Jos haen laillistetun ammattini oikeuksien poistoa ja hakeudun työttömäksi työnhakijaksi, niin olenko työmarkkinoilla ammattitaidoton?
Millaisia tehtäviä sellaisille tarjotaan? Haluaisin olla mahd pitkään työmarkkinatuella (ja sittenhän en voi työllistyä osaamistani vastaavaan hommaan, vaikka alalla on pulaa tekijöistä) tai ainakin vaihtaa työpaikkaa ja alaa.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porrassiivousta, henkilökohtaisen avustajan työtä, lehdenjakamista ja puhelinmyyntiä. Töitä löytyy kyllä sinulle.
Noista isoin osa ei sovellu fyysisesti liian raskaina töinä minulle.
Ap
Noista mitään ei luokitella raskaiksi töiksi. Ja puhelinmyynti sopii kaikille.
Ostin vuosi sitten koronakesänä sähköttömän potkulaudan. Mulla meni ilmeisesti alaselkä kun vasen jalka ei meinaa toimia kunnolla tai olla kivuton. Mulla on myös puhevika ja pelkän oman nimen sanominen saa vastapuolen kysymään "ai mitä". Oliko muuta?
T. Eri
En ihmettelisi jos TE-palveluista tulisi kehoitus työllistymisen edistämiseksi hakea ammattioikeuksia takaisin, jos on oma-aloitteisesti luopunut niistä. Varoitus ja karenssia sitten moitittavasta menettelystä, jos ei hae. Muutaman karenssin jälkeen sitten kokonaan pois työttömyystuet kunnes on työssäolovelvoite täytettynä.
Vierailija kirjoitti:
Anteeks mitä? Jos sulla on koulutus ja työkokemusta, niin et todellakaan ole luokiteltavissa ammattitaidottomaksi. Itse en ole poistanut hoitajan oikeuksiani, mutta hain hoitajan CV:llä neljää eri työpaikkaa, joista kolmeen kutsuttiin työhaastatteluun. Kyseessä oli toimistotyö, esimiestyö pienessä firmassa, asiakaspalvelutyö avain-firmassa ja baarimikon työ. Sain sen esimiestyön.
Hoitajat, ex- ja nykyiset sellaiset, ova kuumaa kamaa työmarkkinoilla! Rohkeesti vaan hakemaan eri paikkoja.
Niin no jotain tuollaista mietin. Jos sais jotain vaihtelua. Poistaisin oikeudet siksi, ettei oteta oman alan töihin tai ei tarttis edes hakea niitä. Niitähän saisin, mutta paikka saattaisi vain olla aiempaa huonompi.
hoitajat on laitettu canceloimaan itsensä?
Vierailija kirjoitti:
En ihmettelisi jos TE-palveluista tulisi kehoitus työllistymisen edistämiseksi hakea ammattioikeuksia takaisin, jos on oma-aloitteisesti luopunut niistä. Varoitus ja karenssia sitten moitittavasta menettelystä, jos ei hae. Muutaman karenssin jälkeen sitten kokonaan pois työttömyystuet kunnes on työssäolovelvoite täytettynä.
Tätä minäkin olen miettinyt.
Tuttava työskentelee kyseisissä hommissa, mutta mietin osaako hänkään vastata. Kykenisi ehkä selvittämään asian. Mutta itse ajattelen sen niin, että on ihmisellä oltava oikeus vaihtaa alaa, jos haluaa. Jos irtisanoutuu itse, karenssi lienee joka tapauksessa 3kk?
Vähän epäilen, että laissa on kohta, ettei oikeutensa poistaneelle maksettaisi normaalisti työttömyysturvaa, jos muut kriteerit täyttyvät. Ainakaan vielä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on juuri se tilanne, jota tavoittelet: Minulla on akateeminen koulutus, mutta olen ollut niin kauan työttömänä, etten enää saa koulutustani vastaavaa työtä. Ei se koulutus kuitenkaan nollautunut ole, vaan se on este mm. uudelleenkoulutukseen (en saa opintotukea). Aikuiskoulutustukea en saa koska ei ole vaadittavaa työhistoriaa.
En myöskään pääse töihin, joita tarjotaan kouluttamattomille, koska en ole kouluttamaton oikeasti. Alemman koulutustason hommia hakiessani asenne on "Oletko tosissasi? Sinullahan on FM koulutus!" Alemman tason työvoimakoulutuksissa sama homma.
Toi on niin outoa, että muka korkeakouluttautunut ei voisi tehdä "alemman tason" hommia!!!!!
Jos henkilö vain haluaa rahaa??????? Ja jos on ollut pitkään jo työttömänä!
Monia korkeakouluttautuneita saattaa hirvittää oman alan vastuut tms. Eli kyky opiskella ja kyky kestää työelämässä vastaantulevia juttuja osaamattomana ja tuoreena ovat kaksi eri taitoa.
Olin itse ainakin nuorena paljon epävarmempi tietyissä asioissa, kuin nykyisin.
Ap
Työkokeiluun vaan. Sitä kautta löytyy sitten oikeanlainen ammatti, johon opiskella. Jos ei työkokeilu onnistu, niin sitten alempi porras on kuntouttavaan työtoimintaan osallistuminen elämänhallinnan parantamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porrassiivousta, henkilökohtaisen avustajan työtä, lehdenjakamista ja puhelinmyyntiä. Töitä löytyy kyllä sinulle.
Noista isoin osa ei sovellu fyysisesti liian raskaina töinä minulle.
Ap
Noista mitään ei luokitella raskaiksi töiksi. Ja puhelinmyynti sopii kaikille.
Joo,o, mutta ne ovat silti sellaisia raskaita töitä, joihin en kykenisi. Nykyinenkin työ on kevyempää.
Ap
Työkkäriä ja kelaa ei vois vähempää kiinnostaa sun selitykses.
Ei näihinkään töihin niin vain mennä.
Työkkärin kuuluu neivoa kokoaikatyön hakemisessa, eikä näissä opiskelijoille suunnatuissa parin tunnin siivousrupeamissa tai puhelinmyynnissä. En tiedä tarjotaanko näitä kenellekään koskaan.
Nämä on vain jotain palstahulluja jotka haluavat pelotella että niihin joutuisi ihan tuosta vaan. Ihan varmasti viimeistään haastattelussa voi rehellisesti sanoa, että työkyky arvioituttaa.
JOS näihin pakotettaisi hakemaan, voi sanoa ettei usko työllistyvänsä näille aloille, koska on rauhallinen, ei pidä siivoamisesta, ei pidä puhelimessa puhumisesta ja kokee puhelimessa tuputtamisen moraalinsa vastaiseksi.
Sanoisin, että hakeudu opiskelemaan uutta alaa. Kun teet sen suoraan työelämästä, sinulla on mahdollisuus aikuiskoulutustukeen. Menetät sen, jos olet vuosia työttömänä.
Jos sinulla on AMK tai yliopistotason koulutus, et voi saada opintotukea, vaikka sinulla olisi lääkärintodistus, että et voi olemassa olevaa koulutustasi vastaavaa työtä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et, koska sinulla on tutkinto.
...jossa en voi(si) toimia 😇
🤢🤮
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttava työskentelee kyseisissä hommissa, mutta mietin osaako hänkään vastata. Kykenisi ehkä selvittämään asian. Mutta itse ajattelen sen niin, että on ihmisellä oltava oikeus vaihtaa alaa, jos haluaa. Jos irtisanoutuu itse, karenssi lienee joka tapauksessa 3kk?
Vähän epäilen, että laissa on kohta, ettei oikeutensa poistaneelle maksettaisi normaalisti työttömyysturvaa, jos muut kriteerit täyttyvät. Ainakaan vielä.
Ajattele mitä vain, mutta TE-palveluiden ehdottamiin työpaikkoihin on haettava ja yleensä tarjoukset ovat käytännössä aiempaan työnimikkeeseen sopivia paikkoja. Ihminen saa vaihtaa alaa, kunhan työllistyy. Mikään velvollisuus työkkärillä eli työttömyyskassalla ei ole maksaa alanvaihtohaluista, ellei sitten pääse työkokeiluun tms.
Oikeuksien poistaminen olisi itse aiheutettu syy. Omalla toiminnallaan ei saa estää työllistymistä. Viimeistään jos työkkäri ehdottaa aiempaa työtäsi, pääset haastatteluun ja haastattelija kertoo sinun itse estäneen työllistymisesi, voit saada sanktiot eli karenssia. Kriteeri on sama kaikille. En tiedä, onko tuollainen yleistä.
Alaa vaihtanut bussinkuljettaja tiesi, että jos jäisi työttömäksi, joutuisi suurella todennäköisyydellä takaisin bussikuskiksi, koska paikkoja oli ainakin silloin paljon auki. Uudella amk-koulutuksella ei ole merkitystä, jos ei ehdi saada sen alan paikkaa ennen osoitettua työtä.
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi laillista. Jokainen saa valita ammattinsa itse. Kouluttautumaan voivat ehdottaa hakeutumaan, mutta eivät todellakaan voi pakottaa tiettyyn ammattiin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on juuri se tilanne, jota tavoittelet: Minulla on akateeminen koulutus, mutta olen ollut niin kauan työttömänä, etten enää saa koulutustani vastaavaa työtä. Ei se koulutus kuitenkaan nollautunut ole, vaan se on este mm. uudelleenkoulutukseen (en saa opintotukea). Aikuiskoulutustukea en saa koska ei ole vaadittavaa työhistoriaa.
En myöskään pääse töihin, joita tarjotaan kouluttamattomille, koska en ole kouluttamaton oikeasti. Alemman koulutustason hommia hakiessani asenne on "Oletko tosissasi? Sinullahan on FM koulutus!" Alemman tason työvoimakoulutuksissa sama homma.
Akateemisten kokemukset ovat kiinnostavia. Minulla on kaksi maisteria. Muutama vuosi sitten viimeisin työnimikkeeni ennen työttömyyttä oli sihteeri-kategoriaan kuuluva, joten sellaisia töitä TE-palvelut ehdotti oltuani muutaman kuukauden työttömänä. TE-palveluiden virkailija oli aiemmin kertonut puhelimitse, että heidän järjestelmänsä ei tunnista assistenttia ja vaihtanut aiemman nimikkeeni sihteeriksi. Hain ehdotettuihin määräaikaisiin paikkoihin laajasti ajateltuna omalle alalleni, mutta silloin ehdin työllistyä omatoimisesti haettuun alle vuoden määräaikaisuuteen, kuten sen jälkeenkin välissä muutaman kuukauden työttömänä oltuani.
Mitenkään hienoja työt eivät ole, mutta koulutus ei estänyt aiemman työn perusteella tarjottuja paikkoja. Kääntöpuolena en ole päässyt kokeilemaan haluamiini paikkoihin hakemista työttömyyskorvauksella kovin pitkään.
Esimerkiksi työkokeiluun en ole päässyt, kun en ole ollut pitkäaikaistyötön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeks mitä? Jos sulla on koulutus ja työkokemusta, niin et todellakaan ole luokiteltavissa ammattitaidottomaksi. Itse en ole poistanut hoitajan oikeuksiani, mutta hain hoitajan CV:llä neljää eri työpaikkaa, joista kolmeen kutsuttiin työhaastatteluun. Kyseessä oli toimistotyö, esimiestyö pienessä firmassa, asiakaspalvelutyö avain-firmassa ja baarimikon työ. Sain sen esimiestyön.
Hoitajat, ex- ja nykyiset sellaiset, ova kuumaa kamaa työmarkkinoilla! Rohkeesti vaan hakemaan eri paikkoja.
On se kieltämättä huolestuttavaa, että kato hoitoalalla käy. Satoja poistanut tänä vuonna amamattioikeudet. Ja paljonko enemmän lienee kaltaisiasi alanvaihtajia, jotka eivät ole poistaneet :/
Tulevaisuus ei näytä lupaavalta.
Miksi hoitajat luopuu myos oikeuksistaan? Vain tyottomyyskorvauksen saadakseenko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tasan varmasti olisi laillista oikeuksien irtisanomisen perusteella antaa karenssia. Sillä perusteellä tietty kyllä että itse irtisanoutuu. Mutta tasa-arvoisen kohtelun nimissä ihan jokainen saa kyllä itse valita ammattinsa. Ketään ei voi tietylle alalle pakottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kieltämättä huolestuttavaa, että kato hoitoalalla käy. Satoja poistanut tänä vuonna amamattioikeudet. Ja paljonko enemmän lienee kaltaisiasi alanvaihtajia, jotka eivät ole poistaneet :/
Tulevaisuus ei näytä lupaavalta.
Miksi hoitajat luopuu myos oikeuksistaan? Vain tyottomyyskorvauksen saadakseenko?
No siksi ettei heitä voi silloin mikään laki velvoittaa hoitoalalle töihin.
Jos lääkeluvat on menossa vanhaksi, niin helppo tapa välttää hoitotyö on yksinkertaisesti jättää luvat uusimatta. Eihän ne luvat ole voimassa kuin 5 vuotta kerralla, ja aina voi olla läpäisemättä tenttiä, jolloin ei saa toimia sairaanhoitajana.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Itse hoitajana olen hakenut vaikka mihin eri aloille. En koskaan ole päässyt edes haastatteluun. Lähihoitajan osaamisella ei tee mitään.
Hain Valvirasta ammattioikeuksien poistoa, opiskelen uutta alaa, mutta en halunnut körönärokottajaksi. Jos kutsu olisi käynyt. Nyt niin monisairas, että opiskelu tauolla, mutta eläkkeellekkään ei pääse. Jos nyt jotenkin valmistun niin olen työnantajalle sellainen pommi terveyden takia, että tuskin kukaan palkkaa. Mikään sairauksista ei näy päälle päin, että voihan joku erehdyksissään palkatakkin. En tiedä.