

Vierailija
24/28 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kyllä alle kouluikäisenä saanut uida yksin eikä kukaan sukulainen tai kaverikaan. Joskus kolmannella luokalle alettiin kavereiden kanssa käydä rannalla ilman aikuista muistaakseni. Muistan, että vanhemmat eivät tulleet veteen, mutta olivat siinä ihan rannalla kävelemässä ja kahlaamassa, eikä kauas saanut lähteä. Ehkä joillakin tulee aika vääristymiä omiin muistoihin ja helposti muistaa, että on ollut 5-6-vuotias kun on ollut enemmänkin 8-9-vuotias? Tämä siis tuohon, että miten ennen on voitu uida yksin. Ei ainakaan omalla paikkakunnalla 6-vuotiaat uineet rannalla yksin 90-luvulla.

Vaikeaa ymmärtää 8-,6- ja 2-vuotiaiden vanhempana, ettei lapsia valvota tai lähdetään liian ison lapsimäärän kanssa yksin rannalle. Meilläkin isommat osaavat uida ja toinen harrastaa ihan tosissaan, mutta kun luonnonvesi ei ole sama asia kuin uimahalli. Luulen, että

osalla tuossa on taustalla ihan laiskuus, mutta osalla myös ylisuuret kuvitelmat lapsestaan, kuinka tämä selviää tilanteesta kuin tilanteesta yksin. Osa pitää lapsiaan isompana kuin onkaan ja kuittaa kaiken sillä, että oma lapsi on niin omatoiminen ja fiksu, että pärjää kyllä. Noh, kai lapsi voi olla sitten fiksu vaikka vanhempi ei itse järjen jättiläinen olisikaan.

Vierailija
25/28 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä niin.

Sitten oli se tapaus jossa lapsi otettiin huostaan, kun vanhemmat ei pakottaneet rimpuilevaa lasta hammaslääkärin tuoliin

Sitä vaan en ymmärrä, miksi taas koronatestiin "ei saa pakottaa" lasta. Nyt sitten nuhdeltiin hoitajaa.

Miksei muuten täällä meillä ole kurlaustestiä niinkuin keski-Euroopassa. Mitä kiduttajaporukkaa meillä on hoitopuolella?

Koska on haluttu sörkkiä tikuilla veriaivoestettä ja siten aiheuttaa mahdollisimman paljon haittaa.

Vierailija
26/28 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiaa! 

Uimavalvojana voin vain sanoa, että valvojat eivät ole lapsenvahteja! Kummallinen käsitys osalla vanhemmista, että vastuun voisi ulkoistaa valvojille. 

Jännä juttu että sulla ja apllä on sama IP osoite.

Mistäs sen näät?

Vierailija
27/28 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä te näihin törmäätte? Olen käynyt joka päivä uimassa enkä ole kertaakaan törmännyt tällaiseen

Vierailija
28/28 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon itse ihmetellyt myös kovasti sitä, että miksi uimataidottomien lasten annetaan ylipäätään olla ilman kellukkeita edes rantaviivassa leikkimässä? Tähän olen kiinnittänyt huomion. Miksei laiteta kellukkeita? 

Meillä on aina ollut kellukkeet, ei ikinä ilman. 

Ei ne kellukkeet lopulta luonnonvedessä pelasta, hieman tukevat lasta. En siis tarkoita, että kellukkeet ovat huono juttu, vaan sitä että uomataidottoman vierellä tulee olla aikuinen - oli kellukkeita tai ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme