Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei pitäisi pakottaa steriloimaan Australian labradoodleja. Linkki

Vierailija
03.07.2022 |

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin nuo rajoitukset ovat Australiasta lähtöisin.

Joku suomalainen porukka vaan tekee bisnestä halutuilla pennuilla

Ikävää vaan, kun monen allergisen haave sitten kaatuu.

En tiedä, miksi nuo aiheuttavat vähemmän allergiaa. Mutta kai se totta on.

Vierailija
42/65 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin nuo rajoitukset ovat Australiasta lähtöisin.

Joku suomalainen porukka vaan tekee bisnestä halutuilla pennuilla

Ikävää vaan, kun monen allergisen haave sitten kaatuu.

En tiedä, miksi nuo aiheuttavat vähemmän allergiaa. Mutta kai se totta on.

Allergiasia ei ole sen enemmän tptta kuinnpuhdasrotuosen puudelin tai bichon frisrn kohdallakaan.

Sterilointipakko on vain näiden muuutamien kasvattajien pyrkimys pitää monopoliaan yllä ja hintoja korkealla. Vaatimuksena kohtuuton ko. kaupassa. Mutta ei se ole hullu joka pyytää vaan maksaa. Tiedän muutaman labradoodlen, kaksi on voimakkaasta eroahdistuksesta kärsiviä koiria, yksi on hirvittåvän vilkas, pari ns. normaalihermorakenteela varustettuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla totta, että jotkut maksaa neljä donaa sekarotuisesta koirasta.

Minä maksoin ja jouduin jonottamaan vajaan vuoden. Minulla on siis australianlabradoodeli. Se on todella hieno rotu, älykäs ja ihmisrakas koira. Lisäksi se on hypoallergeeninen, ainoa koira, jonka olen voinut allergisena ottaa. Se allergiapuoli oli ratkaiseva tekijä. Olen koko elämäni toivonut koiraa, mutten ole voinut saada, mutta nyt pystyin vihdoin ottamaan duudelin.

Vierailija
44/65 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laaja geenipooli on uhka monimuotoisuudelle.

Vierailija
45/65 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se hypoallergisuus on kyllä totta. Varmaan on jotain äärimmäisen allergisia ihmisiä, joille duudelikin voi aiheuttaa allergiaa, mutta monelle duudeli sopii. Luultavasti kaikki, joilla on duudeli, ovat allergiaperheitä ja kaikki ne, joiden kanssa olen jutellut, sanovat, että eivät ole sairastuneet duudelistaan. Itse vältän koskemasta silmiin silittämisen jälkeen, mutta muuten en saa duudelistamme oireita. Olen aikaisemmin hoitanut läheisten muunrotuisia koiria ja niistä olen kaikista saanut oireita. 'Normaalin' koiran silittämisestä tulee lisäksi edim. käsi tietyllälailla likaiseksi/tahmaiseksi/vaikea kuvailla, mutta siitä jää jälki käteen. Duudelista ei jää.

Meidän koiraa ei ole vielä leikattu, sillä sitä käytetään pentujen tekoon. Ennen kuin se hyväksyttiin siihen, kasvattaja järjesti sille eläinlääkärin tarkastuksen, jotta ei olisi mitään piileviä esim lonkkavikoja jalostuksessa. Minusta duudelien jalostuskäytäntö on siis paljon tarkempi heillä verrattuna siihen, että perinteisten rotujen koirat voivat saada pentuja ihan ilman mitään seulontaa vaikka koirapuistossa.

Vierailija
46/65 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä samaa paskaa koko koirabisnes pikkuhiljaa enemmän ja enemmän tuntuu olevan.

Vierailija
47/65 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se hypoallergisuus on kyllä totta. Varmaan on jotain äärimmäisen allergisia ihmisiä, joille duudelikin voi aiheuttaa allergiaa, mutta monelle duudeli sopii. Luultavasti kaikki, joilla on duudeli, ovat allergiaperheitä ja kaikki ne, joiden kanssa olen jutellut, sanovat, että eivät ole sairastuneet duudelistaan. Itse vältän koskemasta silmiin silittämisen jälkeen, mutta muuten en saa duudelistamme oireita. Olen aikaisemmin hoitanut läheisten muunrotuisia koiria ja niistä olen kaikista saanut oireita. 'Normaalin' koiran silittämisestä tulee lisäksi edim. käsi tietyllälailla likaiseksi/tahmaiseksi/vaikea kuvailla, mutta siitä jää jälki käteen. Duudelista ei jää.

Meidän koiraa ei ole vielä leikattu, sillä sitä käytetään pentujen tekoon. Ennen kuin se hyväksyttiin siihen, kasvattaja järjesti sille eläinlääkärin tarkastuksen, jotta ei olisi mitään piileviä esim lonkkavikoja jalostuksessa. Minusta duudelien jalostuskäytäntö on siis paljon tarkempi heillä verrattuna siihen, että perinteisten rotujen koirat voivat saada pentuja ihan ilman mitään seulontaa vaikka koirapuistossa.

Useimmilla ns perinteisillä roduilla on kyllä seurannat eikä niitä voi pennuttaa noin vain. Miten se lääkäri tutki teidän duudelin lonkat?

Vierailija
48/65 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös vesikoirat (lagotto, barbet, espanjan- ja portugalinvesikoira) sopivat useimmille allergisille.

Ristiriitaista. Toisaalta kennelliiton listoilla ja monia sairaiksi jalostettuja rotuja, joten en oikein osaa suhtautua tähän asiaan.

Vierailija
49/65 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän mixin luojahan katuu valtavasti, että alkoi miksaamaan tätä rotua

Vierailija
50/65 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noikin rahat kun sijoittaisi niin olisi paljon parempi ratkasu. En ikinä ota enää rakkia riesakseni.

Vierailija
51/65 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noita ei voi rekisteröidä edes rotukoiratekisteriin.

Niillä on oma yhdistys, joka määrää omat sääntönsä. Sekarotuisia koiria.

Hyvin on Kennelliiton propaganda purrut.

On monia rotuja joita Kennelliitto tai FCI eivät ole hyväksyneet ja ovat silti puhdasrotuisia.

Itseänikin ei-koiraihmisenä jäi lähinnä mietityttämään, miten kukaan ei tartu noihin Kennelliton tyypin sanomisiin. Tunnetusti kuitenkin kyseessä järjestö, joka on riidoissa arvostettujen eläintutkijoiden kanssa, kun eivät haluaisi oikeasti myöntää rotukoirien terveysongelmia ja todella tehdä asialle jotain. Nytkin tuo haastattelu oli täynnä tuota perinteistä rotukoirien ongelmien vähättelyä ja sitten vielä  väitteitä siitä, että "kyllä näillä rotujen sekoituksillakin voi teoriassa olla sairauksia". Ei se mitään, että rotukoirilla ne perinnölliset sairaudet ja luonneongelmat ovat ihan tieteellisesti tutkittu fakta, ja sekarotuisilla ihan tieteellisesti tutkitusti kyseisiä ongelmia on merkittävästi vähemmän. 

Kiitos tästä!

- rotujen sekoituksillakin voi teoriassa olla sairauksia

Niin, Kennelliitto, mutta entä kun monilla, jopa valtaosalla, roduilla *on jo* niitä sairauksia.

Eläinlääkärit vetoavat vuodesta toiseen, liitto mussuttaa pevisasta ja MITÄÄN EI TAPAHDU.

Sydäntä särkee joka kerran kun näen ontuvan saksanpaimenkoiran tai cavalierinpennun.

T. Lähtömaassa testatun, molemmissa päissä madotetun, taudittoman, superbakteerittoman, TERVEEN rescuen av-mamma

Vierailija
52/65 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia koiria on aika hankalaa saada.

Paitsi rescue-koiria, mutta sellaista en uskalla ottaa.

Luotettavalta yhdistykseltä, esim. Kulkurit, Balkanin koirat, voit hyvin harkita. Terveysasiat hoidossa ja koirien taustasta ja luonteesta osataan kertoa.

Rescuella ei välttämättä ole traumataustaa ja useimmat ovat joustavia, ihmisrakkaita ja tulevat hyvin toimeen toisten koirien kanssa.

Ja tosiaan perimä tutkitusti parempi, jos ovat monirotuisia kuten suurin osa on.

Vierailija
53/65 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutulla on tuollainen koira. Kertoi joskus koiraa odottaessaan, mitä vaatimuksia kasvattajalla oli, ihan järjettömiä ja osa jopa koiran kehitykselle vaarallisia.

Lisäksi tuo sterilointi on järkyttävää - ensinäkin se tehdään liian nuorelle koiralle ja toisekseen sterilointi pitäisi tehdä vain lääketieteellisistä syistä.

Tuntuu, että tuossa käytetään hyväksi kokemattomia ihmisiä, joita on helppo höynäyttää.

Höpöhöpö. Nyt on taas sellaisia vanhan kansan satuja ja tarinoita, ettei mitään rajaa. Narttukoiran voi täsyin turvallisesti steriloida jo ennen ensimmäistäkään juoksua, eikä siitä ole koiran terveydelle ja kehitykselle yhtään mitään haittaa. Paitsi että juoksuajan stressi jää pois, kohtutulehduksen riski pienenee ja hormonaaliset myskyt jäävät vähemmälle. Ihan kamalaa, että koirapiireissä vieläkin uskotaan näihin ikäloppuihin mutu-juttuihin, joilla ei ole mitään lääketieteellistä pohjaa.

Terveisin eläinlääkärin vaimo

No nimenomaan eläinlääkärit suosittelevat, että nartulla olisi ollut useampi juoksu ennen sterilointia, tämä ihan terveydellisistä syistä.

Jenkeissä harrastetaan tuota sterilointia ennen ensimmäistä juoksua, siellä tosin myös tehdään paljon muutakin järjetöntä, mikä koiriin liittyy.

Vierailija
54/65 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi Jeesus miten yksinkertaista porukkaa voi olla olemassa: sekarotuisen katukoirat on terveitä.. just joo.

Niitä rakkeja ei kukaan tutki, kun ne kuolee, kuolinsyytä ei tiedetä koska niitä ei avata.

Niin monta sairasta sekarotuista olen hoitanut, osalla ihovikoja, osalla nivelrikkoa, osalla ruoka-aineallergioita, osalla sydänvikaa/haimaongelmaa.

Ei sekarotuista terveeksi tee se sekarotuisuus, vaan perimä.

Vierailija
55/65 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi Jeesus miten yksinkertaista porukkaa voi olla olemassa: sekarotuisen katukoirat on terveitä.. just joo.

Niitä rakkeja ei kukaan tutki, kun ne kuolee, kuolinsyytä ei tiedetä koska niitä ei avata.

Niin monta sairasta sekarotuista olen hoitanut, osalla ihovikoja, osalla nivelrikkoa, osalla ruoka-aineallergioita, osalla sydänvikaa/haimaongelmaa.

Kuitenkin tutkitusti keskimääräisesti terveempiä kuin rotukoirat 💁🏼

Vierailija
56/65 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä tällainen tutkimus olisi nähtävillä?

Vierailija
57/65 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä haluaisin myös tietää sen. Linkki?

Vierailija
58/65 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottaa koville kasvattajilla näköjään.

En ole tuo tutkimuksesta maininnut, mutta esimerkkinä tässä perataan tutkimusta, jossa

https://www.instituteofcaninebiology.org/blog/health-of-purebred-vs-mix…

tutkituista perinnöllisestä sairauksista 42 prosenttia oli yleisempiä rotukoirilla

4 pros sekarotuisilla

-loput 52 prosenttia yhtä yleisiä.

On tuo ero iso. Ei ollut vaikea googlata, mutta eihän vahvistusharhainen moista tee.

Vierailija
59/65 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja se perimä on suurella todennäköisyydellä terveempi, kun keskenään erilaiset koirat pariutuvat keskenään kuin jos kahta samanlaista pitkälle eriytyneitä, resessiivisiäkin geenejä kantavaa yksilöä pennutetaan keskenään. Kas kummaa!

Mutta kun pitää saada tuottaa maailmaan lisää luksaatioita ja syringomyeliaa kun se oma rotu on niin söpö ja sessukin oli taas best in shöy :/

Vierailija
60/65 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuuko tuo pienen piirin harrastus loputtomiin.

En ymmärrä, että koirallaan ei saa teettää pentuja.