Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keittöapulaisen/astiahuoltajan keikkatyö, pärjääkö tuossa oikeasti ilman alan koulutusta/kokemusta?

Vierailija
30.06.2022 |

Olisi parinkin vuokrafirman kautta keikkatöitä keittiöapulaisen tai astiahuoltajan nimikkeellä. Koulutus tai työkokemus ei välttämätön vaatimus.
Onko kokemuksia pärjääkö noissa oikeasti ilman kokemusta? Keikkatyö sopisi omaan elämäntilanteeseen hyvin ja alakin sinänsä kiinnostaisi mutta mietin kokemuksen ja koulutuksen puutetta.
Ja voiko noissa vuokrafirmojen keikkahommissa oikeasti valita mitkä vuorot ottaa vastaan vai painostetaanko ottamaan sellaisiakin vuoroja jotka eivät itselle sovi?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paremmin pärjäät jos on kokemusta. Mutta nopeasti oppii jos olet tekevä ihminen. Saa olla todella nopea ja on raskasta työtä.

Mikä työssä on erityisen raskasta ja kiireistä?

Koska sun pitää tiskata, siivota, laittaa pestyt tavarat paikalleen, tiskata, siivota ja auttaa kaikessa. Koko ajan hiton kiire ja joka paikassa pitäis olla yhtäaikaa. Koko päivän seisot jaloillasi, "tauot" ei ole taukoja vaan hörppäät tyyliin kahvikupista hörpyn rivakan kävelyn tahdissa.

Saako edes vessassa käydä? 

Vierailija
22/44 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paremmin pärjäät jos on kokemusta. Mutta nopeasti oppii jos olet tekevä ihminen. Saa olla todella nopea ja on raskasta työtä.

Koska sun pitää tiskata, siivota, laittaa pestyt tavarat paikalleen, tiskata, siivota ja auttaa kaikessa. Koko ajan hiton kiire ja joka paikassa pitäis olla yhtäaikaa. Koko päivän seisot jaloillasi, "tauot" ei ole taukoja vaan hörppäät tyyliin kahvikupista hörpyn rivakan kävelyn tahdissa.

Saako edes vessassa käydä? 

Ei kun pitää paskoa sinne kattilaan, jossa asiakkaille tehdään ruokaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rohkeasti vaan kokeilemaan, kyllä työtä riittää mutta ei se nyt tuollaista kauhuhommaa ole mitä täällä jotkut vastaajat kuvailevat.

Vierailija
24/44 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astiahuoltaja 🤣

Kaikkea ne nykyään yrittää...

Ennen se oli tiskaaja.

Vierailija
25/44 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keikkatyössä on se hyvä puoli, että voi käytännössä itse määritellä, paljonko töitä tekee. Ei tarvitse raataa niska limassa 40h/vk. Toki rahaakin tulee vähemmän. 

Vierailija
26/44 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en päässyt tiskariksi, kun maisterina pidettiin ylikoulutettuna. Ärsyttää, kun olisin tarvinut lisätuloja ja tehnyt vaikka mitä hanttihommaa nuoruudessa, että en edes ole mikään paperinpyörittäjä.

Vierailija
27/44 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en päässyt tiskariksi, kun maisterina pidettiin ylikoulutettuna. Ärsyttää, kun olisin tarvinut lisätuloja ja tehnyt vaikka mitä hanttihommaa nuoruudessa, että en edes ole mikään paperinpyörittäjä.

Koulutuksen voi jättää kertomatta. Ei kaikessa tarvitse olla super-rehellinen. 

Vierailija
28/44 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa ei ole vaikea oppia, mutta vaaditaan ripeäliikkeisyyttä. Kömpelö löntystelijä ei oikein sovi siihen.

Vierailija
29/44 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hommaa ei ole vaikea oppia, mutta vaaditaan ripeäliikkeisyyttä. Kömpelö löntystelijä ei oikein sovi siihen.

Riippuu paikasta. Ei kaikissa paikoissa tiskiä tule tauotta. 

Vierailija
30/44 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menin lukion aikoina keikkailee keittiönapulaisena. En oikeasti osannut mitään, edes hedelmäsalaatin tekoa. Olin sen lisäksi tosi surkea suunnistamaan. No nopeasti kyllä opin kun etsitään nöyrää ja reippaana kyselen kaikenlaista vinkkiä. Kyllä ne muut neuvoo, sillä ovat itse kuseessa jos ei saavat jatkossakaan keikkalaisia. Huokailevat kyllä alkuun jos tietää, että olet ensimmäistä kertaa.

Vinkkinä sinulle: hanki hyvät työkengät ja käytä jo ensimmäisenä päivänä sellainen alusta joka tukee sun jalkoja. Jalat ovat helvetin kipeet muutama päivä. Keittiössä vaaditaan kuitenkin tietynlaiset kengät ja uutena ovat pirun kovia.

Keikkalaisena kannattaa pitää myös tarkkaa kirjaa missä ja milloin on ollut töissä ja montako tuntia. Ainakin siihen asti kunnes oot saanut kaikki palkat.

Vierailija
31/44 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ainakaan akateemisen haahuilijan hommaa ollenkaan. Pitää olla ripeä ja fyysisesti kunnossa, mutta paljon riippuu keittiöstä kuinka raskasta työ on. Hyvin erilaisia ja kokoisia keititöitä löytyy, osassa aika pieni tiskimäärä mutta sitten taas muuta työtä enemmän. Jossain koulun keittiöllä taas esim. koko työpäivä voi olla pelkkää tiskiä, koska sitä on niin paljon. Tauot ja niiden pitäminen riippuvat myös siitä, oletko julkisella vai yksityisellä puolella töissä kun niissä eri tes käytössä.

Vierailija
32/44 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten työpaikoilla suhtaudutaan jos paikalle tulee ensikertalainen tuuraaja ilman minkäänlaista kokemusta hommasta?

Jos ovat fiksuja työntekijöitä ymmärtävät että perehdyttämällä ja ohjaamalla uutta keikkalaista ystävällisesti alkuun voivat saada hänestä hyvällä tuurilla pitempiaikaisen vakkarituurajan.

Tämä on usein se ongelma. Ei ymmärretä sitä, että pitämällä keikkatyöntekijän viihtymisestä hyvää huolta heidän oma työtaakkansa kevenee. Olin kerran viikonloppukeikkoja tekemässä vanhainkodin siivoojana. Vakituiset viikkotyöntekijät tekivät kaikenlaista kiusaa, jättivät rätit pesukoneeseen, ei kuivuriin, jättivät roskasäkkejä varaston täyteen yms. Kyllästyin ja lähdin. Inhoamansa viikonlopputyö palasi heille. Olisivat arvostaneet minua!

Vierailija
33/44 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskikoneitakin on monenlaisia eri paikoissa. Voi olla pitkä liukuhihnakone tai sitten ihan vaan yksittäinen kansi-alas laite, missä menee yksi kori tai samaan alaan mahtuvat kipot ja kapot ja pesu kestää vain hetken.

Liukuhihnalla oli paljon porukkaa ja työ oli liukuhihnatyötä, yksi teki yhden vaiheen, toinen toisen. Ällöttävintä oli joku puurokippojen jämien raapiminen ennen pesuun laittoa. Nopea kuitenkin piti olla, ettei koko homma pysähtynyt sinun takiasi tai jos olit ensimmäinen lenkki, ettei hommat menneet yliajalle. Olisi kammottavaa olla tällaisella helteellä keräämässä kuumia lautasia liukuhihnan puhtaasta päästä. Tai olla lajittelemassa kuumia aterimia ensimmäisen pesun jäljiltä toista pesua varten.

Vierailija
34/44 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäät kyllä, tiskaat vain astiat kunnolla, niin sitä arvostetaan suuresti. Tarkista astiat ja pakit, että ovat puhtaita kun viet takaisin. Muista juoda paljon vettä, selkä myös joutuu koville. Usein nuo altaat ovat hyvin matalat, joten saa olla kumarassa aika paljon, jos joutuu paljon hinkkamaan pakkeja. Mutta reippain mielin vaan sinne, varmasti saat enemmän tunteja, jos hoidat työsi hyvin. Terv. Kokki

Vierailija
35/44 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon astioita ja koneen pitää käydä koko ajan ja puhdas pää tyhjentää välillä. Eli liukuhihnatyötä.

Juuri näin. Mieti vaikka 1000 lounastajaa päivässä, kaikki heidän astiat, koko ajan tulee lisää. Lisäksi padat, pakit. Puhtaat kärryillä paikalleen.

Ja puhtaat astiat ei saa loppua kesken, eli pitää huolehtia niitä paikoilleen. Mä olen tehnyt tuota paljon.

Pitää olla nopea ja tehokas ja purkaa samalla puhdasta päätyä kun syöttää likaisia sisään.

Sen sopivan rytmin kun löytää, se sujuu kyllä.

1000 hlön ravintolassa on useampi henkilö siellä astiahuollossa.

Teet muutaman viikon hyvin ja tunnollisesti työsi niin vuokrafirma alkaa luottamaan sinuun ja sen jälkeen voit valita työvuorosi ja kohteesi. Mun kokemus Helsingistä.

Vierailija
36/44 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me 1950 ja 1960 ja vielä 1970 luvuilla syntyneet pärjätään hommassa kuin hommassa. Nuorista ole mihinkään, puuttuu aloitekyky ja käytännön ymmärrys.

Vierailija
37/44 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me 1950 ja 1960 ja vielä 1970 luvuilla syntyneet pärjätään hommassa kuin hommassa. Nuorista ole mihinkään, puuttuu aloitekyky ja käytännön ymmärrys.

Juuri näin! T. Esimies, joka mielellään palkkaisi vanhempia kun he osaa ja tekee. Nuoret vain tumpeloi.

Vierailija
38/44 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein täsmälleen noita hommia vuokrafirmassa kymmenen vuotta ja tykkäsin. Työ jousti mukavasti oman elämäntilanteen mukaan ja aina sain vuoroja kun tarvitsin. Koulutusta ei ollut mutta tekemällä oppi.

Vierailija
39/44 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulutuksen voi jättää kertomatta. Ei kaikessa tarvitse olla super-rehellinen. 

Näköjään, tulee vaan cv:hen ikävä aukko, kun jää opiskelut ja nykyinen oikea palkkatyö veks. Lisätöitä siis olin hakemassa ja kaipasin jotain muuta kun aivotyötä.

Vierailija
40/44 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän