Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sairaalat pahoin ruuhkautuneita, Tampereella vuorokauden jonotus ensiapuun

Vierailija
30.06.2022 |

https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000008917773.html

Tampereella ja Oulussa pahimmillaan jonotettu ensiavussa yli vuorokausi!
Hankalaa vaikka lapsille ja iäkkäille ja pahiten vammautuneille.
Oireet saattavat paheta ja vaikka sellainen jalka joka oltaisiin voitu kipsata voidaankin joutua amputoimaan koska menee niin kauan ennenkuin ehtii lääkäriin!
Ja siis tuo vuorokausi menee jonottaessa ensimmäiselle lääkärikäynnille, sen jälkeen jonotetaan hoitajalle, röntgeniin ja verikokeisiin; samanlaiset jonot joka kohteessa!
Harva enää työssäkäyvistä mennee ensiapuun; useimmilla kattava työterveyshuolto- julkisella puolella työttömille ei voida aivan samantapaisia hoitopalveluita tarjota.
Työttömillä toki aikaa jonottaa eritavalla kuin työssäkäyvillä mutta melko alas on tarjonta vajonnut, niin valtavasti tullut työttömiä ettei hoitoa enää riitä kaikille.
Myöskään tutkimuksia ei enää tehdä julkisella puolella, mikäli taudin katsotaan olevan vakava niin hoitoa ei voida antaa. Monet lääkkeet jopa tuhansien eurojen hintaisia niin joudutaan tarkoin miettimään kenelle noita kalliita lääkkeitä voidaan antaa että lopputulema olisi paras kaikkien kannalta.
Olisipa kiva kuulla ihan siellä jonotusalissa olevalta että millaiset ovat fiilikset ja mihin vaivaan olet apua anomassa (ja saatko hoitoa, oletko työtön/ työssäkäyvä?).

Kommentit (159)

Vierailija
121/159 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tänään istuttiin 5h taaperon kanssa häntä puri ekaa kertaa hyttynen. koko käsi turpos. lopputulos saatiin käsky ostaa zyrteciä ilman reseptiä. ei saa antaa alle 2v ilman lääkärin määräystä

Siis oikeasti pienen lapsen kanssa tuon takia 5h päivystyksessä. Olisit varannut netistä etäajan jollekin lääkärille tai kysynyt apteekista. Tai soittanut sairaanhoitajalle joka olisi voinut kysyä asiaa lääkäriltä. Vai kokeilitko ensin näitä keinoja ja käskettiin päivystykseen?

minkä etä ajan? ei löydy täältäpäin sellaisia. kysyin apteekista eivät myyneet zyrteciä koska lapsi alle 2v. päivystykseen käski oma hoitaja puhelimessa ja apteekin farmaseutti .mun pointti oli että harva siellä huvikseen istuu. vaan tää järjestelmä kusee.

Vierailija
122/159 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli kyllä silmiä avaava kokemus kun katkaisin käteni ja menin ensiapuun.

Siellä istuin jonottamassa tuntikausia käsi mutkalla ennenkuin pääsin hoidon arvioon. Sitten taas tuntikausia odottelua röntgeniin.

Röntgenin jälkeen tuntikausien odotus kipsaukseen jne.

Joka vaiheessa kesti ja kesti, tuntikausia..

Minulla sama umpisuolen tulehduksessa. Istuin käytävällä 9 tuntia, välillä labrat ja röntgen. Lopulta keskiyöllä leikkaukseen.

No, miten kävi, kuolitteko?? Samaan aikaan on ehkä hoidettu kolaripotilasta, sydäninfarktia tms. oikeasti kiireellistä henkeä uhkaavaa tilannetta. Tätä ei potilaat ymmärrä. Se on vain minä minä ensin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/159 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse asiassa ei ole parempi vaan turpoaa ja punoittaa koko ajan lisää. oi kertokaa te fiksummat mitä mä seuraavaksi teen etten tuki taas päivystystä huomenna. puremasta 1.5vrk eikä lakkaa turpoomasta.

Vierailija
124/159 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset.. vouhottaja kansa. Sisua kyllä löytyy.. omien oikeuksien puolustamisessa mutta siihen se jää.

Vierailija
125/159 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itse asiassa ei ole parempi vaan turpoaa ja punoittaa koko ajan lisää. oi kertokaa te fiksummat mitä mä seuraavaksi teen etten tuki taas päivystystä huomenna. puremasta 1.5vrk eikä lakkaa turpoomasta.

Hydrokortisonia ihoon ja zyrteciä naamaan. Kyllä se siitä, jos kyseessä oikeasti hyttysen pisto. Ampiaisen pistoonkin silti antaisin saman ohjeen.

Vierailija
126/159 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tänään istuttiin 5h taaperon kanssa häntä puri ekaa kertaa hyttynen. koko käsi turpos. lopputulos saatiin käsky ostaa zyrteciä ilman reseptiä. ei saa antaa alle 2v ilman lääkärin määräystä

Siis oikeasti pienen lapsen kanssa tuon takia 5h päivystyksessä. Olisit varannut netistä etäajan jollekin lääkärille tai kysynyt apteekista. Tai soittanut sairaanhoitajalle joka olisi voinut kysyä asiaa lääkäriltä. Vai kokeilitko ensin näitä keinoja ja käskettiin päivystykseen?

minkä etä ajan? ei löydy täältäpäin sellaisia. kysyin apteekista eivät myyneet zyrteciä koska lapsi alle 2v. päivystykseen käski oma hoitaja puhelimessa ja apteekin farmaseutti .mun pointti oli että harva siellä huvikseen istuu. vaan tää järjestelmä kusee.

Netissä on lääkäriasemia jonne voi varata etäajan maksaa toki jonkun kympin. On tuokin kyllä, että istutetaan siellä 5h kun on noin nopea asia.

Vierailija
127/159 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma, että on itikka pistänyt?

Vierailija
128/159 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä istuin jonottamassa tuntikausia käsi mutkalla ennenkuin pääsin hoidon arvioon. Sitten taas tuntikausia odottelua röntgeniin.

Minulla sama umpisuolen tulehduksessa. Istuin käytävällä 9 tuntia, välillä labrat ja röntgen. Lopulta keskiyöllä leikkaukseen.

No, miten kävi, kuolitteko?? Samaan aikaan on ehkä hoidettu kolaripotilasta, sydäninfarktia tms. oikeasti kiireellistä henkeä uhkaavaa tilannetta. Tätä ei potilaat ymmärrä. Se on vain minä minä ensin.

olisiko putänyt kuolla? Sinun logiikallasi tosiaan ensin pitää kuolla ja vasta sitten tulla päivystykseen. Kukahan se tässä on minä-minä-minä, ja vielä ihan helvetin tyhmä sellainen.

Vierailija
129/159 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu olevan lääkärivajausta muuallakin. Sukulaiselta napsahti leikattu lonkka sijoiltaan ja makasi 10 tuntia Tyksissä kivuissa odottamassa lääkäriä vetämään jalan paikalleen. Outoa ettei niin suuressa sairaalassa ole kuin yksi lääkäri. Tapahtui viikko sitten.

Oisko ortopedi-tiimi ollut leikkaamassa auto-onnettomuuteen joutunutta monivammapotilasta, jonka eloonjäämisen vuoksi taisteltiin.

Miksi me sallimme tämän? Milloin meistä on tullut Bolivia ja tämä on meistä ihan hyvä juttu?

mihin meidän rahamme menevät? Maailman korkeimpia verotuksia ja tilanne on tämä.

Tämä. Minulle Suomen verotus on aivan ok, mutta vastapainoksi odotan terveydenhuollon paljon parempaa toimivuutta.

Minne meidän rahat menevät?!

En tiedä, mutta ei ainakaan terveydenhuoltoon ja koulutukseen. Juuri nämä toimivan yhteiskunnan peruspilarit ovat tällähetkellä kaikkein huonoimmissa kantimissa kun rahaa ei muka ole. Miten niin ei ole tällä verotuksella!?

Vierailija
130/159 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hydrokortisonia ihoon ja zyrteciä naamaan. Kyllä se siitä, jos kyseessä oikeasti hyttysen pisto. Ampiaisen pistoonkin silti antaisin saman ohjeen.

kiitos neuvosta nämä jo käytössä. näin esikosen äitinä vaan ihmettelen tota kun tuo turvotus ja punoitus vaan leviää ja leviää puremasta kun on jo 35h.

Vierailija
131/159 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ystäväni lähti alalta, koska tuli pakkorokotukset. Nyt sitten on ruuhka, jota ei oikeesti saada KOSKAAN purettua. Kaipaan hyviä kolleegoitani :(

Vierailija
132/159 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siihen mitään poppakonstia ole. Kyllähän ne paukamat aikuisellakin voi monta päivää olla turvonneita ja kutista jos on herkkä hyttysen puremille. Kortisonivoidetta ainakin laittaisin käteen.

Vierailija
133/159 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös siellä päivystyksessä ja lääkärillä nykyään suurin kuormittaja tekijä ole nämä ammattivalittajat, jotka juoksee samasta vaivasta kymmeniä kertoja ja kukaan ei hennoa sanoa, että vika on korvien välissä?

Niin, tai sitten vaan ottaa asia todesta ja poissulkea se ongelma tai oire. Niinkauan kun asiaan suhtaudutaan ylimielisesti ja vähätellen saa olla varma että asiakas palaa palaa aina uudestaan, kuten on jo huomattu. Vähemmällä ja helpommalla pääsee, kun suhtautuu asiallisesti ja tutkii, mutta jos se ei käy, niin onhan siinä sitten se työläämpikin vaihtoehto. Valintakysymys.

Työläänpääjän se on lähinnä asiakkaille odotella niitä aikoja. Työntekijät ei tee yhtään pidempään päivää sen vuoksi että sä ramppaat siellä 10 kertaa saman vaivan takia.

Ihan sama, kuten sanoin minä tai se joku muu sitten ramppaa sen 10 kertaa tai vaikka 35 kertaa, kunnes vaiva selviää. Ihan miten vaan haluat. Ja kuka edes puhui pitkästä päivästä? Hoida työsi äläkä notku siellä somessa työaikana, niin jonoja ei synny. Taas kerran ihan hoitohenkilöstön itseaiheutettu pattitilanne, kun se huulitäyte pitää päivittää someen, aivottomat instabeibet.

Kaunista puhetta hoitajista. Ei ihme, että ala vetää väkeä.

Totuus sattuu muuta käytöstäsi, niin itsellänikin on helpompaa. Ei tietenkään ole mikään pakko...

Vierailija
134/159 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Umpparin puhkeamiseenkin voi kuolla.

Vierailija
135/159 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kiitos neuvosta nämä jo käytössä. näin esikosen äitinä vaan ihmettelen tota kun tuo turvotus ja punoitus vaan leviää ja leviää puremasta kun on jo 35h.

Onko tuo varmasti hyttysen pistosta tullut? Voiko olla jokin muu allerginen reaktio?

Vierailija
136/159 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Umpisuolen tulehdus on kiireellinen, henkeä uhkaava tilanne koska se voi aiheuttaa verenmyrkytyksen levitessään. Siinä vaiheessa se tosin on yleensä niin kipeä että harva pystyy istumaan, mutta jos se todella kipeä vaihe ehtii tulla niin kyllä siinä ollaan vaarassa.

Vierailija
137/159 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, miten kävi, kuolitteko??

Mistä moinen raivo?

Vierailija
138/159 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohisalo oli oikeassa, mökeillä tapahtuu onnettomuuksia. Siksi sinne ei saa mennä.

Olipa taas järkevä kommentti tässä yhteydessä!

Olipa taas ylimielinen kommentti kommenttiin tässä yhteydessä.

Vierailija
139/159 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita vaikka sinne päivystykseen ja kysy neuvoa. Tai myrkytyskeskukseen. Jos kortisoni (kyypakkaus) tai allergialääkket ei auta, voi olla että saatte ohjeeksi mennä kuitenkin päivystykseen ottamaan adrenaliinipiikin. Mutta kannattaa kysyä ensin. Tai jos haluatte käydä näyttämässä, niin ainakin meilläpäin hoitajat vastaanotossa osaavat arvioida onko asia päivystyksellinen.

Vierailija
140/159 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soita vaikka sinne päivystykseen ja kysy neuvoa. Tai myrkytyskeskukseen. Jos kortisoni (kyypakkaus) tai allergialääkket ei auta, voi olla että saatte ohjeeksi mennä kuitenkin päivystykseen ottamaan adrenaliinipiikin. Mutta kannattaa kysyä ensin. Tai jos haluatte käydä näyttämässä, niin ainakin meilläpäin hoitajat vastaanotossa osaavat arvioida onko asia päivystyksellinen.

Siis tämä sille hyttysenpisto lapselle.