Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi uudet pientalot ovat mustia?

talo etsinnässä
30.06.2022 |

Otsikossa tulikin jo kysymys. Kävelin uudella okt-alueella, ja puolet taloista näyttivät olevan masentavia mustia latoja. Onko tälle uudelle trendivärille jokin käytännön rakennustekninen syy, vai ihanko oikeasti tumma talo miellyttää ihmisten silmää?

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta lato on mun unelma. Eli kyllä meitä mustista taloista tykkääviäkin on!

Vierailija
62/73 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muoti. Näyttää kauhealta parinkymmenen vuoden päästä. Synkkää ja ränsistynyttä.

jos ne olisi sinisiä, niin eikö ne sitten ränsistyisi?

Ei yhtä nopeasti. Musta väri kerää auringon kuumuuden ja räystäätön seinä sateen kosteuden.

Siinä hyvä yhtälö ränsistymiseen.

T.rak.ins.

Värilliset talot ovat kuitenkin historiassa melko uusi ilmiö, vaan satoja vuosia ovat tavis ihmiset asuneet mustissa ja graniitinharmaissa taloissa, jonka valo ja aurinko poltti hirsiin ja puuhun.

Ja moni talo on edelleen asuinkäytössä, eikä homeesta tai ränsistymisestä tietoakaan. Ja taloja on vuosisatoja käsitelty rautasurfaatilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei musta ole mikään uusi trendiväri, vaan paluu entiseen. Oikein maalattuna, se antaa paremman suojan julkisivulle, kuin kirkkaat värit, jotka vaativat täydellisen huollon ja maalauksen 10-15v välein.

Vierailija
64/73 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ashton Kutcher ja Mila Kunis rakennuttivat Los Angelesiin talon, joka näyttää vanhalta ladolta katso kuvat uskomattomasta lopputuloksesta https://www.is.fi/viihde/art-2000007989076.html

Tuota juttua lukiessa ja kuvia katsellessa mulla jotenkin naksahti päässä ja tajusin mikä noissa ladoissa viehättää. Aikaisemmin itsekin vähän ihmettelin miksi tuollaisia rakennetaan.

Vierailija
65/73 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt, että onkohan mustavalkoisen talon omistajalla mustavalkoinen maailmankuva? Jospa talo ilmentää tämän ihmisen ajattelua.

Vierailija
66/73 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ashton Kutcher ja Mila Kunis rakennuttivat Los Angelesiin talon, joka näyttää vanhalta ladolta katso kuvat uskomattomasta lopputuloksesta https://www.is.fi/viihde/art-2000007989076.html

Tuota juttua lukiessa ja kuvia katsellessa mulla jotenkin naksahti päässä ja tajusin mikä noissa ladoissa viehättää. Aikaisemmin itsekin vähän ihmettelin miksi tuollaisia rakennetaan.

Niiden talo on epäkodikas hotelliaula.

Vierailija
67/73 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo linkin talohan on hieno, tosin niin iso ettei tavan tallaaja mitenkään hanki tuollaista

Vierailija
68/73 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin ketjun kun googlasin hakusanoilla miksi talo on musta. Yritän etsiä uutta asuntoa ja voi että harmittaa kun monet talot kelpo sijainnilla ovat mustia laatikoita ja pihakin taputeltu mustalla asfaltilla. Sauna tietysti myös musta ja kodinkoneet samoin. Ei kiitos, nuoruuden synkistelyvaihe meni jo 😑

Vierailija
69/73 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tumma väri tunnetusti puenentää ja latomainen (köyhä) ulkonäkö ei houkuttele varkaita.

Tuo on varmaan jotain turvallisuushakuisuutta maalata talo mustaksi.

Vierailija
70/73 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole kesällä tosi kuuma? Ja kesätvain kuumenee!

Vierailija
71/73 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei musta ole mikään uusi trendiväri, vaan paluu entiseen. Oikein maalattuna, se antaa paremman suojan julkisivulle, kuin kirkkaat värit, jotka vaativat täydellisen huollon ja maalauksen 10-15v välein.

Ei Suomessa ole ollut mustia taloja vaan puunvärisiä ja ajan vaaleanharmaiksi haalistamia sekä myöhemmin punamultaa ja vielä myöhemmin keltamultaa.

Vierailija
72/73 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska 80-luku on taas muodissa.

En kyllä muista kasarilta yhtään mustaa taloa. Maaseudulla saattoi olla jotain tummaksi patinoituneita maalaamattomia rakennuksia. Ankean harmaita taloja oli kuten betonitaloja, muttei mustia.

Vierailija
73/73 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tummia latoja oli isossa maaiilmassa jo 10 vuotta sitten.

Suomessa ne ovat nyt trendikkäitä.

Samoin kuin "weathered wood", ajan patinoima (tai sellaiseksi käsitelty) puu pöydissä, seinäpaneeleissa ym.

Itse olen aina askeleen edellä. Eli punertava ja keltainen puu rulaa, samoin kuin mökin perinteinen punamulta valkoisine päätylautoineen ja ikkunoineen. 👌🏼

mua on alkanut kiinnostaa vaalean keltaiset sävyt ja sellainen perinteisen ruskea ulkopinta valkoisine puitteineen. Jännä kun 9 vuotta sitten halusin salvian vihreää keittiötä ja sellaisen toteutinkin. Silloin niitä ei nähnyt vielä oikein missään. Vuotta myöhemmin, joka paikassa. Niin ne markkinamiehet muokkaa meidän ajatuksia ihan tiedostamattammekin. Ennustan, että haaleankeltaiset ainakin kalusteet on pian muodissa, myös vanhanajan siniset ja sitten sellaine norjalaistyyppinen ruskea / punainen ulkoväri.