Mitä mieltä olet ystävästä tai tuttavasta, joka on jatkuvasti pyytämässä lainaksi rahaa?
"Voisitko lainata 10 €, 20 €, 50 €, 100 €, ... ?" Näin siitäkin huolimatta, että hänelle on sanottu monet kerrat, että sinun täytyy pistää poikki tuo oravanpyöräsi ja opetella käyttämään rahaa. Asunto-, auto- ja remonttilainat ovat asia erikseen, nyt on kyse ihan perusarjen taloudellisesta pyörittämisestä.
Kommentit (31)
Eräs entinen kaveri masentui ja ajautui erittäin huonoihin piireihin. Sitten alkoi tulla avautumisia ja vähitellen myös rahapyyntöjä. Sanoi rahan menevän ruokaan, ja lupasi maksaa takaisin. Uskoin häntä, mutta rahoja en saanut koskaan takaisin. Tarvitsi aina vain lisää rahaa.
Kun selitti suunnitelmansa päiviensä päättämisestä, laitoin viestiä hänen perheenjäsenilleen. Sieltä vastattiin, että yhtään enempää rahaa ei pidä enää antaa, koska ne menevät lääkkeisiin joita käytetään väärin. Samalla myös vuodattivat aika raastavat kokemuksensa siitä, millaista on ollut seurata oman perheenjäsenensä alamäkeä ja miten olo alkaa olla voimaton, kun mikään toiselle annettu tuki ei riitä.
Tästä kokemuksesta olen oppinut, etten lainaa rahaa jos en voi 100 %:n varmuudella tietää, mikä toisen tilanne on. Jos toinen tarvitsee ruokaa, veisin hänet mieluummin ostoksille ja ostaisin itse ne ruuat hänelle. Vaikeita tilanteita niille, jotka haluavat uskoa toisista hyvää ja tarjota apuaan, kun on se riski olemassa että tulet huijatuksi ja rahoitatkin jotain sellaista, mitä et ikipäivänä haluaisi rahoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä ainakin lainaillaan niin naapureiden kuin kavereidenkin kesken, mukavampaahan kaikilla silloin on, kun ei ketään ole puutteessa.
En ymmärrä, siis ylhäältä pakotettu sosialismi on hyvä, mutta täysin vapaaehtoinen ja pyyteetön sosialismi on paha?
Ihan outoja tyyppejä, meidän taloyhtiössä on hyvä yhteishenki varsinkin kauiten asuneiden kesken.
Vaikka teillä porukka ilmeisesti tyytyväisiä ja homma vastavuoroista, ei kannata olla sinisilmäinen näille rahaa lainaan pyytäjille. Minun eräs sisarukseni pyytää rahaa lainaan "lapsen ruokaan" tai "ulosottoon menossa olevaan laskuun" ja sitten kun rahat on kourassa, hassataan ne tupakkaan/alkoon tai johonkin vastaavaan. Takaisinmaksua on turha odotella. On nähty nämä "lainaa 20 e, niin maksan 40 e ylihuomenna" ja myös pöydälle jätetyt laput "otin lompakostasi 50 e, maksan huomenna takaisin". Joskus satunnaisesti jotain saattaa saada takaisin. Taustalla siis elämänhallinnalliset ongelmat. Itse en ole lainannut latin latia, enkä lainaisi.
Sivustaseuraajana olen katsonut tätä meininkiä vuosikaudet ja sääliksi käy vanhempiani, mutta he tekevät omat ratkaisunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä ainakin lainaillaan niin naapureiden kuin kavereidenkin kesken, mukavampaahan kaikilla silloin on, kun ei ketään ole puutteessa.
En ymmärrä, siis ylhäältä pakotettu sosialismi on hyvä, mutta täysin vapaaehtoinen ja pyyteetön sosialismi on paha?
Ihan outoja tyyppejä, meidän taloyhtiössä on hyvä yhteishenki varsinkin kauiten asuneiden kesken.
Vaikka teillä porukka ilmeisesti tyytyväisiä ja homma vastavuoroista, ei kannata olla sinisilmäinen näille rahaa lainaan pyytäjille. Minun eräs sisarukseni pyytää rahaa lainaan "lapsen ruokaan" tai "ulosottoon menossa olevaan laskuun" ja sitten kun rahat on kourassa, hassataan ne tupakkaan/alkoon tai johonkin vastaavaan. Takaisinmaksua on turha odotella. On nähty nämä "lainaa 20 e, niin maksan 40 e ylihuomenna" ja myös pöydälle jätetyt laput "otin lompakostasi 50 e, maksan huomenna takaisin". Joskus satunnaisesti jotain saattaa saada takaisin. Taustalla siis elämänhallinnalliset ongelmat. Itse en ole lainannut latin latia, enkä lainaisi.
Sivustaseuraajana olen katsonut tätä meininkiä vuosikaudet ja sääliksi käy vanhempiani, mutta he tekevät omat ratkaisunsa.
Järki päässä kaikilla niin eihän se mitenkään överiksi mene sitten.
Jos joku jättäisi pystyyn, niin lainailut ja tarjoilut tyssää, kaikki tietää tän niin ei huolta että jollain jäisi mitään pystyyn.
Toki vuokrarästeissä ei autella, mutta joku kymppi pari sillon tällön ei oo kaupassa nykyään muutenkaan mitään joten sehän on vaan semmosta taskurahojen toisilleen lainailua, samalla tulee tietysti auteltua muutenkin esim. muutoissa ja uusien kalusteiden kanssa yms.
Sit jos menee yli siitä jatkuvalla syötöllä, niin rahankäyttö pitää tietysti ottaa silloin puheeksi sen kanssa joka niin tekee.
Yleinen mielenterveys pysyy kaikilla ikäluokasta riippumatta ylempänä, kun kaikki on ihan automaattisesti sopuisuuden tärkeyden ymmärtäviä.
Lampaat rakastaa rahaa ja tekevät sen takia huorin
Jos hoitaa velat kuten on sovittu, niin ei mitään ongelmaa. Lainaan aina sellaisille. Itsekin joudun joskus lainaamaan ja parempi se on koroton laina kaverilta kuin joku pikavippi.
Älkää lainatko. Mulla oli tuommoinen "ystävä", jolla oli aina joku tilanne päällä. Lainailin pikkusummia, jotka hän kyllä maksoi takaisin, vaikka se välillä vähän kestikin. Niinpä uskaltauduin lainaamaan vähän isommankin summan, kun oli jotain vuokranmaksuongelmia. Sitä en ole saanut koskaan takaisin, ja tästä alkaa olla jo lähes vuosikymmen. Jätkä häipyi tavoittamattomiin. Löydän sen nilviäisen kyllä vielä, en vain ole jaksanut ja ehtinyt paneutua etsimään. Korko kasvaa koko ajan.
Omat vanhempani ovat aina olleet taloudellisesti tarkkoja. Heiltä olen perinyt talousoppini ilman mitään paasauksia: rahaa on aina ollut, silti ei ole mistään puutetta. Hyvä näin.
Ap pitää tätä ihmistä ystävänään. Tämä ns ystävä käyttää ap:ta hyväksi. Kokeile ap ja kieltäydy. Silloin näyttää todellisen luonteensa.
Minulla oli tosi rakas ja läheinen ystävä nuoruudesta saakka, joka sitten perusti hyvin nuorella iällä perheen.
Olen itse vähävaraisesta perheestä lähtöisin ja opiskelin tuolloin amk:ssa ja painoin opiskelujen ohella helvetisti duunia, että tulin toimeen. Tuolloin opintotuki ja asumislisä eivät kattaneet kuin juuri ja juuri vuokran ja opintolaina oli 300 e/kk.
Kaverini pummasi jatkuvasti rahaa, mitä minulla ei suuremmalti ollut. Lainasin kuitenkin aina välillä hänelle rahaa, kun sain keikkatöistä palkkaa.
Erään kerran muistan kuitenkin hyvin. Lainasin kaverilleni 20 euroa ja sovittiin, että hän maksaa sen takaisin n. viikon sisään, kun saa rahaa. Eipä kuulunut mitään. Sitten soitin, että hei että, mites se lainan takaisinmaksu. Kaverini suuttui minulle, että enkö missään muissa asioissa hänelle soita kuin raha-asioissa ja menin aivan lukkoon.
Nykyään en lainaa hänelle senttiäkään, mutta eipä kyllä hirveästi hänestä ole kuultukaan. Sain kuulla hiljattain, että hänellä on vakava peliongelma ja on nyhtänyt rahaa omalta tädiltään pelaamiseen ja valehdellut, että tarvitsee rahaa lasten ruokaan ja lääkkeisiin.. Itse olen laittanut rahahanat kiinni jo aikaa sitten, mutta eipä ole hirveästi tullut hänen puoleltaan yhteydenottoja.
Osalla ei oppi mene perille, vaikka miten opettaisi. Ja osalla esim. peliriippuvuus, huumeongelmat tms. johtaa holtittomuuteen, vaikka ennen olisi osannut käyttää rahaa järkevästi.