Miten työtön pääsee kirjastoon töihin? Kirjastothan ovat täynnä
palkkatuella tai työkokeiluun palkattuja työttömiä.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Itse opiskelin pääaineena kirjallisuutta ja pitkänä sivuaineena informaatiotutkimusta. FM.
Olen lapsesta asti halunnut kirjastoon töihin.
Harjoittelijana, tai sivarina toki pääsee hyllyttämään. Kunhan osaa aakkoset.
Nuoriso häiriköi paikallisessa kirjastossa ja kirjastoon palkattiin vartija. Seuraavan päivän lehdessä oli pilapiirros, jossa vartija kysyy kirjastovirkailijalta: "Laitanko ne aakkosjärjestykseen"
Luuletteko te oikeasti, että kaikki kirjaston kirjat on vaan aakkosjärjestyksessä? Ikinä kuulleet esimerkiksi Deweyn järjestelmästä?
Vierailija kirjoitti:
Ei kirjastoissa työskentele työttömiä. Työttömät saattavat olla kirjastossa työkokeilussa. Silloin ei ole työsuhteessa, vaan on työtön työnhakija ja saa työttömyyspäivärahan lisäksi 9e/päivä kulukorvausta. Työkokeilijat siis tutustuvat kirjastotyöhön ja voivat esimerkiksi hyllyttää.
Tieto- ja kirjastopalvelujen ammattitutkinnon voi suorittaa, jolloin olet koulutussopimuksella kirjastossa töissä. Näihin opintoihin voi saada opintotukea ja opintolainaa. Työkkäristä voi aina kysyä mahdollisuudesta opiskella omaehtoisesti työttömyyspäivärahalla, mutta uskoisin että eivät helposti tätä mahdollisuutta anna. Kirjasto kun ei ole järin työllistävä ala.
Toinen mahdollisuus on oppisopimuskoulutus, jolloin olet työsuhteessa ja saat palkkaa. Jos olet oikeutettu palkkatukeen, niin kirjastot ottavat mieluummin palkkatuettuja oppisopimuksella. Mutta tällaisen paikan löytäminen voi olla haasteellista.
Ammattitutkinnon suoritettua olet pätevä kirjastovirkailija ja voit hakea kirjastovirkailijan tehtäviin.Kirjastonhoitajalla taas on alla korkeakoulututkinto. Taitavat olla päiväopiskelua, mutta ainakin Turussa on mahdollista hoitaa opinnot monimuotona.
työkokeiluun pääsee vain, jos on jotain erityisiä ongelmia jotka vaikeuttavat työllistymistä. tavallinen perustyötön pääsee työharjoitteluun.
4 vuoden jono. Näin sanottiin mulle, kun tiedustelin töitä kotikuntani kirjastosta. Ilmeisesti työttömät pitävät hommasta?
Kirjastot ovat pitkään jättäneet täyttämättä kaikki eläköityneiden paikat, mutta jonkun sitäkin laitosta pitää hoitaa. Tähän sitten helposti laitetaan "työkokeiluun", kun ne perushommat ei hirvittävän suurta koulutusta vaadi. Hetken perehdytystä vain.
Onko työkokeilu kirjastossa minkälaista? Suhtaudutaanko hyvin vai ikävästi? Alanvaihtoa mietin.. olen kerran yrittänyt käydä työkokeilussa eri paikassa samasta syystä, mutta siellä tehtävät olivat kuin kehitysvammaisille, joten lopetin ja palasin entiseen duuniini.
Vierailija kirjoitti:
Onko työkokeilu kirjastossa minkälaista? Suhtaudutaanko hyvin vai ikävästi? Alanvaihtoa mietin.. olen kerran yrittänyt käydä työkokeilussa eri paikassa samasta syystä, mutta siellä tehtävät olivat kuin kehitysvammaisille, joten lopetin ja palasin entiseen duuniini.
Tai siis mielenkiintoisia tehtäviä olisi ollut, mutta niitä ei haluttu opettaa ja pidettin täysin toisarvoisissa hommissa, joka vei motivaation.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kiinnostaa.
Täytyy osata tehdä myös nuttura, kireä.