Omien kokemustenne perusteella: ovatko koulukiusaajat ikäviä ja inhottavia ihmisiä aikuisinakin?
Toki ihminen aina kasvaessaan hieman muuttuu, mutta pysyykö se narsistinen ja ylimielinen perusluonne kuitenkin aina jollain tavalla siellä pohjalla? Jatkavatko he yleensä kiusaamista myös työelämässä?
Kommentit (26)
Osa on osa ei. Minua kiusanneista suurin osa on päihdeongelmaisia puistoasukkeja.
Vaikea sanoa. Monet ihmiset osaavat olla halutessaan hyvinkin ilkeitä, mutta myös todella herttaisia ja viehättäviä, ja joita moni kuvailee ihaniksi ihmisiksi, koska he eivät ole koskaan nähneet sitä inhottavaa puolta. Jos heille kertoisi näistä inhottavista piirteistä, he tuskin uskoisivat.
Kiusaaja ei välttämättä ole narsistinen tai ylimielinen. Kyse voi olla vaikka epävarmuudesta, jota yritetään peittää kiusaamalla muita ja hakemalla toisten kiusaajien hyväksyntää.
Mihin se ihmisen perusluonne muuttuisi? Itse olen ollut koulukiusattu 12 vuoden ajan ja vielä aikuisiällä yksi heistä käytti lyömäaseena erästä traumaattista tapahtumaa mitä minulle tehtiin.
Toisena esimerkkinä isäni, joka on aina ollut sellainen persoona että käyttää muita astinlautanaan, ei se mihinkään siitä muutu, muita hyväksikäyttävä mulkku se on vielä elämänkaaren loppupäässäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa. Monet ihmiset osaavat olla halutessaan hyvinkin ilkeitä, mutta myös todella herttaisia ja viehättäviä, ja joita moni kuvailee ihaniksi ihmisiksi, koska he eivät ole koskaan nähneet sitä inhottavaa puolta. Jos heille kertoisi näistä inhottavista piirteistä, he tuskin uskoisivat.
Tämä.
Kiusaaja voi olla myös äärettömän herttainen, ja hyvä huijaamaan. Hänelle muiden suosio on maailman tärkein asia. Samoin se on maailman tärkein asia, että ne heidän vihaamansa ihmiset eivät ole suosittuja, ja kaikki keinot on luvallisia. Ne likaisetkin.
Kiusaajat ovat kasvaneet aikuisiksi eivätkä muistele peruskoulua kuin korkeintaan lämmöllä. Osa kiusatuista on sen sijaan jäänyt katkeriksi ja ovat aikuisina oikein ikäviä ihmisiä. Elävät ikuista kouluaikaa.
Joillakin pysyy, joillakin ei. Riippuu. Usean kanssa ei varmaan olisi tekemisissä, koska se on syvällä.
Useimmiten kasvatat aikuisiksi ja katuvat tekosiaan. Ja menestyvät elämässä. Kiusatut joko katkeroituvat ja menettävät elämänpalon tai käyttävät katkeruutta moottorina näytönhaluun ja menestyvät.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaajat ovat kasvaneet aikuisiksi eivätkä muistele peruskoulua kuin korkeintaan lämmöllä. Osa kiusatuista on sen sijaan jäänyt katkeriksi ja ovat aikuisina oikein ikäviä ihmisiä. Elävät ikuista kouluaikaa.
Samaa mieltä tuosta kiusattujen osuudesta. Osa käyttää kiusaamistaustaansa tekosyynä olla ilkeä ja pahantahtoinen aikuisena. Purkavat traumojaan syyttömiin.
Esimiehissä on paljon entisiä koulukiusaajia. Samoin mm. lähi- ja sairaanhoitajissa. Nauttivat siitä, että pääsevät kyykyttämään "heikompiaan".
Sanoisin, että jollain tasolla se kiusaajaluonne säilyy, mutta kiusaamistyyli muuttuu iän myötä ovelammaksi, kierommaksi ja huomaamattomammaksi.
On. Moni koulukiusaaja on rikollinen vanhempiensa opettamana (näissä nk. paremmissa piireissä myös) ja jatkaa myös rikollisuutta aikuisena sekä tietenkin kiusaamista. Kulissit on kunnossa. Aina ei edes tarvitse olla eli tukijoita riittää, vaikka olisi kuinka sairas, pedofiilit ja kaikki saa tukensa.
Mihinkä sitä nyt ihmisen luonne muuttuisi? Iän myötä sen ilmeneminen vain muuttaa muotoaan.
En osaa sanoa, en ole tekemisissä omien kiusaajieni kanssa. Kuuleman mukaan pärjäävät kuitenkin elämässään paljon paremmin kuin minä.
En todellakaan tiedä. Mutta ainakin suhtautuisin varauksella ihmiseen, jonka tietäisin olleen kiusaaja, enkä haluaisi olla hänen kanssaan syvällisemmin tekemisissä.
Pääkiusaajat harvemmin muuttuvat. Apurit ja ns. hiljaiset hyväksyjät sen sijaan voivat hyvinkin katua sitä, että eivät uskaltaneet vastustaa pääkiusaajia, etteivät joutuisi itse kiusatuiksi.
En usko, että muuttuisivat. Oma äitini sivusi joskus opiskeluaikojaan ja kertoi mitä kaikkea oli tehnyt yhdelle "ärsyttävälle tytölle".
Yhtä ikävästi hän kohteli minuakin, ainoaa tytärtään. Ihmetteli vielä, miksi minua kiusataan, kun itsetuntoni oli rusennettu lapsena. Ja ihmetteli, miksi olimme huonoissa väleissä - hän ei vain osannut toimia muiden kanssa muulla tavoin kuin kiusaten, kieroillen ja haukkuen.
Hän alkoholisoitui varhain ja ilkeilyn takia omat lapsensakin karttelevat häntä. Yksi ystävä hänellä on, joka soittelee harvakseltaan.
Nykyään jatkaa ihmisten kiusaamista netissä, kun kukaan ei tule vapaaehtoisesti hänen alistettavakseen :D
En tiedä mutta kahdesta entisestä kiusaajastani on tehty erilliset jutut lehteen tms. ja kappas vaan, molemmat kehuivat itseään haastatteluissa. Eli luulevat varmaan vieläkin olevansa NIIN erinomaisia muihin verrattuna.
Tiedän kaksi koulukiusaajaa, jotka jatkoivat aikuisina. Eli kyllä se pitää paikkansa usein. Kun on luonnehäirio, se ei lähde pois.
Ainakin ne kenet tunnen, niin samanlaisia olleet lapsuudesta saakka