IS: "Etelä-Koreassa äitejä kutsutaan parasiiteiksi - maailman matalin syntyvyys uhkaa tuhota talousihmeen"
"Korealaiset saattavat työskennellä itsensä sukupuuttoon."
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
parasiitteja ne suomessakin ovat, mutta eivät täällä käy töissä, vaan elävät sossuntuilla veronmaksajien rahoilla
Suomessa on maailman korkein äitien työssäkäyntiaste. Olet melko väärässä.
ja silti täällä on satojatuhansia yh mammoja sossun elätettävänä
Vierailija kirjoitti:
Suomessa äitiyden arvostus näkyy mielestäni parhaiten kotihoidontuessa. Eli tukea saa, jos alle 3 v ei ole kunnallisessa hoidossa. Tuen määrä on huimat 250 e/kk verojen jälkeen. Ja ihmiset ihan vakavissaan ovat lopettamassa tätä tukea. Ihan niin kuin joku jäisi kotihoidontuen vuoksi lasta hoitamaan! Pienin mahdollinen työttömyysrahakin taitaa olla kolminkertainen tähän verrattuna ja pikkuvauvan hoito on kuitenkin ihan täyttä työtä. Samaan aikaan ollaan huolissaan, kun lapsia ei synny.
Kaikkein hölmöimmän yhtälöstä tekee kuitenkin se, että lasten päivähoito maksaa yhteiskunnalle 1500 e/kk/lapsi ja hoitajista on kova pula. Eli jos minä kolmen lapsen äiti laittaisin lapseni päiväkotiin niin yhteiskunnalle se maksaisi 4500 e/kk. Eikö nyt olisi järkevämpää maksaa kunnollista kotihoidontukea, ja mahdollistaa vanhemmille lasten kotihoito tulotasosta riippumatta? En millään maksa veroina 4500 e/kk vaikka tekisin useampaa työtä. Äitinä koen lisäksi, että lapseni saisivat parasta hoitoa kotona, kuin hälyisessä 150 paikkaisessa päiväkodissa. Turha itkeä, jos syntyvyys on mitä on.
Ja ymmärrän, tämä on feministinen arvovalinta. Työssäkäynti nähdään arvokkaampana kuin lastenhoito. Mutta eivätkö feministit voisi ajaa oikeasti naisten etuja? Kotiäideille ja -isille eläketurva? Kotona tehtävästä yhteiskunnallisesti tärkeästä työstä kunnon palkka? Pikkuvauvojen, -lasten ja perheiden etu? Tällä arvojen muutoksella saataisiin syntyvyys nousuun ja säästettäisiin yhteiskunnan varoja, sillä kotihoito on paljon edullisempaa kuin päivähoito. Tällä muutoksella vaikutettaisiin lisäksi suoraan perheiden hyvinvointiin ja lasten mielenterveyteen kun kotona olisi ihminen, joka kuuntelee ja lapset kokisivat itsensä rakastetuiksi. Vähentäisi myös sairaspoissaoloja töistä, koska kotihoidossa sairastetaan vähemmän. Kuntien terveyspalveluitakin tarvittaisiin vähemmän.
Työttömyyspäiväraha on vain hiukan yli 500e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisi olla Suomessakin ravintoloissa kunnon kiellot vahinkovaunuille ja alleen paskoville eläimellistä sanatonta mölyä pitäville imeväisille ja muille typerille alaikäisille kimittäjille. Häiritsevät yleistä viihtyvyyttä rumuudellaan, hajullaan ja älämölöllään. Eihän spurgujakaan päästetä ravintoloihin.
Jännä, kun itse en ole törmännyt ikinä näihin meluaviin lapsiperheisiin. Olin kerran lasteni kanssa ravintolassa syömässä (alle kouluikäisiä). Molemmat lapseni istuivat kädet korvilla, koska aikuiset viereisissä pöydissä mekastivat niin kovaa, siis puhuivat äänekkäästi. Lapset sanoivat vielä, ettei ravintolassa saa huutaa, mutta eivät ne mölyäjät mitään kuulleet.
Hurmosmammat eivät yleensäkään näe lapsiperheissä mitään vikaa, vaikka lapset eivät osaisi yhtään käyttäytyä. Muista kanssaihmisistä vikaa kyllä aina löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen päättänyt, etten tee lapsia, sillä en halua laittaa lasta yksivuotiaana päiväkotiin. Minut laitettiin päiväkotiin 11 kk ikäisenä, kun lainat piti maksaa. Tämä teki minusta ylisuorittajan, joka ei voi ikinä turvautua muiden apuun, vaan kaikesta, ihan kaikesta, pitää selviytyä itse. Vasta mieheni tapaaminen 25-vuotiaana muutti minua hieman, sillä luotan häneen ja annan hänen joskus auttaa. En luo oikeita syvällisiä kiintymyssuhteita, ja uskon tämän johtuvan osittain siitä, että jouduin liian nuorena päiväkotiin todella pitkiksi päiviksi. Tutkimustieto tukee tätä väitettä, googlettakaa.
Taloudellisesti, vaikka olemme molemmat maistereita ja töissä, emme pysty hoitamaan asioita niin, että voisin tienata vain sen 250 euroa kuukaudessa. Niinpä jätämme lapset tekemättä. Emmekä ole ainoita.
Sukupuoleni ja ikäni takia en ole saanut vielä vakituista työpaikkaa, sillä minun odotetaan jäävän äitiyslomalle milloin tahansa ikäni takia. Tämä vaikuttaa myös pitkälti siihen, että taloutemme on epävakaa. Välillä olen työtön 1-3 kuukautta. Ei ole varaa lapseen.
Joudumme lisäksi asumaan pk-seudulla, sillä täältä saan työtä, maalla työnsaanti olisi vielä vaikeampaa. Tämä on kallista.
Anteeksi kauhean pitkä vuodatus.
N30
Kuulostat melkoiselta minä-minä-ihmiseltä. "Mutta kun MINÄ ja MINUN tarpeeni!!" Olisiko aika jo kasvaa aikuiseksi, kouluttautua työllistävälle alalle, lopettaa pk-seudulla rilluttelu ja elää aikuisen naisen perhe-elämää.
Aloitin aineenopettajaopinnot suoraan lukiosta päästyäni yliopistossa. Minulla on neljän opetettavan aineen pätevyys. Yliopistoaikani alkupuolella hehkutettiin koko ajan joka paikassa, miten paljon opettajan virkoja tulee auki, kun suuret ikäluokat ym. jäävät eläkkeelle. Työpaikka piti olla varma nakki. Sitten tuli Sipilä ja miljardin koulutusleikkaukset. Omassa entisessä yläkoulussani on nyt 25 oppilasta enemmän kuin omana aikanani. Opettajia on vähennetty kuitenkin 11. Kyllä, 11. Ryhmäkokoja on kasvatettu valtavasti ja eläkkeelle jääneiden virat lakkautetaan.
Luulin siis opiskelevani todella työllistävälle alalle. Nyt ikäiseni naisopettaja saa töitä helpoiten Helsingistä, sillä erityisesti idässä ei kukaan halua opettaa Jyväskylässä pelkkää vuoden sijaisuutta saattaa hakea 200 pätevää opettajaa. Sijaisuutta. Vakipaikoille on enemmän tunkua, mutta yleensä valitaan joku samasta talosta. Luuletko heidän palkkaavan 25-40-vuotiaan naisen? No eivät palkkaa, kun sen ikäinen voi tehdä lapsia! Sijaisena lisäksi kesältä ei saa palkkaa, käteen jää palkasta muutenkin kuukaudessa 2000 euroa. Kyllä, tasan 2000 euroa.
Mutta joo, olen vain turha valittaja ja opettajan ammatti on ihan turha. Mieheni sentään sai vakipaikan heti, kun on mies.
Vierailija kirjoitti:
Kovin surullista että se suomalainen yhteiskunta joka meillä oli tuhottiin. Kaikki tiedämme miten.
Kuka on tuhonnut ja mitä? Olen pätkätyöläinen enkä ole huomannut ihmeellisempää.
Vierailija kirjoitti:
Kovin surullista että se suomalainen yhteiskunta joka meillä oli tuhottiin. Kaikki tiedämme miten.
Tiedämme. Mutta sitä ei voi tällä palstalla sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomea turhaan ole kutsuttu Euroopan Japaniksi...
Tuossa artikkelissa puhuttiin kylläkin Etelä-Koreasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihminen ole mikään kone, jonka ainut tarkoitus on olla tuottava ja tehdä töitä. Ei se saa määrittää kenenkään ihmisarvoa. Vaan, tuntuupa täällä meilläkin määrittävän. Etelä-korealaisilla jää koko elämä elämättä!
Ei ihminen myöskään ole mikään kone, jonka ainut tarkoitus on lisääntyä. Käyttää aikansa sitten töihin tai lisääntymiseen niin jää joka tapauksessa se elämä elämättä.
No jos sulla on vaikka neljäkin lasta niin ei se koko elämä ole lisääntymistä. Ekat 25 vuotta lapsuutta, nuoruutta, opiskelua, harrastuksia hengailua. Sitten 25-35 vuotiaana pikkulapsi aika. Kun lapset on kouluikäisiä niin ne kaipaa enemmän ikäistensä seuraa kuin vanhempien. 45 vuotiaana lapset on pikkuhiljaa muuttaneet kotoa pois, sitten ei muuta töiden jälkeen olekaan kuin aikaa. Hyvällä tuurilla saa vielä joskus hoitaa lapsen lapsia. Ihminen on lisääntymis iässä (ainakin nainen) vain kohtalaisen lyhyen aikaa elämässään ja pikkulapsi vaihe on tosi lyhyt aika elämässä. Kyllä siinä jää siitä huolimatta aikaa töille, harrastuksille, parisuhteelle ja ties mille ainakin normaaleissa perheissä.
Ihan ihmeellistä lässytystä. Luepa tuo tekstisi ajatuksella läpi ja mene itseesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm. sinänsä ihmisiä on liikaa pallolla, mutta ongelmia tuokin tuo.
Vaan onko se järkevää, että tehokkaat ja älykkäät jättävät lisääntymättä ja sitten taas
Ja sitten taas Afrikassa pökitään kuin viimeistä päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
parasiitteja ne suomessakin ovat, mutta eivät täällä käy töissä, vaan elävät sossuntuilla veronmaksajien rahoilla
Suomessa on maailman korkein äitien työssäkäyntiaste. Olet melko väärässä.
ja silti täällä on satojatuhansia yh mammoja sossun elätettävänä
Onko? Laittaisitko linkin tietolähteeseesi? Ei kuulosta nimittäin uskottavalta.
Kyynisesti ilmaistuna: jos siitä lapsen tekemisestä tulisi ansaintakeino, eikä vain rahareikä, menoerä, niin ehkä niitä lapsia tehtäisiin. Niitä tekisi luultavasti se porukka väestöstä, jolla ei ole lukupäätä tai halua sellaiseen tai joita inhottaa kilpailuhenkisyys. Tästä tietysti älähtää snobit: tyhmät lisääntyvät ja älykkäät eivät, tuhon tie! Johon voi taas kyynisesti vastata - tod.näköisesti hyvin vähän aikaa sitten tällaisen snobit vanhemmat olivat samanlaisia 'tyhmiä', jotka lisääntyivät ahkerasti, ja sen aikaiset snobit päivittelivät. Ne snobit ovat hävinneet historian nieluun ja niistä tyhmien perheiden jälkeläisistä on tullut snobeja.
EI sota yhtä snobia kaipaa - aina tulee tilalle joku rankemmissa olosuhteissa kasavanut, joka ei ole niin nirso ja menee siten heittämällä ohi. Luonnonlaki.