Onko tämä narsismia vai mitä?
Erään ystävän käytös mietityttää. Usein kaikki on hänen mielestään muiden syy. Ei myönnä (helpolla) omia virheitään. Jos jostain asiasta ollaan eri mieltä, hän saattaa loukkaantua, ottaa itseensä ja uhriutuu. Ei pyydä anteeksi oma-alotteisesti, saattaa pitää mykkäkoulua niin pitkään että toinen osapuoli nöyrtyy pyytämään anteeksi, vaikkei todellisuudessa olisi se, jonka tulisi pyytää anteeksi. Saattaa sanoa toiselle todella pahastikin ja näkee, kuinka toiselle osapuolelle tulee silminnähden paha mieli. Ei reagoi tähän, joskus tuntuu että jopa nauttii toisen pahasta olosta. Tästä kaikesta on omakohtaista kokemusta, mutta samaa olen kuullut mm. puolisonsa, lapsensa ja muiden yhteisten tuttujen suusta. Tämä ihminen on rakas ja hänessä on paljon hyvää, mutta hän on myös raskas. Välejä en ole pistänyt poikki, mutta olen oppinut välttelemään tiettyjä tilanteita ja aiheita joista keskustella hänen kanssaan ihan vain välttääkseni tuollaiset tilanteet.
Ei sillä että se välttämättä mitään muuttaisi, mutta mietin vain, mikä on tuollaisen käytöksen taustalla. Onko tuo narsismia vai jotain mt-ongelmaa, kenties vajautta tunne-elämän puolella?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Sanopa jokunen esimerkki.
Mulle tuli mieleen yksi kohubloggaaja.
Viittaisi mt-ongelmiin ja tunne-elämän ongelmiin. Siirtää pahan olonsa muihin.
Vierailija kirjoitti:
Hän ei esimerkiksi kestä yhtään kritiikkiä tai kyseenalaistamista. Jos hän kertoo vaikkapa riidasta parisuhteessa ja hänelle sanoo, että kurjaa, mutta tarkemmin en osaa ottaa kantaa ennen kuin kuulen toisenkin osapuolen version asiasta, hän suuttuu. Jos hänelle tarjoaa jotain neuvoa kun hän avautuu jostain itse, hän ei kykene ollenkaan ottamaan neuvoa vastaan vaan alkaa raivota, kuinka toinen ei tiedä mistään mitään. Kumppaninsa kertonut, että hän saattaa suuttua jostain asiasta jonka on itse mielessään päättänyt olevan niin, eikä anna toiselle tilaa kertoa omaa puoltaan. Raivoaa ja sitten aloittaa mykkäkoulun ja välttelyn. Ap
On narsistisia piirteitä omaava. Juurikin tuo että vika on muissa , ei "osaa" keskustella asioista , mykkäkouluilu , ne on narsistisia piirteitä. Mitä itse saat suhtesta jossa joudut "pienentämään itsesi" ja kävelemään kananmuna kuorien päällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän ei esimerkiksi kestä yhtään kritiikkiä tai kyseenalaistamista. Jos hän kertoo vaikkapa riidasta parisuhteessa ja hänelle sanoo, että kurjaa, mutta tarkemmin en osaa ottaa kantaa ennen kuin kuulen toisenkin osapuolen version asiasta, hän suuttuu. Jos hänelle tarjoaa jotain neuvoa kun hän avautuu jostain itse, hän ei kykene ollenkaan ottamaan neuvoa vastaan vaan alkaa raivota, kuinka toinen ei tiedä mistään mitään. Kumppaninsa kertonut, että hän saattaa suuttua jostain asiasta jonka on itse mielessään päättänyt olevan niin, eikä anna toiselle tilaa kertoa omaa puoltaan. Raivoaa ja sitten aloittaa mykkäkoulun ja välttelyn. Ap
Kuulostaa tutulta ja tyypilliseltä narsistiselta käyttäytymiseltä. Voit ehkä olla jossain määrin narsistin hyväksikäyttämä. Jos se rupeaa häiritsemään niin olisi tervettä ottaa etäisyyttä, vaikket välejä katkaisisi kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
On narsistisia piirteitä omaava. Juurikin tuo että vika on muissa , ei "osaa" keskustella asioista , mykkäkouluilu , ne on narsistisia piirteitä. Mitä itse saat suhtesta jossa joudut "pienentämään itsesi" ja kävelemään kananmuna kuorien päällä?
Hän osaa olla hyvä tyyppi, todella hauska ja kivaakin seuraa. On myös auttanut pahan paikan tullen. Tunne-elämän asioissa nämä huonot puolet tulevat esille. Tietyt aiheet ovat sellaisia, joista välttelen keskustella hänen kanssaan. Onneksi voin aikuisena ihmisenä valita milloin haluan olla tekemisissä ja milloin näyttää siltä, että ei kannata sotkeutua. Ap
Tuli vielä mieleeni, että tiedän hänellä olleen aika vaikea lapsuus. Joskus kun hän avautui siitä ja kysyin, onko hän harkinnut keskustella asiasta jonkin ammattilaisen kanssa, se voisi helpottaa, hän suuttui ja sanoi ettei aio niin tehdä. Hän ei siis itsekään tiedosta toiminnassaan olevan mitään väärää, kaikki on aina muiden syy. Ap
Ap tässä häiriintynyt on. Haukkukaa nyt yhdessä ap:n kaveria te kaikki häiriintyneet.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä häiriintynyt on. Haukkukaa nyt yhdessä ap:n kaveria te kaikki häiriintyneet.
Saisiko tähän perustelut?
Vierailija kirjoitti:
Kalikka?
Etkö voi sanoa vaan ystävällesi että ottaa eron miehestään.
Toi ettei pyydä oma-aloitteisesti anteeksi.. mitä sen pitäisi pyytää anteeksi?
Ettei halua noudattaa sun neuvoja, joita tarjoat pyytämättä? Mulla on myös yksi kuvaamasi kaltainen ystävä, hän hermostuu jos häntä neuvoo. Lopulta olen tajunnut ettei hän halua neuvoja tai mielipiteitä.. Ehkä olen liian innokas niitä tuputtamaan, mutta toisaalta ei niitä valituksia ja ongelmia aina jaksa kuunnella, jos niihin ei mitään kantaa saa ottaa..
Ihmissuhteet on kinkkisiä. Mutta oon kuitenkin sitä mieltä että ystävistä kannattaa pitää kiinni. Toisia ihmisiä ei voi muuttaa, mut voi yrittää hyväksyä ne sellaisina kuin ne on, ja laittaa ne rajat. että on tekemisissä sen verran kun haluaa.
Läheisissä yhteyksissä mennään normaalisti herkille alueille, ja jos huomaa toisen loukkaantuvan niin on sopivaa pyytää anteeksi. Normaalit ihmiset tekevät niin automaattisesti, narsisti ei koskaan.
Tai jos pyytääkin anteeksi niin lisää siihen "mutta"
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän osaa olla hyvä tyyppi, todella hauska ja kivaakin seuraa. On myös auttanut pahan paikan tullen. Tunne-elämän asioissa nämä huonot puolet tulevat esille. Tietyt aiheet ovat sellaisia, joista välttelen keskustella hänen kanssaan. Onneksi voin aikuisena ihmisenä valita milloin haluan olla tekemisissä ja milloin näyttää siltä, että ei kannata sotkeutua. Ap
narsistit haluaa aina että on eräänlainen hauska sirkus/ hyvä ilmapiiri heittää typerää huumoria joskus he siirtyvät syrjään kuuntelemaan jos kuulis jotain hyödyllistä jolla voi myöhemmin uhkailla, kiristää mustamaalata jotakuta.
narsisti ei koskaan kohtele kaikkia samalla tavalla.
-jotkut on hänelle ilmaa koska hän ei hyödy heistä mitenkään.
-sitten on se oma "hovi" jonka kanssa pidetään hauskaa yleensä sen "uhrin" kustannuksella.
-ja sitten lopuksi on ne joita hän nuoleskelee esim. esimiehet jotta pääsis uralla eteenpäin. heitä hän ei koskaan kohtele kuin ilmaa.
narsisti pyytää anteeksi jos hän hyötyy siitä vaikka pääsemällä ikävästä syyttävästä ahdistavasta tilanteesta pakoon.
hän on loinen ja siipiveikko joka delegoi kaiken muille mutta ottaa kunnian heti kun joku onnistuu. silloin hän on osa "tiimiä" mutta jos "tiimi" mokaa niin hän pitää huolen silloin välittömästi ettei hänellä ollut mokaan osaa eikä arpaa.
narsisti voi vetää liipasimesta räpäyttämättä silmiään.
Kuten ap itsekin kertoi tämä on vain ap:n näkemys. Kaverin näkemystä emme tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Tuli vielä mieleeni, että tiedän hänellä olleen aika vaikea lapsuus. Joskus kun hän avautui siitä ja kysyin, onko hän harkinnut keskustella asiasta jonkin ammattilaisen kanssa, se voisi helpottaa, hän suuttui ja sanoi ettei aio niin tehdä. Hän ei siis itsekään tiedosta toiminnassaan olevan mitään väärää, kaikki on aina muiden syy. Ap
Narsisti vetoaa empatiaan ja sympatiaan uhriutumalla eli on kamala lapsuus, mutta terapiaa hän ei tarvii koska hänessä ei ole mitään vikana. Tällaisen vihjailu saa puolustus reaktion aikaiseksi. suuttumalla hän työntää henkilön pois jottei hänen heikkous paljastuisi.
Vierailija kirjoitti:
Kuten ap itsekin kertoi tämä on vain ap:n näkemys. Kaverin näkemystä emme tiedä.
Ei edes näkemys vaan mietityttää. Hyvinkin neutraalisti ilmaistu pohdinta perustuleineen.
Ei välttämättä ole narsisti, monille on vaikeaa myöntää virheensä yms. ilman narsismiakin. Toki narsismin piirteitä hänellä on, mutta onhan niitä jonkin verran lähes kaikilla. Yksi epävakaaksi diagnisoitu tuttu kuulostaa lähes samalta kuin kuvailemasi.
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä ole narsisti, monille on vaikeaa myöntää virheensä yms. ilman narsismiakin. Toki narsismin piirteitä hänellä on, mutta onhan niitä jonkin verran lähes kaikilla. Yksi epävakaaksi diagnisoitu tuttu kuulostaa lähes samalta kuin kuvailemasi.
Jollei ole narsistia ennen tunnistanut, niin onhan siinä miettimistä. Toisaalta ei sitä maallikon tarvitse tietää mikä jonkun hankalan käytöksen syy on. Pohtia sitä kumminkin sopii.