Hammaslaminaatit
Kaipaisin kokemuksia hammaslaminaattien laittamisesta. Lähinnä siitä millaiselta toimenpide tuntui ja montako käyntikertaa vaati. Sattuuko asennus?
Kommentit (30)
Mulla on komposiitista tehdyt laminaatit, kestää noin 5v, säästän posliinilaminaatteihin ne kestää noin10v riippuen kuinka hyvin niitä hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on komposiitista tehdyt laminaatit, kestää noin 5v, säästän posliinilaminaatteihin ne kestää noin10v riippuen kuinka hyvin niitä hoitaa.
Tämä olikin itselleni uutta tietoa, että niitä on erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Pystyykö tollasii laittaa nukutuksessa muun hammashoidon yhteydessä? Siis yksityisellä hampiasemalla joka nukutushammashoitoa tarjoaa?
oral on sedaatiota ja anestesiaa. olen käynyt molemmissa ja molemmilla kerroilla reivittiin hampaita. suosittelen sedaatiota koska on turvallisempi ja halvempi.
kokemusta laminaateista ei ole. vielä...
Vierailija kirjoitti:
Mullakin kahteen etuhampaaseen laitettu eroosion (kiillevaurio) takia jo toistakymmentä vuotta sitten. Hienosti pysyneet eikä laitto sattunut lainkaan.
Minulle laitettiin vuosi sitten neljään hampaaseen ja niistä yhdestä pinnoitus lähti. Pitää ottaa yhteyttä hammaslääkäriin hänen lomansa jälkeen. Luulisi kyllä minun kiillevaurioisen hampaan pinnan olevan niin karhea, että olisi voinut laminaatti pysyä loppuiän.
Minulla on kroonisesti kuiva suu ja se altistaa kiillevaurioille. Suun asentoa ja syljen määrää kun ei voi yöllä kontrolloida. Päivällä voi pitää suun kiinni, imeä sokeritonta pastillia ja siemailla vettä. Tietenkin huolellinen hammashuolto kotona on todella tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen, jos omien hampaiden pinta huonossa kunnossa. Minulle laitettiin laminaatit yläetuhampaisiin joskus 10v sitten, mutta niidenkin pinta alkaa kulua, eivät siis ole ikuisia. Toimenpiteenä lähes kivuton.
Jes kiva kuulla että sielläkin on kivuton kokemus ko. toimenpiteestä. Itselläni on tosiaan etuhampaista kiille kulunut pahasti (hapokkaat juomat, narskutus) ja sitä myöten tummuminen pahentunut. Ap
Minulla öinen refluksitauti pilasi hammaskiilteen. Refluksi ei vaivannut ikinä päivällä. Sain vain pitkäksi aikaa yskän ja karhean kurkun ja jouduin kröhimään paljon ennen puhumista ja puhumisen välillä. Toinen lääkäri sanoi, että kannattaa syödä reseptillä kirjoitettua Somacia iltaisin ja muutenkin jättää iltapalasta pois mausteiset ja rasvaiset ruoat. Olin todella hämmästynyt kun yskä ja kröhiminen katsoisivat jo toisella viikolla.
Hammastarkastuksessa hammaslääkäri kertoi, että hampaatkin alkaneet sulaa suusta öisen refluksin vuoksi. Olin tottunut hampaiden vihlomiseen ja vaalentavat hammastahnat eivät toimineet minulla. Refluksitauti altistaa myös kurkun alueen ja ruokatorvensyövälle. Ruokatorvi voi syöpyä puhki. Olen hoikka eli syy ei ole painossani. Kaikilla ei vain se sulkijaläppä toimi, kuten pitäisi. Syön Somacia loppuikäni ja haaveilen lottovoitosta, että voin korjauttaa hampaani.
Nyt en voi tehdä muuta kuin pestä ja pudistaa omia hampaitani ohjeiden mukaan ja hammaslääkäri neuvoi purskuttelemaan sen lisäksi 2-3 kertaa NafDent-fluoriliuoksella ruokailujen ja juomiskertojen välissä, että jo näkyvissä oleva pehmeä hammasluu pysyisi jotenkin kasassa eikä reikiintyisi.
Kaikkien refluksipotilaiden pitäisi mennä tarkastuttamaan suunsa hammashygienistillä tai hammaslääkärillä.
Vierailija kirjoitti:
paljon niiden uusiminen maksaa? ymmärsinkö oikein että viiden vuoden jälkeen pitää jo valmistautua uusimiseen taloudellisesti?
-köyhä
Olen lukenut, että hammaslaminaattien pysyvyys riippuu ihan hampaidenhoidosta. Siitähän ei vapaudu, vaikka olisikin hammaslminatit.
Vierailija kirjoitti:
Kruunut samantien jos oikeesti rikki hampaat.
Julkisella nuo maksaa satkun verran,erikoissairaanhoidon puolella.
Siis se leukaluuhun ruuvattava tekohammas on kruunu? Luin, ettei se asetu ilman tulehduksia autoimmuunisairauksia sairastaville ihmisille. Heillähän on jo muutenkin vähintään hiljainen tulehdus elimistössä ja sen vuoksi sitten saavat helpommin ientulehduksen ja parodondiitin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kruunut samantien jos oikeesti rikki hampaat.
Julkisella nuo maksaa satkun verran,erikoissairaanhoidon puolella.
Siis se leukaluuhun ruuvattava tekohammas on kruunu? Luin, ettei se asetu ilman tulehduksia autoimmuunisairauksia sairastaville ihmisille. Heillähän on jo muutenkin vähintään hiljainen tulehdus elimistössä ja sen vuoksi sitten saavat helpommin ientulehduksen ja parodondiitin.
Käsittääkseni kruunuja ei ruuvata, vaan oma hammas hiotaan "palkiksi" ja sen päälle kiinnitetään kruunu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan pilaisi omia hampaita laittamalla laminaatit
Miten ne siitä pilalle menee
Oma hammas hiotaan tyngäksi.
Pystyykö tollasii laittaa nukutuksessa muun hammashoidon yhteydessä? Siis yksityisellä hampiasemalla joka nukutushammashoitoa tarjoaa?