Miten työtön pääsee kirjastoon töihin? Kirjastothan ovat täynnä
palkkatuella tai työkokeiluun palkattuja työttömiä.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Kirjastonhoitajat koulutetaan yliopistoissa.
Usealla kirjastovirkailijalla/työntekijällä on merkonomikoulutus suuntautuneena kirjastoalalle. Tiedän tämän. Kirjastonhoitajalla/pomolla kai oltava korkeakoulutus.
Vierailija kirjoitti:
Ei auta, kun pitäisi nyt heti tehdä neljä työhakemista. Ajattelin tehdä ne lähialueen kirjastoihin, mutta miten siis haetaan?
Samalla tavalla kuin muihinkin työpaikkoihin. Soita tai lähetä sähköpostia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama, mutta kirjastossa on silti töissä työttömiä.
No saavat palkkatukea, joka on tarkoitettu työttömille. Tai ovat työkokeilussa = työttömiä.
Ei fakta muutu termeillä kikkailemalla.
Eli ovat työkokeilijoita, eivät työttömiä. Työtön on ihminen, joka ei käy työssä.
Työkokeilijoille maksetaan työttömyyskorvausta, ei palkkaa. Palkkaa maksetaan työntekijälle, eli eivät ole työntekijöitä vaan työttömiä.
Minulle ei makseta palkkaa, mutta silti minulla on työsopimus ja olen työntekijä. Nimikkeeni on työharjoittelija, koska suoritan opintoihin kuuluvaa harjoittelujaksoa. En siis todellakaan ole työtön, vaikka minulle ei makseta palkkaa. Myös työkokeilijat tekevät työsopimuksen. Heidän nimikkeensä on työkokeilija, ei työtön.
Työkokeilija ei tee työsopimusta vaan työkokeilusopimuksen. Siinä on kerrottu tehtävät, joihin työkokeilun aikana tutustuu (ei riitä, että kirjastoalan tehtävät, nämä on yksilöitävä) ja ohjaaja, jonka kanssa ja ohjauksessa tehdään samoja tehtäviä samoissa vuoroissa. Työkokeilija ei tee töitä yksin.
Juuri näin, ja kerrataan jankkaajille vielä.
TyöKOKEILUsopimus on ihan eri asia kuin työsopimus. Työsopimuksessa kerrotaan palkan määrä ja työajat. Työkokeilija on palkaton työtön, jolle annetaan työttömyyskorvauksen päälle kulukorvausta. Kulukorvaus ei ole palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
TyöKOKEILUsopimus on ihan eri asia kuin työsopimus. Työsopimuksessa kerrotaan palkan määrä ja työajat. Työkokeilija on palkaton työtön, jolle annetaan työttömyyskorvauksen päälle kulukorvausta. Kulukorvaus ei ole palkkaa.
Kyllä se on ihan työkokeilija vaikka olisikin samalla työnhakija. TE- palveluissa on muuten kymmeniä tuhansia ihmisiä työnhakijoina vaikka ovat töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on ihan työkokeilija vaikka olisikin samalla työnhakija. TE- palveluissa on muuten kymmeniä tuhansia ihmisiä työnhakijoina vaikka ovat töissä.
Työnhakija (töissä/eläkkeellä/opiskelija) ja työtön työnhakija ovat kaksi eri asiaa. Opettele terminologia!
Miksi työkokeilija ei saa palkkaa vaan työttömyyskorvausta + 9 euron kulukorvauksen? Siksi, ettei työkokeilija ole töissä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi työkokeilija ei saa palkkaa vaan työttömyyskorvausta + 9 euron kulukorvauksen? Siksi, ettei työkokeilija ole töissä.
Miten voi kokeilla sitä työtä jos ei ole töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi kokeilla sitä työtä jos ei ole töissä?
Kokeilijalla ei ole mitään tulostavoitetta eli saa olla hidas, saa seurata ohjaajan tekemistä sivusta, saa sanoa, että ei osaa jne. TYökokeilijalla on mysö lupa sanoa, että ei jää tekemään jotain tehtävää yksin tai että ei tee, koska sopimuksessa ei ole mitään ko. tehtävästä (jos on kaupassa kokeilussa eikä sopimuksessa sanota, että yksi kokeilualue on siivous, niin sitten ei tarvitse siivota).
Vierailija kirjoitti:
Itse opiskelin pääaineena kirjallisuutta ja pitkänä sivuaineena informaatiotutkimusta. FM.
Olen lapsesta asti halunnut kirjastoon töihin.
Harjoittelijana, tai sivarina toki pääsee hyllyttämään. Kunhan osaa aakkoset.
Mulla oli pääaineena suomen kieli. Kotimaista kirjallisuutta opiskelin sivuaineena. FK-tutkinnon jälkeen opiskelin informaatiotutkimuksen aineopinnot Tampereella ylimääräisenä opiskelijana ja sain näin kirjastonhoitajan pätevyyden.
Puolet kirjastossa työskentelevistä ovat muuta kuin vakiväkeä.
"Hämeenlinnassa iso osa kirjaston henkilökunnasta on muuta kuin vakiväkeä. Kuntoutuja saa työpäivästään vain yhdeksän euron korvauksen.
Kirjastossa on paljon väliaikaisia työntekijöitä, jotka solahtavat helposti osaksi kirjaston arkea. Välillä tuntuu siltä, että en ehdi oppimaan uuden työntekijän nimeä, ennen kuin hän jo lähtee.
Hämeenlinnan pääkirjastossa on 31 vakituista työntekijää, joiden lisäksi viime vuoden aikana kirjastossa työskenteli eri pituisilla sopimuksilla kaikkiaan 29 määräaikaista työntekijää. Väliaikaisten kirjo on suuri, sillä ryhmä koostuu oppisopimus- tai koulutussopimusopiskelijoista, alaa opiskelevista korkeakouluharjoittelijoista, siviilipalvelusmiehistä, työkokeilijoista, palkkatukihenkilöistä, kuntouttavaa työtoimintaa tekevistä sekä kieli- tai kotoutumiskoulutuksessa olevista harjoittelijoista."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjastonhoitajat koulutetaan yliopistoissa.
Se on tempputyöllistämistä. Ne on pitkäaikaistyöttömiä. Alueen te-toimisto järkkää pitkäaikaistyöttömän palkkatuella hommiin -> kunta ei joudu maksamaan pitkäaikaistyöttömän työttömyyskorvauksia (ns. "sakkomaksuja"). Te-toimiston kautta voi "päästä" työharjoitteluun tai työkokeiluun, mutta noista ei makseta palkkaa.
Oikeisiin kirjastotyöpaikkoihin ei pääsääntöisesti ole mitään asiaa ilman alan koulutusta. Hakemuksen voi toki laittaa ihan sähköpostilla, se riittänee aktiivimallivelvoitteen täyttämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No saavat palkkatukea, joka on tarkoitettu työttömille. Tai ovat työkokeilussa = työttömiä.
Ei fakta muutu termeillä kikkailemalla.
Eli ovat työkokeilijoita, eivät työttömiä. Työtön on ihminen, joka ei käy työssä.
Työkokeilijoille maksetaan työttömyyskorvausta, ei palkkaa. Palkkaa maksetaan työntekijälle, eli eivät ole työntekijöitä vaan työttömiä.
Minulle ei makseta palkkaa, mutta silti minulla on työsopimus ja olen työntekijä. Nimikkeeni on työharjoittelija, koska suoritan opintoihin kuuluvaa harjoittelujaksoa. En siis todellakaan ole työtön, vaikka minulle ei makseta palkkaa. Myös työkokeilijat tekevät työsopimuksen. Heidän nimikkeensä on työkokeilija, ei työtön.
Sinulla on harjoittelusopimus, ei työsopimusta, ja olet virallisesti harjoittelija etkä työntekijä, vaikka töitä teetkin. Työkokeilijat tekevät varmaan vastaavasti sopimuksen työKOKEILUSTA, ei työsopimusta,
Vierailija kirjoitti:
"Kirjasto- ja tietopalvelualan tradenomiksi voi opiskella Oulun, Seinäjoen ja Turun ammattikorkeakouluissa. Turussa alalla voi suorittaa myös ylemmän amk-tutkinnon." Lähde: www.kirjastot.fi
Oulussa ei ole enää vuosiin ollut amk-kirjastolinjaa.
Eiikös kirjasto ole nykyään netisssä? Olen miettinyt sellaista ennemminkin mikä saisi ihmisen kiinnostumaan enemmän asioiista ja jollaintavalla haastaisi eli vaikka luoda väylä nopeammin asiat sisäistävillle eli keskeisimmät ideat ja ilmiöt hyvin lyhyesti esittää ja luoda kokeet siiitä miten on tehnyt havaintoja ja johtopäätöksiä väitttein ja perustein ja antaa siiitä arvioi.
Vierailija kirjoitti:
Kirjastonhoitajalla täytyy olla korkeakoulututkinto.
Kirjastoon vaaditaan usein joku akateeminen koulutus työllistetyiltäkin. Ehkä joku it-alan ammattilainen voi päästä opistopohjalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse opiskelin pääaineena kirjallisuutta ja pitkänä sivuaineena informaatiotutkimusta. FM.
Mulla oli pääaineena suomen kieli. Kotimaista kirjallisuutta opiskelin sivuaineena. FK-tutkinnon jälkeen opiskelin informaatiotutkimuksen aineopinnot Tampereella ylimääräisenä opiskelijana ja sain näin kirjastonhoitajan pätevyyden.
mikä on FK tutkinto
Informaatikolla pitää olla ylempi korkeakoulututkinto, jossa on vähintään aineopinnot kirjastoalan opintoja (informaatiotutkimusta tms.). Informaatikkoja ei ole kaikissa kirjastoissa.
Kirjastonjohtajalta edellytetään yleensä ylempi korkeakoulututkinto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mikä on FK tutkinto
Kirjoittaja tarkoittaa luultavasti alempaa korkeakoulututkintoa yliopistossa humanistisella alalla. Ennen se oli HuK.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mikä on FK tutkinto
Kirjoittaja tarkoittaa luultavasti alempaa korkeakoulututkintoa yliopistossa humanistisella alalla. Ennen se oli HuK.
On se vieläkin. Selvitin että FM oli ennen FK.
Nykyään ihmiset itse palauttaa ja lainaa itsepalveluautomaatilla, ei sinne tarvita alalle kouluttamattomia kun ei tarvi enää piippailla kirjoja.
Silloin, kun meidän kirjastossa oli vielä sivareita, niin ei niiltä auttanu kysyä mitään mistään kirjoista tai kirjailijoista, vastaus oli aina "ööö pitää kysyä tuolta..."
Exäni tekee muutaman päivän vuoroja, joitten aikana se taksiauto on enimmäkseen siinä hänen pihallaan odottelemassa kyytiläisiä ja hän lukee niitä kirjaston kirjoja pötköllään korsaillen asunnollaan. Viimeisenä päivänä hän tilaa prepaidliittymällä mukamaste taksin hakemaan itsensä naapurikunnasta, missä on lähin alko. Hänen täytyy maksaa näin vain puolet (vain paluumatka) verrattuna siihen, että tilaisi itse itsenään taksin käyttämästä viinakaupasta. Lisäksi hän saa palkkaa tästä itsensä palvelemisesta :D. Olen kait suuntautunut älykkäisiin hemmoihin, vaikka he aiheuttavat minulle kärsimystä...