Valviran ylijohtaja pyytää suomalaisia vähentämään juomista, hoitajapulan takia
Kertoo Yle. Tämä helpottaisi painetta sairaaloissa, kun henkilökuntaa ei saada.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etelä-suomen sairaalat on jo romahtaneet, valitettavasti.
Höpönlöpöt, tyhjää täynnä. Potilaita ei ole missään, kävin juuri tikkejä poistattamassa.
Merkittäviä määriä potilaspaikkoja suljettuna hoitajapulan takia. Jatkohoitopaikkoja päivystyksessä/sairaalaosastolla oleville ei kertakaikkiaan ole missään. Potilaat joutuu olemaan vuorokausia päivystyksissä jatkohoitoa odottamassa. Hoitajapulan takia jouduttu aluesairaalan yöpäivystys sulkemaan kesäksi. Mitä muuta tämä on kuin romahdus?
Keskeinen kysymys:
Näin ei ollut edes 90-luvun laman aikoina. Mitä on tapahtunut? Miksi ja miten tilanne on päässyt/päästetty tähän?
Suomessa noin kolmasosa päivystykseen/ensiapuun tulevista potilaista on päihtyneitä. Eli 33 sadasta. Monilla on lisälsi kroonisia juomisesta johtuvia sairaalahoitoa vaativia sairauksia. Tottakai helpottaisi sairaaloiden kuormittumista jos ihmiset lakkaisivat käyttämästä alkoholia ja muita päihteitä.
Toki päihteiden käyttö vähentää hoitajien tarvetta ikäskaalan yläpäässä.
Mut keksikääs nyt joku keino miten ihmiset lakkaavat koukuttumasta päihteisiin, tai hakemasta rentoutumista ja eroa arjesta loma-aikoina? Kieltolakia on kokeiltu, se ei toiminut. Se on käytössä nytkin monissa maissa vakavien rangaistusten uhalla, eikä se estä ihmisiä käyttämästä alkoholia ja huumeita niissäkään maissa. Enkä usko että halu päihtyä ainakaan vähenee kun hyvinvointivaltio romahtaa.
Te jotka pystytte hallitsemaan juomistanne niin yrittäkää nyt edes te olla ajamatta skuutilla rotvallin reunaan, ja tehkää ne remontit selvin päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etelä-suomen sairaalat on jo romahtaneet, valitettavasti.
Höpönlöpöt, tyhjää täynnä. Potilaita ei ole missään, kävin juuri tikkejä poistattamassa.
Merkittäviä määriä potilaspaikkoja suljettuna hoitajapulan takia. Jatkohoitopaikkoja päivystyksessä/sairaalaosastolla oleville ei kertakaikkiaan ole missään. Potilaat joutuu olemaan vuorokausia päivystyksissä jatkohoitoa odottamassa. Hoitajapulan takia jouduttu aluesairaalan yöpäivystys sulkemaan kesäksi. Mitä muuta tämä on kuin romahdus?
Keskeinen kysymys:
Näin ei ollut edes 90-luvun laman aikoina. Mitä on tapahtunut? Miksi ja miten tilanne on päässyt/päästetty tähän?
Suuret ikäluokat ja vanhustenhoidon alasajo.
Olen SH, joka tehnyt ensiavussa töitä 5 vuotta. Olin potilaiden sekä työyhteisön keskuudessa pidetty hoitaja. Helmikuussa jouduin irtisanoutumaan, koska en suostunut ottamaan pakkorokotetta. Nyt olen sukulaisen yrityksessä sihteerinä (on päiviä, jolloin ei edes ole juurikaan tekemistä eli siirtelen mappeja paikasta toiseen ja yritän näyttää tehokkaalta).
Voisin olla myös ripeänä edellisessä työpaikassani ja tehdä yhteiskunnallisesti jotain tärkeää. Mutta ei, en voi. Olen niin vaarallinen, sillä on riski, että tartutan k:aa. Perheessäni mies ja kaksi lasta sairastui, minä en. Mieheni ei tiennyt sairastavansa, mutta lievän päänsäryn vuoksi päätti tehdä testin. Myös lapset oli lähes oireettomia, toisella tosin oli yhtenä yönä hieman yskää.
Terveisiä eduskuntaan!
p.s. Toisaaltaan, en edes tiennyt, että voin saada lähes saman palkan ihan aidosti tuolilla pyörimisestä ja silloin tällöin puhelimeen vastaamisesta. En ole öisin töissä ja kaikki illat perheelle vapaana. Moni varmasti sanoisi tässä kohtaa, että "Onneksi! En vaihtaisi enää entiseen työpaikkaani". Oma sydämeni kaipaa ripeää toimintaa, nopeita arviointeja, ihmisten rauhoittelua ja ylipäätään kriisityötä... mutta ehkä se aika meni elämässäni. Omaa terveyttä arvostan ja kunnioitan kaikista eniten.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholisteja tulisi kiittää, tai ainakin niitä jotka käyvät myös töissä. Kuolevat pois nuorena eivätkä nosta eläkkeitä yhtä paljon kuin pitkään elävät. Samalla maksavat runsaasti veroja alkoholiverojen muodossa. Alkoholinkulutusta kun vähennetään, niin samalla kun hoitokulut laskevat, eläkekulut nousevat.
Toimeentulotuellahan rappioalkoholistit elävät, joten he eivät tuota yhteiskunnalle yhtään mitään. Päivystyksissä suuri osa potilaista on näitä. Pitäisi kieltää näiltä alkoholin myynti, koska muuten he eivät pysty olemaan juomatta.
Sitten on toinen ryhmä, joka selviytyy töihin, mutta juo humalahakuisesti. Heilläkin on alkoholiriippuvuus. Näitä riittää jopa johtotehtävissä, Venäjän entinen presidentti Jeltsin yhtenä esimerkkinä.
Vierailija kirjoitti:
Olen SH, joka tehnyt ensiavussa töitä 5 vuotta. Olin potilaiden sekä työyhteisön keskuudessa pidetty hoitaja. Helmikuussa jouduin irtisanoutumaan, koska en suostunut ottamaan pakkorokotetta. Nyt olen sukulaisen yrityksessä sihteerinä (on päiviä, jolloin ei edes ole juurikaan tekemistä eli siirtelen mappeja paikasta toiseen ja yritän näyttää tehokkaalta).
Voisin olla myös ripeänä edellisessä työpaikassani ja tehdä yhteiskunnallisesti jotain tärkeää. Mutta ei, en voi. Olen niin vaarallinen, sillä on riski, että tartutan k:aa. Perheessäni mies ja kaksi lasta sairastui, minä en. Mieheni ei tiennyt sairastavansa, mutta lievän päänsäryn vuoksi päätti tehdä testin. Myös lapset oli lähes oireettomia, toisella tosin oli yhtenä yönä hieman yskää.
Terveisiä eduskuntaan!
p.s. Toisaaltaan, en edes tiennyt, että voin saada lähes saman palkan ihan aidosti tuolilla pyörimisestä ja silloin tällöin puhelimeen vastaamisesta. En ole öisin töissä ja kaikki illat perheelle vapaana. Moni varmasti sanoisi tässä kohtaa, että "Onneksi! En vaihtaisi enää entiseen työpaikkaani". Oma sydämeni kaipaa ripeää toimintaa, nopeita arviointeja, ihmisten rauhoittelua ja ylipäätään kriisityötä... mutta ehkä se aika meni elämässäni. Omaa terveyttä arvostan ja kunnioitan kaikista eniten.
Minäkin olen sairaalassa töissä, ja rokottamattomat ovat potilastyössä edelleen. Ei enää muistetakaan, että joskus oli puhetta rokottamattomien siirtämisestä muihin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai ne nyt kaikki siellä sairaaloissa kännissä ole? Nyt on varmaan wnnätys tulilla, kun koko kansa maalitetaan kännäreiksi. Kattelepa vasn omaan kuppiis!
Alkoholismi on suomalaisten kansansairaus. Alkoholismi kehittyy vain juomalla alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä eduskuntaan!
Minäkin olen sairaalassa töissä, ja rokottamattomat ovat potilastyössä edelleen. Ei enää muistetakaan, että joskus oli puhetta rokottamattomien siirtämisestä muihin töihin.
Hehän poistuivat alalta jo alkuvuodesta. Heidän työsopimuksensa päätettiin. Nyt omikron on jo lievä tauti, mutta tämä eduskunnan päätös on voimassa vuoden loppuun. Ne, jotka tätä kannattivat tuntekoon nyt piston sydämessään. Näitä kovaäänisiä tyyppejä riitti alkuvuodesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä eduskuntaan!
Hehän poistuivat alalta jo alkuvuodesta. Heidän työsopimuksensa päätettiin. Nyt omikron on jo lievä tauti, mutta tämä eduskunnan päätös on voimassa vuoden loppuun. Ne, jotka tätä kannattivat tuntekoon nyt piston sydämessään. Näitä kovaäänisiä tyyppejä riitti alkuvuodesta.
On aika jännä, miten 2 vuotta toitotettiin kovaan ääneen miten hengenvaarallinen kulkutauti plörönä on, ja nyt mediaakaan ei kiinnosta vattuakaan. Taisi olla vain liioiteltua hömppää koko sirkus.
Valviran johtajalle hatun nosto. Kerrankin joku uskaltaa nostaa juopot tikun nokkaan. Hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä eduskuntaan!
On aika jännä, miten 2 vuotta toitotettiin kovaan ääneen miten hengenvaarallinen kulkutauti plörönä on, ja nyt mediaakaan ei kiinnosta vattuakaan. Taisi olla vain liioiteltua hömppää koko sirkus.
Tautihan on muuttunut koko ajan lievemmäksi ja tartuttavammaksi. Olihan se aluksi hengenvaarallinen, erityisesti 70 %:lle ylipainoisista suomalaisista.
Kyllä täytyy tilanteen olla vakava kun suomalaisten lempipuuhaan puututaan
Kyllä täytyy tilanteen olla vakava kun suomalaisten lempipuuhaan puututaan
Ulkomaalaiset ei viitsi tehdä töitä .
Tää on ulkomaalaisten vihaa suomea kohtaan vähätellä halveksia ei viitsitä tehdä töitä ei auttaa ketään.
Nyt ei ole hoitajia. Älkää menkö uimaan, voi tull sairauskohtaus ja suonen veto ja hukutte. Älkää menkö ulos, voitte saada auringonpistoksen , lämpöhalvauksen ja nestehukan. Älkää ajako pyörällä, voitte kaatua ja satuttaa itsenne. Älkää ajako autolla, voitte joutua kolariin. Älkää istuko paikoillanne, voitte saada veritulpan, älkää liikkuko voitte saada sydänkohtayksen, liikkukaa ettette saisi sydänkohtausta. Olkaa, mutta älkää olko. Nyt ei ole hoitajia. Kaikki elämä on kiinni hoitajista. Nyt vedetään hätäjarrusta, elämä seis!
Liian alhaiset palkat johtavat työntekijäpulaan ja hommat alkavat olla vakavasti pielessä. Isojen pomojen paskoilla päätöksillä luomaa ja ylläpitämää rakenteellista ongelmaa koetetaan ratkaista ehdottamalla riippuvuudesta kärsiville sairaille että tulisivat terveiksi. Kuulostaa hienolta.
Se on vähän voi voi kun alkoholi on ainoa laillinen päihde. Sitten voi vähentää kun edes sallitaan vähemmän haitalliset päihteet.
Ei kai ne nyt kaikki siellä sairaaloissa kännissä ole? Nyt on varmaan wnnätys tulilla, kun koko kansa maalitetaan kännäreiksi. Kattelepa vasn omaan kuppiis!