Voinko liittyä lestadiolaisiin, vaikka en haluakaan saada lapsia?
Onko lasten hankkiminen heidän keskuudessaan välttämättömyys?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Mä ihastuin opiskeluaikana yhteen lestamieheen/poikaan ja mitä ilmeisemmin hänkin ihastui muhun. Kamala oli katsoa sitä kilvoittelua, minkä hän itsensä kanssa kävi, ettei olisi langennut muhun. No, olinhan mä ihana ja siinä mielessä viisas, että ymmärsin kuitenkin pysyä irti tuosta, koska en ole yhtään uskonnollinen, en edes riparia käynyt. Mutta muistan edelleen hänen kaihoisat katseen ja käsien kosketuksen, hitto siinä oli tunnetta mukana.
Niin himoa. Hyi yökkistä, mitään kuolaavia kuhnureita ei nainen lähipiiriinsä tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti. Et vain harrasta seksiä. Seksi kuuluu heillä avioliittoon, joten et mene naimisiinkaan.
Tunnen useampiakin lessuja, joilla on ollut vipinää lakanoissa ilman papin aamenta. Siitä ei vaan puhuta yhteisössä avoimesti. Kaverini oli vuosia suhteessa kolmekymppisen, eronneen lessunaisen kanssa. Vain naisen pari sisarusta tiesi. Ei kuulemma ole edes harvinaista. Hyvin ulkokultainen uskonto.
Olen kotoisin kylältä, jossa on yksi Suomen suurimmista määristä lestadiolaisia koko asukaslukuun nähden.
Osa toki tahtoi odottaa ja odotti avioliittoon, toki siinäkin sivujuonteena oli se että sen takia sitten jollain saattoi olla kiire naimisiin ihan vain että pääsi sänkyyn, mutta osa kyllä pani menemään minkä ehti. Joku tuli raskaaksikin ja meni presidentin luvalla alaikäisenä kiireellä
Jossain dokassa mormoneista oli näistä kiertosäännöistä. Siellä oli joku, että jos laittaa munan sisään niin ei lasketa jos ei liiku ees taas. Niin sitten kaverit heiluttavat sänkyä (oikeasti!!) ja aik moni nuori osallistui näihin. Yksi haastatelluista paheksui tätä ja sanoi, että "do you think you can pull a fast one on god?" mikä on ihan oikein, jumalan silmät ovat kaikkialla eikä häntä voi huijata. Mutta kun yhteisö on sisältä mätä, autoritäärinen ja laki- sekä sääntöhenkinen, aitoa ymmärrystä ei ole, niin tuohon se menee. Muna sisään ja kun en liiku vaan kaverit heluttaa sänkyä niin ei lasketa :D
ettekä pääse oikein piireihinkään, kun teillä ei niitä lapsia olisi.
Kyllä niitä lapsettomia pariskuntia riittää ihan lestadiolaistenkin sisällä. Kaikki ei lapsia voi saada, vaikka eivät koskaan käyttäisi ehkäisyä.
Vierailija kirjoitti:
haluat lapsia tai et niitä niitä tulet tekemään, ei sulta tulla kysymään mitään
Kosinnasta saa aina kieltäytyä ja lapsiahan ei tule ilman aviota.
Ap voi liittyä lestoihon, mutta.
A) et mene avioon ja et harrasta seksiä, et tule raskaaksi
B ) menet avioon, harrastat seksiä, et käytä ehkäisyä ja tulet tai et raskaaksi miten nyt luoja suo ja tyydyt kohtaloosi.
C) muita vaihtoehtoja ei ole. Kaikki seksi " huvin vuoksi on kielletty" ei itsetyydytystä. Seksi on sallittu vain perinteisin keinoin tarkoituksena raskaus.
En voinut elää näin ahdistavassa ympäristössä ja erosin lahkosta jo 15 vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Mä ihastuin opiskeluaikana yhteen lestamieheen/poikaan ja mitä ilmeisemmin hänkin ihastui muhun. Kamala oli katsoa sitä kilvoittelua, minkä hän itsensä kanssa kävi, ettei olisi langennut muhun. No, olinhan mä ihana ja siinä mielessä viisas, että ymmärsin kuitenkin pysyä irti tuosta, koska en ole yhtään uskonnollinen, en edes riparia käynyt. Mutta muistan edelleen hänen kaihoisat katseen ja käsien kosketuksen, hitto siinä oli tunnetta mukana.
Kiva tarina
Ei siihen lapsia tarvita. Saa hankkia, mutta eivät ole välttämättömyys. Parisuhteita ajatellen lestadiolaiset katsovat suopeammin avioituneita pariskuntia.
Tuo on seksuaalista ahdistelua. Koskahan hyväksytään, että naisen pilluasiat kuuluvat kaikkinensa, äitiys mukaanlukien, hänen itsemääräämisoikeutensa piiriin?