Huonot hampaat - montako hammasta sinulta on juurihoidettu tai poistettu?
Ikää 54 ja hampaat hajoaa käsiin 😖 Kaksi hammasta on jo poistettu, näiden tilalle en ole laitattanut mitään. Nyt juurihoidettiin yksi hammas ja viereinen hammas odottaa juurihoitoa. Vaihtoehtona oli molemmissa joko juurihoito tai poistaminen kokonaan.
Olen hoitanut hampaita mielestäni hyvin, mutta kai se on lapsuudessa paikatuilla hampailla tullut ikä täyteen.
Onko kohtalotovereita? Miten olette pärjänneet hampaidenne kanssa? Onko tässä tekarit kohta edessä? Juurihoidetut hampaat ei kuulemma ole yhtä kestäviä, joten isoja ja kalliita remontteja lienee edelleen edessä...
Kommentit (28)
Mulla on paljon paikkoja ja yksi juurihoidettu. Juurihoito ei kyllä johdu huonoista hampaista vaan tapaturmasta, joss ahammas vaurioitui. Hammasta on rassattu monet kerrat, haurastui lopulta ja piti laittaa kruunu. Sittenkin tuli vielä juureen tulehdus. Jossakin vaiheessa edessä voi olla implantti, mutta toistaiseksi lääkärit eivät ole edes ehdottaneet sellaista. Yrittävät, jos tämä pysyisi kunnossa nyt.
Ei tässä auta muu kuin toivoa, että saisin kaikki hoidot julkiselta puolelta tai sitten ison potin rahaa, jotta varaa teettää yksityisellä. Implantti on kallis ja vakuutukset eivät välttämättä loputtomiin korvaa.
Aina paljon hampaita on suussa vielä, ikää 67. Pari hammasta poistettu, yksi kruunu ja muutama hammas paikattu. Joo, ja yksi uusi etuhammas laitettu kauan sitten.
Minulla oli vihlomista hampaissa mutta vaihdoin hammasharjan hyvin pehmeään niin vihlominen loppui siihen. Vältän myös syömästä hyvin "kovia"juttuja, esim omenan paloittelen veitsellä. Tässä iässä hampaat ei enää kestä mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole ikinä juurihoidettu ja vain viisurit on poistettu. Porattukaan ei ole koko 40v elämäni aikana.
Sama, mutta yksi pieni reikä tuli ja paikattiin. Tämä 15-22 vuotiaana, kun hammaslääkäri kävi päälleni (oli jossain mömmöissä kuulemma) ysillä ja jäi totaalipelko. Vasta seitsemän vuotta myöhemmin menin vapisten ja lähes pyörtyen uudelleen hammashoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole ikinä juurihoidettu ja vain viisurit on poistettu. Porattukaan ei ole koko 40v elämäni aikana.
Oo onnellinen. Äitis on osannut hoitaa sinua niin, ettet ole saanut kariesbakteeria suuhusi.[/quote
Lapsena minua hoiti vanha mummo, joka kuulemma tarjoili sokerivettä tuttipullosta ja pureskeli ruokaa suussaan, ennen minulle tarjoilua. Kaikki maitohampaani tulehtuivat ja ne poistettiin yksi kerrallaan.
Pysyvät hampaat kasvoivat vinksinvonksin ja kariesbakteeri teki tuhojaan. Nyt olen 60v ja lähes kaikki hampaat juurihoidettuja, niistä 5 poistettu. Juurihoito ei ole ikuista, jos hampaan jonkun juuren kärkeen jää tulehduspesäke.
Mulla on paljon paikattuja hampaita. Joskus 90-luvulla vaihdatin amalgaamit muovisiin ja ne lohkeilevat herkemmin kuin amalgaamit, joten aika usein pitää paikattujakin hampaita korjailla. Juurihoidettuja hampaita on kolme, ja yhdessä niistä on pieni tulehduksen alku, jota seurataan. Sitä ei saatu niin hyvin hoidettua kuin olisi pitänyt. Jos se alkaa vaivata, niin hammas poistetaan. Yksi juurihoidettu hammas on poistettu pari vuotta sitten. Se kesti juurihoidon jälkeen 42 vuotta. Yhteen hampaaseen on tehty juurihoito kahdesti. Hoidan hampaita hyvin, mutta lapsena alkoi reikiintyminen, koska silloin 60-luvulla oli hampaiden hoito vähän sitä ja tätä. Olen 62-v. Päälle päin ei hampaat näytä ollenkaan huonoilta, vaikka eivät suorassa rivistössä olekaan. Ne oiottiin 70-luvulla, mutta silloin ei laitettu retentiolankoja, joten hampaat ovat liikkuneet takaisin vinoon.
Vierailija kirjoitti:
Monta on poistettu. Tekarit pitäisi hommata. Ikää 48v.
Kannattaa laitatuttaa keraamisia paikkoja, jos paikattavan hampaan reikä on iso. Maksaa n 500 e/kpl, mutta kestää sitten kymmeniä vuosia.
Yks juurihoidettu ja ehkä kaikkia paikattu. Onneks kaikki vielä suussa. N43